knopen in nek.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

knopen in nek.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-21 16:53

Al jaren heb ik af en aan nek klachten.

In 2017 was het na een verlies echt heel erg. Kon echt niet meer verantwoord fietsen of autorijden. Ben toen naar de fysio gegaan die elke keer vroeg of het beter ging, maar het werd niet beter.

Toen een aantal manuele behandelingen, maar ook dat hielp niet.

Ik had reuma, maar heb toen de diagnose bechterew gekregen en begonnen met de Humira spuiten die wel goed werkten. Bij het uitwerken kan het weer ergens op mn lijf slaan, maar doorgaans kan ik redelijk functioneren.

Nu wordt mn nek toch van kwaad tot erger. Ben in december meerdere keren naar de fysio geweest, maar hielp echt heel kort.

Was nu bij de reumatoloog en die zei; Of we passen de medicatie aan of je moet proberen te verlichten en te voorkomen.
Er zijn nieuwe foto's gemaakt, maar de wervels hadden nog goede afstand. Alleen wat haken, maar past bij beeld en leeftijd.

Als je daardoor minder kan draaien, kunnen de spieren daarop reageren. Maar k kan op zich in rust netjes draaien. Ik doe dit ook elke dag meerdere malen.

Ook zei hij dat ik het warm kon houden. Nu zijn we aan het verbouwen en kijk naar een sunshower en of infrarood sauna, dus daar wordt al aan gewerkt.

Maar links is het echt mega dik en hard. Het straalt nu al even uit naar mn hoofd, mn ogen etc.

Heb ook gekeken naar de massage gun of een massage apparaat met infrarood om elke dag even te verlichten.

Iemand nog realistische opties en ervaring?


FelineNanet

Berichten: 1630
Geregistreerd: 03-09-11

Re: knopen in nek.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 17:02


Nikita :knuffel:

Anastasia24

Berichten: 2703
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: knopen in nek.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 17:06

Wij hebben hier thuis 2 massagestoelen, was voor mijn moeder en inmiddels voor mij een hele uitkomst. De bollen die masseren kunnen bij sommige modellen ook warm worden.
Zoiets: https://www.bol.com/nl/p/medisana-mc-82 ... oductImage
Maar dan heb je ook goedkopere varianten.

De rijkdom zit hem in de stilte tussen de woorden. De rust tussen de activiteiten.

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: knopen in nek.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 17:12

Ik heb sinds kort een massage gun vanwege rugklachten en ik vind het echt een fijn apparaat. Het kan de ergste spanning net even wegnemen. Mijn man heeft snel last van zijn nek en hij vindt het ook erg fijn. Door de vrij intense trilling maakt het de spieren een stukje losser, ik vind het een aanrader.

chanicha

Berichten: 12141
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 18:11

Let je ook op je houding?
Ik had hetzelfde best lang aan de linkerkant tot ik bij de fysio kwam en hij zei dat ik er net bij zat of ik ieder moment een stomp voor mijn hoofd verwacht.
Kon ook echt mijn schouders een heel eind laten zakken, dit en de fysio hebben er voor gezorgd dat ik er haast nooit meer last van heb.

On bended knee is no way to be free……
Ter ere aan Peter R. De Vries.

ZaZu Curacao vakantiestudio’s/appartementen verhuur, kijk op Instagram!

sjaslique

Berichten: 2093
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Vught

Re: knopen in nek.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 18:29

En een behandeling bij een osteopaat al eens geprobeerd?

Birdie60

Berichten: 8397
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 18:31

Ik heb er ook al jaren last van, moest om het half jaar naar de fysio.
Sinds ik een jacuzzi heb gaat het goed.

