Hoe koos jij waar je ging wonen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
leeslampje

Berichten: 1112
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Hoe koos jij waar je ging wonen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-21 18:02

Hallo bokkers :D

Ik woon in een heel leuke stad in een heerlijk huis. Dat heb ik vorig jaar gekocht, met de bedoeling er zo'n 5 jaar te wonen en daarna door te verhuizen naar een plek om langer te wonen. Om verschillende redenen wordt die vervolgstap sowieso buiten onze huidige woonplaats.

Maar ja... waar ga je dan naartoe? Wij fantaseren er regelmatig over... Voor de beeldvorming: we zijn niet opgegroeid in de plek waar we nu wonen, we hebben beiden op verschillende plekken gewoond voordat we hier belandden. Onze ouders en familie wonen in tegenovergestelde uiteinden van Nederland. Dus dicht bij de één wonen, betekent héél ver weg van de ander. Onze vrienden wonen vooral in de Randstad, maar ook wel in andere delen van het land. Onze banen zijn in onze woonplaats - maar we werken volledig thuis en zullen dat na corona ook blijven doen. Sowieso is het maar de vraag hoe lang je bij je huidige werkgever blijft werken. Oftewel: bijna heel Nederland is ineens een optie voor ons. En daar krijg ik keuzestress van :D

Wie is ook eens verhuisd naar een andere stad of zelfs de andere kant van het land?
Hoe maakte je die keuze en hoe pakte het uit?
Keek je naar nabijheid van familie, je sociale netwerk, baankansen? Cultuur en/of tradities in een andere plek? Wat gaf de doorslag?

Brand los :D

DuoPenotti

Berichten: 29475
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Hoe koos jij waar je ging wonen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 18:10

Mijn vriend en ik woonden al ons hele leven in de regio waar we ook zijn geboren.
Hij nooit verhuisd, ik een keer of 5, maar wel in de regio.
En toen wilde we graag een huisje met een stuk grond.
In de oude regio voor ons onbetaalbaar.
Daarom gezocht in een groter zoekgebied op Funda en niet eens zo heel veel ver weg maar wel een andere provincie en hier zijn de huizen goedkoper.
En daar toen dan ook ons droomhuis met grond gevonden.
Waar we nu alweer meer dan 15 jaar gelukkig wonen :)

Malbec
Berichten: 1948
Geregistreerd: 09-06-10
Woonplaats: Gorinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 18:13

Mijn vriend en ik hebben gekeken wat voor ons beide richting huis nog goed te doen is.. (toen wij samen gingen wonen was er sprake van (blijvend) thuiswerken, dus niet echt supergoed gelet op woon-werkverkeer maar zelfs dat valt mee) en dat is Gorinchem geworden. Ik kom uit de buurt van Utrecht, hij uit Breda en Gorinchem ligt er ongeveer precies tussenin :+

Edit:
En het helpt denk ik wel dat we hier snel een huisje gevonden hadden.

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 18:18

Ik wilde naar de Veluwe. Ik heb altijd gevoeld dat ik daar thuis hoorde. Dus 3,5 jaar geleden heb ik mijn huis in mijn geboortestreek te koop gezet, verkocht, heb mijn spullen gepakt en een huis gekocht aan de andere kant van het land. En nog geen moment spijt gehad :D
Ik woon in een groot appartement en als ik de deur uit stap, ruik ik vaak het bos. Heerlijk <3

Goof

Berichten: 28785
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 18:44

Daihyo schreef:
Ik wilde naar de Veluwe. Ik heb altijd gevoeld dat ik daar thuis hoorde. Dus 3,5 jaar geleden heb ik mijn huis in mijn geboortestreek te koop gezet, verkocht, heb mijn spullen gepakt en een huis gekocht aan de andere kant van het land. En nog geen moment spijt gehad :D
Ik woon in een groot appartement en als ik de deur uit stap, ruik ik vaak het bos. Heerlijk <3


Dit wil ik dus ook!

