[VOLG] Shetlander Beer, van mager en ziek tot gezonde pony

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Myponyhoward

Berichten: 424
Geregistreerd: 18-08-17
Woonplaats: Nijemirdum

[VOLG] Shetlander Beer, van mager en ziek tot gezonde pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-21 10:14

Hoi! Ik heb al een eerder topic gehad over mijn pony Beer. Deze heette "magere jaarling shet" deze was van de tijd dat hij nog erg ziek en mager was en ik advies vroeg. Wat ik ook veel heb gekregen, iedereen heel erg bedankt daar voor! Nou is de titel niet meer relevant maar vind ik het nog steeds heel erg leuk om updates etc te geven! Ik zal in deze eerste post even wat over Beer vertellen en foto's toevoegen.


Afbeelding

Dit was beer als veulen, deze heb ik laatst nog van de fokker gekregen! Hierna is hij met een paar maanden naar 2 vrouwen verkocht en daar is hij waarschijnlijk vermagerd en ziek geworden.
Beer kwam op 26 januari bij ons gekomen. Ons schaap werd verkocht en die was op het moment het weidemaatje van mijn Tinker, Howard. Het schaap werd agressief en is dus verkocht, die mensen hadden toevallig beer staan en hebben we ze eigenlijk geruild + 80 euro bij betalen. Hij kwam bij ons en had een hele dikke vacht, hierdoor zag je niet dat hij mager was. Ik en mijn vader hadden weinig verstand van jonge pony's en deden wel ons best maar ik sla mezelf nog steeds voor mijn kop dat we de dierenarts niet veel eerder hebben laten komen om te checken of zelf iets op te merken, hij was best lusteloos, keek heel zielig en deed gewoon vrij weinig.

Afbeelding

Gelukkig hebben we na ongeveer 3 maand de hoefsmid laten komen en die hebben naar hem gekeken en gezegd dat hij veel te mager is en vol zit met wormen. We hebben dezelfde dag nog mestonderzoek gebracht naar de dierenarts, uitslag gekregen en ontwormd met horseminth. Hij had spoel en bloedworm. Een paar dagen erna heb ik het topic geopend en hier stroomden de adviezen binnen en wist ik niet zo goed wat ik nou moest met al de verschillende adviezen en dingen. Toen van adviezen ongeveer een week later nog een mestonderzoek gebracht naar de dierenarts. De adviezen werden toen snel of met spoed een dierenarts erbij halen omdat het anders echt niet goed ging, een paar dagen erna kwam de dierenarts.
Dit waren de gegevens van de mestonderzoeken:
28-5:
Bloedwormen: 450 = valt nog net onder gemiddelde besmetting
Spoelwormen: 1100= zware besmetting
30-6
bevindingen : spoelworm 500 EPG
Bloedworm 200 EPG
diagnose : EPG is wel gedaald, maar nog te hoog.
advies / therapie : Nu beide weer ontwormen met Strongid-P
30-07
Howard had geen eitjes in zijn mest en beer had een EPG van 150.
Dit waren de resultaten van het bloedonderzoek:

Goedemiddag Roelof, de uitslag van het bloed van Beer is binnen. Koper, Selenium en Cobalt zijn goed op peil. Jullie hoeven dus geen extra mineralen te voeren. Het bloedeiwit Albumine is te laag, dit betekent dat er toen te weinig eiwit in de voeding zat. Verder zijn de Beta-globulines te hoog wat duidt op een verwaarloosde worminfectie in het verleden. Het voeren van veulenbrok geeft extra eiwit, je kunt wel uiteindelijk tot 1 kg per dag gaan, naast vers gras of onbeperkt goede kwaliteit hooi. Groet, Johan Dijkstra.

