Tandarts speelt persoonlijke informatie door

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Caitlin_K
Berichten: 3746
Geregistreerd: 04-05-11

Tandarts speelt persoonlijke informatie door

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-21 19:31

Hoi,

Even een vraagje,
Vandaag heeft een vriend van mij te horen gekregen dat zijn tandarts informatie doorspeelt naar zijn moeder. Sidenote, vriend is 30jaar oud. Mijn vriend heeft geen contact meer met zijn moeder. Nu heeft de tandarts dus zijn moeder op gebeld en zorgen uitgesproken over het gebit van mijn vriend nadat vriend een afspraak had afgezegd wegens o.a. Financieel en na gepijnigd te zijn bij andere tandarts in dezelfde praktijk. Hij komt zeg maar sinds kind af aan bij de tandarts met familie, maar is in al geen 14 jaar meer met moeder naar de tandarts geweest.

Dit mag toch helemaal niet? En wat voor stappen kunnen hier nu in genomen worden?

Vriend is aardig pissig nu, heeft dus via vader gehoord dat moeder dit wist (die hebben wel contact). Maar ook omdat vriend dus geen contact heeft met zijn moeder en zij dus nu weer dingen weer over privesituatie

Groetjes! :)

Never make eye contact with anyone while eating a banana


moonsparkle
Berichten: 21658
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 19:36

Ik weet niet hoe het zit bij de tandarts maar bij andere artsen geldt dat je vanaf 16 jaar zelf medisch zeggenschap hebt en dat je expliciet toestemming moet geven als je wilt dat informatie naar ouders gaat.

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

AnnedB
Berichten: 290
Geregistreerd: 12-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 19:37

Heeft je vriend bewijs? Een tandarts heeft naar mijn weten medisch beroepsgeheim. Dus hij zou een klacht tegen hem kunnen indienen, maar dan heeft hij wel bewijs nodig.

Liselot

Berichten: 32174
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: Tandarts speelt persoonlijke informatie door

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 20:02

Oei, dit mag inderdaad echt niet. Vanaf 18 vallen patiënten niet meer onder jeugdzorg en mogen we dus ook geen zaken aangaande hun gebit delen met de ouders.

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Boras
Berichten: 9933
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Tandarts speelt persoonlijke informatie door

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 20:21

Is moeder misschien door een rechter aangesteld als mentor of bewindvoerder van je vriend?


Lizz

Berichten: 8888
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 20:22

Misschien moet vriend even zelf contact met ta opnemen?
Verhalen via via gaan altijd hun eigen leven leiden.

Wie weet is het heel anders gegaan, heeft ta naar huis gebeld in de veronderstelling dat hij daar woont. Stel dat de gegevens nooit aangepast zijn?

Wij missen te veel informatie om hier een oordeel over te vellen.

Dankjewel Koos en Lub voor de mooie jaren.

betadine

Berichten: 3237
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 20:28

Gelukkig dat hij zijn afspraak afgezegd heeft. Zoek een nieuwe tandarts uit en laat de rest voor wat het is. Ik vermoed dat die arts oprecht bezorgd was voor je vriend zijn gebit maar professioneel harstikke fout om het op die manier op te lossen. Stappen ondernemen vind ik zelf te ver gaan tenzij een mail naar de tandarts zelf. Verdere stappen zouden volgens mij voornamelijk je eigen energie opvreten en of je hiermee echt iets bereikt.

uva uvam vivendo varia fit

Ibbel

Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 20:28

Lizz schreef:
Wie weet is het heel anders gegaan, heeft ta naar huis gebeld in de veronderstelling dat hij daar woont. Stel dat de gegevens nooit aangepast zijn?


En hoe stel je je dat dan voor?

"Hallo, met tandarts Ter Braak. Mag ik Jeroen de Groot spreken?"
"Oh, die is er niet. U bent z'n moeder. Luister eens, ik heb gemerkt dat-ie niet flost en nauwelijks poetst, wilt u met hem bespreken dat-ie dat wel moet doen?"

Dat zal geen enkele tandarts toch dóen als hij er achter komt dat-ie een oud telefoonnummer en adres van z'n patient heeft?

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Tandarts speelt persoonlijke informatie door

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 20:37

Voor je gelijk klachten in gaat dienen... waarom bespreek je dit niet met de tandarts? Gewoon even vragen waarom hij dit heeft gedaan?

