Zand is geen gras: paddocks zijn ‘illegaal’

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13888
Geregistreerd: 20-04-16

Zand is geen gras: paddocks zijn ‘illegaal’

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-21 17:06

Pijnacker-nootdorp-actueel.nl
Algemeen

Afbeelding
Paard in een paddock, dit is niet een van de paddocks uit het artikel.
Foto: bokker Ellepel/ Bokt Wiki


Stal Westerman in Oude Leede is in overdrachtelijke zin streng toegesproken door de gemeente. Vijf paddocks die al jarenlang op de paardenhouderij aanwezig zijn, moeten weg. Ze liggen op gronden die volgens het bestemmingsplan agrarisch zijn. Agrarisch is bijvoorbeeld gras. Maar een paddock bestaat uit zand met een hek er omheen en een paar paarden erin, geen gras. En dus mogen ze er volgens het bestemmingsplan niet zijn. Weg ermee, aldus de gemeente.

De volledige situatie, plus hoe de eigenaar hier tegenaan kijkt, lees je op: Pijnacker-nootdorp-actueel.nl

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


Anoniem

Re: Zand is geen gras: paddocks zijn ‘illegaal’

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 17:08

"Tot de handhavers naar zijn paddocks kwamen kijken. Hé, die verharding, die staat niet op de tekening. Die moet weg!"
Kunnen ze dit dan ook een keer doen bij al die mensen die hun tuin vol tegels gooien? :') Wat een geneuzel.

x_Rebecca

Berichten: 5794
Geregistreerd: 15-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 17:14

Mkango schreef:
"Tot de handhavers naar zijn paddocks kwamen kijken. Hé, die verharding, die staat niet op de tekening. Die moet weg!"
Kunnen ze dit dan ook een keer doen bij al die mensen die hun tuin vol tegels gooien? :') Wat een geneuzel.


Nee, want een tuin heeft geen agrarische bestemming.
Bij een agrarische bestemming is het heel simpel: binnen je bouwblok mag je bouwen/stukken verhard hebben, daarbuiten is de grond agrarisch en mag dat dus niet verhard zijn.

Desondanks wel een beetje zuur natuurlijk.

You breathe oxygen? Oh my! We have so much in common! :')


Sizzle

Berichten: 35602
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 17:15

Volgens mij is het algemeen bekend dat je op agrarisch land niet zomaar een stukje zand mag leggen. Een paddock is net als een rijbak onderhevig aan vergunningen. Dat mensen het toch doen zonder vergunning betekend niet dat het normaal is.
Mijn vorige stal deed ook zo zielig toen de controllerende instanties erachter kwamen dat ze heel onschuldig zonder vergunning een schuilstal neergezet hadden.

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D

Berichten: 41321
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 17:19

Sizzle schreef:
Volgens mij is het algemeen bekend dat je op agrarisch land niet zomaar een stukje zand mag leggen. Een paddock is net als een rijbak onderhevig aan vergunningen. Dat mensen het toch doen zonder vergunning betekend niet dat het normaal is.
Mijn vorige stal deed ook zo zielig toen de controllerende instanties erachter kwamen dat ze heel onschuldig zonder vergunning een schuilstal neergezet hadden.

Precies. Het bestemmingsplan is duidelijk, als je ervoor kiest dat te negeren dan moet je ook zo sportief zijn je verlies te nemen wanneer de gemeente controleert.

Ineke2

Berichten: 33032
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Zand is geen gras: paddocks zijn ‘illegaal’

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 17:28

Goed draineren en inzaaien met gras, dan mag het wel.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

FrNo

Berichten: 3652
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Re: Zand is geen gras: paddocks zijn ‘illegaal’

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 17:31

En hoe zit het dan met mijn paddock?
Dat stond gras, maar dat is door de paarden kort gegeten en daarna kapot gelopen. Nu zwarte grond.

Je moet doen wat je niet laten kan en laten wat je niet doen kunt.