TS, ik tob een beetje met hetzelfde. Woon eigenlijk nog in de plaats waar ik opgegroeid ben, puur uit gemak en vabwege de contacten. 10 jaar geleden mijn huis gekocht in mijn uppie, maar inmiddels verdien ik flink meer en ben ik getrouwd, dus we hebben samen sowieso veel meer mogelijkheden.
Als ik diep in mijn hart kijk wil ik wat Daihyo heeft gedaan; ik wil in of bij de bossen wonen, meer ruimte, meer wandelen, meer rust. Mijn man maakt het eigenlijk niet uit zolang hij maar met mij samen is.
Het betekent wel contacten achterlaten, nieuwr contacten zoeken en vooral een nieuwe baan zoeken. Nou ben ik in de positie dat ik overal wel aan het werk kom, maar ik heb nu een waanzinnige werkplek en dat is eigenlijk ook wel wat waard.

Kortom, ik moet nog even moed verzamelen om daadwerkelijk de stap te nemen. Ik hoop dat ik over een paar jaar verhuisd ben.
Laatst bijgewerkt door Goof op 22-03-21 18:53, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_88

Berichten: 14051
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: Hoe koos jij waar je ging wonen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 18:51

Mijn vriend wilde zijn geboorte- en woonplaats echt niet verlaten en al helemaal niet op het platteland wonen waar ik vandaan kom. Ik ben dus met paard en al zijn kant op gegaan. Ik werk nog in de regio waar ik vandaan kom en dat wil ik zeker blijven doen, ik rijd 50 km enkele reis. Ik heb niets met mijn woonplaats, sfeerloze ongezellige gesloten boel hier. Lastig tussen te komen.

tjaakje

Berichten: 919
Geregistreerd: 16-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 18:53

Ik ben op m'n 18de van het uiterste noorden naar Amsterdam verhuisd vanwege de studie die ik ging doen. Na zeven jaar ben ik teruggevlucht naar het noorden. Ik woon nu in dezelfde gemeente als waar ik geboren ben, lekker rustig buiten de bebouwde kom. Ik ben echt weer terug gegaan vanwege de cultuur en de mentaliteit van de mensen. Dit is de plek waar ik mij thuis voel. Dat het dicht bij mijn familie is, is een grote plus, maar dat gaf niet de doorslag.

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 18:57

Wij zijn ruim anderhalf jaar geleden verhuisd naar een dorp waar mijn vriend nog steeds met GPS rijdt, hij vind zelfs de supermarkt niet zonder dat ding :+

Kennen hier niks of niemand. Ik ben hier ooit eens 1x geweest voor een sollicitatiegesprek en zei toen achteraf nog letterlijk tegen mijn vriend "wat een mooi dorp, daar wil ik ooit wel wonen!" Lekker groen!
Dat was ik bij het online bezichtigen van ons huis alweer vergeten - pas bij de echte bezichtiging viel het kwartje - "oh, dat is dat ene mooie dorp!" :+

Ik wil geen uur bij mijn ouders vandaan wonen. En het moet er groen zijn, zodat mijn paard zo dicht mogelijk kan staan. Naar mijn ouders zijn we 30-40min onderweg, naar mijn paard 9min. Missie geslaagd dus!

Qua werk - ik werk ondertussen als huishoudhulp, en die zoeken ze overal haha. Een maand voordat we verhuisd zijn, ben ik hier al beginnen werken. Dus tegen de tijd dat we hier effectief woonden, kende ik de hele buurt al. Mijn vriend daarentegen weet enkel het benzinestation zijn :+
Mijn vriend wilt gewoon een deftige verbinding naar zijn werk. Op 10min zit hij op de autostrade. En dan nog een 40-tal minuten naar zijn werk, maar dat vind hij niet erg, hij zit graag in de auto, en de benzine wordt door zijn werk betaald. Dichter bij zijn werk zou ik toch niet willen gaan wonen haha, geen haar op mijn hoofd zou in Brussel willen wonen :') Missie wederom geslaagd!

Mijn vriend zijn ouders wonen in Spanje, dus daar hoeven we geen rekening mee te houden :)

Hiraeth

Berichten: 3221
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 19:15

Ik heb geluk, want ik ben nu een halfjaar aan het 'testen' waar ik wil gaan wonen. :D

Mij spreekt de Deense cultuur me heel erg aan en Aarhus voelde qua stad vergelijkbaar met zoiets als Groningen. Enne... nu ben ik verliefd. :D

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Hoe koos jij waar je ging wonen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 19:16

Ik ben meer dan 15x verhuisd. Eigenlijk altijd opleiding of werk achterna en een emigratie omdat ik me niet zo thuis voel in NL.

