Brandweer redt paard dat lang gewond op ijs ligt in Waalre

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kookaburra

Berichten: 5387
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Re: Brandweer redt paard dat lang gewond op ijs ligt in Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 21:53

Brandweer heeft 4 taken. Dit valt onder de technische hulpverlening (TH).

Orsje

Berichten: 876
Geregistreerd: 10-01-06
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 11:47

Lees ik nu goed dat mensen echt problemen ermee hebben, als iemand de brandweer voor hun paard in nood belt? En liever de boer 4 boerderijen verderop met de tractor zien komen?

Ook al zou mijn nummer met koeienletters op het hek hangen.. Maar mijn paard is DUIDELIJK in problemen en een voorbijganger ziet dit... En deze schakelt door de brandweer te bellen (want dan krijg je gelijk actie), dan krijgt die persoon nog een bos bloemen ook van mij..

En ja.. Tuurlijk wil je zelf op de hoogte zijn en gebeld worden.. Maar (niet paarden) mensen in paniek, zullen eerder 112 bellen dan privé nummers. Iemand die helder kan nadenken, zal ook de eigenaar bellen als het nummer aanwezig is.. Je kunt mensen niet verwijten hoe ze in een dergelijke situatie automatisch reageren.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 11:57

Je gaat wel anders denken als je zelf paarden langs een fietspad hebt staan. Mijn paarden/veulens liggen lekker te slapen, gaat meerdere keren telefoon, dan heb ik voorbijgangers in de wei, of aan de deur, of zelfs poltie erbij. Als ik paarden apart zet zijn er mensen die de tussen omheining open zetten, met alle gevolgen van dien. Men vind overal wat van, meestal zonder enige kennis. Ga zo maar door... Ben blij dat ik nu plekje achteraf achter een huis heb, straks hadden ze nog mn hengst in mn merriekudde gezet, dan was hij er nu niet meer geweest vrees ik.

Neemt niet weg dat ik vind dat je als eigenaar altijd vindbaar moet zijn, juist vanwege dit soort dingen. Dat dit niet zo is en daardoor andere stappen zijn genomen vind ik niet gek en alleen maar goed.

Dat het paard op het "ijs lag wil niet zeggen dat dat er wat mee te maken had natuurlijk.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Brandweer redt paard dat lang gewond op ijs ligt in Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 12:09

Mijn paarden hebben lans een wandelroute gestaan. Liever een keer te veel gebeld worden dan te weinig.

knollentuin
Berichten: 10392
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Brandweer redt paard dat lang gewond op ijs ligt in Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 12:18

Idd , mijn paarden staan ook langs een drukke wandelroute, zeker nu iedereen wandelt en ja soms is de bemoeienis vervelend maar ik heb liever wel deze extra vorm van controle. Ik ben ook niet altijd thuis.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Brandweer redt paard dat lang gewond op ijs ligt in Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 17:29

Ja precies, als ze bij mij komen ben ik ook altijd blij, maar ongevraagd hulp inschakelen, of het nou hulpdiensten of dierenarts is, vind ik minder leuk. Alleen hier was geen eigenaar bereikbaar, en dan gaat het mis...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41580
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 17:32

Caily schreef:
Ja precies, als ze bij mij komen ben ik ook altijd blij, maar ongevraagd hulp inschakelen, of het nou hulpdiensten of dierenarts is, vind ik minder leuk. Alleen hier was geen eigenaar bereikbaar, en dan gaat het mis...

Ja stel je voor dat mensen een dier in nood helpen. Schande.

DuoPenotti

Berichten: 29430
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 18:07

Ik zie ook niet wat er mis is gegaan.
Als mijn paarden in nood zijn en ik niet bereikbaar mogen ze weet ik wat inschakelen. En mocht het een Da zijn die geld kost is dat maar zo.

knollentuin
Berichten: 10392
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 19:45

