Een boekje open over Jakobskruiskruid, module 2

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26279
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Een boekje open over Jakobskruiskruid, module 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-21 14:17

*Bokt.nl/ Jakobskruiskruid, feiten en fabels Blog.
In samenwerking met Bokt en Jakobskruiskruid Blog
Geschreven door Esther Hegt

Afbeelding
Wortels Jakobskruiskruid, met afgebroken stukjes. Foto @Esther Hegt


Bestrijding

2.1} Is uitsteken een goed idee?
2.2 } Is knippen een goed idee?
2.3 ] Is Chemisch bestrijden een goed idee?
2.4 } Mulchen, altijd een goed idee.


Veel paardenweides worden alleen gebruikt om paarden te huisvesten. Toch mag dat niet betekenen dat je een paardenweide niet hoeft te onderhouden, op dat punt is er veel winst te behalen. In de vorige module hebben we het al gehad over graasdruk en manieren van verspreiden. Omdat paarden meestal om de Kruiskruidplanten heen eten, worden de concurrerende planten door het grazende paard ook nog eens netjes uitgeschakeld. In deze module hebben we het over methoden die gebruikt worden bij bestrijden van Jakobskruiskruid in de wei.

2.1} Is uitsteken een goed idee?
Het is niet eenvoudig om de plant te bestrijden door hem handmatig te verwijderen. Vaak wordt er een riek, ragfork of wat dan ook gebruikt om de planten uit te steken, in de veronderstelling dat alle wortels wel mee zullen komen. Op de foto zie je dat dat vrijwel onmogelijk is, er blijft altijd wel wat achter in de bodem. Uit kleine stukjes achtergebleven wortel kunnen er weer nieuwe planten groeien. Er is zelfs een Engels gezegde :
“The Great Rural Tradition:
Pull / Dig up ragwort, leave root fragments that grow into new plants, blame neighbours / Highway Authority / Railway, come back next year and do the same again, blame neighbours / Highway Authority / Railway.” Bill Ellson


Afbeelding
Zaden Jakobskruiskruid en een open verstoorde zode. Foto @Esther Hegt

Handmatig verwijderen is over het algemeen alleen efficiënt bij zaailingen en rozetten, grotere planten zijn vaak te diep geworteld. Nadeel is het overnieuw verstoren van de grond en maakt het hiermee ook mogelijk eerder begraven zaad naar de oppervlakte te brengen, waardoor het in een gunstiger positie komt om ook te ontkiemen. Dat Engelse gezegde klopt dus wel aardig.
In het hoofdstukje mulchen zie je wat je daar aan kunt proberen te doen.

2.2 } Is knippen een goed idee?
Knippen is een methode met als voordeel dat je de bodem niet verstoort. Maar Jakobskruiskruid geeft zich echt niet zomaar gewonnen, de plant beschikt over een enorm goed herstelvermogen. Jakobskruiskruid groeit snel terug na het snijden of maaien, vaak binnen een paar weken. Vaak komen er meerdere planten voor in de plaats.

Afbeelding
1.
Afbeelding
2
Herstelvermogen, foto 1 = 7 juli foto 2 = 28 juli. Foto@Esther Hegt

2.3 } Is Chemisch bestrijden een goed idee?
Ook het gebruik van herbiciden ter bestrijding van Jakobskruiskruid geeft geen gegarandeerd succes. Er is geen herbicide die in een keer alle kruiskruid aanpakt. De middelen die men gebruikt worden opgenomen door de bladeren en zo getransporteerd naar alle delen van de plant, omdat kruiskruiden een best groot volume kunnen hebben kan dat even duren. Belangrijk is dat de planten niet onder stress staan {bijv droogte of extreme temperaturen) het beste is om te spuiten als de plant actief groeit, dus bij goede weersomstandigheden. Spuiten is niet goed voor insecten en bodemleven. Spuiten met herbicide kan het beste gebeuren als het nog zaailingen of rozetten zijn. Spuiten heeft veel minder effect op volwassen planten.

