Het doorgeefstokje van april: Elisa2

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
prugelpiet

Berichten: 12523
Geregistreerd: 20-01-12

Het doorgeefstokje van april: Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-21 11:43

*Bokt.nl
Bokt community

Afbeelding
Een van de laatste rijfoto's, niet perfect met een toen al gammele rug


April doet wat die wil! En zo stonden we 3 dagen in de sneeuw. Dus wat doe je dan? Dan maak je natuurlijk een sneeuwpop. Voor het eerste doorgeefstokje van april blijven we nog even bij bekende gezichten van de fokkerij- en rijtechnische kant van bokt! Vandaag is Elisa2 aan het woord. Benieuwd of ook zij vroeger penny-gedachtes had? Lees dan gauw verder in het eerste doorgeefstokje van april!

1. Waarom heb je je x-jaar geleden geregistreerd op Bokt?
Ik werkte toen al 3 jaar "in de paarden" BBL opleiding Paardenhouderij, onder andere bij Resim Dressage waar Edward toendertijd net aan het doorbreken was met Lingh en een heleboel goedgekeurde hengsten stonden. Gribaldi, Redford, Ronaldo, Rodrigo, Turbo Magic en ik zal er nog wel wat vergeten zijn. In mijn werk werden de meeste paarden bij hun afstamming (vaders) genoemd en dat in combinatie met dat ik mijn eigen merrie wilde laten dekken zorgde ervoor dat ik geintereseerd raakte in de fokkerij. Op Bokt was er enorm veel informatie te vinden die ik nergens anders kon vinden nog toendertijd. (internet bestond nog niet zo heel lang) Daarom heb ik me geregistreerd.

2. Wat is het eerste bericht dat je hebt geplaatst op Bokt?
Citaat:
"Hallo,weten jullie of arthrose erfelijk is,m'n dierenarts zegt van niet,maar ik wil het graag zeker weten,voor de rest kan ik niks vinden via google,als jullie iets weten dan hoor ik dat graag.."


Dat was mijn eerste bericht, ik wilde fokken met mijn merrie maar ze had artrose/ hko en de DA gaf groen licht om ermee te fokken maar ik twijfelde dus.

3. Op een schaal van 1 tot 10, hoe beschamend zijn je oudste berichten?
Valt wel mee, ik heb even een beetje terug gelezen (erg grappig om te doen) en hoewel ik wel kan merken dat ik er echt een stuk jonger ben en mijn hele leven destijds uit paard, paard, paard bestond kwam ik geen hele beschamende berichten tegen.

4. Waar kunnen wij je van kennen op Bokt?
Ik denk van de fokkerij discussie topics, exterieur en hengstenkeuze en rijtechnische discussies.

5. Wat betekent Bokt.nl voor jou?
Een verslaving haha :o , sinds dat ik lid ben heb ik denk nauwelijks een dag gemist dat ik niet even al is het maar 10 min op Bokt ben geweest.

Afbeelding
Een van de laatste rijfoto's, niet perfect met een toen al gammele rug


6. Durf je toe te geven dat je vroeger ook penny-gedachten had?
Zeker, ik wilde naar de olympische spelen als dressuurruiter haha :D , ik had echt grote dromen en was hard op weg deze waar te maken door vanaf mijn 16e in de paarden te gaan werken. Paardenhouderij opleidingen te doen, ORUN, keihard werken om mezelf op te werken etc.

7. Als alles kan wat je zou willen, hoe zou je leven er dan uitzien?
Tja, dat is confronterend..zo'n 10 jaar geleden kwam er een abrupt einde aan mijn paardencarriere als dressuuramazone/ instructrice door een trap van een paard in combinatie met een auto immuunziekte die ik heb. Als alles zou kunnen wat ik zou willen dan zou ik in ieder geval echt heel erg graag weer willen paardrijden. Daarnaast uiteraard lijkt het me leuk om te fokken. :D En tja, werken met paarden de hele dag is eigenlijk ook wat ik het liefste doe.