Earth

Berichten: 7896
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: knopen in nek.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 18:51

Ik heb ook al jaren nekklachten, door een chronische wiplash. Ik had ook verdikkingen in mn nek naar mn schouder toe. Bij mij heeft manuele therapie goed geholpen in combinatie met dry needling. Vooral dat laatste helpt de knopen zachter worden. Dus dat zou ik echt aanraden. Ik heb nu nog zelden last van hoofdpijn. Nu ben ik ook veel minder gestrest dan ik was, dus dat scheelt ook.

Earth het reisbureau.

black_kelpie

Berichten: 7815
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 19:02

Ik ben een maand geleden met dry needling behandelingen begonnen voor nek- en lage rugklachten, nu 4 behandelingen gehad en ik moet zeggen dat het echt helpt. Het pakt die spierknopen heel gericht aan. In combinatie met sportmassage - wat hopelijk binnenkort weer kan - kom ik een heel eind!

Anoniem

Re: knopen in nek.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 23:44

Is er al eens gedryneedled?

Sherivey
Berichten: 8601
Geregistreerd: 06-11-15

Re: knopen in nek.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 00:07

Misschien eens naar een osteopaat gaan? Misschien kan die je verder helpen?

Of dry needling. Al kan dat volgens mij wel vrij pijnlijk zijn

:wave:

Earth

Berichten: 7896
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 00:14

Dilan93 schreef:
Misschien eens naar een osteopaat gaan? Misschien kan die je verder helpen?

Of dry needling. Al kan dat volgens mij wel vrij pijnlijk zijn


Valt mee hoor, soms is het naar maar het doet niet echt pijn ofzo.

Earth het reisbureau.

Sherivey
Berichten: 8601
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 00:19

Earth schreef:
Dilan93 schreef:
Misschien eens naar een osteopaat gaan? Misschien kan die je verder helpen?

Of dry needling. Al kan dat volgens mij wel vrij pijnlijk zijn


Valt mee hoor, soms is het naar maar het doet niet echt pijn ofzo.

Ah oke, heb zelf ook geen ervaring ermee :)

Wel iemand gesproken die het toen bij zn schouder liet doen. Die had er vrij veel last van.

Ben zelf al geen groot fan van naalden :+ al wil ik wel een keer accupunctuur proberen, maar dan voor allergie, niet voor spierknopen.

Heb een nekwervel gehad die klem zat. Maar manuele therapie was daar voldoende voor om dat tr verhelpen

:wave:

Jessix

Berichten: 16428
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: knopen in nek.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 00:46

Ik heb ook veel last van mijn nek door schade aan mijn rug. Mijn hele lijf loopt daardoor vast. Ik heb veel aan mijn chiropractor die ook dry needling doet. Als ik elke 3 tot 4 weken laat behandelen blijf ik redelijk mobiel.

Tip: zoek er wel een die goed in je diagnose duikt en ook röntgenfoto’s en/of MRI wil inzien.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: knopen in nek.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-21 01:44

Even hier reageren op alles;

Ik heb een fysio gehad en een manueel. Beiden hielpen me niet.

HOuding zou zeker beter moeten, maar heel veel verbetering is niet echt mogelijk door de pijn van de reuma. Ik let er wel goed op, net als mn ademhaling. Het ligt soms ook aan of ik net heb gespoten of al bijna moet spuiten hoe goed ik beweeg.

Dry needling was mijn man heel positief over, maar de fysio's die ik nu heb gehad afgelopen jaren kwamen daar dus niet mee.

laatste fysio deed vooral masseren en dat helpt eigenlijk gewoon niet. Heb ik ook aangegeven.

Er zijn de afgelopen jaren nu 3x gehele foto's van nek, rug, schouders, heupen. Ik heb ook osteopeni en ze letten vooral op het inzakken. Maar bij de nekwervels zijn wel haakjes te zien. Daardoor gaat je hoofd draaien zeer doen en daar reageren je spieren op.

Ik doe wel meerdere keren per dag die oefeningen en heb meestal nog wel een goed bereik van oor naar schouder.

