Supplement spierherstel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Saaams

Berichten: 13262
Geregistreerd: 20-01-10

Supplement spierherstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-21 10:47

Hoi.

Ik ben al wat aan het rond kijken, maar zoek toch ook nog tips.

Ik ben op zoek naar een product, voer, supplement iets in die lijn voor: spierherstel
Een supplement wat je ook kan geven een dag na training of dagelijks in het rantsoen kan mengen.

Het hoeft niet perse spieropbouwend te zijn met een bom aan eiwitten.

Enkel herstel/ondersteuning bij spierpijn/spiergerelateerde problemen.

Ze krijgt al PharmaHorse vitamine E (met selenium) naast een goed ruwvoer rantsoen en voldoende rust en speelt de hele dag buiten.

Ik hoef verder geen lieve/goedbedoelde adviezen rondom het management.

Ik heb nu bovenaan het lijstje:
Neutradex.

Myoplast lees ik ook vele verschillende meningen over. Met name veel suiker?

Saaams

Berichten: 13262
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-21 16:57

Niemand?

Ik heb per pb nog het advies gekregen:

• Vitalstyle Spierkracht
• Equi Xcel Muscle Fit.

En werd Neutradex afgeraden voor dagelijks ivm diuretica.

Ik gebruik al de magnesium van VitalStyle en dat is een fijn product.

pukkepaard
Berichten: 12
Geregistreerd: 30-03-15

Re: Supplement spierherstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 17:11

Misschien phytonics muscle support paard?

Dancer

Berichten: 2146
Geregistreerd: 07-11-01

Re: Supplement spierherstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 17:40

Ik gebruik voor mijn paard Vitalstyle spierkracht. Toen ik begon merkte ik direct resultaat na ee paar dagen. Omdat ik het al wat langer gebruikte ben ik gestopt omdat ik vind dat je geen supplementen moet geven om het geven. Maar merkte na een maand dat het paard toch minder goed herstelde en sneller spierpijn had.

Daarom toch weer begonnen met dit supplement en ook nu weer direct resultaat na een paar dagen.

Sure_lee

Berichten: 10385
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Supplement spierherstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 17:45

Ik heb goede ervaring met bodybuilder van Mijten.

Saaams

Berichten: 13262
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-21 17:46

Sure_lee schreef:
Ik heb goede ervaring met bodybuilder van Mijten.


Ik zelf ook. Normaal gesproken. Maar mee gestopt omdat ze er ook echt heel dik van werd :+

Saaams

Berichten: 13262
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-21 17:46

Dancer schreef:
Ik gebruik voor mijn paard Vitalstyle spierkracht. Toen ik begon merkte ik direct resultaat na ee paar dagen. Omdat ik het al wat langer gebruikte ben ik gestopt omdat ik vind dat je geen supplementen moet geven om het geven. Maar merkte na een maand dat het paard toch minder goed herstelde en sneller spierpijn had.

Daarom toch weer begonnen met dit supplement en ook nu weer direct resultaat na een paar dagen.


Bedankt voor je berichtje! Dat klinkt goed!

Chesss
Berichten: 1359
Geregistreerd: 25-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 19:42

Sure_lee schreef:
Ik heb goede ervaring met bodybuilder van Mijten.


Ik ook een combi van bodybuilder en audevard myostem protec

pumpina

Berichten: 444
Geregistreerd: 05-04-20

Re: Supplement spierherstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 21:15

Absoluut Equistro Excell E! Heeft bij mijn paard bewezen (bloeduitslagen) in een maand tijd van spierafbraak/spierschade naar goede waarden gezorgd.

