Luchtzuiger(en foto van gaaf zadel)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Luchtzuiger(en foto van gaaf zadel)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-02 21:09

Hoi,

Ik heb dus een Welsh Cob aangeboden gekregen. Ze is zes jaar en helaas een luchtzuiger. Verder klonk ze wel goed. Ze vragen er ook niet zoveel voor. Maar wat moet ik doen? Kopen(kijken dus eerst) of al bij voorbaat nee zeggen.

Als ze een band om heeft zuigt ze geen lucht volgens de huidige eigenaar.

Ze verkopen haar trouwens met een heel gaaf zadel.
Afbeelding

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...


Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 21:14

Ik zou zelf geen luchtzuiger kopen omdat ik me er vreselijk aan zou lopen ergeren als hij het toch stiekem zou doen als hij de band niet om had, of later door die band heen ging zuigen.. Maar dat is ieder voor zich. Ken toch wat mensen die er vreselijk blij mee zijn/waren
Heb je geen foto van het paardje?

loontje

Berichten: 2885
Geregistreerd: 03-01-02
Woonplaats: Hoogvliet r'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 21:16

Ik ben toen ook bij een fjord wezen kijken die luchtzuigd .Ik vind dat zelf geen probleem als hij/zij maar niet koliekgevoelig is.Zo'n band bied erg veel uitkomst en 9 van de 10 keer doen ze het dan niet meer.En je kan zelf zorgen voor zo veel mogelijk afwisseling.De mensen om mij heen vonden het wel een probleem maar ik snap niet waarom want als hij/zij het niet doet met band om dan is het probleem toch opgelost.
Ik zou als ik jou was gewoon gaan kijken.Vragen of hij/zij het nog doet met band om.Vragen of je mag zien hou hij/zij op stal doet en natuurlijk vragen of hij/zij koliekgevoelig daardoor is.Misschien is dit wel jou droompaard.Zou je hem dan laten staan voor het luchtzuigen?Terwijl dat verholpen kan worden door een band.
Veel succes met de keuze die je maakt.

http://glitz4kids.webklik.nl/page/homepage Voor wat unieks op uw kinderfeestje.

ricoh

Berichten: 1114
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 21:20

Ik heb ook een pony die luchtzuigt en die is net weer een maand terug uit Utrecht, omdat ie er koliek van had gekregen voor de zoveelste keer. Verder heb k er een heel fijn paard aan hoor, maar ik zou nooit weer een luchtzuiger kopen.

Jetta

Berichten: 3986
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 21:29

Gaaf spaans zadel! Mooi hoor!

Elk paard met een beetje pit, rij je rustig zonder bit!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48352
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 21:32

het is een moeilijke keuze, maar ik zou zelf denk ik wel gaan kijken....
als zo'n band idd helpt... dan heb je misschien wel het paardje van je leven....

btw: Heel mooi zadel.. Haha!

Succes met je beslissing

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30608
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 21:41

Ik zal heel erg twijfelen. Ik kende een leuke Cob, maar is volgens mij al verkocht, maar die had eczeem.
Maar luchtzuigers kunnen echt een ramp zijn. Ik ken zelf een pony die eerst ook niet zoog als hij een band omhad, maar nu dus wel. Hij heeft er dus ook al meerdere keren koliek doorgehad. Ookal staat de pony in het land en veel afwisseling, hij blijft het doen. Dus zelf zal ik geen luchtzuiger willen kopen.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 22:07

En het gebit slijt heel snel, de leeftijd is daardoor amper nog aan het gebit te bepalen. Ik liet ooit mijn oog vallen op een 9 jarig vosje, dat later 19 bleek, maar het gebit kon dat niet meer vertellen.

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 22:20

ik zou het niet doen, er zijn genoeg leuke welsh cobs die niet lucht zuigen dus waarom net die ene die het wel doet.
Een paard dat lucht zuigt is gevoeliger voor koliek en er is een kans dat andere paarden het overnemen. Als een paard het eenmaal doet kom je er moeilijk vanaf en er is een kans dat hij door de band heenzuigt, de band is natuurlijk ook niet echt prettig voor t paard maar wel vrij noodzakelijk.
anders gewoon kijken en als je t niets vindt zal je er achteraf ook geen spijt van hebbe.

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 22:44

Wie weet doet 'ie dat straks niet meer. nieuwe omgeving, nieuwe mensen, geen verveling meer? kweenie...

