Plaats delict: Wat heeft jou kat gevangen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
axel_1997

Berichten: 1791
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Re: Plaats delict: Wat heeft jou kat gevangen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-21 13:40

_O-

Sanniejtjuh

Berichten: 1215
Geregistreerd: 11-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 13:48

Afbeelding

In 99,9% van de gevallen muisjes, en dat vind ik prima.

Druif_01

Berichten: 8837
Geregistreerd: 04-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 15:30

Een wesp :Y) om vervolgens met spoed, in het weekend uiteraard, naar de dierenarts te moeten, omdat mevrouw allergisch bleek -O-

Onze andere vangt alleen in huis beestjes, te weten zijn speelgoedmuis en zijn AH beesie.

Afbeelding
De beesie jager...

Oh en vliegen vangen ze ook! In huis dan, ze komen bij ons ook de achtertuin niet uit dus ze moeten het doen met wat toevallig voorbij komt :D

Fortitude

Berichten: 3086
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 15:44

Toen onze katten nog buiten liepen bracht de ene altijd kikkers en padden door het luikje naar binnen. Levend en zonder zichtbare schade (geen idee hoe). Heel leuk als je in de ochtend beneden komt en er lopen 6 padden in je keuken :\

En ze heeft ooit 1 keer een rivierkreeft mee naar huis gesleept, ook levend. Die was nog best groot :x

Inmiddels dus binnen en geen cadeautjes meer. Iedereen blij :)

Tallie1979
Berichten: 22750
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: Plaats delict: Wat heeft jou kat gevangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 16:20

Ik had de anti katters wel verwacht in dit topic, maar is het nou echt nodig om zó onaardig te doen?

Ben blij dat mijn tuig niet buiten komt, een half aangevreten muis is echt een vieze aanblik! :')

robeer

Berichten: 1405
Geregistreerd: 26-02-09
Woonplaats: Eindhoven

Re: Plaats delict: Wat heeft jou kat gevangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 16:37

Ik ben eigenlijk best blij dat die van ons niks vangen....
Zijn binnenkatten maar hebben ook de beschikking over een afgezette tuin. Oh ja..... een van onze sterren 'vangt alles wat van papier is :D := en blaadjes

Anoniem

Re: Plaats delict: Wat heeft jou kat gevangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 17:38

Topic neemt wel een rare wending. Iets met leven en laten leven. De meeste katten eten alleen muizen. Deze eten ze ook helemaal op. Tsja soms een vogeltje of een mol. Kun je niks aan doen. Er zijn ook honden die ratten muizen slangen weet ik et wat pakken.

Onze ouwe kat at alles helemaal op, behalve die haas dan. Die had ie langs de weg gevonden en meegenomen. Dus was al dood. En een keer de cavia van de buren. Maar die had ook door een roofvogel meegenomen kunnen worden. (buiten ren zonder afgesloten dak)

_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 20:19

Billy schreef:
Ik vind de bokkers in dit topic te asociaal voor woorden. Stoer vertellen dat je rotkat bedreigde diersoorten vangt.. Oa konijn en ringslang. Of de kippen van de buren uit hrt hok trekt.. Hou dat beest gewoon binnen. En kom niet aan met de onzin dat een kat buiten moet kunnen lopen...


Wat een zure, overdreven reactie. Mijn katten lopen op stal en daar heb ik bewust voor gekozen. Het stikt namelijk van de konijnen en het laatste wat je wilt is een konijnenhol in je wei. Molshopen zijn ook verleden tijd. Kan wel klemmen gaan plaatsen en muizenvallen, maar dat is nou ook niet bepaald feest.

Overigens vangen ze 9 van de 10 keer muizen en wellicht twee keer per jaar een duif. Het is niet zo dat ik een tijger heb lopen die alles om zich heen verslind, anders heette ik wel Joe Exotic :+

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Plaats delict: Wat heeft jou kat gevangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 20:26

Mijn huidige katten blijven binnen. Ze vangen dus vooral vliegen.

Mijn vorige Noorse Boskat heeft een paar keer een rat en ook wel eksters gevangen. Heel veel muizen heeft hij gevangen.

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 22:46

Ik dacht dat de meeste katten een konijn toch een te grote prooi vinden, maar lees hier toch wat anders dus! Dat lijkt me wel echt naar. Maar ja ik ben zo'n type die nog een muis afpakt van de kat :')
Dat is 't enige wat die van mij vangt. Met de kip is ie gelukkig bevriend, maar dat is ook een pittige tante, die zou eerder hem opeten dan andersom :')


Afbeelding

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 00:32

Billy schreef:
Ik vind de bokkers in dit topic te asociaal voor woorden. Stoer vertellen dat je rotkat bedreigde diersoorten vangt.. Oa konijn en ringslang. Of de kippen van de buren uit hrt hok trekt.. Hou dat beest gewoon binnen. En kom niet aan met de onzin dat een kat buiten moet kunnen lopen...


Mijn katten zitten in een ren met rondom planken onderaan en toch komen er dus dieren doorheen.
Wat kan ik nog meer doen dan?