Sizzle

Berichten: 35602
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 17:35

Als je niets met de bodem gedaan hebt dan is dat normaal geen probleem, maar die paddocks uit het artikel zijn overduidelijk aangelegde (droge) paddocks.
Als je 54 paarden op stal hebt weet je heus wel dat je daar een vergunning voor moet hebben. Milieuafdeling is niet bouwvergunningsafdeling. Dus ik heb niets met zulke huilie huilie.

Sowieso heb ik er mijn vraagtekens bij dat mensen op een stal willen staan waar de hele winter 5 paddocks beschikbaar zijn voor 50+ paarden maar dat is weer een ander topic.

Ineke2

Berichten: 33032
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 17:56

Sizzle schreef:
Sowieso heb ik er mijn vraagtekens bij dat mensen op een stal willen staan waar de hele winter 5 paddocks beschikbaar zijn voor 50+ paarden maar dat is weer een ander topic.

Ik ook hoor... Er zijn echt nog teveel stallen waar paarden nog 20 uur per dag in een box opgesloten staan ;(

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Poekkie

Berichten: 7287
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Zand is geen gras: paddocks zijn ‘illegaal’

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 18:06

Maar de paddocks zijn in 2005 aangelegd... is dat dan niet verjaard? Ik dacht altijd dat er 10 jaar zat op agrarische grond waarbinnen de gemeente mag eisen iets te verwijderen en daarna verjaard. Of is dat anders in nederland?

Ik begrijp niet zo goed waarom die mens eerst zegt dat hij moet stoppen met de paarden zonder paddocks en daarna staat dat hij een nieuwe trailerschuur bouwt.

Maar zuur is het wel natuurlijk. Draineren zal ook niet zomaar mogen denk ik, dus een tracksysteem etc lijkt me niet simpel te realiseren. Ik zie zo even ook geen snelle oplossing.

Paardengek in hart en nieren!

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Zand is geen gras: paddocks zijn ‘illegaal’

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 18:44

Volgens mij stond er zelfs in dat het eerst wel "mocht"

office
Berichten: 802
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 20:27

Het is wel sneu maar in een zandpaddock valt voor vogels niks te halen en die hebben ook bestaans recht .Benieuwd hoe ze dit op gaan lossen .
Er verdwijnt de laatste paar jaar overal zo veel paarden weiland als
Paddocks dan ook niet meer mogen wordt het wel lastig.

Fitzroy

Berichten: 25042
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 22:06

Hebben jullie het hele artikel wel gelezen? Hij had toestemming van een ambtenaar. Maar ja, met de overheid moet je alles zwart op wit hebben.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.


_San87_
BKB 2023 winnaar 2D

Berichten: 41321
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 07:36

Fitzroy schreef:
Hebben jullie het hele artikel wel gelezen? Hij had toestemming van een ambtenaar. Maar ja, met de overheid moet je alles zwart op wit hebben.

Ja, maar toestemming van een ambtenaar is geen vergunning. Ik vind het allemaal vooral heel naïef en makkelijk overkomen en dat bijt meneer nu in de billen. Heel vervelend en oneerlijk, wellicht. Maar de gemeente doet hier niks raars. Er is geen bewijs dat de paddocks er mogen liggen, zoals ik het lees.

Vijf paddocks op 50+ paarden is wel echt schandalig, imo :o.

Sizzle

Berichten: 35602
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 08:32

Ik vind dat stukje over de computer nogal, uhm, alsof je met grote handen geen toetsenbord kan bedienen. Zou hij echt alle boekhouding van 50 klanten op een notitieblaadje doen? En de website? En het organiseren van wedstrijden?
We hebben het hier niet om een boer op de hoek met wat wandelpaarden, dit is een proffessioneel paardenbedrijf waar sport bedreven wordt.
Natuurlijk is het rot als je blijkbaar in het verleden een ambtenaar op zijn blauwe ogen vertrouwd hebt, maar niet weten dat een paddock vergunningsplichtig is gaat er bij mij niet in. Echter is het als gemeente dan wel weer behoorlijk nalatig als je daar 15 jaar voor nodig hebt.
Ze hebben vast wel een rechtsbijstandverzekering.