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 23:09

Je kunt altijd gaan kijken, wie weet is het afgezien van het luchtzuigen wel helemaal je droompaardje...

Wel idd goed navragen of ze niet koliekgevoelig is, dat kan echt een ramp zijn weet ik uit ervaring. Chester is echter ook een luchtzuiger, hij zuigt ook door de band heen, maar heeft er nog nooit problemen mee gehad. Hij heeft niet eens meer een band om, en alles gaat prima.

Problemen zijn wel dat het gebit er erg onder te lijden heeft, niet alleen lastig met het bepalen van de leeftijd, maar op latere leeftijd kunnen er vervelendere dingen ontstaan, de luchtzuiger die ik kende kon op een gegeven moment niet eens meer normaal eten (had vrijwel geen voortanden meer op 17jarige leeftijd).

Dat andere paarden het over nemen geloof ik eigenlijk niet, is ook nog nooit aangetoond.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 23:17

Hoi Haha!!

Tjee, wel moeilijk hoor, ik zou niet niet zeggen, voordat ik zou hebben gekeken, maar dat zou het ook moeilijker maken... mmm...
Inderdaad die koliekaanvallen zijn heel erg, een paard kan zich 'doodzuigen' bij wijze van spreken en dat lijkt me een heel naar idee...
Zohee, dat zadel!!!!!!!!!!!!!!!!! Die wil ik ook! Het lijkt wel een tapijtje! Heerlijk...
Succes, hou ons op de hoogte!

Doeg ,
Astrid

:* Astrid Alida - fashion & beautyblog: astridalida.com
/3 Haflingersdressuur (Subtop): Happy Haflingers (Instagram)

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 23:55

ik heb een luchtzuiger. Nooit koliek gehad, en ze heeft geen band om..Het is dus voor mij prima uitgepakt. B'elanna is Supergelukkig paard. Voor een luchtzuiger gelden twee dingen: zorg ervoor dat ie voldoende in de wei kan en erger je zelf niet aan het geluid. Dan kun je heel gelukkig worden met zo'n paard.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 23:56

Hmmm,
een 6 jarige die al luchtzuigt... Ik zou er nooit aan beginnen, ik vind niets zo ergelijk als een paard wat luchtzuigt.
Verder heb ik al meerdere cobs te koop zien staan waar ze ook niet al te veel voor vroegen maar die geen op of aanmerkingen hadden.

Dat zadel moet je even uit je hoofd verbannen want die mag niet de doorslag geven!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 00:01

Sjuimpje schreef:
Hmmm,
een 6 jarige die al luchtzuigt... !


Er zijn twee momenten dat een luchtzuiger begint. De meesten beginnen zo rond hun tweede a derde levensjaar. de verandering van buiten in de groep naar binnen in de stal speelt hier een belangrijke rol in (onderzoek universiteit van Utrecht). Een tweede veel kleinere groep zijn de paarden die beginnen als ze zo'n jaar of 15 zijn. Dus een paard dat op zijn 6e luchtzuigt, zuigt al zo'n 3 a 4 jaar lucht....

Albert

Berichten: 5728
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 00:49

Ik weet een 5-jarige, heel brave, leuke, vlotte, bruine welshcobruin die geen stalgebrek heeft en zowel onder de man als voor de kar beleerd is.
Vandaag nog mee gereden. Hij heet, niet lachen: Elvis. Haha!

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 02:03

Supertje schreef:
Dat andere paarden het over nemen geloof ik eigenlijk niet, is ook nog nooit aangetoond.


Dat geloof ik dus ook niet. Een van de stalgenootjes van mijn ex-verzorgpaard is ook een luchtzuiger (de ene keer doet ie het vaker dan de andere keer). Dat paard staat nu al ruim 10 jaar op die stal en zeker een stuk of 4 paarden staan er net zo lang en geen een van die andere paarden is gaan luchtzuigen door dat ene paard. Mijn meninstructeur heeft ooit eens een verhaal verteld van een menpaard dat hij kende (liep in een 4 span en werd elke dag getraind) die ook luchtzuigde. Hij zei ook dat dat paard op een dag zoveel afwisseling kreeg (op de wei, in de stapmolen, voor de koets of onder het zadel, etc.) dat het nooit verveling kan zijn geweest bij dat paard en dat ook zijn stalgenootjes die al jaren bij hem stonden niet lucht zuigden. Dus dat het aanstekelijk werkt op andere paarden? Nee, laten ze dat maar eerst eens door goede onderzoeken bewijzen.

