[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Flynnieman

Berichten: 360
Geregistreerd: 27-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 22:30

Wieke schreef:
Top, bedankt allemaal!

Ik ben ook wel benieuwd Marjo89 naar je palen van 1,50, wat voor draad hoogtes heb je dan als ze ong een meter boven de grond uitkomen?
Is dat ook je buitenomheining langs eventuele wegen of enkel voor de tracks/binnenomheining?


Ik heb hier de binnenomheining ook 1m boven de grond met 3 draadjes met 30cm tussen. Heb wel 2 pony's, een shet van 1m en een d-pony. Buitenomheining is 1m30 met 3 draadjes met 40cm tussen.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-21 22:35

Wieke schreef:
Hilary schreef:
Liever het gat een tikkie te groot, dan plop je de palen er zo in, is mijn ervaring. Kastanje is vrij zwaar, is ook mijn ervaring #)


Heb je dan niet dat de paal altijd ruimte heeft en kan wiebelen? Of klinkt de grond rondom de paal wel goed stevig vast in de loop van de tijd?
Want dan is liever iets te groot dan te klein zeeeeeer fijn.


Wij doen met een stok zand goed aanduwen.

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 22:44

Robijntjah schreef:
Wij hebben een kibani grondboor en ik ben zo blij met dat ding. In een minuut staat er een paaltje. Heerlijk!


Hier ook een Kibani.
Had het niet verwacht voor zo'n 'goedkope' maar hij doet t heel erg goed.

Ir111

Berichten: 11953
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 22:47

Flynnieman schreef:
Wij hebben hier 180 kastanjepalen gezet met een diameter van 10-12cm. Wij hebben de grondboor van van Cranenbroek gekocht in de reclame, incl boor van 15cm diameter was die 120 euro als ik mij niet vergis. En dan nog een verlengstuk aangezien de hoekpalen 1m20 in de grond zitten en de boor anders niet lang genoeg was. Deden dan 10cm minder diep boren dan de paal de grond in moest en dan die laatste 10cm de paal vast kloppen. Losse aarde rond de paal er terug induwen en na een paar keer regen zaten de palen goed vast. Terugslag is wel handig denk ik ja, deze had deze niet en heb mijn opa verschillende keren ineens een slag zien incasseren als hij een kei ofzo raakte :'). Boor leeft nog en hebben hem 3 dagen gebruikt ofzo, en voor de rest handig om te hebben.
Hier precies zo. Alles 210 lang en dan 150 palen van 10/12 en 20 hoekpalen 14/16. Dit is de buiten omheining. Binnen doen stukje bij beetje met 8/10 palen van 180. Alles verantwoord kastanje.

Palen van 150 lijken mij ook kort, zeker voor buitenste omheining.

Happinez

Berichten: 8370
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 23:38

Wij hebben destijds ook zo'n chinees ding aangeschaft , en behoorlijk wat palen er in gezet.
Prima voor huis , tuin en keukendingen.

Palen hier minimaal 180 / 200 m. , en diameter 10

Je hebt ook palenrammers, maar daar geen ervaring mee zelf.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 23:53

https://www.vidaxl.nl/e/8719883831046/v ... QGEALw_wcB

Deze heb ik gebruikt en ook tevreden over. Het is wel pittig zwaar werk. Maar ik zit op de Groningse klei en heb bij mn hengst palen van 2-2.20m, dus die moeten mega ver de grond in. Bij de merries heb ik kortere palen en dat scheelde al een hoop kracht. Wel staan die dus minder snel vast. Heb elke paal handmatig de grond weer rondom de paal het gat in gedrukt.

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 07:05

Weet niet meer wie het vroeg, maar wij hebben honderden palen gezet met een gehuurde palenrammer. We waren in 1 dag klaar.

Even terugkomend op het mineralenbuffet, ik las dit artikel:
https://www.purepaardenvoeding.nl/sluip ... lenbuffet/

Net toen ik alles in huis had. Merk dat ik nu toch wat onzeker ben over het aanbieden van al mijn gekochte producten. Hoe kijken jullie hier tegenaan?

