Van Gouden Boktveulen tot dekhengst: interview met PradaDaan

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
prugelpiet

Berichten: 12524
Geregistreerd: 20-01-12

Van Gouden Boktveulen tot dekhengst: interview met PradaDaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-21 19:12

*Bokt.nl
Bokt community

Afbeelding
Pradadaan met een bijna 2-jarige Nacimiento D


Al 3 jaar kunnen we hem volgen via bokt, de knappe Nacimiento D, op bokt beter bekend als "Nacho"; [PP] [VOLG] Bonte droom, knappe Nacho van baby tot...?. En van knappe baby ging Nacho naar goedgekeurde dekhengst bij het Barock Pinto Studbook! De hoogste tijd om de fokker van Nacho, bokker Pradadaan te vragen of ze het niet leuk vond om een artikel te maken voor de Bokt community.

We kennen je natuurlijk al als bokker Pradadaan, maar we zijn toch wel benieuwd wie daarachter schuilt! Kan je eens wat over jezelf vertellen?
Hoihoi allemaal!
Mijn naam is Danielle en ik ben 25 jaar oud.
Ik ben niet alleen in het trotse bezit van 3 prachtige paarden maar ook heb ik nog 5 katten en een hond. Een gezellige beestenboel dus!
Ik werk in de naschoolse opvang en ben daarnaast professioneel fotograaf (geweest).
Het fotograferen doe ik af en toe nog als hobby en natuurlijk heb ik mijn eigen paarden graag voor de lens.

Afbeelding
Een kleine pradadaan en haar eerste buitenrit op Prada
Dat klinkt inderdaad als een hele gezellige boel thuis! Je bent al erg lang tussen de paarden te vinden, hoe ben je dat wereldje ingerold?

Eigenlijk als een echt penny meisje. Op de manege bij ons in de buurt mocht je op zondagochtend altijd komen ponystappen, ook als je nog niet oud genoeg was om op les te gaan. Dus daar was ik met mijn moeder dan ook vaak te vinden totdat ik zelf oud genoeg was om op paardrijles te gaan. Al snel bleek niet alleen ik maar ook mijn moeder besmet te zijn met het paarden virus en ik was een jaar of 8 toen mijn moeder een heel lief lease paard kreeg, Prada. In 2007 kreeg mijn moeder de kans om haar te kopen en dat heeft ze dan ook gedaan. En zo hadden wij ineens ons eerste eigen paard!

We hebben hem natuurlijk al even op de foto bovenaan bewonderd, maar kan je ons wat meer vertellen over Nacho? Wat betekent hij voor jou?
Nacho is voor mij een enorm bijzonder paard. Dit komt in eerste instantie omdat ik niet alleen hem zelf heb gefokt, maar ook zijn moeder Giverny D is ons eigen fokproduct. Nacho is dus de kleinzoon van onze eerste merrie Prada, wat alles een beetje extra speciaal maakt <3
Afbeelding
De foto waarmee Nacho verkozen werd tot gouden bokt veulen 2018


Je hebt dus zowel Nacho als zijn moeder zelf gefokt! Wat is je reden geweest om te gaan fokken? En fok je nog regelmatig?
Het fokken van een eigen veulentje is al mijn droom geweest zolang als dat ik mij kan herinneren. Ik kreeg van mijn ouders de kans om op mijn 15e al een eigen veulen te fokken met Prada, de merrie van mijn moeder. Giverny D werd geboren in 2011. Toen de kans daar was heb ik Giv laten dekken en daaruit werd in 2018 Nacimiento D geboren. Dus mijn droom kwam niet één, maar al twee keer uit! Ik kwam er al snel achter dat fokken is wat ik het liefste doe en ik ben zeker van plan om dit in de toekomst regelmatiger te gaan doen.

Nacho heeft op bokt al vaker in de schijnwerpers gestaan; hij is gouden Boktveulen geweest! Hoe heb je dat ervaren?
Ja dat klopt! In 2018 ging hij er met de gouden prijs vandoor in de categorie hengstveulens.
Ik was als eerst natuurlijk enorm trots! <3
Er deden heel erg veel mooie en goede veulens mee dus dat voelde echt als een eer dat hij zo veel stemmen kreeg van bokkers.
En zelfs tot de dag van vandaag gebeurt het mij nog dat mensen mijn naam of die van Nacho terug koppelen aan de gouden boktveulen competitie. Het is leuk om zelfs nu nog te zien hoe erg dat speelt.