Dunla B+12 L1+18, L2+11, M1+19, M2+6

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 08:54

Het is voor mij persoonlijk geen reden om al bij voorbaat nee te zeggen. Maar wees jezelf wel bewust van de risico's en ongemakken die een luchtzuiger met zich mee kan brengen.
Als je gaat kijken, vraag dan wel naar de ziektegeschiedenis van dit paard, ivm koliekgevoeligheid.

* To Belg, or not to Belg *

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 11:12

Anya schreef:
De meesten beginnen zo rond hun tweede a derde levensjaar. de verandering van buiten in de groep naar binnen in de stal speelt hier een belangrijke rol in (onderzoek universiteit van Utrecht). Een tweede veel kleinere groep zijn de paarden die beginnen als ze zo'n jaar of 15 zijn. Dus een paard dat op zijn 6e luchtzuigt, zuigt al zo'n 3 a 4 jaar lucht....


Klopt!!! Mijn pony is begonnen rond 'r derde jaar, en ik heb 'r verkocht. Het is een zeer ergerlijk geluid waar ik niet mee om kon ... het is een persoonlijk iets, ik erger me bijvoorbeeld ook aan tandgeknars van mijn zoon en aan het vingergepruts van mijn man .... beetje zelfkennis is goed voor zo'n dingen. Of je kan zo'n dingen hebben of niet ...

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 11:14

Luchtzuigen zou vaker voorkomen bij heel slimme paarden volgens een onderzoek, het zouden paarden zijn die zeer slim zijn en die niet genoeg uitdaging aangereikt krijgen .... Dit naar aanleiding van "flettie's" antwoordje hierboven.

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdagingā€¦ & een kans om te genieten.

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 11:22

sonjabelgium schreef:
Luchtzuigen zou vaker voorkomen bij heel slimme paarden volgens een onderzoek, het zouden paarden zijn die zeer slim zijn en die niet genoeg uitdaging aangereikt krijgen .... Dit naar aanleiding van "flettie's" antwoordje hierboven.


Mmm, Lowara en heel slim? Verward Haha! Lowara zuigt ook lucht (of beter gezegd mevrouw laat boeren en dat zonder 'hulpmiddel' zoals de rand van een voerbak) maar om nou te zeggen dat zij een superslimme indruk maakt? Niet echt, eigenlijk. Krijg bij haar altijd meer het volgende idee: Gaaaap Gaaaap Slapen Slapen Gaaaap Slapen Slapen
Maar goed, hoeveel superintelligente kinderen op de lagere school houden zich ook niet 'dom'? Dus misschien is dat bij paarden ook wel zo. Waarom slim doen als dat toch niet van je gevraagd wordt Haha!

Dunla B+12 L1+18, L2+11, M1+19, M2+6

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 12:27


zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 12:36

Hmmm, mijn vorige was luchtzuiger en had zware zomerexceem. Beide zijn het koopontbindende afwijkingen als je niet van te voren op de hoogte was gebracht. Toch hield ik enorm van hem en heb ik hem om een andere reden moeten laten inslapen.

Zou toch, als de pony je verder goed aanspreek, een afspraak maken dat als blijkt dat de anti luchtzuig band niet werkt na 3 maanden je de pony terug kan brengen. Als hij daarmee accoord gaat is het een beetje meer zekerheid dat de band wel helpt. (anders krijgt hij de pony gelijk terug en dat wil de koper vast niet).

Gewoon kijken, keuren en genieten. Succes

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 12:37

Bij ons op stal staat ook een meisje die een luchtzuiger heeft gekocht. De vorige eigenaars zeiden dat ze geen luchtzoog met die band om en dat geloofde de nieuwe eigenaar ook maar ik heb dat paard al verschillende malen lucht zien zuigen ondanks de band die ze om heeft. Ik zou persoonlijk ook geen luchtzuiger willen hebben... Er zijn genoeg leuke paarden te koop die geen luchtzuigen.

Choice (Jazz x Dublin x Purioso) B+10, L1+2/ Sportpredikaat dressuurmerrie (Z2+1)
Omar geniet van zijn pensioen!


Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 12:54

de miracle-band helpt bij bijna alle luchtzuigers.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: kimwilliam, Manou, OmgiliBot, xAnthea en 125 bezoekers