Dekbeperking!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Dekbeperking!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-02 18:11

Zullen we hier eens over discussieren??


greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 18:12

Leg eens uit; wat bedoel je daarmee?

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 18:34

Ja, ben ik ook wel eens benieuwd naar.
Hoe kom je daar zo opeens bij gribaldifan?

cooo

Berichten: 107
Geregistreerd: 27-10-02
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 18:53

Ik denk dat dat nog niet zo stom zou zijn, alleen practisch bijna niet uitvoerbaar. Wel denk ik dat je bij sommige hengsten wel een stapje terug mag doen. Ik bedoel Jazz is een fijn sportpaard maar met een slechter achterbeen. Als we met z'n allen met Jazz gaan fokken doe je toch bij een hoop paarden een stapje terug op het achterbeen gebruik. Moet je dus Jazz zo ontzettend veel paarden laten blijven dekken? Maar wie is er verantwoordelijk voor bijv. de nakomelingen van Jazz. Zo'n paard verdient het om gekeurd te worden dus niet de hengstenkeuringscommissie. De eigenaren hebben groot gelijk dat ze hem voor deden. De fokker dan die zijn merrie bij Jazz laat dekken?.. Of is het de adviserende tak van het KWPN ? Ik denk een combi van de laatste twee. We hopen dat de fokker goed naar zijn eigen merrie kijkt, en dus een merrie met een matig achterbeen niet bij Jazz brengt, een een merrie met een wat minder voorbeen maar een goed achterbeen juist wel.

De waarheid is het makkelijkst als er geen leugen aan vooraf gaat...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 19:51

Tja het heeft op zich wel z´n voordelen want bij slecht verervende hengsten blijft de schade beperkt.
Aan de andere kant zijn fokkers volwassen mensen (mag je aannemen toch?) die hun eigen keuze´s moeten kunnen maken.
Bij slecht fokprodukten worden ze van zelf afgerekend.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-02 20:29

greetje schreef:
Leg eens uit; wat bedoel je daarmee?

Nou ik zal het eens toelichten.
De laatste jaren zie je steeds meer het fenomeen van de 'populaire' dekhengsten. Veel mensen richten zich op een soort hengst. Hierdoor worden de dekrecords van hengsten elk jaar weer overschreden. Nu ca. 550 dekkingen voor 1 hengst in 1 jaar. Ik wil niet zeggen dat dit slecht is. Maar hierdoor krijgen veel jonge hengsten weinig kans. Is er een eenzeidige fok populatie aan het ontwikkelen. Misschien daardoor ook wel meer kans op inteelt. Tja en daarbij krijg je ook nog de gebreken etc.
Maar anderzijds wil je als fokker ook weer het recht hebben om te kiezen voor de hengst die je zelf wilt.
Nou in elk geval leek het me daarom erg interessant om verschillende meningen van mensen te zien.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 20:47

Ik ben voor een dekbeperking en wel voor de nieuwe lichting jonge hengsten. Bijv. niet meer dan 50 merries per jaar, het voordeel hiervan is dat ook de fokkers dan beter gaan selekteren en dat zorgt ook gelijk voor een betere bloedspreiding. Nou moeten jullie mij dus niet vertellen dat het stamboek teveel macht naar zich toetrekt met dit systeem, want zij zijn ook verantwoordelijk voor de goedkeuring van deze hengsten

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-02 20:50

greetje schreef:
Ik ben voor een dekbeperking en wel voor de nieuwe lichting jonge hengsten. Bijv. niet meer dan 50 merries per jaar, het voordeel hiervan is dat ook de fokkers dan beter gaan selekteren en dat zorgt ook gelijk voor een betere bloedspreiding. Nou moeten jullie mij dus niet vertellen dat het stamboek teveel macht naar zich toetrekt met dit systeem, want zij zijn ook verantwoordelijk voor de goedkeuring van deze hengsten

Ja dit is dus voor de jonge hengsten. Maar wat vind je van de 'top' hengsten nouja de hengsten die al jaren op een rij meer dan 250 merries dekken?

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 21:00

Misschien is het verstandig dat het stamboek ook dit aan gaat pakken want wat is er de laatste tien jaar nu van deze tophengsten, met hun zoveel merries terecht gekomen. Vele leuke paarden, maar de KWPN top laat het er toch maar een beetje bij zitten. Stilletjes zit ik er aan te denken dat het KWPN heel veel rekening houd met de grote hengstenhouders

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.


HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-02 22:30

greetje schreef:
Misschien is het verstandig dat het stamboek ook dit aan gaat pakken want wat is er de laatste tien jaar nu van deze tophengsten, met hun zoveel merries terecht gekomen. Vele leuke paarden, maar de KWPN top laat het er toch maar een beetje bij zitten. Stilletjes zit ik er aan te denken dat het KWPN heel veel rekening houd met de grote hengstenhouders

Zou het??! Ze zouden zich meer op de kleine fokker moeten richten. Zorgen dat die mensen wijzer worden dan alleen maar de grote massa trend te volgen. Als dit zo doorgaat lijkt mij dit heel erg slecht voor de toekomst van de fokkerij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 00:41

Dit voorstel roept alweer de vraag op, wie gaat er dan bepalen waar de dekkingen heen gaan? Als er meer vraag is naar een hengst dan dat hij mag dekken van het stamboek, aan wie wordt dan de 'nee' verkocht? Waarschijnlijk toch weer die kleine fokkers, want met nakomelingen van grote stoeterijen wordt er toch meer naam voor de hengst gemaakt? Een simpel quotum lijkt mij dus niet echt een handige manier, misschien is er nog een andere manier, wellicht iets met selectie? Te jonge merries krijgen nee, merries met inteelt krijgen nee, of iets in die geest?

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 08:34

Ho ho Gribraldi nou ga je in mijn ogen wel wat te ver wat betreft de kleine fokkers, het zijn juist de grote producenten die als een groep dolle koeien erop los vliegen. De kleine fokkers zijn mijn inziens nog de grote categorie die doelbewust een veulen fokken en juist niet achter de grote clan aan huppelen. Zij zijn ook degene die het meeste verstand van de gehele fokkerij hebben. De kleine fokkers komen meestal van een boerenbedrijfje of zijn daar werkzaam geweest en hebben zodoende een gedegen achtergrond,en fokken een veulen voor hinzelf en niet voor het grote geld. En door de jaren heen is duidelijk gebleken dat hier de echte toppaarden vandaan komen, mazzel, geluk, fokkerijinzicht, hoe je het maar wilt noemen.

Wat betreft de 50 dekkingen zou je dit nog kunnen onder verdelen in 25 keurmerries, en 25 ster en stamboekmerries. Met dit systeem kun je bij de veulens exterieurmatig al zien waar het heen gaat met deze jonge hengst. In het tegenwoordige systeem krijgen de z.g. tophengsten van de keuring bijna alle merries toegevoegd, dus eigelijk topxtop en wat blijkt, ook geen resultaten.

Fijn Grib even weer zo'n discussie Knipoog , maar dat er iets gebeuren moet dat is zeker. Het KWPN verliest wereldwijd de hele grip op de topfokkerij.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

Xtroef
Berichten: 4
Geregistreerd: 02-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 09:17

Citaat:
Ze zouden zich meer op de kleine fokker moeten richten. Zorgen dat die mensen wijzer worden dan alleen maar de grote massa trend te volgen. Als dit zo doorgaat lijkt mij dit heel erg slecht voor de toekomst van de fokkerij.


Ik dacht dat men zich genoeg op de "kleine" fokker richt.
Maar voor de kleine fokker is het moeilijker om resultaten te halen met een of twee merries. Daar het bij de grote fokker gaat om aantallen en daar hopen zij dat er een topper of meerdere uit komen vallen.

Maar als je goed kijkt zie je dat zij naar verhouding lager scoren dan een kleine fokker die zijn paarden van haver tot gort kent.

PS. Ik heb een andere naam aangenomen daar ik alles kwijt was. Boos!

MarijeR

Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 09:27

Wat gebeurt er met het dekgeld als een hengst van 250 dekkingen per jaar terug moet naar 50?
En wie gaat er dan nog bij dekken? Niet de merriehouder met 1 of 2 merrie's...

Xtroef
Berichten: 4
Geregistreerd: 02-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 09:47

Citaat:
Wat gebeurt er met het dekgeld als een hengst van 250 dekkingen per jaar terug moet naar 50?
En wie gaat er dan nog bij dekken? Niet de merriehouder met 1 of 2 merrie's...


Juist ja!


Ik fok voor mezelf en het zal me een worst zijn of een hengst 500 of 50 dekt.

Dus ik neem meestal hengst die andere laten staan.
Zo bouw je wel een eigen identiteit op .
En daar zitten ook resultaten tussen die tegenvallen maar dat negatieve probeer je weer in de volgende generatie eruit te fokken ,met behoud van het goede.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 09:48

*Marije* schreef:
Wat gebeurt er met het dekgeld als een hengst van 250 dekkingen per jaar terug moet naar 50?
En wie gaat er dan nog bij dekken? Niet de merriehouder met 1 of 2 merrie's...


