Puppies

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
juval

Berichten: 13188
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Puppies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-21 11:12

Vrijdag 26 februari zijn bij ons in alle vroegte 8 prachtige pups geboren.
Het is voor ons een eerste nestje. Best heel spannend dus, maar alles ging helemaal goed.
Zo bijzonder om mee te maken, en om te zien dat het instinct van de moeder zo fantastisch werkt. Ze wist precies wat ze moest doen en ik heb nauwelijks geholpen.
Moeder is Romy, zij is een kruising Heidewachtel x Australian Shepherd. De vader is een Friese Stabij.


Afbeelding

Afbeelding

Er zijn 5 reutjes en 3 teefjes.
4 zwart wit
4 Red merle.
De oogjes zijn nu nog dicht.

De eerste week ging prima, wel vermoeiend, en ook wel spannend om ze alleen te laten, dus weinig geslapen de eerste dagen. Maar dat gaat nu al een stuk beter.
Romy is een lieve goede moeder. De pups zijn al verdubbeld in gewicht inmiddels.

Afbeelding

Afbeelding

Foto's maken is nog lastig, ze liggen nu nog onder de warme lamp.


Mod opmerking op pagina 2:
Muiz @ [BB-ITP] Puppies
Moderatoropmerking:
Dit topic is gemaakt door de TS om haar pups te laten zien. Mocht je willen discussieren over kruisingen en/of fokken dan staat het je vrij om een nieuw topic te openen, dan hoeft ook niet ieder nieuw topic te verzanden in een discussie.
Laatst bijgewerkt door Muiz op 10-03-21 14:39, in het totaal 3 keer bewerkt
Reden: Mod opmerking

[IM] Zoëy, onze gouden stippelpony

don't bite the hand that feeds you


anca

Berichten: 1779
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 11:21

Wat leuke puppies en kruising.
Is het een bewust nest en zijn de ouders getest op de in hun ras bekend zijnde ziektes?

Veel plezier gewenst

hartelijke groeten,
anca

juval

Berichten: 13188
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-21 12:55

anca schreef:
Wat leuke puppies en kruising.
Is het een bewust nest en zijn de ouders getest op de in hun ras bekend zijnde ziektes?

Veel plezier gewenst


dankje! Het is zo mooi om mee te maken.

Uiteraard zijn de ouders gezond! en het is zeker een bewuste keuze.

[IM] Zoëy, onze gouden stippelpony

don't bite the hand that feeds you

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Re: Puppies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 13:19

Leuke pups! Wat voor testen heb je laten doen op de ouders dat je weet dat ze gezond zijn?

Op zoek naar hondenlijnen en halsbanden van echt leer? Check Unleashed Leather!

juval

Berichten: 13188
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Puppies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-21 14:12

Afbeelding

[IM] Zoëy, onze gouden stippelpony

don't bite the hand that feeds you

xChantal94

Berichten: 4451
Geregistreerd: 16-03-08
Woonplaats: Brabant

Re: Puppies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 14:19

Ik ben wel benieuwd wat de intentie/keuze is van deze kruising :)!

Danielleeee_
Berichten: 3173
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 14:40

xChantal94 schreef:
Ik ben wel benieuwd wat de intentie/keuze is van deze kruising :)!

Ik ook! <3 En niet als kritiek hoor, maar uit interesse. De Heidewachtel ken ik niet, maar de Friese Stabij en de Aussie vind ik allebei erg leuke rassen :)

*pum*

KimD

Berichten: 20410
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 15:04

Kaus schreef:
Leuke pups! Wat voor testen heb je laten doen op de ouders dat je weet dat ze gezond zijn?


Het antwoord van TS is met enige omweg een 'Nee' op de vraag van anca. Want als de ouders getest waren dan zou ze daar met liefde antwoord op geven.

Hopelijk worden dit soort praktijken ontmoedigd door de komende regelgeving per 1 juli.

Want hoe je zulke kruisingen bewust kunt maken is me echt een raadsel.


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

Anoniem

Re: Puppies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 15:08

Kan het misschien gewoon gezellig gehouden worden en niet opnieuw een reltopic...

fannetje

Berichten: 3548
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 15:17

Allereerst: gefeliciteerd met je pups.
Maar je hebt het over 4 red merle pups, maar ik zie volgens mij 3 x blue en 1 x red merle ;)
Ook ik ben benieuwd waarom je voor deze combi gekozen hebt, het zijn nou niet allemaal makkelijke rassen bij elkaar.

Ik hoop dat beide ouders in ieder geval de benodigde testen gehad hebben (kijk even bij alle rassen die er in zitten, wat er bij de rasvereniging gevraagd wordt.
Ik heb het idee dat men dat een beetje vergeet bij dit soort nestjes en omdat het kruisingen zijn, dat ze dan sterker zouden zijn, maar helaas kunnen ze juist ook alle slechte genen meedragen.
Weet ook dat je als fokker verantwoordelijk bent voor je fokproduct, ook al is het een "eenmalig leuk om te doen"- nestje. Dus als jouw pups HD, ED of andere erfelijke afwijkingen ontwikkelen, jij voor de kosten opdraait van de behandeling of het hondje dient terug te nemen en het geld teruggeeft.
Daarom is het ook zo belangrijk om te testen van tevoren, zodat je weet als fokker, dat je er in ieder geval alles aan hebt gedaan om gezonde pups op de wereld te zetten.