Wildgirl

Berichten: 11660
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Supplement spierherstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 21:25

De grap is ts, dat eiwitten juist nodig zijn voor spierherstel, groei en onderhoud(bouwstof).
Dus dan kan je wel een duur supplement pakken maar het meeste is gericht op spieropbouw en uiteindelijk betaal je, je scheel met niet het gewenste resultaat.
Is het een idee om los meer eiwitten bij te voeren? Dat kan dmv bijvoorbeeld erwten eiwit of goede lucerne, ook een merriebrok wil nog wel eens wat doen zonder "heetheid" te geven.
Binnen de quarterhorses, waarbij de standaard spiermassa al veel hoger ligt, werken we veel met los eiwit,goed ruwvoer(doe je al) en evt vetten ipv suikers/zetmeel. Daarnaast, kijk uit met de selenium. Indien er geen tekort aangetoond kan (teveel) selenium ook zorgen voor spierschade/invallen.
Ook bij een tekort is een kuur selenium vaak effectiever ipv doorlopend suppleteren.

Saaams

Berichten: 13262
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-21 21:29

Wildgirl schreef:
De grap is ts, dat eiwitten juist nodig zijn voor spierherstel, groei en onderhoud(bouwstof).
Dus dan kan je wel een duur supplement pakken maar het meeste is gericht op spieropbouw en uiteindelijk betaal je, je scheel met niet het gewenste resultaat.
Is het een idee om los meer eiwitten bij te voeren? Dat kan dmv bijvoorbeeld erwten eiwit of goede lucerne, ook een merriebrok wil nog wel eens wat doen zonder "heetheid" te geven.
Binnen de quarterhorses, waarbij de standaard spiermassa al veel hoger ligt, werken we veel met los eiwit,goed ruwvoer(doe je al) en evt vetten ipv suikers/zetmeel. Daarnaast, kijk uit met de selenium. Indien er geen tekort aangetoond kan (teveel) selenium ook zorgen voor spierschade/invallen.
Ook bij een tekort is een kuur selenium vaak effectiever ipv doorlopend suppleteren.


Bedankt voor je tip.
Aan eiwit is er denk ik geen gebrek. De oorzaak is echt spiertrauma. Met daarbij hoge spiertonus.

Ze krijgt:
Voermeester Rust & Herstel (= eiwit)
Hartog Lucerne 2 handjes ter aanvulling
En ze staat op zuiver hooi + voordroog, zo goed als onbeperkt.

Ze mag best wat heter worden. Maar ze wordt gauw dik. Dus merriebrok is niet handig.

In weideseizoen word ze altijd veel losser.

Maar er zal wellicht nog winst te behalen zijn met voeding.

Wildgirl

Berichten: 11660
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Supplement spierherstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 21:40

Dan zou ik eerder hoger gaan zitten in je magnesium (hoeveel voer je nu en welke vorm), vitamine e(maar dan dus zonder de selenium) en evt een toevoeging als brandnetel of kleefkruid.
Lucerne geeft met een paar handjes geen effect, hier staat mij merrie op 2x een emmer pd.
Daarnaast zou ik olie gaan bijgeven, ook daarbij goed naar je vitamine e blijven kijken omdat het één effect heeft op het ander.
Voor het voorbeeld, hier staan de paarden in training op 250 tot 400 ml olie, veel voordroog, 2 kg krachtvoer en 20 liter Lucerne pd. Dan zie je dat ze aanzetten en los worden/blijven.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 21:45

Als ze in het weideseizoen altijd losser wordt heeft dat waarschijnlijk met eiwitten en vitamine E te maken, dat zit in het gras.
Dus je kunt beginnen met eiwitten en vit E aan te vullen, eiwitten heb je echt nodig voor spieropbouw en herstel, dan is een paar handjes lucerne niet voldoende.
Ik heb ook goede ervaringen met toevoegen van aminozuren en het supplement Muscle impuls.

Selente
Berichten: 1861
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 21:45

Hier goede ervaring met MSM/Glucosamine voor afvoer van afvalstoffen. In combinatie met vitamine C echt een aanrader tegen spierpijn. :j

Saaams

Berichten: 13262
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-21 21:50

Zoveel tips! Enorm bedankt.

Ik kan de lucerne zeker wat opvoeren.