Afbeelding
Nacho op de hengstenkeuring

Wat leuk zeg, als je eigen fokproduct het ook nog zo goed doet op de hengstenkeuring. Wat is je reden geweest om met Nacho naar de hengstenkeuring te gaan? Was dit altijd al het plan?
Heel eerlijk, dit had ik helemaal niet zo gepland :o
Ik heb Giv toendertijd laten dekken met als doel een fijn paard, goed exterieur en de bonte kleur waar ik zo verliefd op ben. Stiekem een beetje gehoopt op een merrie, want fokken was toch wat ik het liefste deed en ik dacht niet verder dan dat ik daar een merrie voor nodig had.
Maar Nacho was zoals ondertussen wel blijkt natuurlijk geen merrie, maar hij was voor mij zo perfect dat ik hem absoluut niet weg wilde doen, daarvoor was ik te gek op hem. En hoe meer hij uitgroeide tot het paard wat hij nu is, hoe vaker ik om mij heen de opmerkingen kreeg als ‘Die loopt wel goed genoeg voor een keuring’ of ‘Als die ooit goedgekeurd zou worden dan zou ik het wel weten voor mijn merrie.’
Dan ga je toch nadenken en kreeg ik langzaam zelf ook wel vertrouwen in het plan om het gewoon te proberen. Om bij mijn favoriete quote van het moment te blijven: ik heb het nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan!



Hij is dit jaar goedgekeurd, wanneer kunnen we de eerste nakomelingen van hem verwachten/bewonderen?
Ik hoop natuurlijk dat hij dit jaar gekozen wordt door mensen om hun merrie mee te laten dekken. Het lijkt mij geweldig om op bokt in de kraamstal – merries kijken of kraamstal – in the picture nakomelingen van mijn eigen hengst te volgen. Dat is echt iets waar ik enorm naar uitkijk! :j
Als dat zo mag zijn dan zullen we in 2022 zijn eerste nakomelingen kunnen bewonderen.

Een keuring is natuurlijk heel wat voor een paard, welke voorbereidingen heb je getroffen voor de hengstenkeuring? En waar werd hij op beoordeeld?
Nacho is natuurlijk pas drie jaar oud, dus hij was nog nergens mee bekend. Helaas woon ik zelf best een behoorlijk stuk bij Nacho vandaan. Hem zelf keuringsklaar maken was, buiten het feit dat ik daar helemaal geen ervaring mee had, dus ook onmogelijk voor mij. Gelukkig is hij daar altijd al in hele goede handen geweest en heb ik er alle vertrouwen in dat het goed met hem gaat. Zij hebben dan ook de training op zich genomen om hem klaar te maken voor de keuring. Ik zelf heb natuurlijk iedere vrije dag besteed aan een dag op en neer naar hem toe om ook aanwezig te zijn bij dit leuke en onwijs leerzame proces.
Hij is beoordeeld op zijn stap, draf, galop, beenwerk, rastype en bouw.
Hij kreeg hiervoor de volgende punten met fijn jury commentaar
Stap: 8,0
Draf: 7,5
Galop: 8,0
Rastype: 8,0
Bouw: 7,5
Beenwerk: 9,0
Jury commentaar in De Paardenkrant: "Ook bij de hengsten van het typeXX was de hoogste score voor een driejarige hengst. Het betreft Nacimiento D (Ceasar ter Linden XX05 x Sandreo) van D. Mark. Hij verdiende een negen voor zijn beenwerk en kwam tot een eindtotaal van 48 punten. “Een heel jeugdige hengst. Hij heeft veel uitstraling, met voldoende lengte en hardheid. Daarbij is er sprake van een goed model en viel de hengst op in zijn draf met houding. Hij bewoog heel makkelijk”, vertelt de jury over de bonte hengst."