Ik heb het nog niet gehad dat mensen hulpdiensten zoals brandweer of da gebeld hebbenz wel een keer de dierenbescherming gehad omdat de pony's zonder deken in de sneeuw stonden , die zijn geweest hebben koffie gehad en zijn weer weggegaan met het verzoek van mij om de melders te melden dat pony's met wintervacht daar tegen kunnen en dat de pony's een overkapping met stro hebben uit t zicht van de wandelaars.
En een buurman is een keer aan de deur geweest dat de shet moeilijk lag ,of ie moeite had met opstaan?? Nee jeuk aan z'n dikke pens en zo schurkt ie aan z'n buik. ...
Mocht het zo dat er een in het hek of de sloot ligt mogen ze van mij bellen hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 19:56

octavodia schreef:
Mijn paarden lopen altijd buiten met schuilstal, waar ze praktisch niet in staan, alleen wat vaker met die jachtsneeuwsorm..en ja ze hadden eten binnen en buiten...ze glijden niet zomaar uit, lopen voorzichtig omdat ze met het weer meegaan...een ongeluk kan altijd gebeuren, echt pech voor dit paard.. Het paard van een vriendin heeft zijn been gebroken terwijl hij op stal stond...een mooie ruime stal...hij kwam op een rare manier klem te liggen...vreselijk pech...net als het paard dat niet meer overeind kwam buiten....Ik zal mijn paarden echt niet opsluiten omdat het slecht weer is...ze kiezen het zelf...en ze kiezen praktisch altijd voor buiten..glad of niet glad..koud of nat...alleen bij veel insecten en veel hitte staan ze overdag regelmatig binnen...ze zijn gezond...lopen zonder deken, ook tijden die kou..en ze hebben echt nooit wat...Ik heb geluk denk ik...Ik denk ook zeker niet dat het nalatigheid is...het is gewoon pech...ze worden goed verzorgt en hebben onbeperkt hooi...Een ongeluk zit nou eenmaal in een klein hoekje


Soms liggen er plassen die opgevroren zijn met daarover een laag sneeuw. Als een paard daar een schuiver maakt en probeert op te staan, maait ie het sneeuw weg en komt ie op het gladde ijs niet omhoog. Dus zo prachtig als jij het schetst, is niet realistisch.

Bij sommige stallen is de modder grillig opgevroren, daar wil je echt geen paard over hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 20:04

Caily schreef:
Ja precies, als ze bij mij komen ben ik ook altijd blij, maar ongevraagd hulp inschakelen, of het nou hulpdiensten of dierenarts is, vind ik minder leuk. Alleen hier was geen eigenaar bereikbaar, en dan gaat het mis...

Ja, je kan het dier beter nog langer dan drie op het ijs laten liggen, veel beter :')

Mijn paard is het overkomen, geen drie uur, maar ze heeft er zeker een uur gelegen, het heeft aardig tijdje geduurd eer ze weer in orde was. Erg in conditie achter uit gegaan. Dat men niet voor elk wissewasje hoeft in te grijpen, dat snap ik, maar dit is geen wissewasje. En als jij vind als eigenaar dat ze het dier maar hadden moeten laten liggen tot de eigenaar was gevonden, tja dan ben je mi niet heel goed met je dieren bezig.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Brandweer redt paard dat lang gewond op ijs ligt in Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 23:06

Ik vind dat de eigenaar gewoon had moeten zeggen bereikbaar te zijn. Zo moeilijk is dat niet in de tijd van tegenwoordig.

Hier al brandweer, politie en dierenarts gehad voor niks. Als was die laatste zo slim mijff te bellen voordat ze kwam. En dus ongevraagd paarden bij elkaar gezet door onbekende. Dierenbrscherning idd ook voor veulens met ijsberenvscht zonder deken in de regen. Maar ik heb die wei niet meer. Ben dus altijd bereikbaar en woonde op 2 min afstand. Dus daarom dat ik tegen iedereen zeg, licht eerst een eigenaar of paarden kenner in, die kan de situatie inschatten.

Heb trouwens gemeente ook nog gehad. Omdat ik autobanden in de wei had liggen waren ze ingelicht dat het een vuilstort plaats werd. Ik heb maar even uitgelegd wat passieve fysio is :D

Anoniem

Re: Brandweer redt paard dat lang gewond op ijs ligt in Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 01:50

Hoe had de eigenaar dat moeten melden dan. Ik zie aan de ene kant een woonwijk en aan de andere kant natuurgebied. Wat moet je doen dan, je nummer ophangen? Aan vreemden geven en hoe weet de brandweer dan waar ze moeten zijn. Misschien worden ze voor deze dieren niet zo vaak meldingen binnen, als er schijnbaar voor de jouwe binnen krijgen en weten ze dat niet standaard.
Misschien waren de eigenaren om 8 uur wel geweest om te voeren en te voorzien van water en was er niets loos.