Succes met je pups, hopelijk zijn ze allemaal gezond en krijgen ze allemaal fijne bazen.

juval

Berichten: 13188
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-21 19:32

KimD schreef:
Kaus schreef:
Leuke pups! Wat voor testen heb je laten doen op de ouders dat je weet dat ze gezond zijn?


Het antwoord van TS is met enige omweg een 'Nee' op de vraag van anca. Want als de ouders getest waren dan zou ze daar met liefde antwoord op geven.

Hopelijk worden dit soort praktijken ontmoedigd door de komende regelgeving per 1 juli.

Want hoe je zulke kruisingen bewust kunt maken is me echt een raadsel.


:') wat een aannames weer. sorry dat ik me niet direct verantwoord voor de boktpolitie ;)

De vader is een volledig geteste raszuivere Friese Stabij dekreu.

Moeders moeder is een volledig geteste raszuivere Australian Shepherd.
Alleen het deel Heidewachtel (moeders vader) is niet helemaal bekend.

Ik heb uiteraard overleg met mijn dierenarts gehad over evt testen, maar zij zag daar verder geen toegevoegde waarde in aangezien het niet om rashonden gaat.

Verder heb ik bewust voor deze kruising gekozen omdat de Friese Stabij er qua formaat en karakter heel goed bij past in mijn ogen. Onze teef heeft een geweldig makkelijk en lief karakter. Ook de stabij is een heel lieve en makkelijke hond. Hoe de puppen uitgroeien is natuurlijk afwachten. Omgeving en opvoeding is uiteraard ook een belangrijke factor. Een aantal hondjes zal naar collega boeren gaan en dus erf/boerderij hondje worden. Daar zijn ze zeker geschikt voor. Onze teef is een geweldige rattenvanger :)

over de kleuren.. blue merle?? ik weet het niet hoor. volgens mij zijn ze alle 4 dezelfde kleur. ze zijn meer rossig dan grijs. Maar maakt ook niet uit verder, ik vind het allebei mooi :) <3

[IM] Zoëy, onze gouden stippelpony

don't bite the hand that feeds you

fannetje

Berichten: 3548
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: ede

Re: Puppies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 20:20

Juval, redmerle heeft geen zwart of grijs en volgens mij, als ik het zo zie, hebben 3 daarvan wel zwart en grijs.
Maar doe ermee wat je wil, maakt mij iets uit.
Ik vind het dan toch een apart advies van je DA om niets te testen.

Maar nogmaals veel plezier met de pups

Stripe000
Berichten: 585
Geregistreerd: 02-06-15

Re: Puppies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 20:26

Proficiat!
Moeder is een prachtige hond <3

Alleen dode vissen zwemmen met de stroom mee...

Essie73
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16127
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Waterland

Re: Puppies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 00:47

Tellen tellen nog eens tellen...tel er toch echt 7. Tot ik opeens een koppie verscholen onder mama haar been zie liggen. Geweldig aandoenlijk deze pups.

Jette

Berichten: 1455
Geregistreerd: 28-05-09
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 07:54

Wat heeft de moeder een lieve uitdrukking! Ik vind alle drie de rassen die erin zitten leuke honden, ben benieuwd hoe de pups uitgroeien. Ze zijn in ieder geval erg schattig <3

kiwiwitje

Berichten: 20105
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 10:53

fannetje schreef:
Juval, redmerle heeft geen zwart of grijs en volgens mij, als ik het zo zie, hebben 3 daarvan wel zwart en grijs.
Maar doe ermee wat je wil, maakt mij iets uit.
Ik vind het dan toch een apart advies van je DA om niets te testen.

Maar nogmaals veel plezier met de pups

Ik vind t een schandalig advies van de Dierenarts. Maar ik heb de laatste maanden bijna meer tijd nodig gehad om aankomende fokkers te begeleiden dan dat ik nog tijd heb voor mn eigen dieren omdat dierenartsen wel vaker dit soort adviezen geven. En dan laat ik mijn reutjes die teven niet dekken.
Zelfs dierenartsen die puur op voelwerk zeggen geen HD of ED, perfecte hond om mee te fokken.
Maar ze vergeten even te zeggen dat als fokker van een nest je verantwoordelijk bent voor wat je op de wereld zet. Wat een heel duur grapje kan worden als er HD of ED of iets wat binnen de rassen bekend is tot uiting komt zonder dat daar op getest is. En hoe hart brekend dat is voor de baasjes. Maarja andere kant; als baasjes kiezen voor pups uit ongeteste honden.. dan kies je bewust voor t risico. Niet dat dat iets goedpraat natuurlijk.


TS gefeliciteerd met de pups! Geniet er van want het gaat heel snel.