Afbeelding
De geboorte van Nacho, in het bijzijn van zijn moeder en van Prada

Wat een fijne punten en commentaar! Wat zijn nu je doelen voor de toekomst met Nacho? Heb je plannen voor hem als voornamelijk dekhengst, of zou je ook de sport in willen?
Voor nu zal hij eerst aankomend seizoen beschikbaar worden gesteld voor de fokkerij.
Hij wordt dit jaar wel zadelmak gemaakt maar zal van de zomer nog even een tijdje rustig aan mogen doen. Ik vind het wel fijn als hij spieren opbouwt maar hij mag ook nog wel even jong zijn, hij is tenslotte pas drie jaar oud.

Nacho is nu goedgekeurd bij het Barock Pinto Studbook. Zit er nog een verschil in de keuring voor dekhengst tussen dit stamboek, en bijvoorbeeld een stamboek als KWPN of NRPS?
Hoewel ik nog nooit een keuring van bovengenoemde stamboeken heb meegemaakt denk ik dat je wel kan zeggen dat er verschillen zijn. Dit jaar was het helemaal anders omdat de officiële keuring niet doorging vanwege het coronavirus en het Barock Pinto Studbook thuiskeuringen heeft aangeboden. Nu was dit voor mij mijn allereerste hengstenkeuring ooit dus alles was voor mij nieuw, maar wat was het een leuke ervaring!

Afbeelding
Pradadaan en haar paardenfamilie.

En hoe nu verder? Heb je nog dromen?
Ja, alles waar ik nu mee bezig ben is het begin van mijn grote droom.
Dat mijn hart bij het fokken ligt was al duidelijk na ons eerste veulen maar na Nacho is deze droom nog iets specifieker geworden. Ik wil namelijk verder in het fokken van bonte warmbloedpaarden.
Ik kreeg toendertijd onwijs veel belangstelling voor Nacho uit binnen en buitenland, maar hem wou ik absoluut niet kwijt.
Mijn wens is dat ik nog eens een bonte merrie fok (het liefst een vol zusje van Nacho) waarmee ik dan weer verder kan fokken in de toekomst. En dan uiteraard wel voor de verkoop, ik kan niet alles houden :+
En als ik nog grootser mag dromen dan zou ik ook ooit een fokmerrie willen met vreemd bloed (dus geen familie van de 3 die ik nu heb staan) zodat ik zelf een merrie heb om door Nacho te laten dekken.
En voor nu hoop ik natuurlijk dat Nacho een mooie carrière als dekhengst voor zich heeft! :j

I am because you were


sblom

Berichten: 160
Geregistreerd: 15-08-16

Re: Van Gouden Boktveulen tot dekhengst: interview met PradaDaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 19:41

Wat leuk pradadaan!

Noor en Ocean, Shadow en Opal

Cheyenne0252

Berichten: 271
Geregistreerd: 02-06-11

Re: Van Gouden Boktveulen tot dekhengst: interview met PradaDaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 20:05

Wat een leuk artikel van je knapperd <3

Volg mijn reis als beginnend paardenfotograaf @Cheyennevlottes_fotografie

Kastro Apache mijn vriendje sinds 19-06-2021

pradadaan

Berichten: 4649
Geregistreerd: 13-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 20:57

Ah mijn knappe Nacho <3
Zo trots! :+:

Prada, Giverny D & Nacimiento D
instagram: nacimiento.d
[PP] [VOLG] Bonte droom, knappe Nacho van baby tot...?

Nevermind17

Berichten: 281
Geregistreerd: 09-11-20
Woonplaats: Oudegem

Re: Van Gouden Boktveulen tot dekhengst: interview met PradaDaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 22:03

Heel leuk !

marley93

Berichten: 6018
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: Van Gouden Boktveulen tot dekhengst: interview met PradaDaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 07:17

Leuk stukje!
Tja, wie is er nou niet verliefd op Nacho... <3

Vavoom.
&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

KirstenHorse

Berichten: 1286
Geregistreerd: 16-02-13
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 09:38

Ik heb Nacho ook gevolgd vanaf het eerste topic en ik vind hem zo waanzinnig gaaf <3 Absoluut een droompaard! Hopelijk zien we snel nakomelingen van hem.

