Helft van de crosscountry paarden heeft wonden in de mond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
996981
Berichten: 9676
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 12:33

Askja schreef:
DuoPenotti schreef:
Nee vind ik onhandig in een parcours.
Vind dat ze dan meedenken veel fijner.
Dit citaat en dat van 996981 waar het een reactie op is, geven voor mij de kern aan van waar het naar mijn idee qua paardrijdan vaak in misgaat. Hoe train je je paard? Op gehoorzaamheid of op samenwerking? Vanuit het idee hij in de eerste plaats moet luisteren, wachten, volgen etc, of vanuit het idee van: in staat stellen tot, ondersteunen, aanmoedigen, samenwerken?
Het is vooral vanuit welke intentie en mindset je rijdt die naar mijn idee het verschil maakt. Je hebt een set basisafspraken met het paard wat betreft de samenwerking, die zijn gebaseerd op wijken voor druk en in die zin op gehoorzaamheid, en als die helder zijn, kun je het accent leggen op samenwerken. Daarin kan het paard ook zijn ruimte krijgen. In de zin van meedenken in het parcours, zich concentreren op zijn bewegingen, hoe hij zijn benen plaatst in een zijgang, dat soort dingen. In plaats van vooral gefocust te zijn op de ruiter. Soms is dat ook: als ruiter je bescheidener opstellen, wat meer afwachten, meer geduld hebben. Zowel in het moment van een specifieke oefening als meer in het algemeen.

In de praktijk vallen ruiters echter nogal makkelijk terug op gehoorzaam houden aan de hulpen, zonder na te gaan of hun hulp qua timing, dosering, techniek wel zodanig is dat het paard deze positief kan beantwoorden. Of dat de hulp misschien beter doorkomt als deze wat kleiner wordt gegeven. Het spreekwoordelijke fluisteren vs schreeuwen.

Om het even naar de oorspronkelijke discussie terug te voeren, ik denk persoonlijk dat het veel mondwonden zou schelen als meer ruiters zouden rijden vanuit het idee dat ze het paard in staat moeten stellen om de gewenste oefening/beweging/sprong etc. te maken, en daarbij de focus te houden op zichzelf (zit, balans, ontspanning, techniek, mindset) in plaats van direc5 in de coltrole- en correctiemodus te schieten als het paard niet direct de gewenste reactie geeft.

Nu is controle verlangen ineens fout? :+ Ik vind het fijn hoor, dat een dier van 500+ kg doet wat ik van hem vraag, wanneer ik dat vraag. Controle gaat per definitie gepaard met dwang. Controle betekent ook niet dat er geen samenwerking is. Ik verlang iets, het paard voert dat uit. Samenwerken betekent niet per defintie dat iedereen een even groot aandeel moet. Samenwerken kan prima gebasseerd zijn op eigen kwaliteiten en eigenschappen. Ik kan logischer redeneren dan een paard. Dan lijkt het mij vrij logisch, dat we het denkwerk in onze samenwerking aan mij overlaten :) Immers weet ik welk einddoel er voor ogen is; het paard in staat stellen zijn lijf zo te leren gebruiken dat hij zo lang mogelijk heel blijft.

Controle is ook loslaten. Erop vertrouwen dat het paard doet wat je vraagt, tot je iets nieuws vraagt. Dus ja, zodra ik een zijgang inzet en het paard blijft in balans, actief naar de hand toe, stop ik met eender wat dan ook vragen. Ik zou wel gek zijn als ik het paard iedere pas ging vragen hetzelfde te blijven doen. Weet je hoe moe je dan bent na een proefje? :+

Controle verlangen is ook niet hetzelfde als niet hetzelfde als hard zijn. Immers; als je steeds hetzelfde vraagt, volgens de afspraak die je met het paard gemaakt hebt, is dat zo duidelijk voor het paard dat je zacht kan zijn. Juist verlangen naar controle, zorgt voor ruisloze communicatie.

