[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
JackieT
Berichten: 514
Geregistreerd: 14-10-12

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 19:45

Hier overdag zonder en snachts met een 0 grams. Maar denk dat ik hem vanacht aflaat. Bedacht me net dat een 0gr niet zoveel doet als het niet regent


Joliieeenn
Berichten: 955
Geregistreerd: 05-12-12
Woonplaats: Tongeren

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 19:52

Ik vind het ook lastig. Mijn paard is ook goed in de rui en is de laatste keer in januari geschoren. Tot nu toe nog "goed" ingepakt omdat hij s'nachts buiten staat. Maar wanneer kan ik stoppen? In principe is zijn vacht nu even lang als een zomervacht. Of s'nachts gewoon nog een regendeken ipv een dikkere deken, dekenloos of nog wachten met minderen tot de temperaturen s'nachts echt omhoog gaan?

"Do a loony-goony dance
'Cross the kitchen floor,
Put something silly in the world
That ain't been there before."

simongek

Berichten: 5337
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 20:24

Overdag katoenen zomerdeken.

Vanavond 150 gram op in de nacht.
Was 250 maar probeer nu af te bouwen

JackieT
Berichten: 514
Geregistreerd: 14-10-12

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 20:28

Hier stond ze vanochtend al licht te zweten onder haar 0gr, vandaar dat ik hem af wil laten. Aan de andere kant is ze al wat aan de magere kant, dus wil ik haar wel genoeg warmte gunnen. Ze staan al 24/7 buiten.

Denk dat ik rond 9 uur nog even ga kijken, en als ik heb omdoe morgenochtend vroeg weer af. Zo lastig deze temperaturen

Slmt9

Berichten: 4783
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 20:31

Joliieeenn schreef:
Ik vind het ook lastig. Mijn paard is ook goed in de rui en is de laatste keer in januari geschoren. Tot nu toe nog "goed" ingepakt omdat hij s'nachts buiten staat. Maar wanneer kan ik stoppen? In principe is zijn vacht nu even lang als een zomervacht. Of s'nachts gewoon nog een regendeken ipv een dikkere deken, dekenloos of nog wachten met minderen tot de temperaturen s'nachts echt omhoog gaan?


Per paard is het verschillend wat nodig is. Dat is niet vanaf een scherm te adviseren.
Ik zou of testen met de hand (oksel en lies) en als je twijfelt temperaturen. En in je achterhoofd houden dan -5 en 15 graden voor een paard de meest comfortabele temperatuur is.

Joliieeenn
Berichten: 955
Geregistreerd: 05-12-12
Woonplaats: Tongeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 21:09

Slmt9 schreef:
Joliieeenn schreef:
Ik vind het ook lastig. Mijn paard is ook goed in de rui en is de laatste keer in januari geschoren. Tot nu toe nog "goed" ingepakt omdat hij s'nachts buiten staat. Maar wanneer kan ik stoppen? In principe is zijn vacht nu even lang als een zomervacht. Of s'nachts gewoon nog een regendeken ipv een dikkere deken, dekenloos of nog wachten met minderen tot de temperaturen s'nachts echt omhoog gaan?


Per paard is het verschillend wat nodig is. Dat is niet vanaf een scherm te adviseren.
Ik zou of testen met de hand (oksel en lies) en als je twijfelt temperaturen. En in je achterhoofd houden dan -5 en 15 graden voor een paard de meest comfortabele temperatuur is.


Hij is geen koukleum en staat overdag gewoon zonder.. maar s'nachts ben ik er jammer genoeg niet om even te voelen en waar hij staat zal ook niet s'nachts even uit haar bed willen :+

Ik neig gewoon naar aflaten of als het regent een regendeken erop

"Do a loony-goony dance
'Cross the kitchen floor,
Put something silly in the world
That ain't been there before."

JackieT
Berichten: 514
Geregistreerd: 14-10-12

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 21:24

Ga het vanacht proberen zonder deken, morgen extra emmertje lucerne erin en dan overleeft ze het wel denk ik.

Slmt9

Berichten: 4783
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 22:14

Hahah ‘s nachts meten is wel heel fanatiek. Maar je bent vast wel een keer vroeg bij je paard als het nog koud(er) is, als t 2-3 graden warmer is dan ‘s nachts. Dan heb je in mijn beleving een prima indicatie wat kan.

Als je paard geen onderliggende spierproblemen of artrose heeft zou ik me niet zo snel druk maken om kou. Een paard kan zich, over t algemeen, prima zelf warm houden.

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 16:47

Ik weet t echt af en toe niet meer met de dekens. Pony begin januari geschoren alweer redelijk wat vacht. Staat al geregeld overdag zonder maar de nacht met deken. Maar ik word gek van dat op af en weer op. Normaal ben ik daar niet van maar vind het overdag met 14/15 graden of meer te warm voor deken maar snachts erg koud rond vriespunt. Hij heeft echt een hele dunne staldeken op 100 gr. Denk toch dat ik m af ga laten.

