Positieduizeligheid (BPPD) - ervaringen?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Bnet
Berichten: 2234
Geregistreerd: 17-10-11
Woonplaats: Boxtel

Positieduizeligheid (BPPD) - ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-04-21 19:34

Deels omdat ik even van me af wil schrijven en deels omdat ik benieuwd ben naar ervaringen:

Heeft er iemand ervaring met positieduizeligheid, ook wel bekend als BPPD of een "goedaardige positieverstoring van het evenwichtsorgaan"?

Ik heb sinds gistermiddag last van plotseling opkomende duizeligheid. Het komt en gaat in golven en soms ben ik er zo misselijk van dat ik er van moet overgeven. Vanmiddag heb ik telefonisch contact met de huisarts gehad, hij heeft deze diagnose gesteld en hij adviseerde rustig aan doen en met een paar dagen moet er eigenlijk wel verlichting van de klachten zijn. Is dat niet het geval, dan zou de fysio nog een zogenaamde Epley-beweging kunnen uitvoeren.

Liggend op bed gaat alles prima, ik heb net ook weer wat gegeten en gedronken en voel me verder niet ziek. Ook geen hoofdpijn of gevoeligheid voor licht of geluid. Alleen als ik ga zitten word ik duizelig, naar het toilet lopen is helemaal een ramp. Het evenwichtsorgaan is dus iets verstoord en ik loop alsof ik teveel gedronken heb.

Ik heb een hele lieve vriend die me vanavond eten op bed gebracht heeft en die me goed in de gaten houdt, dus wat dat betreft zit het goed :D

Wie heeft dit ook eens meegemaakt? Hoe snel verdwenen je klachten? En hoe zorg je ervoor dat je toch genoeg blijft eten en drinken als rechtop zitten lastig is?

IJslanderstal Efnisstaðir - http://www.efnisstadir.nl


Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23355
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Positieduizeligheid (BPPD) - ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 19:46

Ik heb het een paar maanden geleden gehad en al heel veel patiënten gezien die het hadden.
Tegen de misselijkheid kan je medicatie vragen aan de huisarts. Ook zijn er tabletjes die ze kunnen voorschrijven tegen reisziekte, dat is namelijk wat je eigenlijk hebt, wagenziekte zonder dat je in de auto zit. De tabletjes helpen niet bij iedereen maar bij mij hielpen ze wel tegen de scherpe randjes.
De Epley (of in de praktijk: kiepproef) kan je ook goed zelf doen, op thuisarts.nl staat een heel duidelijk filmpje.

Sterkte, het is echt heel rot om te hebben

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Bnet
Berichten: 2234
Geregistreerd: 17-10-11
Woonplaats: Boxtel

Re: Positieduizeligheid (BPPD) - ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-04-21 19:52

Dank voor je bericht Polly!

Hoe lang duurde het bij jou voordat je klachten minder werden? Heeft de Epley geholpen? Ik zag dat filmpje inderdaad, ook een mooie voor morgen denk ik. Ik ben nu net heel blij dat ik mijn eten heb binnen gehouden :D

De reistabletjes en pilletjes tegen misselijkheid zijn wel een goede, daar had ik nog niet aan gedacht. Dat kan ik morgen wel eens aan de huisarts voorleggen.

IJslanderstal Efnisstaðir - http://www.efnisstadir.nl

Veraaaaah

Berichten: 2330
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Positieduizeligheid (BPPD) - ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 19:59

Mijn moeder heeft er ook last van. Hele periodes gaat het goed en andere periodes kan ze niet meer werken en autorijden. Ze heeft het soms zo erg dat ze gewoon echt valt. Heel akelig om te zien ook.

Verder doet ze inderdaad die kiepoefening.

Nuelle nieuwe hoofdstuk in mijn leven!
Glamour Girl je hebt me zoveel gegeven, ik ga je missen 20-01-2021
Rinda, you're a star in heaven 7-6-2017

Whizz
Berichten: 1033
Geregistreerd: 24-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 20:03

Ik heb het een tijd geleden gehad. De ha heeft vastgesteld aan welke kant het zat en daarna heb ik thuis de kiepproef gedaan. Na een paar dagen was het over. Heel vervelend iets! Sterkte

Onali

Berichten: 18363
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 20:06

Ja. Een jaar of 2/ 3 geleden.
Sommige aanvallen waren echt heel eng.

Na toepassen Epley was het binnen enkele dagen over.
Mn ene oor met een dag, de ander wat langer.


Ik vond het trouwens heel eng om mn ogen te zien tijdens een aanval. Die draaien dan helemaal weg of rondjes.
Had mezelf ook een paar dagen ziekgemeld, durfde geen auto te rijden.