2.4 } Mulchen, altijd een goed idee.
Mulchen is het bedekken van de kale grond met organisch materiaal, bijvoorbeeld oud hooi vermengd met wat mest. In oud hooi kan graszaad zitten, en/of gebruik ook tegelijkertijd geschikt graszaad.
We weten inmiddels wat er gebeurt als je planten uitsteekt, wortelrestjes, zaadbank enzovoort. Daar kan mulchen echt een hele goede oplossing bij zijn. Mulchen heeft nog veel meer voordelen, omdat de bodem niet van kale plekken houdt, lost de natuur dat op door bijvoorbeeld Jakobskruiskruid de kans te geven, of veel boterbloem, zuring noem ze maar op, zo repareert de natuur de eigen zode. Ook is bekend dat als je bijvoorbeeld helemaal niets doet er bacteriën en schimmels in de grond hun werk gaan doen en de grond op den duur ongeschikt maken voor planten zoals Jakobskruiskruid, er treedt dan een soort van aardappelmoeheid op, die de grond ongeschikt maakt voor Jakobskruiskruid. Mulchen is een win-win. Jakobskruiskruidzaden krijgen geen licht en de mulchlaag beschermt en voedt de open zode. Graszaad kiemt juist wel als het wat onder de oppervlakte ligt.

Als voorbeeld van mulchen heb ik foto’s van extreme droogte uit Australië en foto’s van extreem nat uit Verenigd Koninkrijk en het effect van mulchen.

Afbeelding
Afbeelding
Foto’s @Vikky Fear Australie

Op de foto’s uit Australie zie je het contrast dat de mulchlaag verdwijnt en gras is gaan groeien.


Afbeelding
Afbeelding
Voor en na mulchen. Foto’s @Caroline MacIntosh Verenigd Koninkrijk.

Het beste is om de paarden van het land te houden totdat de mulch helemaal is afgebroken, de zaden ontkiemd zijn en het nieuwe gras is goed geworteld, anders trappen de paarden het gelijk weer tot modder of open plekken. De bodem moet wel de tijd krijgen om te herstellen.

Heel veel foto ’s en uitleg over mulchen zijn gratis te bekijken in een podcast door Jane en Stuart Myers van Equiculture. De foto’s alleen al spreken voor zich.
Horses and the magic of mulching https://www.equiculture.net/blog/the-ma ... ith-horses

axel_1997

Berichten: 1791
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Re: Een boekje open over Jakobskruiskruid, module 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 20:56

Handig artikel. Ik vraag me wel af hoe bestrijding van Jacobskruiskruid in het algemene beheer van van een weide past. Koeiengraslanden zijn meestal niet ideaal voor paarden heb ik me laten vertellen. koeiengrasland zou te voedselrijk en eentonig zijn. Paarden blijven beter in vorm op schrale graslanden met veel kruiden. Maar als ik dit artikel lees denk ik dat het beheer daarvan juist kruiskruiden (en misschien nog meer giftig spul) in de hand werkt.

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Een boekje open over Jakobskruiskruid, module 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 09:28

en voor herbiciden te gebruiken in je grasland heb je hier in België een P2 fytolicentie nodig want ander geraak je niet meer aan de correcte herbiciden.

EstherHegt
Berichten: 3343
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 10:45

petraaken schreef:
en voor herbiciden te gebruiken in je grasland heb je hier in België een P2 fytolicentie nodig want ander geraak je niet meer aan de correcte herbiciden.


Dat wist ik niet, hier kun je nog aardig wat kopen, alleen niet in grootverpakking. Mijn voorkeur heeft het sowieso niet echt, het raakt ook het bodem en insectenleven. Het is overigens wel een goede zaak een licentie te hebben {loonwerk}. Overigens mag strooizout etc. hier ook niet als bestrijdingsmiddel gebruikt, dat doodt ook alles.

