hoe bouwen jullie op met paard dat op rust staat!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

hoe bouwen jullie op met paard dat op rust staat!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-02 22:18

dat vroeg ik me ff af!
als voorbeeld kunnen we wel ff mijn pony nemen

vorige week ergens was ik ziek
5 dagen niet kunnen rijden, daarvoor werd ie gewoon zowat elke dag gereden en intensief
de 5e dag heb ik wel ff zonder zadel erop gezeten! hij loopt overigens de hele dag buiten.
toen heb ik weer 2 dagen gereden en daarna werd tobias kreupel, hoefzweer
nu, 5 dagen later loopt ie weer goed(denk ik dan) hij heeft 2x daags in de biotex gestaan en stata ook in de klei
ik vertrouw het nog niet helemaal dus zet hem voor de zekerheid nog 1 a 2 dag(en) stil
daarna hoop ik er weer op te kunnen, de 1e dag zou ik dan lekker langs de weg ff gaan rijden, voor 15 minuutjes ofzo
en dan weer opbouwen
hoe zouden jullie dat doen? wat zouden jullie doen als je er weer voor het eerst opzit? of ga je eerst longeren of ga je dressuren?

michele
Berichten: 2133
Geregistreerd: 25-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 08:41

Toen mijn paard een tijdje stil gestaan had, heb ik het langzaam opgebouwd met eerst longeren, daarna elke dag dressuur steeds wat langer, maar dat komt ook omdat je bij ons niet echt lekker kan buiten rijden als je dat wel kan zou ik idd zeggen ga lekker 15 minuten het bos in eerst lekker stappen en elke dag wat meer, binnen een week is hij dan wel weer de oude omdat je ook aangeeft dat hij daarvoor wel elke dag gereden werd. Kijk het is een ander verhaal als hij een half jaar stil heeft gestaan ofzo.

Nou veel succes,

Groetjes,
Michèle

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 22:58

hangt gehaael van de periode van rust af. Bij 1 week begin ik mestal met een half uur half-intensief rijden en bouw ik hem met 3 agen weer op naar normaal. Dt kian omdat de tijd tekort is om veel spiermassa te verliezen.

staan ze echter veel langer stil (bijv 6 weken) dan doe ik er 3 weken over om hem wee op te bouwen.

regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 00:22

Hoi, mijn paardje staat ook al een poos stil qua rijden. Wel staat zij elke dag in de wei en houd voor een deel dus zelf wel haar conditie op peil. Ik ben nu aan het wandelen in het bos, ernaast dus, en ga morgen voor het eerst haar weer rijden. Ik begin gewoon in stap. Misschien ga ik alleen maar 15 minuutjes rustig aan een lang teugeltje stappen, misschien als ze zelf goed loopt en attent is een stukje draven. Ik vind dat je goed op opletten wat je paard aangeeft. In ieder geval niks overhaasten.

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 14:32

Volgens mijn veearts blijft de conditie bewaard wanneer het paard minder dan 14 stilstaat, dus dan kan je gewoon de draad weer oppakken waar je gestopt bent. Als het paard langer heeft stilgestaan maar wel op de weide heeft gelopen kan je ook sneller opbouwen (het paard heeft tenslotte beweging gehad). Indien het paardje echt van een periode stalrust komt zou ik toch geleidelijk aan opbouwen, beginnen met een kwartiertje , 20 min enz. Als je schrik hebt dat het paard te wild zal staan (wat niet ondenkbaar is na een lange periode van stalrust) zou ik hem de eerste dagen toch eerst efkes longeren of eventueel zelfs alleen longeren (wel beenbescherming aandoen, wanneer hij gek doet aan de longe dat hij zichzelf niet verwond)

Lautjuh123

Berichten: 5174
Geregistreerd: 20-10-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 21:31

mijn verzorg pony heeft 2 maanden stilgestaan maar wel in de wei gestaan. En heeft nu hellemaal geen conditie meer. Na 5 rondjes draf is ie hellemaal nat.
ik ga nu eerst veel stappen om zijn conditie weer op te bouwen.
Maar 2x 5 dagen stilstaan is toch niet zo erg????
of wel........

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-02 23:06

kenomaxbe schreef:
Volgens mijn veearts blijft de conditie bewaard wanneer het paard minder dan 14 stilstaat, dus dan kan je gewoon de draad weer oppakken waar je gestopt bent. Als het paard langer heeft stilgestaan maar wel op de weide heeft gelopen kan je ook sneller opbouwen (het paard heeft tenslotte beweging gehad). Indien het paardje echt van een periode stalrust komt zou ik toch geleidelijk aan opbouwen, beginnen met een kwartiertje , 20 min enz. Als je schrik hebt dat het paard te wild zal staan (wat niet ondenkbaar is na een lange periode van stalrust) zou ik hem de eerste dagen toch eerst efkes longeren of eventueel zelfs alleen longeren (wel beenbescherming aandoen, wanneer hij gek doet aan de longe dat hij zichzelf niet verwond)


oh dat vind ik nog pittig wat..... hij staat nu echt 1 week stil, wel gewoon op de wei, daarvoor 2 dagen gereden en daarvoor 5 dagen stil vanwege mijn ziek zijn!
maar staat de hele dag buiten!
heb er gister weer voor het eerst opgezeten!