Nou Marije in de eerste plaats gaat dit niet over de welhsponies, daar hoeft nog geen beperking op, maar over de KWPN hengsten in het algemeen met hun verschrikkelijke hoge dekgelden die als als de fokkerij door moet gaan, deze dekgelden drastisch moeten laten zakken, kijk bv.op de Zuidlaardermarkt, hengstveulens die alleen aan dekgeld 1000 Euro hebben gekost kun je daar kopen voor 500 Euro en iets meer.Dat begint snel te vervelen en daarom word er ook zoveel gemort. Neem een voorbeeld aan de voetballerij waar ook alles dol gedraait is en men nu ook met de gebakken peren zit.De fles gaat zolang te water.......enz.enz.

En bij een lager dekgeld houd de fokker er ook eens iets aan over.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 09:51

*Marije* schreef:
Wat gebeurt er met het dekgeld als een hengst van 250 dekkingen per jaar terug moet naar 50?
En wie gaat er dan nog bij dekken? Niet de merriehouder met 1 of 2 merrie's...


Ook een belangrijk punt, de hengstenhouder (de meesten dan) moet er wel van leven.
Je kan hem niet zomaar korten op z´n inkomen.
Een oplossing zou zijn om met staatshengsten en stoeterijen te werken, maar dat zie ik in Nederland echt niet gebeuren.

Ook zou een dekbeperking na de eerste afstammelingenkeuring misschien een optie zijn.
Vallen de veulens tegen (ook naar merrie materiaal kijken) kan er een dekbeperking worden opgelegd.
Je hebt dan wel weer kans dat je een hengst vroegtijdig commercieel de nek omdraait want wie gaat er nog naar een hengst die om die reden een dekbeperking krijgt.

Nog even over de kleine en grote fokker:
Ik denk dat een kleine fokker zijn merrie´s idd beter kent vooral als er al generatie´s met een bepaalde stam gefokt word.
Ook heeft een kleine fokker meer tijd om per merrie de best passende hengst uit te zoeken.
Ik vind dat voor 2 merrie´s al een behoorlijk karwei en als ik er 50 zou hebben zou ik gillend gek worden.

Zucht........ik blijf dit een moeilijk onderwerp vinden.

Xtroef
Berichten: 4
Geregistreerd: 02-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 09:56

Citaat:
Vallen de veulens tegen (ook naar merrie materiaal kijken) kan er een dekbeperking worden opgelegd.


Wordt toch al gedaan: Wachthengst Knipoog (Achterdeur eruit)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 09:58

Xtroef schreef:
Citaat:
Vallen de veulens tegen (ook naar merrie materiaal kijken) kan er een dekbeperking worden opgelegd.


Wordt toch al gedaan: Wachthengst Knipoog (Achterdeur eruit)


Die mogen helemaal niet meer dekken, maar ik denk dat mijn idee idd het zelfde resultaat geeft.

MarijeR

Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 10:26

greetje"]
[quote="*Marije* schreef:
Wat gebeurt er met het dekgeld als een hengst van 250 dekkingen per jaar terug moet naar 50?
En wie gaat er dan nog bij dekken? Niet de merriehouder met 1 of 2 merrie's...


Nou Marije in de eerste plaats gaat dit niet over de welhsponies, daar hoeft nog geen beperking op, maar over de KWPN hengsten in het algemeen met hun verschrikkelijke hoge dekgelden die als als de fokkerij door moet gaan, deze dekgelden drastisch moeten laten zakken, kijk bv.op de Zuidlaardermarkt, hengstveulens die alleen aan dekgeld 1000 Euro hebben gekost kun je daar kopen voor 500 Euro en iets meer.Dat begint snel te vervelen en daarom word er ook zoveel gemort. Neem een voorbeeld aan de voetballerij waar ook alles dol gedraait is en men nu ook met de gebakken peren zit.De fles gaat zolang te water.......enz.enz.

En bij een lager dekgeld houd de fokker er ook eens iets aan over.
[/quote]
Dat het over het KWPN ging had ik al door. Ik weet niet hoe het bij de andere welsh secties gaat, maar als een goede cob hengst 15 tot 20 dekkingen per jaar heeft, is het al erg veel. Meeste blijven onder de 10.

Maar neem een hengst als Jazz, Gribaldi, Ferro. Als die ineens naar 50 dekkingen gaan, gaat echt dat dekgeld wel omhoog.
Wie gaat er dan mee fokken? Ik denk het groepje van de grote hengstenhouders. De kleine merriehouder piest naast de pot.
Voordeel is misschien wel dat de wat minder bekende hengsten (die misschien wel heel goed fokken) meer en betere merries krijgen.

Ben benieuwd of die populaire hengsten met 50 dekkingen ook nog zoveel toppers fokken...

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 11:07

Hmm. ik weet het niet. Ik ben persoonlijk niet voor te veel stamboek contrôle. Dat werkt alleen maar machtsmisbruik in de hand. Uiteindelijk besluit de markt toch wel wat men wil. Mensen die zo oliedom zijn dat ze bij een hengst dekken die zoveel dekt en daarmee dus meewerken om een eenheidsworst te produceren, zullen zelf op hun eigen blaren moeten zitten. Mensen die bij een slechte hengst dekken zijn natuurlijk zelfs nog dommer.

