De overstap naar een Western zadel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 01:57

Je lengte is geen reden, want de western sport zit vol mannen en die zijn vaak minimaal 1.80m.

Jij mag wel iets nastreven of iets willen, maar je post bij western en hier reageren western ruiters. Ook zeer ervaren western ruiters en zelfs Internationaal startende. Mensen die echt al even meelopen en ook van de beste les hebben ( gehad )

Het is niet 1 foto, dus momentopname geldt hier niet. Net als zwart kijken. Nogmaals; je plaatst zelf iets bij western, hebt net 3 lesjes gehad, maar blijft continu, non stop eigenwijs reageren. Als je iets wil, moet je iets kunnen leren en de adviezen zijn continu vriendelijk geweest. Je haalt nu al even meer info en tips van Bokt, dan van goed en voldoende lessen, omdat mensen steeds weer netjes reageren om te helpen.

En niet per se voor jou, maar vooral de paarden. Zoals gezegd; je zit het paard in de weg. Een western zadel is in geen enkel opzicht te vergelijken met een engels zadel. Ja, je legt het op een paardenrug en gaat erop zitten.
Op de cantle zitten zoals op elke foto is niet de bedoeling en is het zadel ook echt niet voor gemaakt. Dat gaat je paard echt voelen.

En zoals hierboven; Zelfs in de dressuur hoor je niet met gespannen kruis en holle rug te rijden. Je hebt ook niet voor niks last van je stuitje. Geloof me; die heb ik jong beschadigd en heb er nooit last van. Net als van mn hernia operatie, 5 buikoperaties en 3 knie operaties niet.

Ik heb zelf jarenlang les gegeven, zowel engels als western en echt een geoefend oog voor wat ik zie en ervaring met heel veel mensen en paarden. Dat doe je doorgaans omdat het echt leuk is om mensen te helpen, te zien groeien, plezier te zien hebben of terug te krijgen etc.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 09:19

En dat heeft NIETS, maar dan ook NIETS met mijn houding te maken, het is maar bij 1 zadel en ik heb er 100en gereden. En nog veel meer paarden. Dit is de eerste keer dat ik dat stuitje weer voel sinds ik er iets van 28 jaar geleden op gevallen ben. Maar het is wel exact hetzelfde gevoel. Met geen enkel ander zadel heb ik het. En niemand heeft er nog een directe verklaring voor, behalve dat kennelijk het zadel ergens niet bij mijn lichaam past. Dat wilde ik ook niet geloven, omdat ik het echt nooit bij andere zadels heb en nu helaas wel. Het is ook niet het geval bij andere westernzadels dus.
Daarnaast heb ik al een paar meer lessen gehad inmiddels dan 3 en het gaat echt al een stuk fijner. Ik heb vele paarden ingereden, keuringsklaar gemaakt en voorgebracht. Dat is geen western, maar wel omgaan met dieren en jezelf ontwikkelen. Ik zit dus echt niet op de cantle. De mensen die me lesgegeven hebben hebben het ook niet gezien. Ik wissel dressuurles af met westernles. En ja, niet wekelijks, dat kan ik niet betalen. Maar wel elke 3-4 weken een les.
Er zijn anders gewoon seatsavers te koop voor mensen die ergens gevoelig zijn, dus ik ben niet de enige die er tegenaan loopt. Ik ben normaal juist niet gevoelig, dus het is nu echt het zadel. En ja, dat vind ik jammer. Past het zadle niet bij mij, maar wel op mijn paard.
En ja, ik groei ook, en vind het in principe leuk om te doen. En ook ik heb lesgegeven in de Engelse sport en doe het af en toe nog wel. Er zijn verschillen, maar ook overeenkomsten met western.
Misschien blijf ik een dressurende ruiter met een westernzadel, maar ik wil zeker wel een keer horsemanship proberen op een westrijd. Ik kan alleen nog weinig proefjes/patterns online vinden om het eens te proberen. Heb er laatst 1 gevonden, laten filmen en ook flimpjes opgezocht van dat pattern en ja, het is misschien wat te verzameld voor western, maar het was ook niet direct heel slecht. Achterwaarts moet nog soepeler, scherper aan het been ook. Maar het terugrijden vanuit een galop gaat al fijn.
Maar reining lijkt mijn onderdeel niet te worden en iets met halter en er naast lopen ook niet.
En al zou het maar outfits verzamelen worden en er alleen maar mee boscrossen, ook daar zou ik misschien nog wel vrede mee hebben, hoewel ik geen boscrosser ben, ik doe het wel hoor en ook al met westernzadel gedaan. Maar ik wissel het af, dan dressuur, dan meer western, dan sprongetje, dan longeren, dan weer buitenrit. En ook de zadels wisselen. Heel af en toe kijk ik naar een opvolger voor mijn paard, maar zo ver is het gelukkig nog niet. Maar kijken wat de markt van jonge paarden doet mag natuurlijk. Nee, ik kijk eigenlijk nog niet naar de quarter markt.
Dat ik nu een fijn jong paard er bij mag rijden ben ik ook blij mee. En dat ik ook de vrijheid krijg om hem af te richten zoals ik wil is ook fijn. Eigenaar komt vaak kijken en vindt het leuk dat het zo goed gaat. Ook hier is nog geen doel bepaald, het paard krijgt de kans om eerst sterker te worden. In de krul kan altijd en springen leren ze ook snel genoeg als ze er aanleg voor hebben. Hij is op dit moment nog kijkerig genoeg en dat moet er eerst meer uit. En gewoon braaf een paar rondjes lopen.