Ik vind loslopende honden die overal schijten en ongevraagd hun snuit in jouw kruis duwen en tegen je opspringen dan weer bijzonder asociaal. Hou je hond aan de lijn en ruim zn poep op.

Kookaburra

Berichten: 5390
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 05:15

Summerdreams schreef:
Ik dacht dat de meeste katten een konijn toch een te grote prooi vinden, maar lees hier toch wat anders dus! Dat lijkt me wel echt naar. Maar ja ik ben zo'n type die nog een muis afpakt van de kat :')
Dat is 't enige wat die van mij vangt. Met de kip is ie gelukkig bevriend, maar dat is ook een pittige tante, die zou eerder hem opeten dan andersom :')


[ [url=m/tUoxNG.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik weet niet hoe behendig konijnen zijn... Maar onze katten vangen over het algemeen alleen zwakke hazen. Dan doet de grootte er niet toe ;)

_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 06:40

Die van mij vangen inderdaad alleen zwakke of jonge konijnen, sorry :o

Jorissie
Berichten: 221
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 06:53

Wij hebben alleen een balkon tot ons beschikking maar ook onze katten hebben een keer een vogel te pakken gehad, hoe ze het voor elkaar hebben gekregen nog steeds geen idee maar schrok me rot toen ik een dode vogel zag liggen. Ook de enige keer trouwens dat ze iets hebben gevangen

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 06:59

Sinds wanneer is een konijn volgens sommige een bedreigd diersoort?
Hier stikt het van de konijnen, tot er weer eens zo'n ziekte uitbreekt en dan bouwt het weer langzaam op tot het er weer van stikt en dan begint her riedeltje opnieuw.

Hier ook echte jagers, maar dat is ook nodig. De muizen en ratten zijn echt een plaag dus het is fijn dat ze er zijn. Af en toe komt er ook iets anders mee, maar dat komt niet zo gek vaak voor.

Lightielight

Berichten: 756
Geregistreerd: 31-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 07:24

Onze twee (buiten) katten ( die natuurlijk het liefst binnen zijn), komen uit Frankrijk van een verwilderde moederpoes, die vier kleintjes had.... twee lagen er in de paardenwei en werden aan hun lot overgelaten..... omdat mijn dochter dat niet kon aanzien, uiteindelijk toch de kleintjes bijgevoerd met melk (uit de apotheek) en daarna meegenomen naar Nederland.... inmiddels uitgegroeid tot 2 elf-jarige prachtige, lieve boerderij katten. Ze jagen op van alles, maar wat me opvalt, is dat alles wat bij het "erf" hoort, met rust wordt gelaten, kuikens die loslopen, zijn niet interessant... terwijl ze wel aan komen zetten met jonge eendjes en haasjes etc. Het blijft me elk jaar weer verbazen hoe ze gewoon tussen de kuikens doorlopen daar we in al die jaren geen enkel kuiken zijn kwijtgeraakt, waarvan we de doodsoorzaak niet wisten, vind ik dit toch altijd weer wonderlijk. Het gekke is dat de moederkippen, die best wel fel kunnen wezen, ook niet veel uit doen op de twee poezen.

Afbeelding

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 07:26

Sunnda schreef:
Sinds wanneer is een konijn volgens sommige een bedreigd diersoort?
Hier stikt het van de konijnen, tot er weer eens zo'n ziekte uitbreekt en dan bouwt het weer langzaam op tot het er weer van stikt en dan begint her riedeltje opnieuw.

Hier ook echte jagers, maar dat is ook nodig. De muizen en ratten zijn echt een plaag dus het is fijn dat ze er zijn. Af en toe komt er ook iets anders mee, maar dat komt niet zo gek vaak voor.

https://www.trouw.nl/duurzaamheid-natuu ... ~b4a6bf0d/

De wereld is groter dan jouw beperkte stukje..

sterregoud
Berichten: 1841
Geregistreerd: 09-05-10

Re: Plaats delict: Wat heeft jou kat gevangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 08:42

Ja, haas, konijn, egel en eekhoorn zijn nu soorten die bedreigd worden.

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 08:46

Marije_1997 schreef:
Topic neemt wel een rare wending. Iets met leven en laten leven. De meeste katten eten alleen muizen. Deze eten ze ook helemaal op. Tsja soms een vogeltje of een mol. Kun je niks aan doen. Er zijn ook honden die ratten muizen slangen weet ik et wat pakken.


Er zijn diverse onderzoeken naar gedaan, en katten brengen echt behoorlijk wat schade aan.
Er is gebleken dat katten heel wat meer en andere dieren vangen dan baasjes denken. De gemiddelde kat neemt slechts 1 op de 4 gevangen prooien mee naar huis, en wat ze meenemen zijn dieren die ze vlak bij huis hebben gevangen, en dat zullen dus meestal muizen zijn. Ook is aangetoond dat ze bijvoorbeeld 35% van de jonge weidevogels vangen.
Katten zijn ook veel effectievere jagers dan wilde roofdieren, een huiskat jaagt met een volle buik, en kan bijvoorbeeld uren voor een holletje van een prooi liggen wachten, wilde dieren kunnen zich dat niet permitteren.

