ervaring met hond uit asiel?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

ervaring met hond uit asiel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-02 23:58

Ik ben op zoek naar een nieuw puppie. Nou ja, niet op stel en sprong, maar ben een beetje aan het snuffelen zeg maar.
Ik ben op zoek naar iets van een stabij, drentsepatrijs, duitsestaander, munsterlander, zoiets. Mag ook gerust een kruising zijn, als het maar iets van dat soort weg heeft.

Nou heb ik al wat gekeken op sites van asiels, maar wie heeft er ervaring met een hond uit het asiel? Hoe gaat zoiets en zijn die honden allemaal volwassen of zijn er ook vaak puppies in het asiel?
En zoja, is dat wel wat, ik heb het idee dat er dan wat mis mee moet zijn.
(ik kan me niet voorstellen dat iemand zijn pupje weg doet, maar ik ben misschien wat naief)

dus komop met die verhalen!!
Laatst bijgewerkt door jantina op 03-12-02 00:06, in het totaal 1 keer bewerkt


orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 00:05

Wij hebben vaker pups uit asiels gehaald.
Je moet er rekening mee houden dat ze, of weggedaan zijn door een fokker die merkte dat er fouten in de honden zaten zoals HD,
of misschien wel te oud om nog te plaatsen, bv 10 wk.
Ze hebben, bleek, altijd een mentale knauw gehad tegenover mensen.
We hebben nu een pup van een goede fokker met stamboom,
die zoooo anders is. Geen angsten, geen agressie...

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-02 00:09

hmmm kijk en daar ben ik juist bang voor.... Ik zit niet te wachten op een "opknappertje"
Helemaal omdat er hier regelmatig kleintjes over de vloer komen, er een kat is, paarden en kippen waar ik rekening mee zou moeten houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 00:11

Genki (die gevlekte) komt uit het asiel.
We hebben haar opgehaald toen ze 6a7 maanden oud was.
Ze was gebracht bij mensen die hem gevonden hadden, ze was waarschijnlijk weggelopen met uit laten.
De eerste jaren (ze is nu 7 jaar) was ze echt super actief, een soort ADHD hondje, en wilde ze hem altijd smeren.
Gelukkig staat bij ons om het dorp een hek en wildroosters (ivm wild) en kwam ze altijd wel weer thuis.
Ze heeft al heel wat gevangen van muis tot aan vos (ook een keer een kat van de buren Bloos )en jaagt nog steeds erg graag, als ik d´r niet in de gaten houdt gaat ze rustig achter de paarden aan.
In haar opinie kun je op alles jagen wat 4 poten heeft en voor je wegrent.

We hebben toen rond de FL100,= voor haar betaald en kregen een paspoort/vaccinatiebewijs en een contract waarin stond dat we haar in "bruikleen" hadden van het asiel en dat het asiel de eigenaar bleef en ten alle tijde de hond kon komen controleren.
Ze zijn echter nooit geweest, ik denk dat ze allang blij waren dat ze van haar af waren Haha!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-12-02 00:12, in het totaal 1 keer bewerkt

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 00:11

De hond van mijn ouders was 3 jaar toen we hem uit het asiel haalden.
Echt een heerlijke hond, perfect opgevoed.
Maar ik kan me wel voorstellen dat het geen hond is voor in de stad. Nu met ruim 11 jaar begint hij rustig te worden maar vroeger had hij gewoon veel meer beweging nodig.
Bij ons ging hij iedere dag mee naar de paarden i.p.v. een rondje door de binnenstad van Utrecht...

Dat je een hond vanaf pup moeten hebben om er een goede band mee te krijgen is onzin.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 00:39

Jazeker!

Ik heb een half jaar geleden een puppy uit het asiel meegenomen.