Sonnentanz Z2+7 - San Dominik Z2+2
Nourejev Z1+2 - King Tasso Z1+ 8


MyWishMax

Berichten: 25239
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 13:45

Ayasha schreef:
Maar hoe wil je dat in een proef vertalen bliksemflits? :)
Als jij contra moet rijden en paardlief denkt "Oh ze heeft een wissel nodig" en doet dat dan dus ook braaf... Dan heb je dus een nul... :)
Of als jij moet verzamelen en paard denkt "ze wil een overgang terug" en doet dat ook braaf, dan heb je dus een fout in je proef. :)
Ik train ook graag met wat het paard mij aan biedt in die zin dat bij mij nooit vast staat "wat ie gaat doen vandaag".
Ik heb wel iets in gedachte dat ik graag zou willen doen, maar als het voelt alsof hij iets anders nodig heeft die dag, dan doen we wat anders. Maar hij moet wél wachten op mijn hulpen. Als ik een SB in zet, dan geef ik de hulpen voor SB en daarna ondersteun ik enkel. Hij "weet" dan dat hij in die SB moet blijven tot ik hem weer recht stel. In die zin denkt hij mee en dat vind ik heerlijk. Net zoals wanneer ik een middendraf vraagt, hij pas stopt met middendraf wanneer ik een seintje geef dat ie naar die arbeids of verzamelde draf moet. Maar hij mag niet zodra ik de diagonaal op ga, gewoon vertrekken omdat die middendraf vaak op de diagonaal gevraagd wordt want daar heb ik niks aan als ik in een proef zit waar ie op een diagonaal moet verzamelen of halsstrekken bv.

Als ik een keertvolte rijdt moet ie in contra blijven tenzij ik een wissel vraag. Niet maar wisselen zodra hij op de andere hand komt want daar heb ik in de proeven niks aan. :)


Niet eens alleen in een proef, ik vond het ook met buitenrijden of gewoon normaal trainen in de bak ook prettig als we niet alles doen wat paard bedenkt. Die zou graag elke lange zijde gaan versnellen dan, of na 1 keer wijken geen rechte lijn meer lopen, want dan biedt ze continu wat aan. Wil je op zij? Wil je dan hslthouden? Oh, we gaan vast naar rechts! Nee? Middendraf dan? :+

Hier dus ook meedenken in de vorm van iets blijven doen tot ik wat anders vraag. Ik heb graag de controle, ja, maar ik bepaal niet elke pas. Dat kan ik wel en dat is mijn valkuil bij moeilijke dingen, dat ik het paard blijf helpen en hem niet de kans geef het zelf te blijven doen. En ik gebruik dat aanbieden en eigen initiatief wel bij dingen aanleren bijvoorbeeld. Zoals ik dus zei bij de wissel, maar ga ze wel leren om het daarna op mijn hulp te doen. Dat betekent niet dat ik daarna krampachtig bezig blijf om ze in contra te houden. Als ze omspringen als ik het niet wil, vang ik gewoon rustig op en gaan we opnieuw met iets duidelijkere hulp.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

Elisa2

Berichten: 37002
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Helft van de crosscountry paarden heeft wonden in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 15:15

Ik vind controle niets meer en minder dan de afspraken die je met het paard gemaakt hebt, door consequent te zijn leer je ze wat de bedoeling is. En dat hoeft echt niet hardhandig, juist met rust, geduld, herhaling en loslaten kom je een heel eind inderdaad. :-)

Een springpaardenwissel vind ik trouwens wel wat anders dan een dressuurpaarden wissel. Als een paard het jong aanbiedt is het zinvol om het spelenderwijs gewoon gelijk goed aan te leren denk ik maar wel op de hulp en in een keer goed. Want er zijn genoeg ruiters die vastlopen in de Z2 met paarden waarvan de wissels niet goed aangeleerd zijn en ze deze bijv. in 2en blijven springen waardoor ze niet meer verder komen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2

Berichten: 37002
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 15:18

Ayasha schreef:
Tegen dat je hier niveau 3 rijdt (wat wij als 'Z' zien) moeten ze eenvoudige en vliegende wissels kunnen, contra galop op een slangevolte (dus een boog in contra), voltes van 8 m in galop enz. :) En een zeker mate van verzameling vragen ze bij ons al in de niveau 1. Zelfs in niveau 0 krijg je daar al opmerkingen over op je protocol. := Wellicht heb ik nu net een paard dat niet zo happy is om vliegende wissels te springen, maar om die vliegende wissel aan te leren moeten ze toch al behoorlijk ver staan.
En eerlijk is eerlijk, ik ken er sowieso niet veel die "snel door de klasses gaan" die hun paarden langer dan twee seizoenen fatsoenlijk aan het lopen kunnen houden of heel kunnen houden. Maar opnieuw: ik zit in België. :) En dat is wel degelijk een verschil tov Nederland kwa rijderij en mentaliteit. :)