Marije: ik denk niet dat er bij de Welsh Cob problemen zijn met hengsten die meer dan 50 merries dekken, of wel soms?

In de sektie A zie ik echter een andere probleem: de dekgelden zijn zo laag, dat er maar heel weinig hengstenboer geinteresseerd is om nog een echte goeie hengst ter dekking te stellen voor economische redenen.

Degenen die goeie hengsten hebben, zijn dan vaak liefhebbers die het niet voor het geld doen en dus helemaal niet staan te wachten om meer dan 20 merries per jaar. Veel hengstenhouders leggen dus beperkingen op hoeveel en wat voor merries hun hengsten mogen dekken. Wat mij betreft is dat weer een goede zaak. Het is alleen jammer dat de paar broodhengstenboeren gewoon maar een matig kleurhengstje neerzetten voor weinig dekgeld, omdat ze dan toch veel dekken en ze iets van hun kosten terugzien. Kwaliteit wordt niet beloond op die manier.

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary

MarijeR

Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 11:33

joostvangestel schreef:
Marije: ik denk niet dat er bij de Welsh Cob problemen zijn met hengsten die meer dan 50 merries dekken, of wel soms?

Nee, ik zei hier boven net dat de meeste zelfs onder de 10 blijven zitten...
Maar het hele cob wereldje in Nederland hangt ook aan elkaar van een paar mensen met een uit de hand gelopen hobby.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 11:47

*Marije* schreef:
Ben benieuwd of die populaire hengsten met 50 dekkingen ook nog zoveel toppers fokken...


Of het gaat zo of er worden er juist meer gefokt.
Waarom? Omdat de hengstenhouder dan zelf misschien beter in de gaten gaat houden welke merrie bij zijn hengst komt.
Ik zelf ben toch wel voor dekbeperking, dit komt omdat ik naar de kwaliteit en exclusiviteit kijk. Ik vind dat de hengstenhouder nog steeds het recht heeft om te zeggen dat zijn hengst die merrie niet dekt. Lijkt mij persoonlijk ook wat winstgevender als je je hengst alleen merrie's laat dekken die goed op de hengst aansluiten. Iig op lange termijn. Als je op korte termijn denkt laat je je hengst alles dekken wat zich aan biedt, ok, brengt het meeste geld in het laatje (maar ik persoonlijk moet geen nakomeling van een hengst waar er al weet ik veel hoe veel van rondlopen, tja voor door verkoop). De vraag is maar of dit de eer brengt die zo'n hengst eigenlijk toekomt?
Ik heb een hekel aan het modehengsten syndroom en dat verpest het volgens mij voor de hele fokkerij.
Net als dat het KWPN voor de ene hengstenhouder voordelig werkt trapt het een andere hengstenhouder in de rug. Erg spijtig volgens mij en het lijkt mij dat je in eerste instantie toch voor je doel gaat en niet voor degene die je persoonlijk wat kan bieden.

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 12:04

Citaat:
Ik vind dat de hengstenhouder nog steeds het recht heeft om te zeggen dat zijn hengst die merrie niet dekt.


Dat kan niet bij het KWPN.

Daar de eigenaren andere belangen hebben en dat is zoveel mogelijk rendement van hun belegging.

ex . Xtroef

Een snelle wordt van zelf langzamer
Maar een langzame wordt .............

MarijeR

Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 12:11

chantal1 schreef:
Ik zelf ben toch wel voor dekbeperking, dit komt omdat ik naar de kwaliteit en exclusiviteit kijk.

Hoe kijkt een hengstenhouder daar tegenaan als hij van bijv. 250x €1000,- naar 50x €1000,- gaat. En dan niet een hobbymatige hengstenhouder maar iemand die zijn brood er mee moet verdienen.
Blijft het dekgeld dan €1000,-? Denk het niet...
Wat gebeurt er dan met het dekgeld van de "onbekende" hengsten?
Blijft dat dan laag? Denk het niet...

Zolang je bij iedere KI station nog een rietje kan bestellen van een hengst aan de andere kant van het land, denk ik niet dat een hengstenhouder echt alle merrie's zelf ziet.
En de meeste merriehouders zien de hengsten ook alleen maar in advertenties en op een enkele show.
Welke fokkers gaan de afstammelingenkeuringen af?
Daar zie je niet alleen de beste veulens maar de geprikte veulens, uit doorsnee merries. En daar fokken de meeste mensen toch mee...

Zeker bij een groot stamboek als het KWPN draait het maar om 1 ding, geld. Probeer dat maar eens af te pakken van een hengstenhouder Knipoog


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 bezoekers