Mariposa11
Berichten: 2863
Geregistreerd: 22-12-09

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 16:56

Ik leg snachts nog deken op m'n oudje, maar idd echt lastig zo op t moment!

Slmt9

Berichten: 4783
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 17:08

Ik vind dit ook een lastige periode. Ondanks dat het 10 graden is voelt het een stuk kouder helaas. Denk morgen de deken weer op.

EmptyWords

Berichten: 10572
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 17:14

Dit is ook een kloten periode. Maar ja... gister had is het duidelijk koud. Strakke rug, gespannen lendenen. Dus ik ga er niet eens over twijfelen.

Beauty is as beauty does [o]

[MWS] paardrijden en overgewicht.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 17:26

Hier is het 11 graden met een harde en vooral koude noordenwind, ik heb ze onder 100 staan nu

Pally

Berichten: 2924
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Tussen de stal en mijn werk

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 18:25

Ik heb hem gisteravond juist van 100 naar 200 gezet, nadat hij koud binnen kwam. Vandaag voelde hij precies goed. Het is idd een lastige tijd, maar gelukkig kom ik minimaal 2x per dag op stal en mijn vriendin ook. Beide op verschillende tijden, dus genoeg mogelijkheden om steeds te wisselen gelukkig

Spanning is wie je denkt te moeten zijn, ontspanning is wie je echt bent.


MarjanB

Berichten: 16420
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 18:35

Die van mij staat onder een vliegendeken met waterdichte rug. Voelde en zag er prima uit. Zo’n is super warm nu

Life is a balance of holding on, and letting things go…

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 18:43

Slmt9 schreef:
Ik vind dit ook een lastige periode. Ondanks dat het 10 graden is voelt het een stuk kouder helaas. Denk morgen de deken weer op.


Hier hadden ze juist voor vandaag 10/11 graden, bewolkt en wind voorspeld, dus deken opgelaten. Uiteindelijk was het prachtig weer met 14 graden en eigenlijk te warm voor de deken. Stal eigenaresse vond m te warm maar we willen m nu voor de nacht niet meer af gaan doen. Morgenvroeg gaat die af en kan die hopelijk afblijven.

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 18:44

EmptyWords schreef:
Dit is ook een kloten periode. Maar ja... gister had is het duidelijk koud. Strakke rug, gespannen lendenen. Dus ik ga er niet eens over twijfelen.


Hier in Limburg is het juist al 3 dagen super fijn weer. Ander geschoren paard staat allang dag en nacht zonder

Slmt9

Berichten: 4783
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 18:50

EmptyWords schreef:
Dit is ook een kloten periode. Maar ja... gister had is het duidelijk koud. Strakke rug, gespannen lendenen. Dus ik ga er niet eens over twijfelen.


Nope, ik ook niet. Maar we zitten net op zo’n kantelpunt en mijn paard heeft een hekel aan de deken. Dus continu afwegen -O-

Merriemens
Berichten: 134
Geregistreerd: 05-06-20

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 20:23

Ik heb de deken ook af gelaten in de nacht. Geloof dat mijn paard het er prima mee red. En idd ben ook goed klaar met het op-af gezeur. Die paar uurtjes dat ze het een beetje koud heeft kan ze eten, haar vacht opzetten, rennen... Of vetjes verbranden

simongek

Berichten: 5337
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 21:57

Is ook een lastige tijdmaar vind het zo maakelijk om te zeggen dan maar een paar uur koud. :(

Hier 150 gram in de nacht en bij temperaturen van boven de 13 a 14 graden zomerdek overdag.

Slmt9

Berichten: 4783
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 22:31

Ik denk ook niet dat ze het koud hebben. Voor mij is t vanwege artrose en spieren.

HarmanyL

Berichten: 2662
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Geldrop

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 22:40

Weet iemand het verschil tussen de Rambo Ionic stable sheet en de cotton sheet?

Ik had een Bucas Recuptex maar dat model past gewoon echt niet fijn op mijn paard. Ik wil de deken vooral gebruiken als onder deken in de koudere periodes en zo nu en dan voor en na het rijden.

Jurylid brons en zilver
Als iemand weet waar Harmany is hoor ik dat heel graag!

Slmt9

Berichten: 4783
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 23:16

De ene is van katoen en de ander polyester.
De katoenen is lichter en meer voor warme dagen. De polyester meer zweetdeken idee, maar dan niet van fleece geloof ik.

Is de ionic liner niet geschikter voor jouw doeleinde? Die gebruik ik voor als t weer vriest omdat hij ook 100gr voering heeft.

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 07:52

Meestal zie je dat het vroeg in de ochtend echt even flink daalt kwa temperatuur en dat gaat het alweer op.
Ik kan ook niet altijd op uur en tijd op stal zijn, pony staat een stukje van huis. En ik vind te warm voor uren kwalijker dan even iets te koud. Maar goed dat is voor iedereen en ook voor ieder paard vaak weer anders

Slmt9

Berichten: 4783
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 08:38

Ja, daar ga ik in mee, tenzij zoiets als artrose speelt.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 bezoekers