Ik liep daar stage. Onze boxer (Cimba) is al vrij oud en we waren 'rustig' aan het bekijken of we er een 2e bij wilden. Eigenlijk meer een 'nieuwe' als ons Cimba er niet meer zou zijn, maar je weet hoe dat gaat.. Schijnheilig

Toen ik op een dag weer stage ging lopen liep ik toevallig naar de balie. Irma (eigenaresse) zei tegen me: "Kim, schrijf jij die pup eens even in". Dus ik keek, en ik werd verliefd. Ik zag een zwart hoopje met zielige trouwe oogjes.
Ik schreef haarin en nam haar over van diegene die haar 'gevonden' had.
Ik moest haar in een hok gaan zetten maar ipv dat ik naar het hok liep nam ik haar mee naar de kantine. Ik belde mijn mams en vertelde over haar. Ik ben met de pup in mijn handen terug gelopen naar de balie en zei: Ik bespreek haar! Haha! Iedereen gek kijken Clown
2 dagen later zijn we wezen kijken met Cimba, of het klikte. Toen hebben we haar vast besproken. ze moest nog 2 weken in het asiel blijven omdat haar baasje haar op kon komen halen (wat zit je dan in spanning zeg..).
Na die 2 weken hebben we haar opgehaald. Toen we haar op kwamen halen hoorde we dat ze na ons 5x!!! besproken was.
Ondertussen is ze alweer een half jaar bij ons. Ze is echt super, ik be nog net zo gek met haar als in het begin.
Het is trouwens een kruising? border collie. Voor meer info, zie mijn profiel.

Het asiel heeft vooral 'oudere' honden. Pups ook wel -af en toe-, maar die VLIEGEN er werkelijk uit. De meeste pups zaten er bij ons geen halve dag onbesproken. Ik had het geluk dat ik er stage liep en ze dus niet in een hok heeft gezeten maar anders was ze die dag geheid weggeweest...

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 01:00

Wij hebben onze korthaar bewust opgehaald met 12 weken...bij de fokker.Nou ja bewust, ik wilde er geen van rond de 8 weken en er liever 12 weken... beetje rondgebeld en een fokker gevonden die nog 2 hondjes had van die leeftijd en toen Gijs gekocht....

Goede of slechte asielhond ligt een beetje aan de eerlijkheid van de vorige eigenaar maar ook van de medewerkers in een asiel...
Soms worst een hond binnengebracht met het verhaal dat deze zeer goed is bij kinderen (welke leeftijd, een hond groeit mee) bij katten kan (ziet eens per maand de kat van de buren voorbij sjouwen)

Een goede fokker en ik denk een broodfokker ook niet, brengt zijn hondjes naar het asiel (kost geld....als je een hond ophaalt maar ook berngt) Bij een goede fokker worden pups verkocht met HD garantie (en dat zie je echt niet met 6 weken, zien ze dit wel dan is de DA een betere en goedkopere oplossing (klinkt cru) en een pup van een week of 8 waar HD zichtbaar is (foto's worden pas gemaakt, preventief vanaf 12 maand en alleen eerder bij ernstig verdacht) dat zie je als leek ook, hondje loopt weinig en schommelt met de achterhand, zakt door de achterpoten.

Onderbeet en bovenbeet-hondjes worden door de fokkers verkocht waarbij dit vermeld wordt (eventueel schriftelijk en dan nog moeten ze eerst wisselen, na na het wisselen kan het nog zijn dat de stand van het gebit niet goed is)

Ik kan eerlijk gezegd (voor rashondjes of rastypische hondjes) geen rden bedenken waarom een fokker ze naar het asiel brengt...
Veel rasverenigingen kennen zelf een opvang voor die honden met papieren en bijv. duitse staande korthaar of ander aan de jacht gerelateerde rassen vinden gretig aftrek...

Als je een rastypische hond wilt hebben zou ik gaan voor een fokker, je betaalt mischien iets meer dan voor een asielhond, maar een goede fokker geeft garantie en als er problemen zijn kun je altijd bellen/contact zoeken..

En win info in over de rassen die je leuk vindt om te kijken of ze "passen" binnen jouw leven(sstijl), aandacht, drukte, uitloop, vrijheid etc...
bijv.
de husky gefokt om lange afstanden te kunnen lopen, dus heeft ontzettend veel beweging nodig. (uitzonderingen daargelaten, dit geld voor alle rassen)
de duitse dog, wil als gezinslid gezien worden en gedraagt zich ook zo, ondanks zijn grote denkt hij een schoothondje te zijn, is vindingrijk en kan giga in de weg lopen..
dogo argentino, gefokt (nu nog steeds) om kuddes te beschermen tegen bergleeuwen......vul maar in
duitse staande korthaar (alle versies verschillen) alround jachthond, intelligent, zelfstandig en zachtaardig een verradelijke combinatie, de indiale gezinshond, als je het aankunt..
duitse herder, volgzaam, onderdanig, werkwillend en vasthoudend
en ga zo maar door...