[o]

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: Tandarts speelt persoonlijke informatie door

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 20:53

Ik zou dit absoluut even met de tandarts zelf bespreken. Juridische stappen en tucht klachten kunnen enorme gevolgen hebben voor de carrière van een arts en dat kan heel verdrietig aflopen :n dus eerst even bij de bron informeren: de tandarts zelf dus.

Vjestagirl

Berichten: 26629
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 20:55

verootjoo schreef:
Voor je gelijk klachten in gaat dienen... waarom bespreek je dit niet met de tandarts? Gewoon even vragen waarom hij dit heeft gedaan?

Is er een goede reden om het medisch beroepsgeheim te breken dan?

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 20:58

Vjestagirl schreef:
verootjoo schreef:
Voor je gelijk klachten in gaat dienen... waarom bespreek je dit niet met de tandarts? Gewoon even vragen waarom hij dit heeft gedaan?

Is er een goede reden om het medisch beroepsgeheim te breken dan?


Geen idee, maar je kan toch eerst gewoon iemand aanspreken als er iets fout gaat ipv gelijk vergaande maatregelen te nemen :?

Zeg maar gewoon communiceren? Bv of het überhaupt waar is dat de tandarts die moeder heeft gebeld oid.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 15-04-21 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

[o]

Charaz

Berichten: 24262
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Tandarts speelt persoonlijke informatie door

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 21:01

Wellicht heeft de tandarts gebeld nav een afgezegde afspraak en kwam hij erna er pas achter een oud nummer te hebben. En vult zijn moeder het gesprek iets gekleurder in dan het daadwerkelijk was.

Ik zou het navragen bij de tandarts hoe het zit

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

Kidde
Berichten: 3433
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 21:05

Ik zou ook eerst het gesprek aangaan met de tandartsen aangeven dat je hier niet van gediend bent. Ik kan me voorstellen dat dit echt met de beste bedoelingen is gedaan. Geen idee wat er mis is met het gebit, maar ik weet wel dat een slechte toestand van je gebit verstrekkende gevolgen kan hebben. Zo zijn er signalen dat dementie, diabetes en hartproblemen samenhangen met een slecht gebit.

Ik kan me dus voorstellen dat de arts zich zorgen maakte over het gebit van je vriend. Maar goed dit weet je pas als je het gesprek aangaat met je tandarts. Neemt uiteraard niet weg dat dit niet zo hoort

Roosch

Berichten: 36596
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 21:09

Die zou bij mij echt even een probleem hebben. Is ie nou helemaal?

Kidde schreef:
Ik zou ook eerst het gesprek aangaan met de tandartsen aangeven dat je hier niet van gediend bent. Ik kan me voorstellen dat dit echt met de beste bedoelingen is gedaan. Geen idee wat er mis is met het gebit, maar ik weet wel dat een slechte toestand van je gebit verstrekkende gevolgen kan hebben. Zo zijn er signalen dat dementie, diabetes en hartproblemen samenhangen met een slecht gebit.

Ik kan me dus voorstellen dat de arts zich zorgen maakte over het gebit van je vriend. Maar goed dit weet je pas als je het gesprek aangaat met je tandarts. Neemt uiteraard niet weg dat dit niet zo hoort

Hoe zorgelijk zijn situatie is, dit is gewoon echt niet toestaan. Al zou de jongeman met een rottend gebit en een kreupele poot én een zwangere buik binnen zijn gekomen, tandarts hoort dit niet door te geven aan zijn moeder.

Ik zou sowieso een andere tandarts zoeken, maar denk dat ik geen passend advies kan geven over wat voor stappen er genomen kunnen worden. Ik ben gewoon plaatsvervangend boos. :+

Your life is your own
You're in charge of yourself

[BEU] [FOTO] Onze reis naar Fins Lapland!

Kidde
Berichten: 3433
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 21:14

Roosch schreef:
Die zou bij mij echt even een probleem hebben. Is ie nou helemaal?

Kidde schreef:
Ik zou ook eerst het gesprek aangaan met de tandartsen aangeven dat je hier niet van gediend bent. Ik kan me voorstellen dat dit echt met de beste bedoelingen is gedaan. Geen idee wat er mis is met het gebit, maar ik weet wel dat een slechte toestand van je gebit verstrekkende gevolgen kan hebben. Zo zijn er signalen dat dementie, diabetes en hartproblemen samenhangen met een slecht gebit.