Ook hier op bokt ken ik combinaties waarvan ik de paarden wel eens gevoeld heb. (Belgen) waarvan ik weet dat ze echt bizar zwaar op de hand zijn (en dan heb ik het niet over 1kg maar over 5 a 10 kg) Maar die wel een "mooi plaatje" kunnen tonen op de foto en die geprezen worden. En waarvan het moeilijke gedrag van een paard afgeschoven wordt op "moeilijk karakter" terwijl ik alleen maar denk "mens laat 'm dan ook eens ademen."
Dat kleurt mijn mening ook wel vrees ik. :)


Terecht hoor, ik kreeg ook ooit eens een tijdje een GP dressuurpaard te rijden voor de verkoop van een redelijke bekende GP amazone. Pfft..wat was die hard gereden, paard was alleen nog maar op S&T te rijden, mond van beton, strak in het lijf. Alle knopjes zaten er op, paard had talent genoeg maar zo rijden vond ik echt niet leuk meer. Het ligt dus ook echt heel erg aan hoe een paard opgeleid en gereden is. Andere spaanse GP afgericht dier was juist een droom om te rijden en zo hoort het ook vind ik als je het goed doet. Maarja, wie ben ik :+ .

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

fransje23

Berichten: 15338
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 15:27

Komt veel druk op het bit en het gebruik van vrij strenge bitten ook niet voort uit angst van de ruiter ook door bijvoorbeeld niet passende ruiter-paard combinaties?

Mensen hebben altijd het idee dat goed bij je houden de oplossing is.
Door angst wordt dit nog versterkt.

Alles ipv meer tijd voor een juiste opleiding, een passend paard en passend management.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

Elisa2

Berichten: 37002
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Helft van de crosscountry paarden heeft wonden in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 15:38

Ja dat denk ik wel, ik hamer altijd op loslaten, loslaten, loslaten. Mensen gaan uit angst vaak vasthouden en blijven vasthouden. Maar daar komt de rol van instructeur om de hoek vind ik. Want een goede instructeur leert je hoe je controle kan krijgen/ houden zonder vasthouden.
Maar die kan dit alleen maar leren als hij/ zij het zelf kent.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

bliksemflits
Berichten: 1632
Geregistreerd: 04-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 15:42

Ayasha schreef:
Maar hoe wil je dat in een proef vertalen bliksemflits? :)
Als jij contra moet rijden en paardlief denkt "Oh ze heeft een wissel nodig" en doet dat dan dus ook braaf... Dan heb je dus een nul... :)
Of als jij moet verzamelen en paard denkt "ze wil een overgang terug" en doet dat ook braaf, dan heb je dus een fout in je proef. :)
Ik train ook graag met wat het paard mij aan biedt in die zin dat bij mij nooit vast staat "wat ie gaat doen vandaag".
Ik heb wel iets in gedachte dat ik graag zou willen doen, maar als het voelt alsof hij iets anders nodig heeft die dag, dan doen we wat anders. Maar hij moet wél wachten op mijn hulpen. Als ik een SB in zet, dan geef ik de hulpen voor SB en daarna ondersteun ik enkel. Hij "weet" dan dat hij in die SB moet blijven tot ik hem weer recht stel. In die zin denkt hij mee en dat vind ik heerlijk. Net zoals wanneer ik een middendraf vraagt, hij pas stopt met middendraf wanneer ik een seintje geef dat ie naar die arbeids of verzamelde draf moet. Maar hij mag niet zodra ik de diagonaal op ga, gewoon vertrekken omdat die middendraf vaak op de diagonaal gevraagd wordt want daar heb ik niks aan als ik in een proef zit waar ie op een diagonaal moet verzamelen of halsstrekken bv.

Als ik een keertvolte rijdt moet ie in contra blijven tenzij ik een wissel vraag. Niet maar wisselen zodra hij op de andere hand komt want daar heb ik in de proeven niks aan. :)


Ik bedoel het ietsje minder zwart-wit dan hoe mijn bericht waarschijnlijk overkwam :) Ik kreeg de indruk uit het bericht van 996 dat het paard àltijd dient te doen wat de ruiter wil en zelf nooit inbreng mag hebben in de training. Maar misschien vatte ik haar bericht ook wel te zwart-wit op nu ik zo jou reactie op mij dan weer lees :)

Ik viel meer een beetje over haar stukje "het hoort niet zo", want er leiden in mijn ogen nogsteeds meerdere wegen naar Rome en ook op deze manier kan je een paard opleiden/trainen, tis maar net wat jullie toekomstplannen of doelen samen zijn. Mijn mening is dat niet 1 manier 'hoort' en de dat de andere manier 'niet hoort' in ieder geval :)