Vanaf hier voerde ik om de dag biks, onbeperkt hooi en soms op het gras (kreeg hier al weer streken dus erg veel ontsnapt haha)

Dit was beer 1 augustus:

Afbeelding

Afbeelding

Dit was beer 30 augustus:


Afbeelding

Beer 4 september:

Afbeelding

Afbeelding

Beer 27 september:


Afbeelding

Beer 17 oktober:


Afbeelding


8 Januari vonden we 2 spoelwormen, toen nog een keer ontwormd en er kwam een hele hoop uit.

Beer 25 januari:

Afbeelding

Beer is begin april gecastreerd en het gaat gelukkig super! Hier nog wat recente foto's


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben nu vooral bezig met hem langzaam dingen te leren. Hoevenkrabben, stukjes langs de weg lopen, met mij meelopen etc! Dus als jullie het leuk vinden om te kijken hoe het verder zal gaan met ons en/of advies etc hebben, hartstikke leuk!

!Liever geen reacties op dat we hem hebben gekocht zonder ervaring, het was harstikke dom en ik heb er ook heel veel spijt van dat ik niet eerder iemand erbij heb gehaald etc. Al ben ik natuurlijk hartstikke blij dat het nu goed gaat en dat we hopelijk voor altijd maatjes blijven!

Instagram: @hildephotographyy


BigOne
Berichten: 38177
Geregistreerd: 03-08-09

Re: [VOLG] Shetlander Beer, van mager en ziek tot gezonde pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 10:20

Mooi, je mag dan wel geen ervaring hebben gehad je hebt wel het beste met hem voor en hij ziet er nu goed uit, top!

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Charlie_P

Berichten: 3043
Geregistreerd: 08-04-06

Re: [VOLG] Shetlander Beer, van mager en ziek tot gezonde pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 10:51

Ach, wat een verloren zieltje op die eerste foto's...En wat fijn dat het nu veel beter met hem gaat en jij zo je best voor hem doet!

Goudhaan1

Berichten: 648
Geregistreerd: 02-04-20

Re: [VOLG] Shetlander Beer, van mager en ziek tot gezonde pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 11:05

Ik heb echt vanaf het begin in je topic over Beer mee zitten kijken, maar nu ik deze foto's weer zie sta ik er echt versteld van dat hij er überhaupt nog is. Ontzettend veel respect voor hoe jullie het uiteindelijk aan hebben gepakt _/-\o_
Op naar héél veel mooie, gezonde jaren!

Devil take the hindmost..
“Why does death always come as such a shock to mortals?”


Maartje_M

Berichten: 9344
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 11:08

ach wat een kereltje... Jullie hebben je goed voor hem ingezet, hij is al mooi opgeknapt!

Myponyhoward

Berichten: 424
Geregistreerd: 18-08-17
Woonplaats: Nijemirdum

Re: [VOLG] Shetlander Beer, van mager en ziek tot gezonde pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-21 10:06

Bedankt iedereen!

Instagram: @hildephotographyy

Annefleur200

Berichten: 1659
Geregistreerd: 20-09-12

Re: [VOLG] Shetlander Beer, van mager en ziek tot gezonde pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 09:26

Aagh wat ziet hij er goed uit nu! Je hebt zeker heel erg je best gedaan! Super goed :D

- Anne - Fleur - Nikita - Madee - Jill -
Instagram: shetlife5

office
Berichten: 803
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 09:50

Ik vind juist dat jullie heel goed bezig zijn.Veel geluk met beer en je andere pony

Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Re: [VOLG] Shetlander Beer, van mager en ziek tot gezonde pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 09:55

Goed bezig hoor, stapje voor stapje. Op bokt is er eens een pony geweest Daantje en die kwam ook van erg ver en is nu een hele mooie volwassen shet.

silvia58

Berichten: 1825
Geregistreerd: 05-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 11:03

Beer moest van heel ver weg komen, en je ziet dat hij heel erg is opgeknapt.
Ik vind echt dat jullie het heel goed doen met hem.
De laatste keer zijn er veel spoelwormen uitgekomen begreep ik.
Nou wil ik niet negatief overkomen, maar ik vind dat hij ondanks dat hij er veel beter uitziet
toch best nog wel een dik buikje heeft. Als ik een vreemde pony zie met zo'n buik zou ik meteen
zeggen die heeft een wormenbuik. Misschien toch nog een keer goed ontwormen zou net het laatste zetje kunnen zijn om ook zijn buikje wat normaler te laten worden. Maar ik heb bewondering voor jou dat je zo goed voor hem zorgt. Beer had het niet beter kunnen treffen +:)+ <3