Ik voer magnesium van VitalStyle 5 gram per dag (1 royaal maatschepje)

Ik heb zonder selenium nog staan van pharmahorse.
Vitalbix Lijnzaadolie (met vit E) 25ML

Het is niet de bedoeling dat ze zwaarder word. Ze weegt al rond de 460 kilo en ze is 1.48. Wel robuust. Maar echt gauw te zwaar.
Ze is al enorm afgevallen vanwege verhuis stress. :+

Wildgirl

Berichten: 11660
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Supplement spierherstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 22:11

Dat is citraat zie ik, dan kun je rustig ophogen naar 12 tot 15 gram per dag ;) in stress situaties kun je tijdelijk naar 25 tot 30 gram per dag.
De aanbevolen dosering voor paarden in training is 0.03xlichaamsgewicht p.d
Citraat wordt niet altijd even goed opgenomen omdat het een anorganische vorm is, ik voer het zelf echter ook omdat de organische magnesium 8x zo duur is.
Hier is de onderhoudsdosering p.d 12 gram voor 500 kg.
Bij zwaardere training 20 gram p.d.
Ik snap je angst dat ze te veel aankomt maar als ik het zo lees voer je te weinig van de juiste dingen.
De vitalbix olie is heel fijn, ik zou daarmee ook gaan opbouwen. Een vitamine e overschot komt amper voor gezien het een water oplosbare vitamine is en ik denk dat ze de omega 3 nu wel kan gebruiken.
Hoe is je training momenteel? Krijgt ze voldoende hersteltijd?(min 36 uur na zware spiertraining)

Saaams

Berichten: 13262
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-21 22:17

Ze is eigenlijk nog steeds revaliderend/in opbouw na continue pech/blessure (wondje en infectie) nu al een jaar frequent.

Ze loopt ongeveer 3/4x per week. Meestal een keer longeer/grondwerk onbelast haar spieren ontwikkelen en gericht op haar verticale balans. Nu nog in stap en draf.

Ze is gaan compenseren.

Ik train zelf meestal 1 keer in de bak. Max 30 minuten en dan echt basis. Geen moeilijke lijnen. Maar gewoon simpel ontspannen en rechtrichten. In alle gangen.

Ze gaat een keer mee naar het bos (haar tempo :+) of een rondje door de polder in stap.

En een keer grondwerk/werken aan de hand in stap/buiten aan de hand wandelen.

Meer training kan ze écht nog niet hebben. De focus ligt echt op comfortabel leren gebruik maken van je lijf.
Ze werkt niet twee dagen achter elkaar. Zeker niet onder het zadel. Na een dag rijden is ze vrij.

Ik zal vanaf morgen de magnesium en lucerne ophogen. De olie kijk ik even aan en doe ik gedoseerd. Eerst zien wat de rest aan verbetering geeft.

xLoki

Berichten: 3488
Geregistreerd: 16-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 22:34

Hee Sam! Ik zie dat Wildgirl al hele goede tips geeft :)
Ik zou zelf terughoudend zijn met dure supplementen, gezien die vaak niet (wetenschappelijk) bewezen effectief zijn. Wat bijvoorbeeld een simpele en toch heel effectieve oplossing is voor spierproblemen is sojaschroot. Bestaat uit een heel hoog eiwitgehalte en je hoeft er weinig van te voeren. Voor spierherstel heb je met name eiwit nodig.

Ik heb Loki een tijdje (op aanraden van DA) myoplast en neutradex gegeven na het rijden in het kader van spierherstel. Bij beide middelen merkte ik er weinig van. Hij krijgt nu een behoorlijk eiwitrijk dieet en lijnzaadolie en dat is tot nu toe de beste combi die ik voor hem heb in de 14 jaar dat ik hem heb! Ik zal eens uitzoeken of er wel eens onderzoek naar de actieve stoffen in neutradex en myoplast is gedaan.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Supplement spierherstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 22:36

Neutradex werd mij afgeraden vanwege de hoeveelheid suikers die het bevat.

henshem
Berichten: 1127
Geregistreerd: 20-09-10

Re: Supplement spierherstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 22:41

Ik ben fan van de Recovery plus van jpgef (je paard gezond en fit) en/of de bodybuilder brokjes van jpgef.