Mijn eigen paard wordt af en toe een keer gereden door een minder begaafd persoon en ook een meisje met down is welkom voor wat rondjes in stap. Dat je een paard hebt wat dit ook prima vindt is ook wat waard. En welk zadel ik er op leg wisselt ook.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 09:33

Petrichor schreef:
Ik vind het er bij jou eigenlijk ook wel mooi uit zien Germie! :) Gisteren heeft een vriendin van mij op mijn paard en dus op mijn Garland gereden en die heeft nu dus helemaal een beurse kont. :+ Misschien een troost voor jou dat je dus niet de enige bent..

Ik heb ooit deze seatsaver gehad en die was erg fijn! Ik weet alleen niet of dit ook op een normaal western zadel kan, ik ga er wel vanuit maar zou het voor de zekerheid even navragen. https://www.equixantosbarefoot.nl/a-252 ... escription

Ik weet wel dat bij mj het soort ondergoed ook belangrijk is. Maar ja, er zit nooit een randje op de kont. Gelukkig ben ik niet de enige, haha. Maar eigenlijk wist ik dat wel, want ze verkopen niet voor niets weer speciale seatsavers. Ik ben daar nog wel iets sceptisch over, want je legt wel weer iets op het zadel. Maar goed, het is wel een poging tot proberen waard.

Dat bontje in de link is voor een westernzadel. Dat zou moeten passen op mijn zadel. Eigenlijk vind ik die net wat te veel schaap hebben. Het oog wil ook wat he. Haha. ;) Maar als dit wel fijn zit en niet dat je ineens 'op' je zadel zit i.p.v. er in vind ik het nog wel het in het achterhoofd houden waard.

Ik zie wat simpele nepbonten dingen, maar die zijn best lelijk. Eurohorse heeft ze niet op voorraad. Kifra heeft wel een mooie, maar ook al 94 euro. En dan koop je dus een zitting voor je zadel wat 25% van je zadel kost zegt maar.
Normaal zou ik ook naar een winkel rijden om het te voelen. Maar helaas, dat gaat nu niet.
Ik vind echter prijzen van 17 euro tot 150 euro voor seatsavers, dus welke zou nu net voor mij fijn zijn? Lastig. :D

Hoe zijn verder de ervaringen met UHG-shop.nl? Ik hoor namelijk dat die wel geld ontvangen en niet leveren.

Lonestar valt ook af, ik heb 2 keer geprobeerd iets te bestellen, tig mailtjes en telefoontjes verder, maar nooit gereageerd. Ze worden nu overgenomen, dus ik hoop dat het daarna wel weer goed is.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 17:07

Seatsaver besteld. Afwachten.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 17:10

Over je houding ga ik niks zeggen, die ziet er goed uit, maar een 15.5 of 16 inch zitting is veeeels te klein voor jou. Jij mag zeker een 17 of zelfs 17.5 inch zitting hebben. Mijn man heeft zelfs een zadel met een 18 inch zitting. Probeer maar, je zal er veel fijner in zitten. Zeker als je "echt" western wil gaan rijden, zul je een zadel nodig hebben dat jou ook goed past.
Nu ben je nog die Engelse zadels gewoon, die een veel kleinere zit hebben en waar je veel meer opgesloten in zit. Je moet daar echt aan wennen, aan een veel ruimere zit. Maar geloof mij, dit zadel is voor jou als ruiter veel te klein. Ik zeg dit om je goed advies te geven, niet om mieren te n*ken. Zoals Popstra ook al zei : op deze manier druk je via de cantle in het paard zijn rug. Daar is een westernzadel niet voor gemaakt, omdat er namelijk geen kussens onder zitten. Jouw paard zal last krijgen van zijn rug door de puntbelasting op die manier.

paddraigh
Berichten: 3694
Geregistreerd: 10-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 17:42

Uhg shop.nl
Heeft nu ook keurig mijn bestelde producten gverzonden... Dus zou er nog wel een keer bestellen.