Anoniem

Re: Hoe koos jij waar je ging wonen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 19:27

Ik ben in de provincie Groningen geboren, op mijn 18e verhuisd naar Meppel en op mijn 30e weer naar de provincie Groningen. Ik schoot daar geen wortel meer, kaal, plat, winderig, ik miste Drenthe.
Dus 3 jaar geleden terug verhuisd naar Drenthe. We wonen op 400 meter van het bos, de geur van bos in je slaapkamer is heerlijk. Het is hier erg stil, de reeen lopen tegenover mijn terras en soms bij de buren in de tuin. In de nacht hoor ik enkel uilen en merels en in het weekend worden we vaak wakker met hoefgetrappel, nee ik hoef hier niet meer weg :D

kallipooh

Berichten: 1639
Geregistreerd: 25-03-08
Woonplaats: Cambridge, UK

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 19:28

Hiraeth schreef:
Ik heb geluk, want ik ben nu een halfjaar aan het 'testen' waar ik wil gaan wonen. :D

Mij spreekt de Deense cultuur me heel erg aan en Aarhus voelde qua stad vergelijkbaar met zoiets als Groningen. Enne... nu ben ik verliefd. :D


Dit heb ik ook gedaan met een stage in Cambridge, en ik ben er blijven plakken :D

Nu zijn we op zoek naar een huisje in het groen op zo'n half uurtje van de stad :) Best of both worlds.

Peuk

Berichten: 6078
Geregistreerd: 29-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 19:31

Ik woon in de stad naast het dorp waar ik opgegroeid ben.

Hier gaan wonen omdat mijn sociale kring ze hier ook bevindt. Ik voel me echter niet zo gebonden aan deze plaats en als ik een partner had dan zou ik wel verhuizen op termijn. Mijn voorkeur gaat dan uit naar een bosrijk gebied. Dat heb je hier helaas niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 19:31

Heel simpel, ik wilde op maximaal een half uurtje fietsafstand van mijn geboortedorp wonen. Mijn vriend woonde in dezelfde regio en toen zijn tante het huis verkocht in een dorp naast mijn geboortedorp was de keuze snel gemaakt.

DuoPenotti

Berichten: 29475
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 19:33

Hiraeth schreef:
Ik heb geluk, want ik ben nu een halfjaar aan het 'testen' waar ik wil gaan wonen. :D

Mij spreekt de Deense cultuur me heel erg aan en Aarhus voelde qua stad vergelijkbaar met zoiets als Groningen. Enne... nu ben ik verliefd. :D

In Denemarken zou ik ook wel willen wonen, voelde me daar meteen thuis.
Maar daar krijg ik mijn vriend niet mee naartoe.
Maar dan niet in de stad. Juist de ruimte.

san4nie
Berichten: 3563
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 19:36

Ik woonde vanaf mijn elfde zo’n 300 meter de ene kant op, m’n vriend woonde al zijn hele leven ongeveer even ver de andere kant op. :+
Tussendoor nog even een appartementje gehuurd 1 dorp verderop, waar ik tot mijn elfde had gewoond. Sociale huurwoning die vrij kwam. Verder zijn we samen nooit geweest. Niet zo spannend dus!

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 19:39

Ik kom van boven de rivieren wilde in Apeldoorn Amersfoort wonen op nabij de Veluwe, het is Breda geworden.

Narya

Berichten: 5229
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 19:47

Ik kreeg een baan in Den Haag, dus ben in Den Haag gaan wonen. Kende er niemand, had geen bijzondere gevoelens bij de stad. Maar het idee om 5 dagen in de week zoveel tijd kwijt te zijn aan op en neer reizen vond ik niets. Twee weken later brak corona uit en de rest is geschiedenis :roll:

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 19:48

Ik woonde in een stad en wilde wel naar een nieuwe plek, maar wonen in een stad was voor mij wel een voorwaarde (liefst Amsterdam). Mijn vriend wilde het liefst in de buurt van zijn ouders blijven wonen en had zich in die regio ingeschreven voor sociale huur.
Toen we gingen kijken was die regio dan ook een logische keuze, vooral omdat Amsterdam zelf veel te duur was en lastig een woonruimte te vinden. Ik wilde dan wel perse in de stad en niet een dorpje er om heen (Haarlem). Dat is gelukt. De stad bevalt erg goed, we wonen er nu 9 jaar en sinds 2,5 jr een eigen woning gekocht.