Ik kan me dus voorstellen dat de arts zich zorgen maakte over het gebit van je vriend. Maar goed dit weet je pas als je het gesprek aangaat met je tandarts. Neemt uiteraard niet weg dat dit niet zo hoort

Hoe zorgelijk zijn situatie is, dit is gewoon echt niet toestaan. Al zou de jongeman met een rottend gebit en een kreupele poot én een zwangere buik binnen zijn gekomen, tandarts hoort dit niet door te geven aan zijn moeder.

Ik zou sowieso een andere tandarts zoeken, maar denk dat ik geen passend advies kan geven over wat voor stappen er genomen kunnen worden. Ik ben gewoon plaatsvervangend boos. :+


Nou ja, als de situatie echt heel zorgelijk zou zijn heeft een arts het recht om zijn beroepsgeheim te doorbreken op grond van een conflict der plichten. Nu zal dit in deze situatie absoluut niet zo zijn, maar om gelijk een tuchtrecht in te dienen vindt ver gaan. Maar goed dat ben ik

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: Tandarts speelt persoonlijke informatie door

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 21:34

Het verhaal komt neem ik aan van een derde persoon aangezien de vriend van ts geen contact heeft met zijn moeder. Ik zou er niet zomaar van uit gaan dat het verhaal volledig waar is en het echt eerst met de tandarts bespreken. We kennen allemaal wel dat spelletje waarbij je een zin de kring moet door fluisteren toch? Daar komt nooit hetzelfde uit :+

Lizz

Berichten: 8888
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 21:43

Ibbel schreef:
Lizz schreef:
Wie weet is het heel anders gegaan, heeft ta naar huis gebeld in de veronderstelling dat hij daar woont. Stel dat de gegevens nooit aangepast zijn?


En hoe stel je je dat dan voor?

"Hallo, met tandarts Ter Braak. Mag ik Jeroen de Groot spreken?"
"Oh, die is er niet. U bent z'n moeder. Luister eens, ik heb gemerkt dat-ie niet flost en nauwelijks poetst, wilt u met hem bespreken dat-ie dat wel moet doen?"

Dat zal geen enkele tandarts toch dóen als hij er achter komt dat-ie een oud telefoonnummer en adres van z'n patient heeft?


Charaz schreef:
Wellicht heeft de tandarts gebeld nav een afgezegde afspraak en kwam hij erna er pas achter een oud nummer te hebben. En vult zijn moeder het gesprek iets gekleurder in dan het daadwerkelijk was.

Ik zou het navragen bij de tandarts hoe het zit

Dit inderdaad. Wie zegt dat de ta dit ook echt gezegd heeft?
Daarom lijkt het mij wijzer als hij zelf met zijn ta belt en om uitleg vraagt.

Dankjewel Koos en Lub voor de mooie jaren.

Boras
Berichten: 9933
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 21:44


Avelienvd

Berichten: 7217
Geregistreerd: 28-12-04

Re: Tandarts speelt persoonlijke informatie door

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 00:36

Aan de andere kant. Hoe zou dan dit soort info bij de moeder terecht komen. Als die geen contact heeft met de zoon in dit verhaal

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Tandarts speelt persoonlijke informatie door

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 01:12

Je vriend heeft dus nog contact met zijn vader en die heeft hem dit verteld?

Zijn de ouders nog samen? En indien gescheiden, hoe goed is het contact tussen vader en moeder?

Het zijn dus dingen die vader wel wist? Maar hij zegt nu dat de moeder het van de tandarts heeft gehoord?

Jij kent de tandarts ook? Vaak kan je toch wel een beetje iemand inschatten. Het is niet oke als dit zo gebeurt, maar ik vraag me af of dit zo is gebeurt en dan ook de manier waarop.

Caitlin_K
Berichten: 3746
Geregistreerd: 04-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-21 06:42

Hoi! Even om het verhaal te schetsen:

Allereerst bedankt voor alle reacties!