Sterkte.
Laatst bijgewerkt door Onali op 06-04-21 20:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Black is the colour of my true love's hair

Ceetje_bokt
Berichten: 5131
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 20:10

Ik heb het ‘geluk’ sinds 2 februari 2002 last te hebben van BPPD. Waarom weet ik de datum nog? Trouwerij van de koning. Ik draaide me in bed om op de wekker te kijken en bam! Ik dacht dat ik dood ging, niet dus. Het feit dat ik weet dat het onschuldig is, helpt wel. Maar het is zeer vervelend.
Ik heb diverse oefeningen gehad en een paar jaar geleden een andere van de kno arts. Toen zij het deed hielp het, maar zelf thuis werd het alleen maar erger. Ik heb verschillende gradaties en de tijdsduur is ook heel verschillend. Bij mij werkt het het beste als ik op de been blijf, maar wel alles rustig aan doe en heel bewust bewegen. Als ik voel dat autorijden niet verantwoord is, meld ik me ziek. Voordeel is dat ik de draaiingen niet heb als ik naar links en rechts kijk.
Ik hoop dat dit jouw enige aanval is, bij het grootste deel van de mensen is dat zo... helaas niet bij mij dus.

Electra63

Berichten: 17785
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 20:15

Ik heb het jaren geleden gehad.
Ik kwam uit bed om naar de toilet te gaan en ik viel letterlijk van de toilet en spugen.
Alles draaide om mij heen en ik lag ineens op de grond.
Daarna was het weg.
Beneden naar de woonkamer gegaan, ging prima.
Tot ik opstond om naar de keuken te lopen, viel ik letterlijk weer om, op de grond en spugen.
Mijn man heeft toen het huisartsenpost gebeld, omdat ik een paar jaar daarvoor een hersenbloeding door een gescheurd aneurysma heb gehad.
Ik moest direct komen naar het ziekenhuis en omdat de dienstdoende arts een TIA of bloeding vermoedde heb ik toen een MRI gehad.
Omdat deze er goed uit zag en alle neurologische testen goed waren, is toen de KNO-arts gekomen.
Hij zei, dat dit draaiduizeligheid was door gruis op mijn evenwichtsorgaan, als ik mij goed herinner.
Ik kon echt slecht lopen, ik moest me continu beethouden aan de muur of meubels, anders viel ik om.
Ik heb toen medicijnen gehad tegen de duizeligheid, die volgens mij ook geschikt zijn voor reisziekte.
Ik heb toen oefeningen gekregen in bed om het evenwichtsorgaan te triggeren. In het begin vond ik dat eng, omdat je dan echt heel duizelig wordt. Het lijkt net of je in een draaimolen zit. Uiteindelijk went dat erg snel.
Binnen een week kon ik weer gewoon lopen, zonder me vast te houden.
Wel heb ik maanden last van duizelingen gehad als ik ging zitten of staan. Vooral omdraaien in bed heeft heel lang geduurd, misschien wel een jaar, voordat ik dat weer kon, zonder duizelingen.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 20:19

Vraagje aan allen die het hebben of gehad hebben, wanneer kwam het bij jullie op? Ik heb nu al een paar dagen dat als ik me omdraai in bed alles begint te tollen. Opstaan of omhoog/omlaag kijken geeft hetzelfde effect. Ik dacht dat het te maken had met mijn vastgeslagen spieren, bij spanning trekt bij mij alles zo vast dat zelfs mijn sleutelbenen aan de wandel gaan. Ik heb alles weer zo goed mogelijk los gemaakt en de sleutelbenen richting hun plek gedirigeerd (ja dat kan ik zelf, heeft mijn fysio me geleerd) maar de duizel aanvallen worden niet echt beter. Lees nu dit topic en ik had er echt nog nooit over gehoord. Maar het lijkt erg op wat ik de laatste dagen elke keer weer heb.

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17902
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 20:20

Hier nog een die er mee bekend is. Zolang ik mijn hoofd verticaal heb gaat het, dan voel ik me alleen erg instabiel en alsof mijn hoofd 'achter mijn lijf aan' beweegt. Maar als ik ga liggen.... Dan draait de wereld rond. En als ik maar lang genoeg heel stil lig dan zakt het ook wel weer af, tot ik me weer draai. Ik heb dan ook erg de neiging doodstil (en volledig verkrampt) te blijven liggen, terwijl het echt sneller over is als ik het juist keer op keer trigger. Hoe sneller na het begin ik het ga triggeren, hoe sneller het over het algemeen over is. Maar het vraagt wel wat moed.....

Ik heb mijn ogen weleens gefilmd tijdens een aanval, als ik dat terugzie snap ik wel dat mijn wereld op dat moment draait :))

Sterkte, hopelijk is het snel weer over!