BarkKing Hondensnacks - https://www.barkkingdogsnacks.nl/ Gebruik de code BOKT voor 10% korting!
Special Muchi - Staffordshire Bull Terriers http://www.staffordshirebullterriers.nl - Instagram: @specialmuchi

Iris82

Berichten: 39848
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 10:57

Wat een interessante kruising! Ben heel benieuwd hoe deze kleintjes op gaan groeien. :)

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.








Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Puppies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 11:20

De ouders van mijn cavaliertjes zijn getest op syringomyelia, cataract, episodic falling, dry eye syndrome, curly coat syndrome, hartruis en patella luxatie, en ik zou niks anders kopen.
Vind het advies van je DA dan ook nogal apart, eerlijk gezegd. "omdat het geen rashonden zijn". Dat maakt niet dat ze geen erfelijke afwijkingen kunnen doorgeven.
Maar goed, dikwijls zijn de kruisingen wel gezonder en sterker dan de rashondjes.
Ik ben benieuwd hoe ze er volwassen gaan uitzien. Zien er leuke hondjes uit.

Born to slide, forced to work

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 11:22

sevke schreef:
De ouders van mijn cavaliertjes zijn getest op syringomyelia, cataract, episodic falling, dry eye syndrome, curly coat syndrome, hartruis en patella luxatie, en ik zou niks anders kopen.
Vind het advies van je DA dan ook nogal apart, eerlijk gezegd. "omdat het geen rashonden zijn". Dat maakt niet dat ze geen erfelijke afwijkingen kunnen doorgeven.
Maar goed, dikwijls zijn de kruisingen wel gezonder en sterker dan de rashondjes.
Ik ben benieuwd hoe ze er volwassen gaan uitzien. Zien er leuke hondjes uit.


Nou heb jij ook wel een ras gekozen waar je zonder al dat soort testen al helemáál niet aan moet beginnen natuurlijk... Ze zijn ontzettend lief, maar de gezondheid zou mij echt héél hard tegenhouden ;)

Dat gezegd hebbende: de rassen die bij @TS erin zitten, zijn natuurlijk ook niet helemaal vrij van gebreken en ED / HD zou bij deze rassen wel echt iets zijn waarop je moet willen testen. Maar goed, de pups zijn er nu al, dus dat is mosterd na de maaltijd :) Ik ben erg benieuwd hoe deze pups gaan uitpakken! Qua type wel iets dat me aanspreekt (het heidewachtel en stabij deel dan toch, Aussies vind ik prachtig: bij een ander ;) )

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Puppies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 11:25

@skippy01 : das waar. Maar eens een cavje, altijd een cavje. Tis echt mijn ras en ik heb er ook altijd meerdere. Tot nog toe zijn ze ook altijd gezond oud geworden bij mij, dus fingers crossed :)
Ik vind aussies ook leuk. Ben dus ook benieuwd hoe deze puppies uitgroeien.

Born to slide, forced to work

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 11:26

Mooi dat er goed nagedacht wordt over gezonde kruisingen! Ze zien er prachtig uit en ik wens je veel geluk met de diertjes!

En berg je voor de rashond politie hier. Het is een grote misdaad namelijk om je buiten hun kaders te begeven...

Wat zou het toch fijn zijn als de rashond fokkers zich lekker bezig houden met hun eigen inteelt-management en de niet-rashond fokkers lekker hun eigen ding laten doen.

Renee1991

Berichten: 5974
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 11:26

Wat jammer dat hier zo negatief wordt gereageerd :n TS heeft overleg gehad met haar da, wie zijn wij om daar kritiek op te leveren. Zo teleurstellend.

TS, wat een heerlijke pups <3 Ik vind de combinatie echt super tof. Zelf een Stabij in huis hier, groot fan van de Heidewachtel en als een aussie niet zoveel beweging en uitdaging behoefde, had ik die hier rondlopen. Erg gaaf dus! Ben benieuwd hoe ze uitgroeien.


Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 11:30

@sevke oh dat snap ik wel, zoals gezegd: het karakter is van de kleine rassen wel echt het meest zacht, dus ik snap wel dat je daarvoor valt.

@troi haha, die discussie houd je op bokt altijd. Als je positieve berichten wil over kruisingen zijn er op FB onwijs leuke groepen: performance geared mixes bijv (sportmixen), en functional breeding (gezondheid en functionaliteit voorop, papieren irrelevant). Hele constructieve groepen, in die laatste zitten rashonden én kruisingen en daar wordt hard gemodereerd op negatieve uitlatingen over kruisingen.

Sky

Berichten: 5068
Geregistreerd: 04-08-06
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 11:30

Wauw leuke kruising! Ben benieuwd hoe ze opdrogen, zullen goed passen bij een boerderij met die energieke rassen erin.

Fijn dat ze gezond zijn, veel plezier met ze! :D

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Puppies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 11:32

@sky denk dat ze ook goed zouden passen bij mensen die voor de hobby jachttraining willen volgen :j


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 bezoekers