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten


Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 01:11

De hond die ik pas geleden in heb laten slapen, kwam uit het asiel.
Het was een mooie Duitse Staande Korthaar (met staart) die we 13 jaar hebben gehad.
Hij was ontzettend lief, was in het asiel geboren, maar toen wij hem kochten was hij al 9 maand oud.
Er was nog wel een ander nest Duitse Staanders....want ja....de eigenaresse had blijkbaar nog niet genoeg honden Lips are sealed
Overigens zat de hond onder de wormen toen we hem uit het asiel haalden en bleek hij HD te hebben, maar hij heeft het wel bijna 13 jaar bij ons uitgehouden!!!

De andere honden die mijn ouders gehad hebben, kwamen ook uit het asiel en beiden zijn goed bevallen. Overigens waren wij niet op zoek naar een bepaald ras, als het maar een grote jachthond was.

Ik zou zo zeggen, DOEN!!! Haal een hond uit het asiel!!!

Groetjes, Mirjam

"The world is best viewed through the ears of a trotter"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 01:13

De tijd om bij de moeder weg te halen ligt ook een beetje aan de grote van de hond. Wij ( hebben altijd een hondenkennel/pension gehad) deden ze pas weg bij 12 weken, voornamelijk voor de bovenstaande redenen die mijn voorganger al heeft verteld. Maar ook voor dat laatste stukje opvoeding dat de moeder meegeeft. Maar wij hadden ook Newfoundlanders en Landseers, en dit zijn honden met een redelijk formaat. Grotere honden, wordt van gezegd dat ze beter wat langer bij hun moeder kunnen blijven.

Ik zelf heb een hond uit het asiel gehaald, om de redenen dat die dieren ook een goed huis moeten krijgen. Mijn hond, die kreeg ik toen hij anderhalf was, en ik was inmiddels zijn derde eigenaar. Hij was bij de mensen voor mij door de dierenbescherming weggehaald, wegens mishandeling, ondervoeding enz. Hij heeft zijn eerste levensjaar gewoon in de kelder gezeten. Echt heel zielig.

Ik kwam het asiel binnenlopen en vertelde mijn verhaal, het dier moest op een manege kunnen, toen liepen we de hokken door, en hij zat te trillen achter in zijn hok, de verzorger zei: tja, dat is wodan, heel zielig, die heeft altijd pech. En we hebben hem losgelaten op een pleintje, en steeds kwam hij heel even naar me toe, om vervolgens weer met de staart tussen zijn benen naar zijn hok te rennen. Na een kwartiertje, zei ik tegen de verzorgster, ik weet niet of dit wel goed gaat op een drukke manege, ik ben bang dat het een angstbijter gaat worden. Ze zei: het gaat of heel goed, of helemaal mis, maar als je wil mag je het proberen, niemand wil hem hebben, hij is te moeilijk, en je moet geduld hebben, velen denken dat te hebben maar hebben dat niet. Ik heb gezegd dat ik er over na wilde denken, toen ik wegliep keek ik achterom, en toen keek hij staand tegen het raam naar me. Toen was ik verkocht.

Hij is enorm opgeknapt, vind mannen nog wel wat eng, maar is niet agressief, hij gaat ze gewoon uit de weg. Verder is het een tophond geworden! Maar kom niet aan zijn baas, want dan heb je troubles.

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 01:32

Wij hebben onze hond(was eigenlijk mijn hondje, Teddy) ook uit het asiel gehaald. Hij was toen tien maanden o.i.d. Het is een bastaard hondje maar wat is hij lief. Ik denk dat hij nu al tien is ofzo.
Afbeelding

Ik heb mijn kat ook uit het asiel gehaald. En dat is ook een scheetje. tenminste naar mij. Vreemde moeten hem niet aanhalen. Alleen als ie uit zijn eigen naar hun toekomt. karin wilde hem eens oppakken. Grommen dat ie deed. En wat een geheugen dat ie heeft. Als Karin weer eens op bezoek komt begint ie spontaan weer te grommen.