EstherHegt
Berichten: 3343
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 10:50

axel_1997 schreef:
Handig artikel. Ik vraag me wel af hoe bestrijding van Jacobskruiskruid in het algemene beheer van van een weide past. Koeiengraslanden zijn meestal niet ideaal voor paarden heb ik me laten vertellen. koeiengrasland zou te voedselrijk en eentonig zijn. Paarden blijven beter in vorm op schrale graslanden met veel kruiden. Maar als ik dit artikel lees denk ik dat het beheer daarvan juist kruiskruiden (en misschien nog meer giftig spul) in de hand werkt.


Klopt helemaal, het heeft veel met de manier van grazen, en spelen etc te maken, maar je kunt er wel wat aan doen om te proberen de zode wel dicht te houden Grassen te kiezen met een laag groeipunt, er zijn speciale mengsels op de markt voor paardenweiden. Mulchen is ook een hele goede methode de grasmat wat te pamperen. Roteren tot gras weer hersteld is etc. Een wat uitgebreider artikel over paardenweides kun je hier vinden https://www.jakobskruiskruid.com/wp-con ... ruid16.pdf

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: Een boekje open over Jakobskruiskruid, module 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 11:55

Interessant (behalve dat het op 1 april op z'n kop staat :D ) maar ik ken mulchen uit het tuinieren als de aarde omwoelen, dat moet je bij jkk absoluut niet doen. Knippen als er bloemetjes zijn voorkomt in ieder geval dat er nog meer planten komen.

Uitsteken is in mijn optiek het beste. Het slechte nieuws hierbij is wel dat je niet in 1 jaar klaar bent. Pas na meerdere jaren ben je verlost van dit vervelende plantje.

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Een boekje open over Jakobskruiskruid, module 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 13:39

Het zou ook helpen als de gemeentes eens wat meer aan bermbeheer doen want daar zie ik het tegenwoordig veel te veel staan en het komt zo je weide in of je hooiland.

axel_1997

Berichten: 1791
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Re: Een boekje open over Jakobskruiskruid, module 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 14:12

in die berm is het meestal een ecologisch waardevolle, inheemse plant. gemeentes doen juist veel aan bermbeheer om de ecologie te bevorderen. het is helaas onvermijdelijk dat daar af en toe ook nadelen aan kleven. het is een plantje waar we mee moeten leren omgaan zoals het dat vroeger ook was. of we moeten de hele wereld asfalteren.

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 15:34

Ik kan me alleen maar aansluiten bij de twee opmerkingen van axel.
Meekomend effect van mulch, is dat je de bodem verrijkt met nutriënten.
Omdat onze dames echt een schrale wei nodig hebben, is het niet meer dan logisch dat we JKK er in hebben staan. Met hooi of mulch de bodem bedekken is voor ons geen optie. Wij zijn van het uitsteken. En hoeveel werk het is als je het bij houdt (dus niet met een weide vol JKK beginnen) valt uiteindelijk ook wel mee!

EstherHegt
Berichten: 3343
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 12:51

Zidore schreef:
Interessant (behalve dat het op 1 april op z'n kop staat :D ) maar ik ken mulchen uit het tuinieren als de aarde omwoelen, dat moet je bij jkk absoluut niet doen. Knippen als er bloemetjes zijn voorkomt in ieder geval dat er nog meer planten komen.

Uitsteken is in mijn optiek het beste. Het slechte nieuws hierbij is wel dat je niet in 1 jaar klaar bent. Pas na meerdere jaren ben je verlost van dit vervelende plantje.


Mulchen met paarden is zeker niet de aarde omwoelen, het is juist voorkomen dat zaden uit de zaadbank geen licht krijgen om te kiemen. Ook door knippen kunnen er meerde planten in de plaats komen. o.a. vegetatief. Door uitsteken woel je de grond behoorlijk om, plus die wortelrestjes die afbreken.

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 16:26

EstherHegt schreef:
Zidore schreef:
Interessant (behalve dat het op 1 april op z'n kop staat :D ) maar ik ken mulchen uit het tuinieren als de aarde omwoelen, dat moet je bij jkk absoluut niet doen. Knippen als er bloemetjes zijn voorkomt in ieder geval dat er nog meer planten komen.