Mbt je zadel sluit ik bij de rest aan.. je zit idd op de cantle van het zadel.
Kwestie van tijd wanneer je paard daar last van krijgt..
Ook ik bedoel het niet kwaad,

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 18:52

paddraigh schreef:
Uhg shop.nl
Heeft nu ook keurig mijn bestelde producten gverzonden... Dus zou er nog wel een keer bestellen.

Ok. Ik heb besteld bij Eurohorse, na een belletje bleek dat ze wat ik zocht nog te hebben. Dus dat is mooi.

Komend weekend staat in het teken van Engels rijden. Dus even weer wat anders.

_Cindy

Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-06-05
Woonplaats: Opperdoes

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 19:11

Ik heb juist een seatsaver gekocht om de zitting iets te verkleinen.

Het stoort mij ook wel dat bokkers met ervaring hier steeds veel tijd steken in goede adviezen maar TS overal vol tegenin gaat en ook over momentopnames etc. begint. Als je er niets mee kunt, kun je de adviezen ook naast je neerleggen, maar reacties horen bij een forum (en zijn m.i. ook netjes). Nu wordt het meer een beetje jouw dagboek waar niemand echt op mag ingaan in plaats van het eerdere topic waar beginnende westernruiters adviezen uit kunnen halen, dat mag want jouw topic, maar wel jammer!

Petrichor

Berichten: 10528
Geregistreerd: 14-04-06

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-21 19:47

Ik ga nergens vol tegen in??

_Cindy

Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-06-05
Woonplaats: Opperdoes

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 20:11

Sorry Petrichor, ik heb niet goed gekeken! Ik bedoel dat Germie tegen adviezen ingaat, was vergeten dat dat niet de TS is.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 20:28

De seatsaver die ik gekocht heb verkleint geen zitting. Ik heb daar expliciet over gebeld. (en omdat hij in backorder op de website stond, maar de maat die ik moest hebben was er nog wel).
Na het weekend weet ik of het werkt.

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 20:32

Een bontje heeft een bepaalde dikte, dus dat heeft wel degelijk invloed op het zitoppervlak.

Ik vind je zitvlak overigens ook te klein voor jou. Ik vind dat je goeie tips hebt gekregen van ervaren westernruiters. Ik zou ze later toch nog even rustig door lezen zonder meteen een weerwoord klaar te hebben

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 20:38

capopjekop schreef:
Een bontje heeft een bepaalde dikte, dus dat heeft wel degelijk invloed op het zitoppervlak.

Dat klopt, maar ik heb daarom ook overlegd met Eurohorse. Er is echter een model, van Cashel wat niet tegen de cantle komt. En dan zou dit de zit (van het zadel waar jullie geen commentaar op de grootte van de seat hebben. ;) ) niet kleiner worden, maar natuurlijk wel omdat het toch 10mm is op de seat je hoger laten zitten. De cantle wordt dan feitelijk iets lager omdat daar geen vulling meer ligt. Echter, er werd ook aangegeven dat hoogstwaarschijnlijk gewoon het zadel niet bij mijn lichaam past. En dat komt wel eens voor. Dat heeft niets met houding ofzo te maken, maar gewoon met lichaamsbouw. De eerste vraag was ook 'heb je al een ander zadel geprobeerd? ' Eh ja en dan heb ik het niet.

Er zijn seatsavers van Acavallo die speciaal een uitsparing hebben voor een staartbotje, of voor andere ruiters op andere plaatsen. Die zijn echter zo duur dat ik daar niet aan ga beginnen. Het zadel heeft immers ook gewoon een waarde van een 400 euro en dan kan ik voor dat geld ook wel weer een andere vinden lijkt mij. Ik hoop echter dat gewoon die seatsaver van 53 euro bevalt en dat ik niet te veel op het zadel kom te zitten.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 20:04

Seatsaver binnen. Kan niet direct zeggen dat ik er direct blij mee ben. Er zit een lelijk logo op wat nog aan de bovenkant moet ook. Verder zit er aan 1 rand een klein deukje door transport of opslag. Dat zal niet de functionaliteit verminderen overigens. Het bandje voor achter de seat langs is vrij grof met een plastic clip.
Ik vind het niet echt als een kwaliteitsprodukt ogen. Als het werkt is het prima, maar een schoonheidsprijs verdient het zeker niet.
En als ik er op ga zitten op mijn bureaustoel, dan is de stoel zachter dan de seatsaver. :+ Dus dat wordt testen. Wordt vervolgd.