Ayasha
Blogger

Berichten: 57904
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Helft van de crosscountry paarden heeft wonden in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 16:49

No worries, dat is het probleem met een forum een beetje. ;) Begrijp nu wat je bedoelt! :)

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Ayasha
Blogger

Berichten: 57904
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Helft van de crosscountry paarden heeft wonden in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 14:07

Geen idé of iemand hier nog interesse in heeft. MAar heb dus vandaag eindelijk de teugelhulp aan gekregen. :)
Net met de hooiweger getest, nu zal die niet heel correct zijn. Maar met 1kg trekkracht zat ik nog steeds in het groen.
Dus zodra je in het rood gaat zit je al over de kg heen. :) Vanavond gaat ie aan de teugels. :j

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

rosak
Berichten: 18
Geregistreerd: 09-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 14:11

Ayasha schreef:
Geen idé of iemand hier nog interesse in heeft. MAar heb dus vandaag eindelijk de teugelhulp aan gekregen. :)
Net met de hooiweger getest, nu zal die niet heel correct zijn. Maar met 1kg trekkracht zat ik nog steeds in het groen.
Dus zodra je in het rood gaat zit je al over de kg heen. :) Vanavond gaat ie aan de teugels. :j


Ik lees al sinds het begin stilletjes mee, maar ik ben hier erg benieuwd naar!


Poekkie

Berichten: 7340
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 14:12

Interessant!
Is er ook oranje? Lijkt me dat je al snel boven 1 kg zal geraken?

Tip: ipv een hooiweger zou een flesje met een bepaalde hoeveelheid water je kunnen helpen om nauwkeuriger te testen zonder te moeten trekken ed :)

Paardengek in hart en nieren!

Ayasha
Blogger

Berichten: 57904
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 14:15

Stiefvader komt vandaag ook foto's maken. Wil ze niet allemaal met druk meter (want ik vermoed dat het niet zo mooi staat. _O- Maar ga hem er wel voor een deel van de foto's aan hangen. :j Ben zelf ook best benieuwd..

Er is een vlakje met groen dat vrij "lang" is IMO. En dan ga je meteen naar rood.
Ik hoop eigenlijk echt dat ik niet in het rood kom want dan zou ik me echt slecht voelen. Ik vind 1kg echt veel en veel te veel. :o Moest wel flink moeite doen om 'm daar uberhaupt te krijgen overigens.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Elisa2

Berichten: 37002
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Helft van de crosscountry paarden heeft wonden in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 15:15

Ik ben heel benieuwd hoe je het gaat ervaren!

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

DuoPenotti

Berichten: 29286
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Helft van de crosscountry paarden heeft wonden in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 15:17

is 1 kg gewicht hetzelfde als 1 kg trekkracht of is dat een stomme vraag?

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Poekkie

Berichten: 7340
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 15:20

DuoPenotti schreef:
is 1 kg gewicht hetzelfde als 1 kg trekkracht of is dat een stomme vraag?


1 kg gewicht = 9,81 N aan trekkracht.
1 kg trekkracht bestaat eigelijk niet aangezien kracht wordt uitgedrukt in Newton, maar wordt soms incorrect gebruikt om de kracht van 1 kg gewicht tgv de zwaartekracht aan te duiden.

Dus in deze context: ja :)

Paardengek in hart en nieren!

DuoPenotti

Berichten: 29286
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Helft van de crosscountry paarden heeft wonden in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 15:21

Kijk, heel handig zo'n bokt toch weer :j
Thanks.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Ayasha
Blogger

Berichten: 57904
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Helft van de crosscountry paarden heeft wonden in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 18:34

Net er mee gereden maar ben niet zo positief. Met mijn ‘zwaarste contact’ (zelfs toen hij in halthouden even afgeleid raakte en ineens op zij keek) kom ik niet in het rood. Máár Sam werd helemaal kriegel van dat ding. Het veranderd het ‘gevoel’ van de teugel ook voor hem. En het piept. :roll:
Het om de teugels doen is ook nog niet zo simpel. :=

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Elisa2

Berichten: 37002
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Helft van de crosscountry paarden heeft wonden in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 08:53

Ah dat is jammer..heb je een foto oid van hoe het zit?

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

DuoPenotti

Berichten: 29286
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Helft van de crosscountry paarden heeft wonden in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 08:56

Had bij jou ook niet anders verwacht eigenlijk :)

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Ayasha
Blogger

Berichten: 57904
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Helft van de crosscountry paarden heeft wonden in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 11:04

Nog niet, Zal eentje plaatsen als ik ze heb! :)

Het probleem was denk ik ook dat Sam vrij klein is en kort halsje. En ik rijd voor een deel met neckreining. Maar door dat ding voelde de teugels minder soepel en zat die ‘lus’ die je moet laten hem ook te ergeren. Met een groter paard zit hij wellicht ook ‘beter’.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

bliksemflits
Berichten: 1632
Geregistreerd: 04-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 11:17

Ik weet niet uit welke omgeving je komt, maar ik zou hem anders bij mijn grote paard wel is willen proberen ter "onderzoek"? Wij doen dressuur, springen en cross, dus zou ook in die laatste discipline kunnen kijken wat voor druk wij hebben :)

Ayasha
Blogger

Berichten: 57904
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 11:23

Ik woon in Maasmechelen. :) Belgisch Limburg dus.
Verkopen doe ik hem nog niet omdat ik hem graag bij Rêve wil proberen als ze terug onder het zadel komt. Die is "iets" minder neurotisch en ik verwacht dat die er een minder groot drama om gaat maken. :)
Sam is gewoon echt een dramaqueen. :')

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Ayasha
Blogger

Berichten: 57904
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 21:22

Heb al een deel van de foto's
Hier in een Sb dus in een oefening, je ziet ook zijn uitdrukking:
Afbeelding
In stap met contactteugel. Zwaarder wordt het normaal niet tenzij het echt mis gaat. Hier zie je een klein blokje groen. Verder is ie eigenlijk niet uit geweest.
Afbeelding
Halthouden en zoals je ziet begrens ik hem hier enigszins, kijk ook naar het achtervoetje, hij wilde hier vertrekken voor hij "mocht". Dit was dus het moment dat hij eigenlijk afgeleid raakte maar ook hier is een deel van zijn focus om dat dingetje. :')
Afbeelding
En een drafje linksom. Ga niet het hele topic vol spammen. Voor wie echt wil/dit niet voldoende vindt wil ik via PB nog wel foto's sturen. Maar dit zijn dus een paar foto's. Ik heb niet gegaloppeerd. Galop is veruit zijn meest lichte gang kwa aanleuning. Linksom is hij het "zwaarst". :)
Afbeelding
Maar hij ergerde zich echt zo gruwelijk aan dat ding dat ik hem eigenlijk maar kort er aan gehad heb. Deze foto's zijn dus ook het "losrijden"/opwarmen. :)
Normaal moeten ze goed genoeg zijn van kwaliteit dat de liefhebber ze grondig kan uitvergroten. :)
Heb ook nog een foto waar ie aan het proesten was. Zelfs daar heeft ie maar een hele mini groen blokje. :') En dat zijn veelal de momenten dat je toch wat meer druk hebt dan je zelf "graag wil". Ik iig.

Maar je ziet, 't zit 'm "tegen zijn hals" en verder naar voor kon ie niet. En dat gevoel ergert hem dus. Want die "buigt niet soepel mee" zoals de teugel wel doet.

Het was echter niet nutteloos, want een ding viel wel op. :) Ik heb de neiging om, als ik moet corrigeren, mijn handen breed te zetten. Het zij beide, het zij eentje afhankelijk van wat ik wil doen. Veelal zegt men "handen bij elkaar" omdat dat zogenaamd "lichter" is. Maar met die zijdelingse beweging reageerde hij veel sneller correct dan met de handen bij elkaar. :) De hulp kon ik dus veel lichter geven als ik de hand opzij zette dan wanneer ik ze bij elkaar hield.
Wellicht heeft dat ook te maken met die neckreining bij Sam. Dus geen ide of die vaststelling bij andere paarden ook zou kloppen.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Elisa2

Berichten: 37002
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Helft van de crosscountry paarden heeft wonden in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 09:38

Dat lijkt me er inderdaad aan liggen hoe een paard afgericht is. Maar als ik de foto's zie dan kan ik me wel voorstellen dat hij zich er aan ergerde. Het lijkt mij toch ook wel het teugelcontact juist hinderen. Leuk voor een test om te kijken of hij niet in het rood komt maar verder misschien juist een fijne en lichte verbinding in de weg zittend.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Helft van de crosscountry paarden heeft wonden in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 09:43

Wat is je conclusie over de stroefheid van het ding? Zou dit een goede graadmeter zijn of moet je echt al serieus in die mond zitten trekken voordat het naar oranje gaat?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ALiuvv, Phen, TinkerTreas, VWestra, Witje2, Zirkonia en 76 bezoekers