Vulkaanuitbarsting

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Vulkaanuitbarsting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-21 01:24

Eindelijk na weken van speculatie naar aanleiding van veel aardbevingen is het nu duidelijk, het waren inderdaad voorbodes van de vulkaanuitbarsting die een half uur geleden begonnen is.
Zuidzijde van het schiereiland waar Reykjavík op ligt. Maar vér van de bebouwde kom, ziet er (voorlopig) niet naar uit dat het grote problemen zal geven. Een lava eruptie, geen explosies of as.
Ik kijk nu naar de live beelden, erg indrukwekkend.


Kmbrly

Berichten: 1842
Geregistreerd: 11-05-09
Woonplaats: Rekem

Re: Vulkaanuitbarsting

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 01:26

Waar zie je de live beelden ?

I know you'll be a sun in somebody else's sky

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Vulkaanuitbarsting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-21 01:32


Texas02

Berichten: 4553
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Vulkaanuitbarsting

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 01:57

Interessant! Ik hoop wel dat ze gelijk hebben wat betreft niet evacueren!

https://www.instagram.com/ymoko_trotter/
Shoot for the moon, because even if you miss, you will land among the stars


Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Re: Vulkaanuitbarsting

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 02:15

Veel last gehad van die duizenden aardschokken?
Wij hebben nog steeds de hoop om in mei naar IJsland te kunnen. Ben benieuwd wat de vulkaanuitbarsting nog gaat brengen.
Ik volg! ;)

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Vulkaanuitbarsting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-21 02:21

Wij niet, we wonen er erg ver vandaan en in een gebied dat vrij rustig is wat betreft dit soort activiteit.
Het is een relatief kleine eruptie, en zo ongeveer op de gunstigste plek op het betreffende schiereiland.
Het meest vervelende gevolg kan het gas zijn dat er bij dit soort erupties vrijkomt, vnl zwaveldioxide, mn niet fijn voor mensen met astma of andere longaandoeningen. En het hangt helemaal van de windrichting af wie daar last van kunnen krijgen.

imaudy
Berichten: 5006
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Re: Vulkaanuitbarsting

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 02:36

Mooi hoor! Merk je nog iets aan de paarden?

[o]

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-21 02:43

Er zijn maar weinig mensen in IJsland die zich verder van deze uitbarsting bevinden dan wij. Onze paarden weten van niets. ;)
Een aantal jaar geleden was er een aanzienlijke grotere eruptie, maar zelfde soort, spleet eruptie, in de Bárdarbúnga, daarvan konden we 's nachts een oranje schijnsel aan de hemel zien. Toen was er bij ons zo nu en dan een waarschuwing geldig in verband met gaswaarden in de lucht.

Ibbel

Berichten: 49058
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Vulkaanuitbarsting

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 09:10

Ha, ik las het in de krant en vroeg me al af hoe ver jij er vanaf zat. Ver, dus.
Blijft een magnifiek gezicht zo'n uitbarsting :j

(En we weten meteen weer waarom aardwarmte een goede manier is om je huis te verwarmen. Het is knap heet beneden :D )

Sanet

Berichten: 7914
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Vulkaanuitbarsting

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 09:35

Dat filmpje in het donker is wel onheilspellend om te zien. Die enorm rode lava en een helemaal zwart land...
Heftig!

Syb (1997) ZZ-Zwaar+6!
Lyr
(2011) Z1+8! (+ veulen 2024)
Thyra (2022)
#FriezenGek 27#

Pandora2
Berichten: 19852
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 10:02

Het was gister bij ons op het nieuws en ik moest meteen aan jullie denken !
Gelukkig zitten jullie er ver genoeg vandaan. Blijft toch altijd een tikkeltje onvoorspelbaar en akelig met die vele aardschokken :P

Was ook een interview met een belg die op Ijsland woont en die had het over de eerdere kleine uitbarstingen wat door de plaatselijke bevolking toeristenuitbarstingen genoemd wordt. :')

Sizzle

Berichten: 35658
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 10:08

Wauw, gaaf om te zien, wel spannend als je er woont.
Ik liet het aan mijn dochter (7) zien en zei dat het Ijsland was. Haar antwoort, ijs? Waarom heet het geen vuurland? _O-

Prima2Donna

Berichten: 853
Geregistreerd: 14-07-12
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 10:47

Als student Aardwetenschappen word ik helemaal blij van dit soort beelden <3 Vulkanen vind ik geweldig gaaf, zowel hoe het eruit komt als hoe het werkt. Laatst was ook de Etna veel in het nieuws door uitbarstingen. Heb daar in 2016 op gestaan dus dat voelt wel extra speciaal. Mijn grote droom is dan ook om een keer te reizen naar IJsland. Ik wist niet dat er ook een bokker woont, leuk!!

Pandora2
Berichten: 19852
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 10:52

Hoe gedragen de honden zich bij al deze ( kleine en minder kleine :P ) aardschokken ?