Maar om te zeggen, laat dat paard maar drie uur liggen, want als eigenaar wil ik er een stem in hebben, dan is het welzijn van het paard dus van ondergeschikt belang aan de eis van de eigenaar om eerst verwittigd te worden. En in zaken als deze moet er eerst aan het dier gedacht worden en niet aan de eigenaar. Het gaat hier niet over teddyvachtjes van veulens, geen vergelijk ook.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 01:59

Je nummer ophangen, aan omwonenden geven, aan mensen die daar de hond uit laten of hardlopen, desnoods schrijf je het op de hooiruif. Toen ik mijn wei ging huren kende ik ook niemand, maar als je er dagelijks bent, maar je vaak genoeg een praatje hoor...

Maar er wordt hier gewoon gezocht naar sensatie. Ik heb al keer of 5 gezegd dat ik het belachelijk vind dat een eigenaar onvindbaar is, niet dat de brandbaar is gebeld. Net als dat ik schrijf dat hulpdiensten en dierenarts ongevraagd voor mijn paarden (wat niet nodig was), en als reactie op gene boven mij aanvult dat de dierenbescherming ook hier zich liet gelden voor dieren zonder deken. Wat voor mij wel exact weerspiegelt hoe mensen paarden vermenselijken, waaruit imo veel van deze situaties ontstaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 02:13

Caily schreef:
Je nummer ophangen, aan omwonenden geven, aan mensen die daar de hond uit laten of hardlopen, desnoods schrijf je het op de hooiruif. Toen ik mijn wei ging huren kende ik ook niemand, maar als je er dagelijks bent, maar je vaak genoeg een praatje hoor...

Maar er wordt hier gewoon gezocht naar sensatie. Ik heb al keer of 5 gezegd dat ik het belachelijk vind dat een eigenaar onvindbaar is, niet dat de brandbaar is gebeld. Net als dat ik schrijf dat hulpdiensten en dierenarts ongevraagd voor mijn paarden (wat niet nodig was), en als reactie op gene boven mij aanvult dat de dierenbescherming ook hier zich liet gelden voor dieren zonder deken. Wat voor mij wel exact weerspiegelt hoe mensen paarden vermenselijken, waaruit imo veel van deze situaties ontstaan.

Serieus joh? Misschien moet je niet constant de vergelijking trekken met je eigen situatie, het gaat hier niet over jouw dieren. Dit ging niet over een veulenvachtje of over een deken. Maar om een paard dat al minimaal 3 uur op het ijs lag. Als je het verschil niet ziet, dan mis je toch wat inzicht in mijn beleving. Dat heeft helemaal geen zak met vermenselijking te maken.
En je telefoonnummer maar aan jan en alleman uitdelen, nou nee dank je. In deze tegenwoordige tijd liever niet.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 02:26

Het is wel lastig soms om te achterhalen wie de eigenaar is van een wei met paarden/dieren. Weet genoeg gevallen waar de politie is geweest bij loslopende paarden en ook de politie zomaar paarden willekeurig in ene wei terugzet,

Bordjes ophangen kan, maar dan nog is niet iedereen altijd direct bereikbaar. En wat moet je dan? Ik vind de reactie; dier in nood, dus alarm nummer bellen, wel logisch eigenlijk. En het heeft geholpen, want de brandweer is gekomen en kon goed helpen.

Ik vind het ook wel je eigen verantwoordelijkheid. Je kan er niet vanuit gaan dat de hele buurt maar wil opletten, je nummer wil bewaren voor noodgevallen etc.

Wij hebben ze ook 24/7 buiten lopen. Omdat we nog wat nattigheid hadden, hebben wij wel wat afgezet voor de sneeuwval. Je wist wat ging komen en kon daar op anticiperen. 24/7 buiten, betekent niet dat alles nat of vies is. En onze paarden konden verder prima met de ondergrond omgaan waar die ietsjes harder was. Dus niet wat gevaarlijk zou kunnen zijn, dat wil je voorkomen. Waar ik overigens wel bijna zeker weet dat ze dusdanig goed gewend zijn en de grond aftasten, dat ik niet had verwacht dat er iets was gebeurt, maar ik ben een mens en wil ook zelf rust.