Edit: Ik heb het dus precies zoals jij beschrijft rina.

Awareness sucks, but so does getting CPR
F. Kooij, TacT2019

Oh, life's a bastard....
....do you need a friend?

Onali

Berichten: 18363
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 20:21

Ik kreeg mijn doktersadvies op een notitieblaadje en een link voor een YouTubefilmpje :+

De manoeuvre kan je heel goed zelf toepassen.

Ik ging op de rand van mn bed zitten, hoofd recht, gewoon naar voren kijken. Dan laat je je plots opzij vallen (tegengesteld van welke kant het komt. Linkeroor: naar rechts vallen, rechteroor: naar links vallen)
Vlak voor je hoofd het kussen of matras raakt draai je je hoofd 45 graden.

Black is the colour of my true love's hair

Electra63

Berichten: 17785
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 20:23

Onali schreef:
Ik kreeg mijn doktersadvies op een notitieblaadje en een link voor een YouTubefilmpje :+

De manoeuvre kan je heel goed zelf toepassen.

Ik ging op de rand van mn bed zitten, hoofd recht, gewoon naar voren kijken. Dan laat je je plots opzij vallen (tegengesteld van welke kant het komt. Linkeroor: naar rechts vallen, rechteroor: naar links vallen)
Vlak voor je hoofd het kussen of matras raakt draai je je hoofd 45 graden.



Ik had een folder meegekregen van de KNO-arts en een link op internet.
Het was inderdaad zo'n oefening :D

@Rina,
Ik kwam er op een zondagochtend mee uit bed. Zomaar.

Onali

Berichten: 18363
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 20:27

rina schreef:
Vraagje aan allen die het hebben of gehad hebben, wanneer kwam het bij jullie op?


Tijdens een depressie, ik lag te veel op mn bank. Continue onderuit.

Dan gaan die 'kristallen' aan de wandel in je evenwichtsorgaan.

Mijn eerste aanval had ik op het toilet, ik wilde opstaan en ineens lukte niks meer, alles draaide voor mn ogen. Had er ook hartkloppingen bij, dat maakt dat je het gevoel hebt alsof je dood gaat. Heb me vastgegrepen an de deurpost.
Duurde even voordat ik durfde te lopen.
Verder wat kleinere aanvalletjes gehad toen ik in mn bed lag. Die vond ik al minder eng omdat ik wist wat het was en ook niet stond of liep.

Black is the colour of my true love's hair

Bnet
Berichten: 2234
Geregistreerd: 17-10-11
Woonplaats: Boxtel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-04-21 20:29

Wow wat een ervaringen al! Dank voor het delen, het stelt me wel gerust dat het inderdaad vaak na een paar dagen weer minder wordt, al zijn sommige ervaringen wel heftig.

Gelukkig heb ik in bed nauwelijks last, dus dat scheelt. Nadeel is dan weer dat ik me te fit voel om in bed te liggen en dat het advies doorgaans toch wel is om rustig door te blijven gaan.

Ik heb me inderdaad ook ziek gemeld van het werk. Momenteel wel veel thuis met werk nog, maar ik wil ook even niks forceren. Gelukkig zit ik nu in een rustige periode op het werk en voel ik ook niet de drang om tóch nog even wat af te maken.

Wat balen dat sommige van jullie vaker dit soort aanvallen hebben! Hopelijk blijft het bij mij bij deze...

Vooral het gevoel van gaan vallen is zo eng, alsof je alle controle verliest...

Rina, het kwam bij mij ook heel plotseling op. Geen gekke beweging gemaakt of iets. Ik keek gisteren op van mijn breiwerk en toen begon de wereld te draaien.

Ik ben echt blij jullie ervaringen te lezen, het stelt me aan de ene kant wat gerust en aan de andere kant heb ik nu een beter beeld van wat ik kan verwachten. Heel fijn, bedankt!

IJslanderstal Efnisstaðir - http://www.efnisstadir.nl

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23355
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 20:30

rina schreef:
Vraagje aan allen die het hebben of gehad hebben, wanneer kwam het bij jullie op?


Tijdens mijn werk op de ambulance, ik keek nog even snel naar links op een kruising en ineens begon alles te draaien.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Onali

Berichten: 18363
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 20:32

Polly schreef:
rina schreef:
Vraagje aan allen die het hebben of gehad hebben, wanneer kwam het bij jullie op?


Tijdens mijn werk op de ambulance, ik keek nog even snel naar links op een kruising en ineens begon alles te draaien.


:oo

Wat eng!