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 07:52

Inderdaad de palen van 150 m zijn voor de binnen omheining ik kon deze goedkoop ophalen. 1 euro ps.
Ze liggen al bij ons nieuwe huis, nu nog aftellen tot 1 juli is.
En ik ga nog palen kopen van 2 m voor de buiten omheining. Maar die bestel ik zodra we er zijn.
Heb al een bedrijf gevonden daarvoor, daar kosten ze 4,5 ps en komen nog aan huis brengen ook.

Oh ja en ik heb inderdaad pony’s.
Afbeelding

Caaatje

Berichten: 633
Geregistreerd: 20-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 08:26

Olympia96 schreef:
Weet niet meer wie het vroeg, maar wij hebben honderden palen gezet met een gehuurde palenrammer. We waren in 1 dag klaar.

Even terugkomend op het mineralenbuffet, ik las dit artikel:
https://www.purepaardenvoeding.nl/sluip ... lenbuffet/

Net toen ik alles in huis had. Merk dat ik nu toch wat onzeker ben over het aanbieden van al mijn gekochte producten. Hoe kijken jullie hier tegenaan?


https://purehorse.nl/2020/05/01/mineral ... evaarlijk/

De mevrouw van die website bedoelt alles vast heel goed maar het is me al een paar keer opgevallen dat ze nogal sensationele artikelen schrijft :)
Bv haar "tekort aan magnesium", bijna iedereen legt zo'n pn steen. Er wordt gebruikt gemaakt van knz stenen, ik heb nog nooit iemand de dolomiet steen zien gebruiken. Een heel deel van dat artikel is gebaseerd op overdosering maar bij overdosering is water ook giftig :o No pun intended maar neem het met een korreltje zout en blijf lekker kritisch denken voor jezelf en je paarden.
Laatst bijgewerkt door Caaatje op 20-04-21 08:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-21 08:30

Ik heb me niet verdiept in wetenschappelijke artikelen etc maar ik zis persoonlijk ook de toegevoegde waarde niet van al die mineralen buffetten, gewoon 1 liksteen, eventueel twee zou voldoende moeten zijn mijn inziens.

Maartje_M

Berichten: 9364
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 08:31

Ik zie dat ze hier echt met periodes het hele mineralenbuffet links laten liggen, en soms een week dat het iedere dag allemaal schoon op gaat.
Biedt je wel een liksteen aan? Die gaat toch ook niet in een dag op? Daar pakken ze ook alleen van als het nodig is

Leuke pony marjo89 <3

Wij hebben overigens ook een goedkope grondboor op benzine. Weet zo niet welk merk, maar ding gaat al 3 jaar mee en heeft zijn geld al ruim opgebracht :+ We zitten hier wel op zand, dus geen harde bodem.

Caaatje

Berichten: 633
Geregistreerd: 20-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 08:32

Maartje1990 schreef:
Ik heb me niet verdiept in wetenschappelijke artikelen etc maar ik zis persoonlijk ook de toegevoegde waarde niet van al die mineralen buffetten, gewoon 1 liksteen, eventueel twee zou voldoende moeten zijn mijn inziens.


In elke steen zitten andere mineralen samenstellingen, veel mensen willen "zoopharmacy" terug introduceren en een paard zelf terug laten kiezen waar ze behoefte aan hebben. Variatie is de sleutel in voeding, en dit behoort daar dan ook bij.

Symke
Berichten: 799
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 08:36

Oh Marjo waar heb je die palen 4,50 gevonden?

Volgens mij valt wel.mee met dat artikel hoor Olympia

pol013

Berichten: 8996
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 08:37

Caaatje schreef:
Olympia96 schreef:
Weet niet meer wie het vroeg, maar wij hebben honderden palen gezet met een gehuurde palenrammer. We waren in 1 dag klaar.

Even terugkomend op het mineralenbuffet, ik las dit artikel:
https://www.purepaardenvoeding.nl/sluip ... lenbuffet/

Net toen ik alles in huis had. Merk dat ik nu toch wat onzeker ben over het aanbieden van al mijn gekochte producten. Hoe kijken jullie hier tegenaan?


https://purehorse.nl/2020/05/01/mineral ... evaarlijk/

De mevrouw van die website bedoelt alles vast heel goed maar het is me al een paar keer opgevallen dat ze nogal sensationele artikelen schrijft :)
Bv haar "tekort aan magnesium", bijna iedereen legt zo'n pn steen. Er wordt gebruikt gemaakt van knz stenen, ik heb nog nooit iemand de dolomiet steen zien gebruiken. Een heel deel van dat artikel is gebaseerd op overdosering maar bij overdosering is water ook giftig :o No pun intended maar neem het met een korreltje zout en blijf lekker kritisch denken voor jezelf en je paarden.


Nou heel eerlijk: ik ben ook wel geneigd om die kant op te denken, van het artikel.
Ik heb echt mijn serieuze twijfels of dieren zo goed weten wat goed voor ze is (mensen evenzo trouwens). Ik ben persoonlijk meer van het bijvoeren van een Vital en je hooi laten analyseren. Mede omdat de samenstellingen van veel van dit soort producten niet getest wordt.
Soms ben ik wel geneigd om 'de natuur' iets meer te vertrouwen. Maar als ik echt moet kiezen valt het kwartje toch de andere kant op.
Als ik een bak suikerwater in dat mineralen buffet zou zetten zouden ze dat eerst leeg slurpen, over gezond gesproken.
En als het op bijvoorbeeld zout aan komt, weet ik ook dat supplementen nodig is als je echt met ze werkt bij warm weer. Dat voelen ze zelf ook onvoldoende aan.

Ik zeg niet keihard nee overigens. Er is misschien meer dan we (nu) weten. Maar er is toch voldoende onderbouwde kennis om serieus te twijfelen aan de 'kennis'' van paarden over hun eigen gezondheid.

Caaatje

Berichten: 633
Geregistreerd: 20-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 08:51

pol013 schreef:
Olympia96 schreef:
Weet niet meer wie het vroeg, maar wij hebben honderden palen gezet met een gehuurde palenrammer. We waren in 1 dag klaar.

Even terugkomend op het mineralenbuffet, ik las dit artikel:
https://www.purepaardenvoeding.nl/sluip ... lenbuffet/

Net toen ik alles in huis had. Merk dat ik nu toch wat onzeker ben over het aanbieden van al mijn gekochte producten. Hoe kijken jullie hier tegenaan?


https://purehorse.nl/2020/05/01/mineral ... evaarlijk/

De mevrouw van die website bedoelt alles vast heel goed maar het is me al een paar keer opgevallen dat ze nogal sensationele artikelen schrijft :)
Bv haar "tekort aan magnesium", bijna iedereen legt zo'n pn steen. Er wordt gebruikt gemaakt van knz stenen, ik heb nog nooit iemand de dolomiet steen zien gebruiken. Een heel deel van dat artikel is gebaseerd op overdosering maar bij overdosering is water ook giftig :o No pun intended maar neem het met een korreltje zout en blijf lekker kritisch denken voor jezelf en je paarden.


Nou heel eerlijk: ik ben ook wel geneigd om die kant op te denken, van het artikel.
Ik heb echt mijn serieuze twijfels of dieren zo goed weten wat goed voor ze is (mensen evenzo trouwens). Ik ben persoonlijk meer van het bijvoeren van een Vital en je hooi laten analyseren. Mede omdat de samenstellingen van veel van dit soort producten niet getest wordt.
Soms ben ik wel geneigd om 'de natuur' iets meer te vertrouwen. Maar als ik echt moet kiezen valt het kwartje toch de andere kant op.
Als ik een bak suikerwater in dat mineralen buffet zou zetten zouden ze dat eerst leeg slurpen, over gezond gesproken.
En als het op bijvoorbeeld zout aan komt, weet ik ook dat supplementen nodig is als je echt met ze werkt bij warm weer. Dat voelen ze zelf ook onvoldoende aan.

Ik zeg niet keihard nee overigens. Er is misschien meer dan we (nu) weten. Maar er is toch voldoende onderbouwde kennis om serieus te twijfelen aan de 'kennis'' van paarden over hun eigen gezondheid.[/quote

Suiker is verslavend, dat is geweten dus die vergelijking gaat al moeilijk op.
In praktijk is er te zien dat paarden wel degelijk afwisselen met de stenen en emmers, periodes hebben waarin ze meer trekken naar bepaalde dingen en daar dan ook weer mee stoppen. Ook met dingen zoals houtige gewassen.
In een mineralen buffet wordt in zo'n emmer maar de aanbevolen dagdosis aangeboden, dus een overdosis wordt dan al heel moeilijk.
Heel interessant onderzoek gepubliceerd over de Koniks (die ook gewoon gedomesticeerd zijn) en wat zij eten in hun natuurgebieden, zeker de moeite om eens te lezen wat zijn eten per dag aan variatie

pol013

Berichten: 8996
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 08:54

Je hoeft mij niet teleur te stellen. Ik voer Vital van Pavo.
En heb 11 jaar in de voerindustrie gewerkt en een man die nutritionist is.
Dus ik weet een beetje hoe voer en spijsvetering in elkaar zit.