Mijn ouders zijn ons achterna gegaan en wonen in dezelfde stad sinds een paar weken.

corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 19:57

Mocht je een kinderwens hebben zou i k er even goed over na denken of je dan toch graag in de buurt van een van jullie ouders wil wonen. Ligt natuurlijk ook aan of die eventueel incidenteel of structureel op zouden willen en kunnen passen. Ik vind het wel een meerwaarde met opa en oma in de buurt met kleine kinderen.

Mando

Berichten: 15693
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 19:59

Na 42 jaar Rotterdam per ongeluk in Friesland terecht gekomen.
Op vakantie in Drenthe, dat was wel mooi.

Mijn man kreeg een baan in Bolsward en wij hebben tijdelijk in Norg en Leek gewoond voordat we uiteindelijk in the middle of nowhere in Fryslân terecht kwamen.
Zo heerlijk die rust.

Nooit geen seconde spijt gehad.

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 19:59

Ik wilde zo snel mogelijk bij mijn ex weg. Puur om op mezelf te staan en kon ik hem geen minuut langer meer lastig vallen, met alleen al aanwezig zijn.

Maar wél in Veendam. Daar voel ik mij thuis.

Kwam ik op een halve zolder, met een badkamer met wc van 2*1. Een keuken van 3*2. Een huiskamer van 3*5 en een slaapkamer van 2*3. Allemaal zonder muren, op de badkamer na. :')

En voor elkaar gekregen op Valentijnsdag! Beste Valentijnsdag ever!! <3

Misschien dacht hij er ook wel zo over _O-

Later verhuisd naar een andere woning met tuin. En woon nu samen met mijn huidige kerel.

Allemaal in Veendam.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 20:02

corinep schreef:
Mocht je een kinderwens hebben zou i k er even goed over na denken of je dan toch graag in de buurt van een van jullie ouders wil wonen. Ligt natuurlijk ook aan of die eventueel incidenteel of structureel op zouden willen en kunnen passen. Ik vind het wel een meerwaarde met opa en oma in de buurt met kleine kinderen.


Dat kun je zo niet zeggen, dat ligt er nogal aan of je met elkaar op 1 lijn ligt. Ik weet niet of ik dat wel zou willen. Uiteraard is het soms lastig als je geen gratis noodoppas hebt maar niet onoverkomelijk.

Raineri
Berichten: 6232
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 20:05

Ik heb in Nederland (naast Spanje en Cambodja) altijd in Amersfoort gewoond. Ik woon in mijn huidige woning sinds laatste zomer. Ik zocht een middelgrote stad die centraal lag, genoeg winkels en terrassen had, te doen is met ov en met voldoende natuur eromheen. We hebben veel rondgekeken maar kwamen toch steeds terug bij Amersfoort! Uiteindelijk dus gewoon blijven hangen in Amersfoort!
Ik moet wel zeggen: ik ben toe aan wat anders. De enige stad in Nederland die we hebben gevonden is Maastricht, komt wel een andere baan bij kijken vrees ik gezien ik soms op locatie in Amsterdam moet zijn. Daarnaast sluiten we een emigratie naar elders niet uit. Hij komt uit Bordeaux en ik ben wel toe aan een nieuw avontuur dus we zijn emotioneel gezien niet zo gevonden aan nl.

corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 20:12

Sizzle schreef:
corinep schreef:
Mocht je een kinderwens hebben zou i k er even goed over na denken of je dan toch graag in de buurt van een van jullie ouders wil wonen. Ligt natuurlijk ook aan of die eventueel incidenteel of structureel op zouden willen en kunnen passen. Ik vind het wel een meerwaarde met opa en oma in de buurt met kleine kinderen.


Dat kun je zo niet zeggen, dat ligt er nogal aan of je met elkaar op 1 lijn ligt. Ik weet niet of ik dat wel zou willen. Uiteraard is het soms lastig als je geen gratis noodoppas hebt maar niet onoverkomelijk.


Dat kan ik wel zo zeggen want ik begin mijn post toch met "denk erover na of je dat wil" en of de betreffende ouders dat ook willen en kunnen. Nog meer nuanceren lijkt mij onnodig gecompliceerd..

En ook al zou je ze niet willen vragen voor oppas is het misschien wel leuk als je er regelmatig even heen kan voor een bakkie oid. Met kleine kinderen ga ik iig een stuk minder makkelijk een uur rijden om op visite te gaan.
Laatst bijgewerkt door corinep op 22-03-21 20:13, in het totaal 1 keer bewerkt