Mijn paard gecastreerd

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Mijn paard gecastreerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-02 21:02

Nou het is gebeurt, mijn hengst is vandaag ruin. Ik heb echt ontzettend opgekeken tegen deze dag. Het is toch wel een behoorlijke ingreep (nouja de castratie zelf dan niet) die je bij een compleet gezond dier doet. Het klinkt gewoon zo gruwelijk, even z'n ballen eraf hakken. Bovendien is ie al bijna 5 en een echte vent! Dit is mijn eigen paard en het is echt mijn maatje, echt zo'n beest waar ik uren mee kan staan knuffelen. Hij is echt zo lief en aanhankelijk! Maar hij is (uh "was") ook op en top hengst. En er waren net even meer nadelen dan voordelen om hem hengst te houden. Alhoewel ie bloedmooi is, super kan springen en super kan lopen (alle 3 de gangen!) krijg ik hem toch nooit goedgekeurd bij het KWPN omdat zijn moederlijn niet echt predikaatrijk is. Verder het eeuwige gezeik als je hem ergens mee naar toe neemt. Op een heleboel stallen mag je niet eens komen trainen met je hengst (kan ik op zich wel begrip voor hebben). En op concours staan de paarden vaak in van die tentstallen. Mooi dat ik hem daar niet met gerust hart achterlaat. Er hoeft maar een hengstige merrie langs de stal te lopen en hij gooit z'n benen over de wand. Zo kan ik nog wel even doorgaan, maar ik hoop maar dat ik er goed aan heb gedaan. Castreren is eigenlijk gewoon een standaard routine maar ik maak er een klein drama van Haha! Echt ik vond het zo erg dat ik hem dit heb aangedaan, mijn oogappel Verdrietig Maar ja, volgend jaar lekker met hem op concours zonder troubles, kan niet wachten!

Overigens was de castratie zelf piece of cake. Al mijn nachtmerries over uren durende zware operaties om die ballen eruit te peuteren, vreselijke complicaties, paard half dood etc. zijn allemaal teniet gedaan! Echt zorgen voor niets gemaakt haha! De veearts gaf hem een spuit en 5 minuten later lag mijn paard op de grond. Ik wou het zand even uit z'n ogen halen en toen ik daar mee klaar was wou ik kijken hoe de veearts hem castreerde, was het al gebreurt! Hele ingreep duurde minder dan een minuut! De veearts gooide de ballen over het hek maar miste dus ze splashte tegen het hek aan. Nu zitten er een paar mooie afdrukken op het houten hek Haha! 10 minuten later stond mijn paard op, liep naar het hooi en begon te vreten. Alsof er niets gebeurt was! De veearts is hier maar een half uur geweest en in totaal heeft ie 1 paard de kiezen geveild, een hengst gecastreerd, een paard ingeent en een veulen (die behoorlijk protesteerde) ingeent. Het enige wat ik moet doen met mijn paard is zorgen dat ie voldoende beweging krijgt. Hij staat dag en nacht buiten dus dat helpt gelukkig ook en de veearts zei dat ik gewoon morgen weer met hem aan de gang kan. Pff ik ben echt enorm opgelucht zeg!

Foto's van hem staan op ITP onder de titel "mijn stoere hengst...."

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 21:15

Verstandig hoor!!!!!! Hele goeie beslissing, enuh valt idd heel erg mee he het castreren. Vind het knap van je dat je dit gedaan heb. Veel mensen gaan door en door en door totdat het een keer verkeerd gaat. En als je paard toch niet goedgekeurd wordt voor de dek, waarom zou je je dan al die ellende op je hals halen. Hij zal nu alleen maar nog leuker worden. Succes

Finnea

Berichten: 10071
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 21:23

Ik vind ook dat je een goede beslissing hebt gemaakt. Er zijn vaak idd. meer na- dan voordelen aan een hengst.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 22:08

het is een hele ingreep idd zoals je al vermelde.
Het is de gedachte eenmaal het zaakje eraf en het kan der nooit meer aan.
Maar een leven van een hengst is ook niet alles hoor, ik denk dat hij dit ook lekker vind, lekker in de wei bij de andere paarden.
Denk dat je misschien toch wel een goeie beslissing hebt genomen...