Pauww

Berichten: 395
Geregistreerd: 25-02-14
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Shetlander Beer, van mager en ziek tot gezonde pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 14:37

Wat een verhaal, met een mooi einde wel! Die laatste foto is echt heerlijk <3

hasufel

Berichten: 660
Geregistreerd: 10-08-07

Re: [VOLG] Shetlander Beer, van mager en ziek tot gezonde pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 16:59

Ah leuk, ik volgde je andere topic, doe ik nu mee met deze :)

Buikje ga ik wel in mee.
Dit is wel een pony die geluk heeft bij jou terecht gekomen te zijn. En achteraf stellen dat het anders had gemoeten, leermomentje. Het is toch goed gekomen!

Ik doe wat ik kan. Als ik het niet doe, dan kan ik het (nog) niet

Myponyhoward

Berichten: 424
Geregistreerd: 18-08-17
Woonplaats: Nijemirdum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-21 12:32

silvia58 schreef:
Beer moest van heel ver weg komen, en je ziet dat hij heel erg is opgeknapt.
Ik vind echt dat jullie het heel goed doen met hem.
De laatste keer zijn er veel spoelwormen uitgekomen begreep ik.
Nou wil ik niet negatief overkomen, maar ik vind dat hij ondanks dat hij er veel beter uitziet
toch best nog wel een dik buikje heeft. Als ik een vreemde pony zie met zo'n buik zou ik meteen
zeggen die heeft een wormenbuik. Misschien toch nog een keer goed ontwormen zou net het laatste zetje kunnen zijn om ook zijn buikje wat normaler te laten worden. Maar ik heb bewondering voor jou dat je zo goed voor hem zorgt. Beer had het niet beter kunnen treffen +:)+ <3



Klopt, we willen ook preventief gaan ontwormen bij Beer (niet bij de andere pony) Maar daar moeten we ons nog even goed in verdiepen.

Instagram: @hildephotographyy

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 16:24


Ben een HSP-er, dus wars van macht, hiërarchie en regels.
Een soeverein? die ligt in mijn gereedschapskist.

silvia58

Berichten: 1825
Geregistreerd: 05-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 16:33

Klopt, we willen ook preventief gaan ontwormen bij Beer (niet bij de andere pony) Maar daar moeten we ons nog even goed in verdiepen.[/quote]

Dit vind ik nou zo knap aan jou :o Je antwoord op een heel volwassen manier
en leest ook goed hoe iets bedoelt word.
Wat fijn dat je daar toch goed naar gaat kijken +:)+
Beer heeft het echt goed bij jou _/-\o_ <3

Myponyhoward

Berichten: 424
Geregistreerd: 18-08-17
Woonplaats: Nijemirdum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-21 22:28

silvia58 schreef:
Klopt, we willen ook preventief gaan ontwormen bij Beer (niet bij de andere pony) Maar daar moeten we ons nog even goed in verdiepen.


Dit vind ik nou zo knap aan jou :o Je antwoord op een heel volwassen manier
en leest ook goed hoe iets bedoelt word.
Wat fijn dat je daar toch goed naar gaat kijken +:)+
Beer heeft het echt goed bij jou _/-\o_ <3[/quote]


Heel erg bedankt <3

Instagram: @hildephotographyy

Myponyhoward

Berichten: 424
Geregistreerd: 18-08-17
Woonplaats: Nijemirdum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-21 22:29

Morganlefay schreef:
Een hele andere kijk op het verhaal.
Is Beer misschien geen dwerg, dan kloppen de verhoudingen lijf/organen niet meer. https://www.bokt.nl/wiki/Dwerggroei


Dierenarts heeft er naar gekeken, hij is waarschijnlijk 50% Shet en 50% Mini paardje

Instagram: @hildephotographyy

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: [VOLG] Shetlander Beer, van mager en ziek tot gezonde pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 08:56

oke

Ben een HSP-er, dus wars van macht, hiërarchie en regels.
Een soeverein? die ligt in mijn gereedschapskist.

Myponyhoward

Berichten: 424
Geregistreerd: 18-08-17
Woonplaats: Nijemirdum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-21 10:23

Ik heb er even naar gekeken en wil ongeveer elke 8-10 weken preventief ontwormen met ivermectine. Welke spuit moet ik dan hebben? En kan ik deze gewoon zelf bestellen of moet dit via de dierenarts? En Beer is niet zo groot dus die krijgt maar 1 streepje, kan je de spuit dan gewoon bewaren voor de volgende x of raakt hij over datum ofzo?

Instagram: @hildephotographyy

silvia58

Berichten: 1825
Geregistreerd: 05-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 19:28

Wormenkuur gaat tegenwoordig altijd via de DA. Ik zou met de DA overleggen welke werkzame stof je het beste kunt geven. Preventief ontwormen zou ik niet doen, en zeker niet elke 8 tot 10 weken. 1 streepje is denk ik toch niet voldoende ( 100 kg ) je kunt beter iets meer geven dan te weinig. Maar ook dat goed overleggen met je DA. Volgens mij gaat het dan met zijn buikje ook helemaal goed komen.
Hel veel plezier met Beer :D +:)+

Ro0sje
Berichten: 536
Geregistreerd: 27-07-05
Woonplaats: Zuid holland

Re: [VOLG] Shetlander Beer, van mager en ziek tot gezonde pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 20:09

Als je nooit ergens begint, dan krijg je ook nooit ervaring. En al doende leert men! En zo te zien ben je enorm begaan met zijn welzijn.

Beer ziet er echt al zoveel beter uit dan op die eerste foto’s. Ik ben benieuwd hoe hij verder opgroeit dus ik volg

Myponyhoward

Berichten: 424
Geregistreerd: 18-08-17
Woonplaats: Nijemirdum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-21 21:41

silvia58 schreef:
Wormenkuur gaat tegenwoordig altijd via de DA. Ik zou met de DA overleggen welke werkzame stof je het beste kunt geven. Preventief ontwormen zou ik niet doen, en zeker niet elke 8 tot 10 weken. 1 streepje is denk ik toch niet voldoende ( 100 kg ) je kunt beter iets meer geven dan te weinig. Maar ook dat goed overleggen met je DA. Volgens mij gaat het dan met zijn buikje ook helemaal goed komen.
Hel veel plezier met Beer :D +:)+


Heel erg bedankt!

Instagram: @hildephotographyy

FreeSpirit87
Berichten: 46
Geregistreerd: 03-05-19
Woonplaats: Loenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 23:09

Kun je niet nog eens wormonderzoek doen bij de dierenarts? Wel fijn dat je zo goed met hem bezig bent! Wormen kunnen heel hardnekkig zijn.

De kleine kudde voor kinderen.
~ Op een andere manier met paarden omgaan ~
Echt contact ~ Individuele aandacht ~
www.dekleinekudde.nl

Utixo

Berichten: 6561
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 07:49

Ik vind het juist top dat je nadenkt over preventief ontwormen. Ik ben met de mest onderzoeken gestopt sinds een aantal jaar, na 2 jaar op een rij een paard gehad te hebben die volgens de onderzoeken geen kuur nodig had, maar wel symptomen had. Als ik ze dan toch ontwormde kwamen er standaart wormen mee en knapte het paard op. Het idee is goed, maar het is zo afhankelijk per mestbal. Veeartsen hier in de omgeving komen er ook op terug.

Overleg even met je veearts voor een wormpakket. Iedere 6 tot 8 weken is misschien wat overkill voor zo'n ukkie, en je moet wel afwisselen met de stof.

Meisje, wat mis ik je nog steeds. Iedere dag.
Dag lieve Irma!

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: [VOLG] Shetlander Beer, van mager en ziek tot gezonde pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 08:14

Ha, daar heb je Beer!! Geweldig ziet hij eruit!

Hij heeft bij jullie een gouden huisje. Ik wens jullie heel veel geluk toe.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: anne7, Balou_k, Cjuan, dazai, KDS, laura22, meggiemeg, Monique1963, MyWishMax, Sky_As, sterregoud en 141 bezoekers