Nelis M2+1

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12718
Geregistreerd: 27-09-05

Re: Van Gouden Boktveulen tot dekhengst: interview met PradaDaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 10:01

Wat een leuk artikel! Zou inderdaad leuk zijn om op Bokt nakomelingen tegen te komen in de toekomst :D

Alja

Berichten: 25521
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Re: Van Gouden Boktveulen tot dekhengst: interview met PradaDaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 13:00

Super leuk en Nacho is nu eenmaal een speciaal paard :)

ONDERSCHRIFTLOOS

Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coördinator Veulenverkiezing

Berichten: 31228
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 14:26

Wat ontzettend leuk! Ook ik kijk alvast uit naar veulentjes van hem in de Kraamstal :)

Drachtig 2024: Overa x Willem Normandi 311 dgn / Nina x Vaderland 255 dgn (28-3)

Nicole

Berichten: 8145
Geregistreerd: 26-05-08
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 15:59

Heel gaaf om hem zo weer te zien! Hij ziet er super uit!

Mag ik vragen waarom je hem voor het BP stamboek hebt gedaan en niet voor AES ofzo? Want naar mijn weten zitten in barock pinto vaak de barocke type paarden met vaak veel fries bloed of frieze kruisingen (mijn beeld bij een PB een zowat een bonte fries :') veel haar en behang) Hij is in ieder geval super knap! Ik denk dat ie meer tot zijn recht komt bij ander stamboek.

Bo_San

Berichten: 2722
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Didam

Re: Van Gouden Boktveulen tot dekhengst: interview met PradaDaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 16:17

Super leuk stukje en ik blijf fan van Nacho <3

Ella Elle L'a (Oscar x Lauries Crusador xx) & Innuendo (Cadans M x Oscar)
G-Star (Brainpower x Concorde) L2+1 & Now I'm Here E&S (Mc Jonnas x Brainpower) & Play the Game E&S (Ceasar ter Linden x Brainpower) Nova of Gold (D’n hop x Bon Bravour)

Facebook Like *-:) *D

Jolien87

Berichten: 17379
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 23:51

Wat een leuk stuk.
Jouw paardenverhaal blijft één van mijn favorieten hier op bokt.

Mer1980

Berichten: 18735
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Van Gouden Boktveulen tot dekhengst: interview met PradaDaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 19:43

Leuk stuk Daan! Je mag zeker trots zijn op hem! Het is een plaaaaaatje <3

Verder ga ik mee met Nicole. op naar goedkeuring bij een echt stamboek als AES denk dat het hem dat zou moeten lukken.

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!


M_Bronkhorst

Berichten: 67
Geregistreerd: 15-01-21

Re: Van Gouden Boktveulen tot dekhengst: interview met PradaDaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 20:22

Zo leuk om dit te kunnen lezen en volgen! Daniëlle was ooit mijn kamp leiding bij Klein Oever. Een top meid. Het is je gegund

Instagram: mischa_bronkhorst ❤️

LauraTNW

Berichten: 32
Geregistreerd: 15-07-20
Woonplaats: Melsele

Re: Van Gouden Boktveulen tot dekhengst: interview met PradaDaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 13:13

Gewoonweg superleuk! :D

Zomereczeem lotion & Mok olie - 100 % natuurlijk - https://www.thenaturalway.be
FB & Insta: thenaturalway.lauracleirens

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 13:33

Bijzonder dat je dat zo mag meemaken met je eigen gefokte paard. :o

He who neglects the present moment, throws away all that he hath

BriPi
Berichten: 459
Geregistreerd: 05-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 14:25

Ik wist niet eens dat hij was goedgekeurd, wat gaaf! Gefeliciteerd! *\o/*
Nacho is ook wel echt leuk, geniet altijd weer als ik een update voorbij zie komen!

Annet73
Berichten: 787
Geregistreerd: 01-11-18

Re: Van Gouden Boktveulen tot dekhengst: interview met PradaDaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 08:25

Gaaf!

pradadaan

Berichten: 4649
Geregistreerd: 13-05-13

Re: Van Gouden Boktveulen tot dekhengst: interview met PradaDaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 13:23

Dankjewel allemaal voor de onwijs leuke reacties <3

Prada, Giverny D & Nacimiento D
instagram: nacimiento.d
[PP] [VOLG] Bonte droom, knappe Nacho van baby tot...?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Cjuan, Ilse_123, Ipsilonka, Kaus, Kmbrly, Luzerna, Oehlala, Pabie, xBeauuu en 22 bezoekers