Daar tegenover zat paarden gehoord die niet lekker waren van het dagen binnen staan, koliek hadden etc.

Mijn merrie kan ontzettend vast slapen en dan snurken. Ik ben in pension ooit echt vaker gebeld dat ze dachten dat er iets aan de hand was. Dan gingen we toch zsm die kant op, ook al wisten we hoe en wat. Het zal maar net die ene keer wel mis zijn.

Maar aan huis kan dat net zo. Wij moeten ook de deur uit kunnen, eten, slapen etc. Je hebt maar even nodig dat er iets gebeurt.
Ze slapen elke dag sws tussen de middag en ik kan ook van een afstand niet altijd zien of ze allemaal nog leven.

De brandweer is goed getraind en ik denk ook dat het de juiste keus is dat zij zijn komen helpen. We hebben hier zat boeren met trekkers, maar dat wil nog niet zeggen dat ze weten hoe ze een paard veilig optakelen.

CharleyT
Berichten: 3989
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 10:54

Caily schreef:
Je nummer ophangen, aan omwonenden geven, aan mensen die daar de hond uit laten of hardlopen, desnoods schrijf je het op de hooiruif. Toen ik mijn wei ging huren kende ik ook niemand, maar als je er dagelijks bent, maar je vaak genoeg een praatje hoor...

Maar er wordt hier gewoon gezocht naar sensatie. Ik heb al keer of 5 gezegd dat ik het belachelijk vind dat een eigenaar onvindbaar is, niet dat de brandbaar is gebeld. Net als dat ik schrijf dat hulpdiensten en dierenarts ongevraagd voor mijn paarden (wat niet nodig was), en als reactie op gene boven mij aanvult dat de dierenbescherming ook hier zich liet gelden voor dieren zonder deken. Wat voor mij wel exact weerspiegelt hoe mensen paarden vermenselijken, waaruit imo veel van deze situaties ontstaan.


Vind ik dus compleet onzin, je telefoonnummer links en rechts aan vreemden geven. En verder een wat warrige post.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Brandweer redt paard dat lang gewond op ijs ligt in Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 12:28

Als ik mn prive nummer niet wil geven of maar 1 nr heb voor prive en zakelijk, zou ik er zelfs speciaal een telefoon voor aanschaffen als mn paarden echt onbeheerd staan en ik een nummer aan het hek wil. Voor alles is een oplossing.

Je kan er alleen niet vanuit gaan dat mensen bellen of dat mensen op tijd bellen.

Zelfs in pension krijgen paarden iets wat niet gelijk gezien wordt helaas. 3 uur is lang, maar weet ook wel ongelukken die op het land zijn gebeurt en pas bij ophalen einde van de dag zijn opgevallen. Heel naar, maar zeker bij een controle ronde valt het niet altijd gelijk op als paarden gewoon liggen.

Net lag hier ook alles plat en weet ik ook niet hoelang dat al is. Dat weten voorbijgangers ook niet.

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 12:57

Ik snap niet waarom hier zo moeilijk gedaan wordt. We leven in een prachtig stuk op de wereld waarin dergelijke diensten in het leven geroepen zijn die ons helpen wanneer een noodsituatie zich voordoet. Net zoals je bij een uitslaande brand eerst de brandweer belt en niet in de telefoongids op zoek gaat naar het nummer van de eigenaar, net zoals je eerst de ambulance belt wanneer je een kind geschept ziet worden door een auto en niet eerst uitgebreid het rugzakje van het kind gaat onderzoeken op zoek naar een telefoonnummer van mama of papa. Moeilijker of ingewikkelder is deze situatie niet.
In een noodsituatie kunnen diverse keuzes gemaakt worden, de persoon in dit verhaal heeft de keuze gemaakt om de brandweer te contacteren, dat is geen verkeerde keuze. Dat er meerdere wegen naar Rome leiden, wilt niet zeggen dat maar 1 weg absoluut goed is en de overige wegen vermeden dienen te worden. Uiteindelijke doel is dat het paard uit zijn noodsituatie geholpen wordt en dat is gebeurd, dus het was een goede weg.