Dat infrarood massage apparaat schijnt best zwaar te zijn om jezelf te kunnen behandelen als je een slechte dag hebt. Of in mijn geval aan het eind van de dag alles wel hebt opgebruikt.

Ik heb toevallig vd week die massage stoelen, zittingen en matten bekeken. Zeker een optie omdat ik soms wel erge aanvallen heb op heup gebied.
Maar zoals mn nek zit echt heel hoog.

Ik volg ook het topic over de massage gun en vind hem erg interessant voor dagelijks zelf kunnen pakken.

Cemlys

Berichten: 14951
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: knopen in nek.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 06:41

Osteopathie, dry needling en een shakti matje werken hier goed

Yesterday is history, tomorrow is mystery, today's a gift, that's why it's called present!


yvje86

Berichten: 2696
Geregistreerd: 18-09-12

Re: knopen in nek.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 07:47

Hier iemand met artrose in de nek en haken aan mijn wervels. Als ik niet op regelmatige basis naar de chiropractor ga voor een behandeling incl. accupunctuur zit ik net als jij helemaal vast. Het helpt mij vooral om mijn nek en schouders warm te houden, zo slaap ik altijd met een shirt wat mijn schouders en stukje nek bedekt. Kijk ook eens goed naar je slaaphouding en kussen wellicht dat je daar ook nog kunt verbeteren. Ik slaapte het liefst op mijn buik met daarbij mijn nek helemaal gedraaid zodat ik nog wel kon adem halen. En dan nog het liefst mijn arm op mijn kussen met dan mijn hoofd daar weer bovenop. Al met al erg belastend voor mijn nek.
Nu met de lockdown is het voor mij echt verschrikkelijk dat ik niet naar de chiropractor kan, alles gaat weer vast zitten. Gelukkig mogen ze binnenkort weer gaan werken en ben ik 1 van de eerste cliënten hoop ik.
Ook wij zijn aan het verbouwen en schaffen vanwege mijn klachten een sunshower aan, ik hoop dat het ook wat verlichting geeft aan mijn klachten. Sterkte ts.

Prairy
Berichten: 9059
Geregistreerd: 28-12-03

Re: knopen in nek.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 09:01

Ik had door een aantal kaakoperaties en daarna regelmatig een kaak die open op slot sprong, heel veel last van mijn één na hoogste nekwervel. Kon mijn hoofd bijna niet meer draaien of buigen.

Ook ik heb heel veel baat bij een chiropractor. Mijn nek problemen zijn veel beter geworden.

Een oefening die ik regelmatig doe die me erg helpt:

12x je hoofd van links naar rechts en terug draaien (je telt alleen links bijvoorbeeld)

12x van voor naar achter met je hoofd buigen en terug (borst naar rug)

12x van links naar rechts en terug buigen (dus van schouder naar schouder)

Spenk
Berichten: 21743
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 09:09

Earth schreef:
Dilan93 schreef:
Misschien eens naar een osteopaat gaan? Misschien kan die je verder helpen?

Of dry needling. Al kan dat volgens mij wel vrij pijnlijk zijn


Valt mee hoor, soms is het naar maar het doet niet echt pijn ofzo.

Dat verschilt heel erg per persoon. Bij mij doet het altijd verschrikkelijk veel pijn en ik heb een hoge pijngrens. Ik kan daarna ook niet meer autorijden oid de eerste uren.