Maar goed. Onze hond. Teddy. Echt een heel lief hondje. Ze hadden haar naar het asiel gebracht omdat hij de speeltjes van een baby opknauwde. Maar ja wat wil je. Een hond ziet echt geen verschil in zijn speelgoed of dat van een baby. In het begin hebben we hem geprobeert op te sluiten in de bijkeuken. Maar dat was geen succes. Nu slaapt hij in de slaapkamer van mijn ouders. Ik heb hem namelijk 'thuis' gelaten toen ik op mijn eigen ging wonen. Bij mijn ouders kan ie lekker spelen in een grote tuin en zij laten hem iedere dag uit in een groot bos. dat vind ie werkelijkwaar prachtig. Hij jaagd dan op alle konijntjes en heel soms vangt ie er een. Dat vind ik wel zielig. Maar ja wat doe je eraan?

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 01:48

Ik ben absoluut niet tegen asiels en/of asielhonden....
Nu met kids zou ik geen uit een asiel halen, om bovengeschrevene reden...
De meeste honden in een asiel zijn afdankertjes van mensen die niet eerst nagedacht hebben waar ze aan begonnen, dan nog de categorie verhuisers, jalouzie, en kan-niet-bij-kids of hond/kat honden.
Om een "probleem"-geval op te vangen heb je kennis nodig of de tijd om bie kennis te vergaren (cursussen beveel ik altijd ten zeerste aan)

Ik trainde (vanaf mijn 11de jaar) duitse herders (tot mijn 16e) toen 2 jaar hondloos door het leven gegaan en vanf mijn 18e zit ik wer in de honden (tot mijn 22e honden van anderen)
Ik ga altijd met de jonge honden naar puppycursus dan de jonge honden cursus, dan gehoorzaamheid of jacht (jacht laat ik doen, reden is een verhaal apart) soms met behendigheid, dit ligt aan de hond.
ik heb zelf diverse soorten en rassen gehad, de honden van anderen waren duitse herders, zelf 2 X duitse dog(1 X opvang, 1 X pup) 2 X duitse staande korthaar (beide pup, 1 is aan de wandel gegaan en nooit weer gezien, Gijs hebben we nu), 1 X dalmatier (probleemhond en hier omgeschoold en weer weg gegeven) 2 X heidewachtel ( 1 was een wegloper en is bij ons ook ontsnapt na 2 dagen, 1 probleem puppy en is nu bij mijn schoonouders) 1 X een-van-alles-en-nog-wat, nog steeds in ons bezit en gaat ook niet weg, was ook een probleem pup, angstig, onderdanig, wegloper enz. Bij stemverhef graaft ze een gat en verstopt zich, als je een keer luidkeels bent, smeert ze hem accuut. niet geschikt voor herplaatsing...dus blijft ze hier. Nee heb geen asiel, maar soms krijg ik probleemhonden om te heropvoeden en gaan terug naar hun baasjes, soms doen die afstand en zoek ik een geschikte baas...

Onze Gijs heeft ook een lange staart...moet je wel aan wennen bij de duitse staande.... (bij de andere rassen ook wel, maar die zie ik meestal alleen op cursus)

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 08:20

Er zitten niet alleen maar kneusjes in een asiel. Wat regelmatig voorkomt, is dat een teef per ongeluk gedekt is en dat de eigenaren geen zin hebben in de rotzooi en rompslomp van een nest puppies. Dus wordt de teef naar het asiel gebracht en als de puppies weg mogen van de moeder, gaat de teef weer naar huis.