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 00:11

Toppie!
Nu hopen dat er geen complicaties optreden! Meestal valt dat inderdaad enorm mee als ze continue in beweging zijn.

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 00:14

Dat is een snelle veearts zeg. Die van mij was er echt veel langer zoet mee. Ik wil absoluut geen hengst maar bij alle drie de hengsten die ik heb laten castreren kreeg ik ook zo'n weemoedig gevoel. Het is toch een stukje van je paard wat ze daar over (of tegen) het hek gooien Knipoog

Het is trouwens een prachtig paard.

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-02 01:24

Bedankt voor de lieve reacties! Was al bang dat ik reacties zou krijgen van "zonde joh, had ik nooit gedaan". Dan had ik straks nog spijt gekregen. Jullie reacties zijn net even wat ik nodig had om te beseffen dat ik de juiste keuze heb gemaakt. Ik heb er echt heeel lang en heel goed over nagedacht. En dan krijg je continue dat "doe ik het of doe ik het niet". Nou is de knoop tenminste doorgehakt en ik kan ik ook niet meer zeuren. Ik denk dat het paard er ook op vooruit gaat. Continue je druk maken om merries vreet natuurlijk energie. En straks kan ie tenminste lekker de wei op. Ik had hem dan wel in een grote paddock met hoge veilige houten hekken en door het hek heen had ie contact met andere paarden maar dat is toch anders dan lekker in de groep op een groot weiland.

Nu heb ik nog "maar" 3 hengsten Haha! Dat zijn nog lieve kleine veulies hoor, die mogen nog even genieten van hun family jewels Knipoog

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 01:38

Zo wat een beslissing! Wel een goede hoor. Nu kan ie lekker de wei op en hoef jij je niet druk te maken. Ook voor wedstrijden is het wel handig.

Fijn dat het zo vlug ging. Heb je je voor niets druk om gemaakt. Doe ik ook altijd hoor. Ik maakte me zo druk toen Barley weg ging of ze wel de trailer op wilde lopen en wat we allemaal moesten doen om haar erop te krijgen. Op de dag zelf liep ze zo achter me aan de trailer op.
't is wat!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 01:43

Good stallions make great geldings...

Die kreet moet jij in the US of A toch wel vaker tegengekomen zijn...

Hormonen kunnen je paard soms aardig in de weg zitten....

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-02 01:51

Cassidy schreef:
Good stallions make great geldings.......


Ik hoop dat dat ook voor mijn paard op zal gaan!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 01:58

Ben ik zeker van...helemaal als jij hem nog verder zult stimuleren....

Hou je ons op de hoogte?

Klein vraagje: is dit die lastpak waar je het over had in een eerder bericht?

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-02 04:45

Cassidy schreef:
Ben ik zeker van...helemaal als jij hem nog verder zult stimuleren....

Hou je ons op de hoogte?

Klein vraagje: is dit die lastpak waar je het over had in een eerder bericht?


hoop dat ie nu wat makkelijker wordt want ik weet niet wat ik er verder nog af kan halen Haha!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 17:45

Goede beslissing, het was voor hem en voor jou niet handig om hem hengst te laten. De DA was inderdaad erg snel, ik heb een DA weleens geholpen en dat ging lang zo snel niet. Heb je niet meer kans op infecties als je het bij je thuis laat doen, inplaats van in een kliniek?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 19:21

Nee hoor, bij ons werden ze vroeger allemaal in het land gecastreerd, en dat ging eigenlijk altijd zonder verdere complicaties

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 19:21

Pril, daar zijn wel mogelijkheden voor maar die zijn erg drastisch en lossen het permanent op }>