Ouders van vriend zijn niet meer samen, rond de 17 jaar lang niet. Maar zij hebben nog wel af en toe telefonisch contact over andere kind (inmiddels ook gewoon ver volwassen) of kleinkinderen.
Vriend sprak vader en die gaf aan dat zijn moeder dus wist dat hij gaatjes had en dat hij af had gezegd dat hij zich zorgen om hem maakte. Vader wist niet dat de tandarts afgezegd was van vriend; of überhaupt dat hij naar de tandarts was geweest.
Vriend woont al heel wat jaar opzichzelf, sinds 2013 in ieder geval in een koophuis, en is in de tussentijd regelmatig bij tandarts nog geweest.
Het lijkt mij gewoon niet dat je moeder gebeld wordt, terwijl je 30 jaar oud bent, op een ander adres ingeschreven staat (tevens vanwege rekeningen ook) en dat er dan vertelt wordt dat je het afzegt vanwege financiële problemen (het feit dat hij 3 afspraken deze maand eigenlijk niet kon betalen en het een beetje wilde uitstellen) en dat hij 4 gaatjes heeft die nog gevuld moeten worden, en dat de tandarts. Het erg vind als het erger wordt en dat moeder even het idee van afzeggen moet gaan ompraten. Maar het lijkt mij niet dat deze situatie zo zorgelijk is toch? Ik zelf heb een andere tandarts, ken deze tandarts niet. Ik ga heel weinig naar de tandarts maar ze hebben nog nooit mijn vader gebeld met de mededeling dat ze zich zorgen maken :')

Vriend heeft daarbij netjes alles op orde(dus moeder is geen gezagvoerder etc) , en zijn gebit ziet er verder gewoon prima uit, is netjes wit etc.
Vriend gaat vandaag idd even de tandarts bellen! Hij is nog altijd pissig. Speelt bij vriend gewoon een hele persoonlijke kwestie waarom hij geen contact meer heeft met zijn moeder, en vind het vreselijk dat dus dit soort informatie doorgespeeld wordt.

Never make eye contact with anyone while eating a banana

upendo

Berichten: 22259
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 06:50

Meest directe antwoord: nee, dit mag niet.

Minder directe antwoord; ik zou vragen bij de tandarts hoe deze informatie bij moeder terecht is gekomen.

Een tandarts zal niet zelf aan de telefoon hangen over een afgezegde afspraak, daar hebben ze assistentes voor. Enige mogelijkheid die ik dan zie is dat moeder bij tandarts in de stoel gelegen heeft en er zelf naar gevraagd heeft.

Marjo

Berichten: 37154
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 06:53

Kidde schreef:
Nou ja, als de situatie echt heel zorgelijk zou zijn heeft een arts het recht om zijn beroepsgeheim te doorbreken op grond van een conflict der plichten. Nu zal dit in deze situatie absoluut niet zo zijn, maar om gelijk een tuchtrecht in te dienen vindt ver gaan. Maar goed dat ben ik


Citaat:
Er zijn drie situaties waarin je als arts het beroepsgeheim mag doorbreken:

1. Als de patiënt daarvoor toestemming geeft.
2. Als je wettelijk verplicht bent om bepaalde informatie naar buiten te brengen (bijvoorbeeld als de patiënt een besmettelijke ziekte heeft).
3. Als je te maken hebt met een conflict van plichten die je als arts hebt. . Dit speelt bijvoorbeeld bij sommige situaties van kindermishandeling. In een dergelijk geval mag je het beroepsgeheim alleen doorbreken bij uiterste noodzaak en als er geen andere mogelijkheden zijn om het gevaar af te wenden. Bij zo’n conflict van plichten moet je als arts dus je eigen ethische afweging maken.

Bron: https://www.knmg.nl/advies-richtlijnen/ ... geheim.htm


In welk universum zijn gaatjes reden tot het doorbreken van je beroepsgeheim? En waarom heeft de arts dat dan niet direct met de patiënt overlegd ipv gelijk met zijn moeder te doen?

Wat jij zegt is heel nobel hoor, om dit eerst met de arts zelf te bespreken. Maar dat had de arts andersom ook kunnen doen he ;)

Iris82

Berichten: 39833
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 06:53

Oké. De aanvulling maakt het wel een stuk duidelijker.

Maar echt wtf. Hoe in hemelsnaam bedenkt een zorgverlener dat ze contact opnemen met ouders van een 30 jarige man... hebben ze zn leeftijd wel goed in het systeem staan? 8)7

Nee, dit kan echt niet.

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.








Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, AnniekSlijk, Flux, IndianSu, soeboenoe, Supervixen en 39 bezoekers