En Jantina: momenteel zitten er bij ons in het asiel schattige kruising jachthond puppies Kwijl

Digitale tekeningen van je huisdier of paard: www.HHD-Foto.eu

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 09:24

Er zitten ook hele leuke honden in het asiel. Vaak zijn ze van mensen geweest die na er na een jaar genoeg van hebben. Of ineens allerlei allergieën hebben gekregen. Onze vorige hond Lovers kwam ook uit het asiel en daar heb ik altijd heel leuk behendigheid mee getraind.
Het is ook niet zo dat je een betere band hebt met een hond die je al vanaf pup hebt. Als je bezig gaat met de hond komt die band vanzelf wel. Het voordeel van een volwassen hond is, dat je er al gelijk veel meer mee mag doen, zoals aan de fiets, balspelletjes, behendigheid en flyball, enz. Voor al deze dingen moet de hond uitgegroeid zijn. Met een pup moet je dan soms wel 1,5 jaar wachten.
Wat voor hond het ook wordt, veel succes met uitzoeken!

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 09:34

Moet je eens kijken op www.dierenasiels.com Daar kan je heel veel asielhonden bekijken uit Nederland. Je kan ook zoeken op ras en leeftijd en ze geven goede informatie.

Dan kan je op je gemak even rondkijken wat er allemaal in de asielen zit. Soms zit er best wel wat geschikst tussen, maar dan moet je er wel snel bij zijn.

Myke
Berichten: 839
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 10:05

Wij hebben uiteindelijk 12,5 jr geleden een hond uit een kennel (fokker) vandaag gehaald. Waarom? We hebben in de omgeving Amsterdam en omgeving Utrecht daarvoor een groot aantal asiels doorgelopen. We wilden eigenlijk een hond uit het asiel. Naar open dagen geweest, etc. Het is maar net wat ze op dat moment binnen hebben of wat binnengekomen is. Sommige honden zitten er al 1,5 jr Verdrietig
Helaas bleek geen van de honden te voldoen aan de 'eisen' die wij stelden. Wel een paar leuke honden gezien en ook superlief, gehoorzaam, etc. maar die konden dan bijv. niet alleen blijven. Helaas heb je dan als parttime werkende mums een probleem. Uiteindelijk zijn we toch bij een kennel beland in 'verwegistan'. We gingen voor een kruising. Veel honden gezien, maar er sprong er 1 echt uit. De laatste die we zagen. Die zat nog in z'n eentje in het hok aandacht te trekken in een ander gedeelte van de kennel. Z'n broertjes en zusjes waren de dagen ervoor opgehaald. Eigenlijk wassie best lelijk op dat moment Haha! Hij sprong op een muurtje van 1.20 cm hoog en 10 cm breed en kwam om aandacht vragen. Daarna was het snel bekeken, inpakken en wegwezen Knipoog) Hondlief is uitgegroeid tot een hele, knappe hond. Je zal het niet vaak zeggen van een hond, althans ikke niet. Onwijs lief beest met een karakter, zo eigenwijs... We missen hem onwijs wel, vorige maand laten inslapen.
We hebben door omstandigheden nu een logeetje. Heel ander type hond, vrouwtje, zenuwepees, gehoorzaam maar ook lief. Toch heb ik liever mijn hond weer terug Knipoog

Als je voor een asielhond gaat, maak van te voren voor jezelf een 'lijstje' met kenmerken. Heb ongeveer in je hoofd zitten wat je wilt hebben. Kijk op je gemak rustig rond & laat je goed informeren.
Bij een kennis was het liefde op het eerste in het asiel. Helaas was ze gedwongen om haar hond weer terug te brengen. Tot groot verdriet, maar de hond bleek erg agressief in een huiselijke omgeving. Het asiel wist nl. de achtergrond van de hond niet. Die was gedumpt. Normaal was hij onwijs lief... helaas bleek de ruimte te klein. Beest leeft nu trouwens heerlijk op een boerderij & heeft een berenleven Haha! Gelukkig...

Succes met je beslissing & het zoeken naar je juiste maatje Knipoog)

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 11:13

Ik heb een puppie uit het asiel gehad. Ze is nu inmiddels 11 jaar. Fijn hondje hoor. Er zijn ook honden van een half jaar oud, dat is ook handig i.v.m. zindelijk zijn. In het asiel zitten vaak "ongelukjes". en dat zijn vaak hele leuke honden.

De hond is de betere mens


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Facebook, Joelle1996, rider, Rivendell, Tieneke en 149 bezoekers