Petrichor

Berichten: 10528
Geregistreerd: 14-04-06

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-21 22:12

Ik hoop voor jou dat het toch nog bevalt, maar de meeste echt goede seatsavers zijn wel een stukje duurder dan 53 euro dus ik ben er bang voor.. Ben nu wel benieuwd welke je hebt gekocht?

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 22:43

Petrichor schreef:
Ik hoop voor jou dat het toch nog bevalt, maar de meeste echt goede seatsavers zijn wel een stukje duurder dan 53 euro dus ik ben er bang voor.. Ben nu wel benieuwd welke je hebt gekocht?

Die van Cashel, dus zou wel een goede moeten zijn. Maar mij valt ie zo wel wat tegen op het oog. Maar goed, het gaat er natuurlijk om dat het werkt. Dat is nog even afwachten.

Petrichor

Berichten: 10528
Geregistreerd: 14-04-06

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-21 23:02

Heb je een link?

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 23:13


Achterom
Berichten: 23028
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 23:14


germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 23:16

Achterom schreef:
Tja, alles waar western bij staat is duur. Dressuur is nu eenmaal goedkoper.

Dat is waar, hoewel dressuur ook duur kan zijn.

Petrichor

Berichten: 10528
Geregistreerd: 14-04-06

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-21 08:21

Oei, snap eigenlijk niet zo heel erg goed waarom je voor die gekozen hebt. Ik zou hem persoonlijk terug sturen en echt investeren in een hele fatsoenlijke seatsaver, dat ding gaat mogelijk wel zorgen dat jij fijn op je zadel kan zitten daar mag je best in investeren.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 08:47

Petrichor schreef:
Oei, snap eigenlijk niet zo heel erg goed waarom je voor die gekozen hebt. Ik zou hem persoonlijk terug sturen en echt investeren in een hele fatsoenlijke seatsaver, dat ding gaat mogelijk wel zorgen dat jij fijn op je zadel kan zitten daar mag je best in investeren.

Ik heb contact gehad met hen en zo kwamen we op de half inch uit. Dus vandaar. Het zou dus zeker een fatsoenlijke seatsaver zijn.
Een seatsaver die te veel opvalt wil ik zeker niet. Daarnaast speelt de prijs van mijn zadel (500 euro inclusief passen) ook nog een rol, op een gegeven moment is het budget op. Je gaat niet 20% of meer aan iets uitgeven wat niet ingecalculeerd is.
Foams in diverse diktes kan ik ook aan komen en die kosten een fractie van deze seatsaver, dus zelf nog wat 'basteln' is dan ook nog een optie. Ik had niet verwacht dat het zo'n simpel ding zou zijn. De stof beschadigt in ieder geval mijn zadel niet. Het is wel mooi zacht.
Laatst bijgewerkt door germie op 25-02-21 09:04, in het totaal 1 keer bewerkt

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 08:55

Kun je je zadel en bontje niet beter terug brengen en op een Engels zadel gaan rijden? Dan heb je een passend zadel voor jou en je paard en heb je niet allerlei lapmiddellen nodig.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 09:06

capopjekop schreef:
Kun je je zadel en bontje niet beter terug brengen en op een Engels zadel gaan rijden? Dan heb je een passend zadel voor jou en je paard en heb je niet allerlei lapmiddellen nodig.

Terugbrengen gaat helaas niet meer (is niet gekocht waar ik de seatsaver gekocht heb). En het past gelukkig wel op mijn paard. Ik heb mijn Engelse zadels ook nog (gaan ook niet weg), dus als dit zadel het toch niet is, dan moet ik op zoek naar een ander zadel.

Ik heb overigens ook een hoed besteld. :D
Dat is gewoon voor de lol. Ik heb een strohoed uit Mexico en die staat mij eigenlijk best goed. Dus ik dacht, dan wil ik ook een 'echte' hoed.

Popstra
Berichten: 13725
Geregistreerd: 21-06-08

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 10:27

Euro horse is duur. Ik zou voor een echte seatsaver van schapenwol gaan. En dan bij Arthur vandaan. Die heeft ze in meerdere kleuren. in de sport gebruiken we ze niet. Is echt voor recreatie ruiters die buiten rijden.