PrimaDonna Aardwetenschappen ? :wow: Wat een interessante studie lijkt me dat !
Je hebt al meteen een contact in Ijsland :D

Cookies
Berichten: 6573
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: Vulkaanuitbarsting

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 11:30

Ah gaaf. We hebben onze eigen verslaggever in Ijsland. Ik heb vanmorgen de beelden zitten bekijken. Echt zo mooi om te zien. Ik zou het zo graag zelf eens zien, maar nu even overvliegen naar IJsland wordt em niet.

Come over to the dark side, we have cookies!

Prima2Donna

Berichten: 853
Geregistreerd: 14-07-12
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 11:37

Pandora2 schreef:
PrimaDonna Aardwetenschappen ? :wow: Wat een interessante studie lijkt me dat !
Je hebt al meteen een contact in Ijsland :D

Ja is een soort geologie :)) Maar je kan uit heel veel richtingen kiezen vanaf het tweede jaar. Ik ga zeer waarschijnlijk de atmosfeer kant op (KNMI/Weerplaza) en zal me gaan bezighouden met weersmodellen & klimaatverandering. Maar vulkanen en plaattektoniek is mijn tweede liefde O:)

Palmera

Berichten: 9450
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Vulkaanuitbarsting

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 12:02

O wat gaaf!!! Ik hoop het zo ern keertje mee te maken hier op het eiland!

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Re: Vulkaanuitbarsting

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 12:33

Wij hebben net 2 tickets geboekt voor mei. Ben benieuwd of er dan nog wat te zien is. Als de reis doorgaat :+

Thioro

Berichten: 3985
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 14:22

Cool. Heb ooit als kind het geluk gehad een vulkaanuitbarsting te mogen aanschouwen op veilige afstand en ik vond het fascinerend. Indrukwekkend en angstaanjagend tegelijk.

Wel fijn dat jullie er niet vlak naast wonen. Denken ze dat het voor Reykjavik problemen kan geven of zoals aantal jaren geleden alle luchtverkeer stilleggen? Of blijft het een kalm smeulend vuurtje?
Voor zover dat te voorspellen is uiteraard.

Ceetje_bokt
Berichten: 5164
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Vulkaanuitbarsting

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 14:30

Geweldig om te zien! Jaren geleden op IJsland geweest en fantastische excursies gedaan O.a. ín een vulkaan geweest en tussen de Amerikaanse en euraziatische plaat op een wankel bruggetje gestaan. Het is geologisch zo interessant.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Vulkaanuitbarsting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-21 16:59

De deskundigen houden een slag om de arm, maar "smeulend vuurtje" is een redelijke omschrijving.
Er pruttelt constant lava omhoog, maar zoals het er nu uitziet weinig gasvorming.
De lava stroomt een diep dal in dat eerst gevuld moet zijn voor het zich verder uitbreidt, vermoedelijk is het over vóór het zover komt.
Maar zoals iedereem erbij opmerkt, niet helemaal voorspelbaar, er zijn erupties geweest die langzaam opstarten om vervolgens groter te worden.
Zoals her er nu voorstaat is het een kleine eruptie die vermoedelijk geen schade zal aanrichten

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-21 17:01

Palmera schreef:
O wat gaaf!!! Ik hoop het zo ern keertje mee te maken hier op het eiland!

Je hebt het verkeerde eiland gekozen, ik kan de erupties sinds ik hierheen verhuist ben niet meer op de vingers van één hand tellen... :D

Hiraeth

Berichten: 3221
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 19:03

Prima2Donna schreef:
Pandora2 schreef:
PrimaDonna Aardwetenschappen ? :wow: Wat een interessante studie lijkt me dat !
Je hebt al meteen een contact in Ijsland :D

Ja is een soort geologie :)) Maar je kan uit heel veel richtingen kiezen vanaf het tweede jaar. Ik ga zeer waarschijnlijk de atmosfeer kant op (KNMI/Weerplaza) en zal me gaan bezighouden met weersmodellen & klimaatverandering. Maar vulkanen en plaattektoniek is mijn tweede liefde O:)

Ogh jeetje, jij hebt echt mijn droomstudie. Als ik niet zo'n kneus was qua natuurkunde, althans. :D

Ik heb dit ook een beetje zitten volgen en ergens ben ik haast 'blij' dat er nu eindelijk een eruptie is. Na die duizenden aardbevingen mag de druk wel weer een keer van de ketel. Bestaat er met deze uitbarsting nog een risico dat hij de ringweg gaat verstoren of valt dat mee?

og jeg håber du ved at du har startet i mig, en indvendig midsommer torden start
─ fugleflugten: morgenlysskær

kiki1976

Berichten: 16845
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Vulkaanuitbarsting

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 21:59


Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

Texas02

Berichten: 4553
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Vulkaanuitbarsting

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 22:11

Wow.. Ziet er echt heel indrukwekkend uit!

https://www.instagram.com/ymoko_trotter/
Shoot for the moon, because even if you miss, you will land among the stars


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Casca, Dennis, Eskimo, heidy_wilco, Lagonda, nick_en_ik, Saranghea, Suusw, vordur, WillemijnL, xPabloBokt en 60 bezoekers