8. Vraag van MisterA: Elisa, respect voor jouw inzet , hoe je steeds weer, al jarenlang je heel intensief bezighoud met fokkerijadviezen. Met name over hengstenkeuzes.

Heb je de indruk dat jouw adviezen ter harte worden genomen en, vooral, ook worden opgevolgd? Ik heb het gevoel dat dressuurpaardenfokkers zo ongeveer de meest eigenwijze mensen zijn die er rondlopen. Anders zou er toch veel meer progressie te zien zijn in de dressuurpaardenpopulatie? :D :(:)


Dankje Adri, een leuke vraag waar ik even goed over na moest denken. Ik heb wel het gevoel dat mijn adviezen regelmatig ter harte worden genomen. Veel mensen die op Bokt hulp vragen beginnen net en zijn nog heel erg zoekende in de fokkerij. Het is ook best ingewikkelde materie allemaal. Natuurlijk niet altijd, maar dat hoeft ook niet. Ik vind het leuk om mee te denken, de fokkerij is een hobby/ passie voor mij. Maar uiteindelijk is het belangrijk dat iemand een hengst kiest waar hij/ zij zelf een goed gevoel bij heeft. En qua progressie haha, als ik de paarden van nu vergelijk met die van 20 jaar geleden dan zie ik wel een enorme progressie in de dressuurpaardenfokkerij. :D

9. Aan welke Bokker wil jij 10 vragen stellen?
Suzanne F

10. Welke vraag zou je graag aan deze bokker willen stellen?
Ik kom jou vaak tegen in de rijtechnische en fokkerij topics en we zijn het regelmatig met elkaar eens. Ik weet dat jij een professioneel verleden hebt in de paarden en eigenlijk ben ik heel erg benieuwd naar wat je allemaal gedaan hebt. Mijn vraag is dus, hoe ziet dat verleden er uit?

I am because you were


Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Het doorgeefstokje van april: Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 13:39

Leuk topic! Ik vind ook de vragen die aan de volgende bokkers worden gesteld heel interessant.

sometimes the smallest

things take up the most room

in your heart

NatasjavE

Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 14:42

Interessant om te lezen Elisa. Heftig van je rug. Lijkt mij zo verdrietig als je niet meer mag rijden.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Suzanne F.

Berichten: 48946
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 14:55

Leuk Elisa! En dank voor het stokje. Ik zal me gaan voorbereiden. :')
Wat sneu dat je niet meer kan rijden. Is er nog een kans dat het ooit wel weer kan? Na een revalidatie of behandeling?

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Het doorgeefstokje van april: Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 14:59

Heb je uiteindelijk nog gefokt met die merrie met artrose/HKO? :D


Rocamor

Berichten: 10731
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 15:19

Wat een leuk stuk Elisa, ik herken je ook van de fokkerij topics (en rijtechnisch ook). Wat jammer dat je niet meer kunt rijden. Is mennen voor jou geen optie? Of ligt je dat helemaal niet?

Gini schreef:
Heb je uiteindelijk nog gefokt met die merrie met artrose/HKO? :D

hier was ik ook benieuwd naar trouwens.

Rockes <3

Katja
Blogger

Berichten: 42171
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: Het doorgeefstokje van april: Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 15:22

Wat een super leuk stukje weer. Ik vind de doorgeefstokjes steeds leuker worden.

Amado7

Berichten: 10717
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Het doorgeefstokje van april: Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 15:35

Wat moeilijk dat je daardoor niet meer kan rijden!

Vind je overigens een fijne bokker, waar ik je tegenkom :j
Leuk stukje!

