Kia Niro Hybrid en paardentrailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rick78
Berichten: 3
Geregistreerd: 28-10-20

Kia Niro Hybrid en paardentrailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-20 09:46

Dag allemaal, wij overwegen een Kia Niro Hybrid te kopen. Heeft iemand ervaringen met het rijden met deze auto inclusief paardentrailer? We hebben een anderhalfpaards-trailer en een flink paard.

Alvast bedankt voor jullie ervaringen.

Moska

Berichten: 3393
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 09:49


rick78
Berichten: 3
Geregistreerd: 28-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-20 09:50


Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Kia Niro Hybrid en paardentrailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 10:13

Geen ervaring met Kia, wel met plug-in hybride. Omdat een elektromotor vanaf nul toeren al flink koppel heeft is wegrijden met een hybride ideaal. Bij onze auto kun je kiezen of de auto zelf bepaald hoe de verdeling elektrisch / brandstof is, beide (dan heeft ie 4wd), sport stand, stroom sparend enz. Dat is dacht ik niet bij elke plug-in zo uitgebreid.

Verder is het maximale trekgewicht volgens autoweek 1300 kg. Dat is vrij krap met een flink paard. Heb je je trailer met paard al eens op een weegbrug gehad?

rick78
Berichten: 3
Geregistreerd: 28-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-20 10:39

Rex_Rolfo schreef:
Verder is het maximale trekgewicht volgens autoweek 1300 kg. Dat is vrij krap met een flink paard. Heb je je trailer met paard al eens op een weegbrug gehad?


Nee, maar ik vrees wel dat het totaalgewicht boven de 1300 uitkomt. Zou dat erg zijn voor kleine ritjes?

MarliesV

Berichten: 15181
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Kia Niro Hybrid en paardentrailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 10:47

Ja dat is niet verantwoord, ik zou nooit een trailer (ook niet voor korte ritjes) over het trekgewicht van de auto laten komen.

Wat als je een noodstop moet maken?

LoveBodin

Berichten: 4353
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Kia Niro Hybrid en paardentrailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 10:53

Op zich zijn auto's natuurlijk wel zo getest dat je wel iets over het trekgewicht kan zitten, je hebt altijd een veiligheidsmarge.
Toch zou ik het niet doen, ik vind het niet echt verantwoord, en je merkt het wel aan de auto en de prestatie als je over het trekgewicht zit.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 11:02

rick78 schreef:
Nee, maar ik vrees wel dat het totaalgewicht boven de 1300 uitkomt. Zou dat erg zijn voor kleine ritjes?

Als alles goed gaat is het niet erg. Als er iets fout gaat wel. Als je dronken achter het stuur gaat zitten en je komt veilig thuis was het niet erg. Als je bij iemand de spiegel eraf rijdt zijn de consequenties een stuk onaangenamer dan wanneer je nuchter precies dezelfde oepsie had.

Maar meten is weten. Een anderhalf paards zal rond de 650-700 kg zitten, een flinke warmbloed rond de 600-650 dus wie weet blijf je onder de 1300 kg.


LoveBodin schreef:
Op zich zijn auto's natuurlijk wel zo getest dat je wel iets over het trekgewicht kan zitten, je hebt altijd een veiligheidsmarge.
Toch zou ik het niet doen, ik vind het niet echt verantwoord, en je merkt het wel aan de auto en de prestatie als je over het trekgewicht zit.

Trekgewicht heeft ook veel met de constructie van de auto te maken. Een ladderchassis kan veel meer hebben dan een monocoque voorwielaandrijver. Niet voor niets dat een barbiejeep als een Terios (1020 kg leeg, 83 pk) toch nog 1400 geremde kgs aan de haak mag. Of dat BMW en Mercedes achterwielaandrijvers relatief veel mogen trekken.

DWitzel

Berichten: 372
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 17:24

ben benieuwd of je de Kia Niro gekocht hebt, wij overwegen dit momenteel Ik heb een 1,5p trailer van 600kg en een fjord van 400 kg, dus blijf ruim onder de 1300kg

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Re: Kia Niro Hybrid en paardentrailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 16:14

Het gewicht van de trailer wordt gemeten als hij leeg is het gewicht van de voor en achterstang hoogleraar eventueel gevulde zadelkamer zit daar zo wie zo nog niet bij

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 16:08

friesiszwart schreef:
Het gewicht van de trailer wordt gemeten als hij leeg is het gewicht van de voor en achterstang hoogleraar eventueel gevulde zadelkamer zit daar zo wie zo nog niet bij

Huh? Ik mis wat leestekens...

Maar ik denk dat je wilt zeggen dat de trailer even op de weegbrug moet om zeker te weten wat hij weegt.
Plus dat je alles, dus niet alleen paard, wat je in de trailer zet ook moet meetellen in je gewichten.