Heb je een link naar dat artikel? Evengoed interessant om te lezen.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-21 09:01

Caaatje schreef:
Maartje1990 schreef:
Ik heb me niet verdiept in wetenschappelijke artikelen etc maar ik zis persoonlijk ook de toegevoegde waarde niet van al die mineralen buffetten, gewoon 1 liksteen, eventueel twee zou voldoende moeten zijn mijn inziens.


In elke steen zitten andere mineralen samenstellingen, veel mensen willen "zoopharmacy" terug introduceren en een paard zelf terug laten kiezen waar ze behoefte aan hebben. Variatie is de sleutel in voeding, en dit behoort daar dan ook bij.


Wij hebben die van paardnatuurlijk en toevallig 1 Himalaya omdat we die ergens gratis bij kregen

Jade

Berichten: 3035
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 09:16

is het niet gewoon paard afhankelijk? mijn merrie at echt niet alles, maar sinds de shet erbij staat die vrolijk laurierkers en klimop snackt als hij de kans krijgt, doet ze zelf ook mee :+

Belker

Berichten: 15305
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 10:08

Jade schreef:
is het niet gewoon paard afhankelijk? mijn merrie at echt niet alles, maar sinds de shet erbij staat die vrolijk laurierkers en klimop snackt als hij de kans krijgt, doet ze zelf ook mee :+

Dat dus, hier exact hetzelfde.

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 10:27

Symke schreef:
Oh Marjo waar heb je die palen 4,50 gevonden?

Volgens mij valt wel.mee met dat artikel hoor Olympia

Gevonden via marktplaats als je zoekt op weide palen. Is een bedrijf in milsbeek.

Weet zo ff hun naam niet meer. Palen zijn 2m en 8 dik.

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 12:13

Jullie nemen het over het algemeen met een korrel zout begrijp ik :')
Dat doe ik ook, alleen het merendeel van de artikelen was zo positief dat ik hier even van stond te kijken.

Bij mij vonden ze de veendrenkstof heel lekker. De rest vooral gewoon vreemd.

Symke
Berichten: 799
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 12:17

Veendrenkstof nog niet geprobeerd, de rest ook niet maar ik vind het wel heel interessant. Onze ene ruin eet zand. Zoek nog steeds iets wat dat helpt voorkomen. Oerbalans hielp wel.iets maar nu doet hij het soms toch weer
Veendrenkstof daar staat bij dat langere tijd zonder problemen gegeven kan
Dus daar heb je geen risico op iets mee
Heb jij ook appelazijn?
Dat wilde ik even uit supermarkt halen maar hoeveel die ik er dan van in emmer water?

Maartje_M

Berichten: 9364
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 13:38

Veendrenk doet het hier met vlagen geel goed. Brandnetel hebben ze een week heel fanatiek gepakt en laten ze nu echt liggen.
Appelazijn wil ik ook nog proberen, maar ook nog niet in huis gehaald

Anoniem

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 13:59

Afbeelding

<3

Net een hele leuke bezichtiger gehad.

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 15:00

Mijn ruin vreet alle eikels als hij de kans krijgt en stond vorige week met veel moeite over de draad de conifeer te snoeien ipv het 24/7 aangeboden ruwvoer te eten.. betwijfel of hij weet wat hij nodig heeft. Uiteraard snoei ik de conifeer en verzet de draad, maar voor mijn merrie had die hele draad niet gehoeven. Zij gaat met grazen buiten de wei heel selectief op zoek. Hij grijpt alles wat enigszins groen is en in zijn bek past..
Ik heb nu meerdere soorten stenen liggen en wat los Himalaya zout. Over die oplossingen twijfel ik nog te veel.