Niet perfect is ook goed

Elisa2

Berichten: 36656
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 15:39

Bedankt allemaal :-)

Het is heel verdrietig om niet meer te kunnen rijden, moeilijk acceptatieproces. Ik hoop uiteraard dat het ooit nog wel gaat, maar tot nog toe lijkt dat ijdele hoop. Ik heb een hackney pony aangeschaft om mee te mennen en deze wil ik voornamelijk dressuurmatig opleiden. Dus op die manier kan ik in ieder geval nog wel een beetje bezig blijven met het trainen.

En ja, ik was zo eigenwijs destijds om toch nog met de merrie te fokken met HKO/artrose. Ook omdat de dierenarts zei dat het niet erfelijk zou zijn. (waar ik nu mijn vraagtekens bij heb omdat de merrie ook ongelijke voeten had) Lang verhaal kort, de merrie was drachtig van een tweelingdracht wat niet opgemerkt was na 4x scannen en bij de bevalling ging alles mis wat er mis kon gaan. Veulens en merrie verloren.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Het doorgeefstokje van april: Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 15:42

Ow, deze enorm trieste uitkomst had ik niet verwacht. Mijn excuses dat ik dit oprakel.

Elisa2

Berichten: 36656
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Het doorgeefstokje van april: Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 15:47

Dat maakt niet uit hoor, kon je niet weten. :-)

Het is al aardig lang geleden inmiddels dus allemaal ook verwerkt.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

misterA
Berichten: 3114
Geregistreerd: 17-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 16:13

Mooi stukje geworden Elisa. Ook een mooi antwoord op mijn vraag. Het gaat er uiteindelijk om door mee te denken, de mensen aan het denken te zetten. (Door het stokje aan jou door te geven heb ik de juiste keuze gemaakt :j , echt iemand die door haar inzet best wel even in de schijnwerpers mag komen)

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Het doorgeefstokje van april: Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 16:29

Mooi stukje Elisa, en mooie foto. Ik hoop dat er een moment komt dat je weer te paard kan of dat je gewoon heel veel plezier haalt uit plan B, het mennen met de hackney!

~Het leven wordt achterwaarts begrepen, maar moet voorwaarts geleefd worden.~

Kierkegaard

oji

Berichten: 4213
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 16:34

Leuk stukje! Ik wist niet dat je helemaal niet meer rijdt. Wat verdrietig!

Babootje

Berichten: 26005
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 16:52

Leuk stukje Elisa. Leuk om je zo wat meer te leren kennen. In de paardenwereld is het niet alleen maar een kwestie van geld, maar vooral ook een dosis geluk en het heeft je zo te lezen niet echt meegezeten in dat opzicht.

Ik kom je nog wel eens tegen in rij-topic; ik vind jouw bijdragen ook altijd erg constructief. Ben het vaak ook wel met je eens maar ik heb vaak ook wat minder geduld dan jij :D :D
Wij hebben vorig jaar hobby matig een veulen gefokt uit onze merrie (die is volgens mij wel aardig uitgevallen) maar als we nog eens een x gaan doen kom ik zeker bij je buurten :D

Elisa2

Berichten: 36656
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 17:09

misterA schreef:
Mooi stukje geworden Elisa. Ook een mooi antwoord op mijn vraag. Het gaat er uiteindelijk om door mee te denken, de mensen aan het denken te zetten. (Door het stokje aan jou door te geven heb ik de juiste keuze gemaakt :j , echt iemand die door haar inzet best wel even in de schijnwerpers mag komen)


Dankjewel Adri, ik voel me vereerd.☺️

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2

Berichten: 36656
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 17:12

Babootje schreef:
Leuk stukje Elisa. Leuk om je zo wat meer te leren kennen. In de paardenwereld is het niet alleen maar een kwestie van geld, maar vooral ook een dosis geluk en het heeft je zo te lezen niet echt meegezeten in dat opzicht.