Uitsteken is in mijn optiek het beste. Het slechte nieuws hierbij is wel dat je niet in 1 jaar klaar bent. Pas na meerdere jaren ben je verlost van dit vervelende plantje.


Mulchen met paarden is zeker niet de aarde omwoelen, het is juist voorkomen dat zaden uit de zaadbank geen licht krijgen om te kiemen. Ook door knippen kunnen er meerde planten in de plaats komen. o.a. vegetatief. Door uitsteken woel je de grond behoorlijk om, plus die wortelrestjes die afbreken.

Interessant, hoe moet je ze dan verwijderen? Want die jkk-vork is daar toch juist voor bedoeld?

EstherHegt
Berichten: 3343
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 16:34

Zidore schreef:
Interessant, hoe moet je ze dan verwijderen? Want die jkk-vork is daar toch juist voor bedoeld?

Staat ook in het stukje, ik quote een stukje

Citaat:
Handmatig verwijderen is over het algemeen alleen efficiënt bij zaailingen en rozetten, grotere planten zijn vaak te diep geworteld. Nadeel is het overnieuw verstoren van de grond en maakt het hiermee ook mogelijk eerder begraven zaad naar de oppervlakte te brengen, waardoor het in een gunstiger positie komt om ook te ontkiemen. Dat Engelse gezegde klopt dus wel aardig.

In het hoofdstukje mulchen zie je wat je daar aan kunt proberen te doen.


Het komt er dus op neer dat als je kiest voor uitsteken met ragfork, schep riek of wat dan ook je de verstoorde grond het beste kunt bedekken om te voorkomen dat de zaden de kans krijgen om te ontkiemen. De ragfork laat ook wortelrestjes achter en brengt ook zaad naar de oppervlakte ook al word er soms beweerd van niet. De wortels kunnen echt behoorlijk zijn.

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: Een boekje open over Jakobskruiskruid, module 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 21:54

Dankje, inderdaad al gezien dat er aan iedere wortel ten minste 1 lange zit, of dat deze afbreekt. Gelukkig bedekken we de aarde altijd al dus doen we het goed. Ik ben alleen nog aan het nadenken over wat de beste tijd van het jaar is om ze uit te steken. Ik denk toch feb/maart of okt/nov zodat daarna er gras kan groeien. Later of eerder is het te droog (zitten op vette klei).

EstherHegt
Berichten: 3343
Geregistreerd: 21-03-05

Re: Een boekje open over Jakobskruiskruid, module 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 08:25


Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: Een boekje open over Jakobskruiskruid, module 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 08:42

Ja we hebben beide, helaas. Zitten in zuidwesten van het land en daar komen ze voor. Als ik er binnenkort 1 uittrek met lange wortel, wil je dan een foto?

EstherHegt
Berichten: 3343
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 10:46

Zidore schreef:
Ja we hebben beide, helaas. Zitten in zuidwesten van het land en daar komen ze voor. Als ik er binnenkort 1 uittrek met lange wortel, wil je dan een foto?


Heel graag als je foto's wilt maken van die wortelstokken. Daar heb ik er nog geen van. Als ik ze dan ook mag publiceren als ze geschikt zijn, uiteraard met naamsvermelding van de maker, heel graag.

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: Een boekje open over Jakobskruiskruid, module 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 23:11

Ik stuur je even een pb

link2thepast
Berichten: 189
Geregistreerd: 20-11-07

Re: Een boekje open over Jakobskruiskruid, module 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 18:33

Hoe zit het met het weiden van meerdere diersoorten? En dan met name het weiden van schapen. Wij hebben een schapenras dat zich graag vergenoegd met alles wat anders dan gras is. Ook bijvoorbeeld de Grote Berenklauw krijgt geen kans.