Black is the colour of my true love's hair

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17902
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Positieduizeligheid (BPPD) - ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 20:42

Mijn eerste keer was bij de fysio in het ziekenhuis, waar ik kwam voor een knie probleem, inmiddels dik 20 jaar geleden. Zomaar vanuit het niks. Ik ging op de behandeltafel liggen en viel er meteen ook bijna weer vanaf. Diagnose was wel snel gesteld :))

Awareness sucks, but so does getting CPR
F. Kooij, TacT2019

Oh, life's a bastard....
....do you need a friend?

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 20:56

Polly schreef:
rina schreef:
Vraagje aan allen die het hebben of gehad hebben, wanneer kwam het bij jullie op?


Tijdens mijn werk op de ambulance, ik keek nog even snel naar links op een kruising en ineens begon alles te draaien.



Jaiks dat is echt griezelig.


Onali schreef:
en een link voor een YouTubefilmpje


Mag ik die link Onali. Je verhaal klinkt bekend (ben nog herstellende van een burn out). Ik ben gisternacht om half 2 onder de douche gaan staan. Had een hartslag van 140 en voelde me gruwelijk. Liggen maakte het niet beter, en de spieren liepen ook ernstig te piepen. Na de douche ging het een stuk beter. Daarom ook dat ik dacht dat het toch van de spieren kwam. Maar met al jullie verhalen, ga ik even zoeken naar die oefening.

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23355
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Positieduizeligheid (BPPD) - ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 21:03


kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Onali

Berichten: 18363
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 21:19

rina schreef:
Mag ik die link Onali. Je verhaal klinkt bekend (ben nog herstellende van een burn out). Ik ben gisternacht om half 2 onder de douche gaan staan. Had een hartslag van 140 en voelde me gruwelijk. Liggen maakte het niet beter, en de spieren liepen ook ernstig te piepen. Na de douche ging het een stuk beter. Daarom ook dat ik dacht dat het toch van de spieren kwam. Maar met al jullie verhalen, ga ik even zoeken naar die oefening.


:(:)

Gewoon zoeken op Epley, zijn ontzettend veel filmpjes van.
En anders via de link van Polly en de link die eerder genoemd is.

Black is the colour of my true love's hair

Ceetje_bokt
Berichten: 5131
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Positieduizeligheid (BPPD) - ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 06:59

@Rina, ik lag gewoon in bed en draaide me om. Ik heb nu heel vaak dat als ik in bed ga liggen in even een lichte sensatie krijg en als ik pech heb weer een echt ritje met de achtbaan. Bij mij is het dus vooral met liggen, daarom blijf ik door hobbelen. En ik heb zelf het idee dat als ik erg vermoeid ben, het erger wordt. Artsen zeggen dat het niet kan, maar ik vind het iets te opvallend dat ik voor vakanties (onderwijs) het vaak erger heb, voor de kerstvakantie bv is het eigenlijk altijd prijs.
@polly Oeh, dan is het wel heel gevaarlijk als je gewoon naar links keek en toen een aanval kreeg.
Ik hoop voor iedereen dat de oefeningen helpen en anders... sterkte!

Bnet
Berichten: 2234
Geregistreerd: 17-10-11
Woonplaats: Boxtel

Re: Positieduizeligheid (BPPD) - ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-21 13:25

Kleine update van mijn kant: het gaat vandaag redelijk. Nog geen duizeligheidsaanval gehad, wel wat zeurende hoofdpijn en vooral héél moe.

Ik merk vooral dat het mentaal echt een tik gegeven heeft.

Ik doe in elk geval lekker rustig aan nog vandaag!

IJslanderstal Efnisstaðir - http://www.efnisstadir.nl


janouk
Blogger

Berichten: 17811
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Positieduizeligheid (BPPD) - ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 13:34

Helaas ook twee keer meegemaakt. Gelukkig is de aanval gestopt na de Epley beweging. Maar ik ben dan wel een week nog licht in mijn hoofd / hoofdpijn en heel moe.

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

Matheno

Berichten: 7930
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Buitengebied Urk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 14:00

Niet toevallig een middenoor ontsteking?

If you could kick the person in the pants responsible for most of your trouble, you wouldn’t sit for a month.
--
[PP] Edje heeft een nieuw baasje! *Updates vanaf pag 13*

Bnet
Berichten: 2234
Geregistreerd: 17-10-11
Woonplaats: Boxtel

Re: Positieduizeligheid (BPPD) - ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-21 14:29

Nee, dat heb ik als kind heel vaak gehad en voelt echt anders. Dat deed bij mij ook altijd enorm veel zeer en daar voelde ik me doorgaans ook echt heel slecht bij. Nu voel ik me, op de vermoeidheid en lichte hoofdpijn vandaag na dan, super fit tussen de momenten van duizeligheid. Het oor doet verder ook absoluut geen pijn ofzo.

IJslanderstal Efnisstaðir - http://www.efnisstadir.nl


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler, IndianSu, kimberly1995 en 16 bezoekers