Ik kom je nog wel eens tegen in rij-topic; ik vind jouw bijdragen ook altijd erg constructief. Ben het vaak ook wel met je eens maar ik heb vaak ook wat minder geduld dan jij :D :D
Wij hebben vorig jaar hobby matig een veulen gefokt uit onze merrie (die is volgens mij wel aardig uitgevallen) maar als we nog eens een x gaan doen kom ik zeker bij je buurten :D


Haha dat is goed en dankjewel voor je compliment. Klopt wat je zegt inderdaad wat betreft geluk. Zo is het in het gewone leven ook en de een krijgt meer op z'n bordje dan de ander.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2

Berichten: 36656
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Het doorgeefstokje van april: Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 17:14

En bedankt allemaal voor de lieve woorden. In het mennen ligt er vast nog genoeg uitdaging om een paard goed te laten lopen zonder dat je je been kan gebruiken.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Selina

Berichten: 14217
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: Het doorgeefstokje van april: Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 19:18

Leuk stukje :j

Mooie foto’s van jouw hond? http://www.simondel.nl

Ipsilonka

Berichten: 5853
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Het doorgeefstokje van april: Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 20:00

Wat een leuk stukje! Mennen is een prachtige tak van sport, hopelijk vind je daar weer voldoening uit.

SuperDet 12-04-2006 / 26/03/2019, ik mis je zo
Een shet, een fjord, een Gelderse en een halve hackney en mijn stallen zijn vol!

Getup

Berichten: 8215
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 20:04

Elisa, een terecht compliment van oa Mr A! Ik vind fokkerijtopics altijd erg interessant, ondanks dat ik zelf ooit 1 veulen heb gefokt en verder niet.

Ken je natuurlijk ook uit ons vroegere Houston topic.

Respect voor je altijd geduldige en vele reacties en ben erg benieuwd hoe je hackney zich gaat ontwikkelen. Ondanks dat je niet meer kunt rijden, hoop ik, dat je met zoveel plezier met paarden kunt blijven werken .

Lukasje
Berichten: 11144
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 20:06

Hoi Elisa,
Wij kennen elkaar alweer, zij het ook vaak achter de schermen, door te kletsen over de hackney’s. Daaruit blijkt inderdaad dat je een hele bagage aan kennis meedraagt en een enorm respect hebt voor het paard als wezen.
Ik hoop dat je straks veel voldoening kan halen uit het mennen met je merrie.

Don't take anything for granted

janouk
Blogger

Berichten: 17811
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Het doorgeefstokje van april: Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 06:25

Leuk stuk....en welkom in de mensport.
Dressuur voor de koets is een mooie uitdaging en wie weet komen we elkaar tegen in de men dressuurring.

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

Elisa2

Berichten: 36656
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 08:17

Getup schreef:
Elisa, een terecht compliment van oa Mr A! Ik vind fokkerijtopics altijd erg interessant, ondanks dat ik zelf ooit 1 veulen heb gefokt en verder niet.

Ken je natuurlijk ook uit ons vroegere Houston topic.

Respect voor je altijd geduldige en vele reacties en ben erg benieuwd hoe je hackney zich gaat ontwikkelen. Ondanks dat je niet meer kunt rijden, hoop ik, dat je met zoveel plezier met paarden kunt blijven werken .


Dankjewel GU, lief van je :) Inderdaad kennen wij elkaar echt al heel lang. Tijd gaat snel he :o

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2

Berichten: 36656
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 08:18

Lukasje schreef:
Hoi Elisa,
Wij kennen elkaar alweer, zij het ook vaak achter de schermen, door te kletsen over de hackney’s. Daaruit blijkt inderdaad dat je een hele bagage aan kennis meedraagt en een enorm respect hebt voor het paard als wezen.
Ik hoop dat je straks veel voldoening kan halen uit het mennen met je merrie.


Ja, dankzij jou heb ik een hackney gekocht :D en tot nog toe bevalt dat heel goed.

Dankjewel :) , het beleerproces vind ik al leuk dus dat gaat vast wel goed komen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 2IJsjes, Ballard_L, geertje3, GrapeshotBot, Majestic-12, Patriesje, Ponytante, Wopkebrok en 30 bezoekers