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 09:15

kijk eens naar triggerpoint behandeling.
kun je zelf ook leren om de knopen te behandelen.
en een en ander staat in verband met stress,dus daar ook mee aan de gang gaan :j

Elisa2

Berichten: 37050
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 09:16

Ik volg, hier helpt dry needling niet..alleen osteo en body stress release. Ik heb het idee dat als het eenmaal keihard is geworden het heel moeilijk is om het weer ontspannen te krijgen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Anoniem

Re: knopen in nek.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 10:34

Hier doet Dry Needling alleen pijn als hij per ongeluk een bloedvaatje schampt en dat is in de 8 jaar dat ik nagenoeg wekelijks bij de fysio kom 2x gebeurt. :) Ja je spieren krampen (dat voelt raar maar zakt meteen), en na afloop voel je je alsof je een zware workout hebt gehad maar je spieren laten er wel echt los door :j

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: knopen in nek.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-21 13:01

Ik sta wel open voor dry needling, maar wel jammer dat ze er zelf niet over beginnen. Je geeft steeds aan dat het niet verbeterd en dan ga ik maar niet meer na een aantal keren kneden.

Op zich kan ik nog goed de oefeningen doen van oor naar schouder en kin op de borst, want die doe ik ook echt elke dag een aantal keren.

Maar links is echt zo hard en het zit echt hoog. Mn hele schedel is gevoelig. Het bonkt vaak en straalt uit naar hoofdpijn, maar merk het ook aan mn ogen.

Er zit tussen mn schouders, onderrug en bij mn heupen ook wel wat mis, maar ik reageer wel goed op de Humira, dus voel of merk niet altijd alles.

Ik slaap ietsjes schuin vanwege maagproblemen. Dat is wel een dingetje, maar het is het een of het ander. Matras en bed is wel redelijk nieuw en erop uitgezocht. Kussen erbij viel tegen, dus heb een andere, maar is ook niks.
Ik denk dat er nog winst te behalen valt, maar na 2 dure kussens die me tegenvielen, maar even zo gelaten.

De laatste keer dat ik fysio had voelde het na de behandeling wel even fijn, maar merkte verder niet veel. Even later werd ik toch wat beroerd.

Chiropractor vind ik echt doodeng. Bij de manueel werkte ik al wat tegen. Probeerde het echt, maar kraken vind ik echt doodeng. En ik heb toch heel wat nare onderzoekjes en operaties gehad zonder problemen. Maar zeker bij je nek.................Raak al extra gespannen bij het idee eigenlijk.

Anoniem

Re: knopen in nek.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 13:02

Grote kans dat je fysiopraktijk het niet aanbiedt. Het is geen standaard bij fysiopraktijken. :j

Lestrange01

Berichten: 2801
Geregistreerd: 20-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 13:39

Ik zal je toch aanraden om naar een goede massagepraktijk te gaan. Ik vind het niveau van fysio's qua massages vaak behoorlijk laag. Er zijn genoeg massagepraktijken die masseurs hebben die een fysio opleiding hebben gedaan.

Ik weet niet waar je woont, maar mocht je in omgeving rotterdam wonen raad ik Jivan's massage echt aan - die mensen zijn zeer deskundig. Magische handen.

Vaak bieden massagepraktijken namelijk wel behandelingen zoals dry needling, guasha, accupuntuur, cupping etc aan naast de standaard massages.

Bij mij heb ik ook een hele slechte nek (juist veel te bewegelijk), en een kaak die vol zit met knopen wat doorstraalt naar mijn nek en schouders en hoofd. Ik merk echt dat als ik het zo 1 keer in de 3 a 4 weken laat masseren dat het een stuk soepeler blijft. Het geneest de pijn uiteraard niet, maar het zorgt er wel voor dat het niet te erg wordt. Wel moet je opletten dat je na de massage je lichaam rust gunt, veel water drinken - anders kan je juist nog meer pijn hebben. En soms is dat ook zo, je spieren kunnen best beurs aanvoelen na een massage waardoor de pijn een paar dagen erger is, maar daarna voel je dat het toch wat losser zit.

Wat voor mijn rug, schouders en nek verder ook nog werkt is om voor het slapen gaan met een warmte kruik (zo'n zachte uiteraard!) in bed te gaan liggen. Dat kan je doen ter overbrugging van je infra rood sauna?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Albertina71, Antonius, Berdien, egnie, Frummel01, IASCrawler, Thami en 91 bezoekers