Shettepret

Berichten: 2219
Geregistreerd: 31-03-10

Re: Plaats delict: Wat heeft jou kat gevangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 09:00

Mijn kat vangt vliegen in huis en propjes....

Mijn buurman heeft sportduiven. Het gebeurd af en toe wel eens dat er een duif in mijn tuin land, ja die wordt dan gepakt. Gelukkig komen mijn katten niet buiten (alleen de tuin) als ik er niet ben dus als het gebeurt dat er een wedstrijd duif gevangen word dan kan ik die redden.
Buurman is erg gelukkig nooit boos om. Moeten ze maar niet in jou tuin gaan zitten zegt ie dan.

Ik heb trouwens wel 1 van mijn munchkins zien loeren op een ekster die iedere keer onze tuin in kwam. Ik had daar verder geen aandacht aan besteedt want ik dacht "Tuurlijk joh... ga jij maar een ekster proberen te vangen met je korte poten... >;)
10 minuten later hoor ik die ekster toch bleren, had ie hem gewoon toch te pakken gekregen. Hij schrok er alleen zelf zo erg van dat ie hem weer losliet..

Of een keer binnen (zelfde munchkin)... zat een reiger op onze overkapping. Kat zag alleen de kop van die reiger en hij werd helemaal lijp binnen. Totdat die reiger op het randje van de overkapping kwam staan, kat piepte een keer en wist niet hoe snel hij zich moest verstoppen. Die was toch wel erg groot _O-

Tancreda4

Berichten: 24032
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 09:00

De haas en konijn staan op de rode lijst.

Leven en laten leven? Mensen die het grappig of normaal vinden dat hun kat met vogels e.d. Thuis komen mogen best even wakker worden geschut. Het is onnodig, het is een groot probleem en het is tegen te gaan.

En nogmaals, dan bedoel ik de mensen die hun gewone huiskatten in de woonwijk laten struinen. En niet degenen die hun katten in afgesloten rennen of iets hebben lopen. Of een boerderij. Het grootste probleem zijn de gewone huiskatten. En de mentaliteit van mensen die dit normaal vinden.

Een hond is ook een jager, maar vinden we het allemaal not done dat die met een hertje, kat, of iets anders thuiskomt. Waarom is dst bij een kat anders?

Spaansepony
Berichten: 990
Geregistreerd: 03-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 09:05

Wij hebben drie katten voor op stal, waarvan 1 te lui is om überhaupt iets te vangen.
Maar geregeld hele grote vieze ratten, veldmuisjes.
Moet niet onze cavia hok oplaten want die zijn anders de sigaar, en de vogelhok is ook gewillig, dus daar moet de deur dicht blijven in die gang want ze trekken ze gewoon door de tralies als ze de kans krijgen.

We hebben ze echt voor de overlast van de muizen en ratten. En we zien ze steeds minder dus ze doen hun functie prima. Na vangst worden ze trouwens altijd trouw opgegeten of ze bewaren ze bij het hooi. :+
Afbeelding

Urielle

Berichten: 50072
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 09:05

Supertje schreef:
Marije_1997 schreef:
Topic neemt wel een rare wending. Iets met leven en laten leven. De meeste katten eten alleen muizen. Deze eten ze ook helemaal op. Tsja soms een vogeltje of een mol. Kun je niks aan doen. Er zijn ook honden die ratten muizen slangen weet ik et wat pakken.


Er zijn diverse onderzoeken naar gedaan, en katten brengen echt behoorlijk wat schade aan.
Er is gebleken dat katten heel wat meer en andere dieren vangen dan baasjes denken. De gemiddelde kat neemt slechts 1 op de 4 gevangen prooien mee naar huis, en wat ze meenemen zijn dieren die ze vlak bij huis hebben gevangen, en dat zullen dus meestal muizen zijn. Ook is aangetoond dat ze bijvoorbeeld 35% van de jonge weidevogels vangen.
Katten zijn ook veel effectievere jagers dan wilde roofdieren, een huiskat jaagt met een volle buik, en kan bijvoorbeeld uren voor een holletje van een prooi liggen wachten, wilde dieren kunnen zich dat niet permitteren.


Daarnaast bleek uit onderzoek dat katten slechts een fractie zijn van de schade, en dat er in Nederland veel meer te vrezen valt van het verkleinen van de leefgebieden door bebouwing en intensieve veehouderij, van bestrijdingsmiddelen en afvalstoffen en de overdracht van ziektes door bijvoorbeeld trekvogels.

Lay_D

Berichten: 3712
Geregistreerd: 16-12-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 09:10

Wij hebben 3 katten, een htk kat en 2 maine coon broers, alledrie vangen (vingen) ze muizen en ratten. Ze lopen bij ons buiten rondom de boerderij, ' s avonds zijn ze altijd binnen.

De htk was vroeger echt een jager in hart en nieren maar inmiddels verkiest hij liever het binnen blijven ipv naar buiten gaan.

mylittlejoy

Berichten: 3291
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 09:15

@spaansepony: Zodeknetters! Dat is een grote rat! :wow: