Helft van de crosscountry paarden heeft wonden in de mond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13998
Geregistreerd: 20-04-16

Helft van de crosscountry paarden heeft wonden in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-21 21:48

Equnews.nl
Algemeen

Afbeelding
Een combinatie tijdens een cross country. Foto: Muriel/ Bokt Wiki


Onderzoekers in Finland hebben ontdekt dat ongeveer 52% van de paarden na een crosscountry wedstrijd verwondingen opliepen in de mond.

Het onderzoek werd uitgevoerd bij 208 paarden. Wat opviel, was dat vooral de paarden met een dikker en een dunner bit dan gemiddeld schade opliepen. Merries blijken ook vatbaarder. De onderzoekers vermoeden dat het bij merries vaker voorkomt omdat het ongewenste gedrag van een merrie vaker wordt weggezet als een genderkwestie.

Het onderzoek werd uitgevoerd tussen 2018 en 2019. Scheurtjes en wondjes in de mondhoeken, blauwe plekken en oppervlakkige wonden komen het meest voor. Maar vier procent van de paarden die meededen aan het onderzoek liep zware schade op. Ruiters konden hun paard vrijwillig laten meedoen aan het onderzoek. Maar liefst 95% van de ruiters op wedstrijd deed dit ook.

Bij pony’s werden minder wonden gevonden dan bij paarden. De onderzoekers vermoeden dat dit te maken heeft met dat de meeste pony’s makkelijker herstellen van wonden dan paarden. Vooral de paarden met bitten van een normale dikte liepen minder schade op.

De onderzoekers willen ruiters en wedstrijdorganisatoren aanmoedigen om regelmatig de mond van het paard te controleren en dit strenger te controleren op wedstrijden.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


Nickeltje

Berichten: 28237
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Helft van de crosscountry paarden heeft wonden in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 22:04

Wat is de bron dan? Want ik bij de link bovenin dit Bokt artikel vind ik geen link naar het volledige artikel...
Is dit ook onderzocht bij andere disciplines? Welke niveaus?

Heeft jouw huis nog ruimte voor twee huisdieren? Gun deze katjes een plek...
https://www.bokt.nl/markt/ad/522883/jon ... eken-thuis

Orlinapaard

Berichten: 260
Geregistreerd: 21-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 22:06


A horse is a poetry in motion

Supervixen

Berichten: 12816
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Helft van de crosscountry paarden heeft wonden in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 22:11

Hoe liepen ze verwondingen op na een crosscountry? Ik denk dat het tijdens moet zijn.

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 22:15


Punz

Berichten: 8562
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 22:23

Citaat:
Merries blijken ook vatbaarder. De onderzoekers vermoeden dat het bij merries vaker voorkomt omdat het ongewenste gedrag van een merrie vaker wordt weggezet als een genderkwestie.


???????

Geen idee wat hiermee bedoeld wordt eigenlijk.. :')


Iedereen een Connemara!!


.

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Helft van de crosscountry paarden heeft wonden in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 22:35

Poe das best schokkend zeg!

kamille
Berichten: 470
Geregistreerd: 18-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 22:36

Punz schreef:
Citaat:
Merries blijken ook vatbaarder. De onderzoekers vermoeden dat het bij merries vaker voorkomt omdat het ongewenste gedrag van een merrie vaker wordt weggezet als een genderkwestie.


???????

Geen idee wat hiermee bedoeld wordt eigenlijk.. :')


Ik denk dat ze bedoelen dat ruiters zich eerder irriteren aan merries, omdat ze denken dat bepaald gedrag van het paard hoort bij het zogenaamde "typisch een merrie" gedrag, en daarom hardhandiger reageren. Dat merries lastiger zouden zijn is trouwens ook al door middel van onderzoek onderuit gehaald. Het is alleen denk ik nog niet overal doorgedrongen

Fillis
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 22:44

Ik stuurde dit bericht eerder naar de redactie via een andere bron en toen kreeg ik te horen dat het niet geplaatst kon worden. Beetje apart dat het er nu ineens wel staat?

Ik vond het best wel een schokkend resultaat om heel eerlijk te zijn. Ben benieuwd of dit bij het springen en de dressuur ook zo is, dat zou een goed vervolgonderzoek zijn.

NH-trainers zijn géén gedragstherapeuten.

Punz

Berichten: 8562
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Helft van de crosscountry paarden heeft wonden in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 22:51

Kamille...Dank voor je vertaling :)
Ik moest echt een aantal denkstappen maken.... staat zo ver van me af ...


Iedereen een Connemara!!


.

axel_1997

Berichten: 1788
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 22:55

ik rij alleen recreatief bij de manege. ben dus nooit erg druk met de teugels. maar ga er nu toch maar een gewoonte van maken om het altijd even te controleren. heb het tot nu toe maar één keer zelf mee gemaakt maar dat kwam door een watertrens die problemen in de mondhoek gaf. dat paard loopt nu met een bustrens

Als je niet voor de lol op je paard stapt... kan je beter op de grond blijven staan.

"Always try to be nice, but never fail to be kind"-Doctor Who-

ikke

Berichten: 37523
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 23:01

Fillis schreef:
Ik stuurde dit bericht eerder naar de redactie via een andere bron en toen kreeg ik te horen dat het niet geplaatst kon worden. Beetje apart dat het er nu ineens wel staat?

Ik vond het best wel een schokkend resultaat om heel eerlijk te zijn. Ben benieuwd of dit bij het springen en de dressuur ook zo is, dat zou een goed vervolgonderzoek zijn.

Ik vind het wel meevallen, eigenlijk. Want als maar 52% verwondingen heeft, heeft nog altijd 48% dus geen vindbare verwondingen in de mond. Dat afgezet tegen de best wel ruwe sport die Cross-Country is, valt me dat mee.

Ik zou er eigenlijk wel bij willen zien hoe lang die paarden al meedraaien op het bekeken niveau. Lees: zou een paard erop kunnen "afharden"? Precies als eelt op handen en voeten bij langdurige intensieve arbeid?

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 23:02

axel_1997 schreef:
ik rij alleen recreatief bij de manege. ben dus nooit erg druk met de teugels. maar ga er nu toch maar een gewoonte van maken om het altijd even te controleren. heb het tot nu toe maar één keer zelf mee gemaakt maar dat kwam door een watertrens die problemen in de mondhoek gaf. dat paard loopt nu met een bustrens

Je moet bij de meeste paarden wel echt flink trekken om wonden in de mond te veroorzaken, dus maak je ook niet teveel zorgen! Maar goed van je dat je het in de gaten houdt!

Anastasia24

Berichten: 2703
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 23:09

Nouja, ik vind het wel belachelijk veel. Nergens voor nodig.
Gaan we dit dan écht normaal vinden? Wonden creeren in de monden van dieren?
Je moet hard willen trekken als je in de mondhoeken scheuren en wonden wil creeëren... Word er een beetje onpasselijk van.

De rijkdom zit hem in de stilte tussen de woorden. De rust tussen de activiteiten.

Zeedraakje

Berichten: 547
Geregistreerd: 04-12-09

Re: Helft van de crosscountry paarden heeft wonden in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 23:18

Och, maar 52%? Dan is het goed hoor, vooral zo doorgaan :? |o _-:(

Misschien moet je jezelf eerst tegenkomen, voordat je het kunt zijn.

BigOne
Berichten: 38191
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 23:18

ikke schreef:
Fillis schreef:
Ik stuurde dit bericht eerder naar de redactie via een andere bron en toen kreeg ik te horen dat het niet geplaatst kon worden. Beetje apart dat het er nu ineens wel staat?

Ik vond het best wel een schokkend resultaat om heel eerlijk te zijn. Ben benieuwd of dit bij het springen en de dressuur ook zo is, dat zou een goed vervolgonderzoek zijn.

Ik vind het wel meevallen, eigenlijk. Want als maar 52% verwondingen heeft, heeft nog altijd 48% dus geen vindbare verwondingen in de mond. Dat afgezet tegen de best wel ruwe sport die Cross-Country is, valt me dat mee.

Ik zou er eigenlijk wel bij willen zien hoe lang die paarden al meedraaien op het bekeken niveau. Lees: zou een paard erop kunnen "afharden"? Precies als eelt op handen en voeten bij langdurige intensieve arbeid?

Ik weet niet hoe ik je bericht moet plaatsen, vooral : Het valt je nog mee!

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

ikke

Berichten: 37523
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 23:24

Zeedraakje schreef:
Och, maar 52%? Dan is het goed hoor, vooral zo doorgaan :? |o _-:(

Ga jij ook eerst donuts draaien met je auto en vervolgens klagen dat je banden zo hard slijten??

Jij trekt een conclusie; dat is niet per se hetzelfde als wat er geschreven wordt.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info


Earth

Berichten: 7896
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Helft van de crosscountry paarden heeft wonden in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 23:32

Dan nog zijn er van de 200 paarden 100 paarden met schade in de mond. Dat zijn er wat mij betreft 100 teveel. Een keer gebeuren kan he, maar de helft van de paarden dat is echt aanzienlijk en geen toeval meer he.

Earth het reisbureau.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 23:37

De helft!!! Ik hoop dat hier echt kei hard tegen opgetreden gaat worden.
Controle, foto/ film materiaal, scheidsrechters langs de kant en bij schade of zichtbare hardhandigheid direct schorsing.
Er is geen enkel excuus hiervoor

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

axel_1997

Berichten: 1788
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 23:38

we vinden het allemaal te veel mensen.
ikke vond het vast alleen verassend dat het er niet meer zijn gezien de discipline.
kunnen we proberen niet te veel over elkaar te vallen?

Als je niet voor de lol op je paard stapt... kan je beter op de grond blijven staan.

"Always try to be nice, but never fail to be kind"-Doctor Who-

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 23:39

ikke schreef:
Fillis schreef:
Ik stuurde dit bericht eerder naar de redactie via een andere bron en toen kreeg ik te horen dat het niet geplaatst kon worden. Beetje apart dat het er nu ineens wel staat?

Ik vond het best wel een schokkend resultaat om heel eerlijk te zijn. Ben benieuwd of dit bij het springen en de dressuur ook zo is, dat zou een goed vervolgonderzoek zijn.

Ik vind het wel meevallen, eigenlijk. Want als maar 52% verwondingen heeft, heeft nog altijd 48% dus geen vindbare verwondingen in de mond. Dat afgezet tegen de best wel ruwe sport die Cross-Country is, valt me dat mee.

Ik zou er eigenlijk wel bij willen zien hoe lang die paarden al meedraaien op het bekeken niveau. Lees: zou een paard erop kunnen "afharden"? Precies als eelt op handen en voeten bij langdurige intensieve arbeid?

Precies. Het had me meer verbaast als het niet 't geval was. Het is een harde en ruige discipline, ruiters blijven soms achter tijdens de sprong waardoor paard 'n snok in de mond krijgt.

ikke

Berichten: 37523
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 23:40

Earth schreef:
Dan nog zijn er van de 200 paarden 100 paarden met schade in de mond. Dat zijn er wat mij betreft 100 teveel. Een keer gebeuren kan he, maar de helft van de paarden dat is echt aanzienlijk en geen toeval meer he.

Waar zeg ik dat?

Plak je conclusies op je eigen statistisch onderzoek.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 23:40

Punz schreef:
Citaat:
Merries blijken ook vatbaarder. De onderzoekers vermoeden dat het bij merries vaker voorkomt omdat het ongewenste gedrag van een merrie vaker wordt weggezet als een genderkwestie.


???????

Geen idee wat hiermee bedoeld wordt eigenlijk.. :')
Ik moet hier heel hard om lachen :')

Never follow everyone else their path. Unless you are in the woods and you are lost, and see a path. Then by all means follow that path.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 23:43

Gillbo schreef:
De helft!!! Ik hoop dat hier echt kei hard tegen opgetreden gaat worden.
Controle, foto/ film materiaal, scheidsrechters langs de kant en bij schade of zichtbare hardhandigheid direct schorsing.
Er is geen enkel excuus hiervoor
Dit was bij parcoursen tussen de 60 en 80cm, denk maar niet dat de FEI gaat controleren op de hogere niveaus, laat staan handhaven. := Ik denk dat veel mensen zich ook helemaal van geen kwaad bewust zijn (meedoen aan dit onderzoek was immers geheel vrijwillig), maar ik hoop van harte dat de deelnemers hier iets mee doen.

Wat ik wel krom vind, is dat dit gewoon wordt toegestaan, maar dat er bij de dressuursport meteen moord en brand geschreeuwd wordt bij een druppeltje bloed. Gelijke monniken, gelijke kappen, zou je zeggen. := (Waarmee ik dus niet bedoel dat we dit in de dressuur ook normaal moeten gaan vinden.)

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 23:44

Gillbo schreef:
De helft!!! Ik hoop dat hier echt kei hard tegen opgetreden gaat worden.
Controle, foto/ film materiaal, scheidsrechters langs de kant en bij schade of zichtbare hardhandigheid direct schorsing.
Er is geen enkel excuus hiervoor

Het overgrote deel zal geen mishandelingswond zijn.

Moet je de schrammen en blauwe plekken bij mensen die trailrunnen/survivallen 'ns bekijken. Je kunt niet verwacht dat je bij zo'n sport als de cross er helemaal zonder kleerscheuren uit komt.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Alexandra309, Ecudes, Maanon_ en 38 bezoekers