Rizette
Berichten: 4277
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Zand is geen gras: paddocks zijn ‘illegaal’

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 08:44

Intensieve veehouderij moet zeker zijn regels kennen.

Popstra
Berichten: 13607
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Zand is geen gras: paddocks zijn ‘illegaal’

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 08:54

Wow, ze liggen er dus al 16 jaar!! Wat een gemierenneuk

Ik l*l niet met de wind mee nee...

Morganlefay

Berichten: 8686
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Zand is geen gras: paddocks zijn ‘illegaal’

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 09:24


Ben een HSP-er, dus wars van macht, hiërarchie en regels.
Een soeverein? die ligt in mijn gereedschapskist.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57827
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Zand is geen gras: paddocks zijn ‘illegaal’

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 13:09

Tja tis wel een beetje dubbel vind ik. Zoals ik het begrijp heeft hij een strook land afgegeven in ruil voor die paddocks... en nu gaat de gemeente ineens zeuren. En de verharding die ze zelf illegaal hebben laten liggen uit gemakzucht mag wel blijven ondanks dat die ook niet op het plan staat.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Dorine92
Berichten: 5267
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: Zand is geen gras: paddocks zijn ‘illegaal’

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 12:05

De stalhouder heeft gewoon gezegd van oké nou laten we elkaar helpen.. en nu heeft de gemeente alle voordeeltjes binnen en nu naaien ze hem keihard

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

Poekkie

Berichten: 7287
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 12:07

Dorine92 schreef:
De stalhouder heeft gewoon gezegd van oké nou laten we elkaar helpen.. en nu heeft de gemeente alle voordeeltjes binnen en nu naaien ze hem keihard


Dit eigelijk

Paardengek in hart en nieren!

c_alsemgeest

Berichten: 20565
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 12:11

Mensen oordelen makkelijk zonder te lezen. :)
Ik ken de eigenaar... en het staat duidelijk in het stuk:
Het was een afgesproken ruil, stuk grond naar de gemeente en dan mochten ze er komen.
Lag er ook al jaren en gemeente doet nu alsof de neus bloed en niks weet van de afspraken.
Maar ik gok dat er nog wel een staartje gaat komen, er zijn meerdere ambtenaren bij betrokken geweest en er moet intern zeker communicatie zijn. Nu iemand bij de gemeente vinden die eerlijk wil zijn over deze gemaakte afspraak toen der tijd.

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D

Berichten: 41321
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 13:09

c_alsemgeest schreef:
Mensen oordelen makkelijk zonder te lezen. :)
Ik ken de eigenaar... en het staat duidelijk in het stuk:
Het was een afgesproken ruil, stuk grond naar de gemeente en dan mochten ze er komen.
Lag er ook al jaren en gemeente doet nu alsof de neus bloed en niks weet van de afspraken.
Maar ik gok dat er nog wel een staartje gaat komen, er zijn meerdere ambtenaren bij betrokken geweest en er moet intern zeker communicatie zijn. Nu iemand bij de gemeente vinden die eerlijk wil zijn over deze gemaakte afspraak toen der tijd.

Als dat zo is, dan staat dat toch op papier?

petraaken

Berichten: 44187
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Zand is geen gras: paddocks zijn ‘illegaal’

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 15:06

Ik gok maar zo dat er juist zeer weinig op papier zal staan anders zou de gemeente nu niet moeilijk doen.

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D

Berichten: 41321
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 15:54

petraaken schreef:
Ik gok maar zo dat er juist zeer weinig op papier zal staan anders zou de gemeente nu niet moeilijk doen.

Ja, en dat is dus wat mij verbaast. Dat er dingen afgesproken zijn, naar eigen zeggen, maar dat er niks op papier staat.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Christel1, Icelandshet, JackAebe, larapurdy, Theeglas, Vagabondo en 27 bezoekers