Klopt... we hebben geen Texelaars om maar vlot veel te vangen voor het vlees van de lammeren maar Zwart Bles schapen die zichzelf goed kunnen redden.

EstherHegt
Berichten: 3343
Geregistreerd: 21-03-05

Re: Een boekje open over Jakobskruiskruid, module 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 09:50

Weiden met meerdere diersoorten is altijd goed. Schapen eten ook weer op wat de paarden laten staan. Schapen hebben overigens ook enzymen in de pensflora die is staat zijn PA's af te breken. Delethale dosis van schapen is iets van 400% van hun lichaamsgewicht. In het buitenland worden schapen ook vaak ingezet bij het bestrijden van JKK.

EstherHegt
Berichten: 3343
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 09:53

axel_1997 schreef:
Handig artikel. Ik vraag me wel af hoe bestrijding van Jacobskruiskruid in het algemene beheer van van een weide past. Koeiengraslanden zijn meestal niet ideaal voor paarden heb ik me laten vertellen. koeiengrasland zou te voedselrijk en eentonig zijn. Paarden blijven beter in vorm op schrale graslanden met veel kruiden. Maar als ik dit artikel lees denk ik dat het beheer daarvan juist kruiskruiden (en misschien nog meer giftig spul) in de hand werkt.


Door overbegrazing krijg je juist een heel eentonig grasland. De snel groeiende grassen { bijv engels }krijgen dan voorrang en de wat trager groeiende grassen krijgen niet de kans zich te ontwikkelen.
Vandaag is daar een excellent blog over verschenen, weliswaar in het Engels, maar ik kan het niet laten om deze te delen omdat het echt perfect aansluit. https://www.equiculture.net/blog/horses ... long-grass

axel_1997

Berichten: 1791
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 10:21

EstherHegt schreef:
axel_1997 schreef:
Handig artikel. Ik vraag me wel af hoe bestrijding van Jacobskruiskruid in het algemene beheer van van een weide past. Koeiengraslanden zijn meestal niet ideaal voor paarden heb ik me laten vertellen. koeiengrasland zou te voedselrijk en eentonig zijn. Paarden blijven beter in vorm op schrale graslanden met veel kruiden. Maar als ik dit artikel lees denk ik dat het beheer daarvan juist kruiskruiden (en misschien nog meer giftig spul) in de hand werkt.


Door overbegrazing krijg je juist een heel eentonig grasland. De snel groeiende grassen { bijv engels }krijgen dan voorrang en de wat trager groeiende grassen krijgen niet de kans zich te ontwikkelen.
Vandaag is daar een excellent blog over verschenen, weliswaar in het Engels, maar ik kan het niet laten om deze te delen omdat het echt perfect aansluit. https://www.equiculture.net/blog/horses ... long-grass


oké dus dat klinkt alsof een schrale bodem met lang gras, veel kruiden en niet meer grazers dan het gras verdraagt het beste werkt om je paard gezond en de JJK weg te houden. goed om te weten. :)

EstherHegt
Berichten: 3343
Geregistreerd: 21-03-05

Re: Een boekje open over Jakobskruiskruid, module 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 10:37

Precies. Axel. Juist overbegrazing om wat voor reden dan ook, dat kan zijn teveel dieren, hitte en droogte, slechte bodemvruchtbaarheid, en dat hoeft echt niet bemest als een koeienwei, ook paardenmest voldoet, zeker in combinatie met mestkevers die de mest in diepere lagen brengen kan heel goed. Organische stof zoals bij mulchen kan ook goed helpen. De wortels van gras blijven ook heel kort bij overbegrazing, dus het wortelt dan ook slecht en kan geen voeding naar boven halen. Googelen op grass root system en dan afbeeldingen is ook heel leuk om te zien. Dat maakt het vissueel ook makkelijker om "onder de grond te kijken" . Je ziet dan ook dat verschillende gewassen ook weer ander wortelsysteem hebben. Zuring heeft een enorm diep systeem, die wil je liever niet dus die moet je ook zien weg te concurreren met gezondere gewassen.