[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 08:53

Bedankt voor jullie reacties en jullie tips!

Het is dus voor mijn nicht (ik ben zelf western ruiter en thuis in de American Paint Horses :D ), zij is echt puur op zoek naar een braaf paard voor buitenritten. Geen sport ambities, gewoon lekker het bos in. Leeftijd is daarom ook niet zo belangrijk. Geslacht ook niet (al heeft ze dus wel als voorkeur een ruin). We zijn ook al aan het kijken naar andere rassen ivm de hoge prijzen van de Friezen, maar haar hart ligt toch echt bij de Fries... mochten jullie nog iets weten, dan hoor ik het uiteraard graag :j

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 10:51

Emita schreef:
Bedankt voor jullie reacties en jullie tips!

Het is dus voor mijn nicht (ik ben zelf western ruiter en thuis in de American Paint Horses :D ), zij is echt puur op zoek naar een braaf paard voor buitenritten. Geen sport ambities, gewoon lekker het bos in. Leeftijd is daarom ook niet zo belangrijk. Geslacht ook niet (al heeft ze dus wel als voorkeur een ruin). We zijn ook al aan het kijken naar andere rassen ivm de hoge prijzen van de Friezen, maar haar hart ligt toch echt bij de Fries... mochten jullie nog iets weten, dan hoor ik het uiteraard graag :j



https://www.marktplaats.nl/a/dieren-en- ... ousPage=lr

Er staat ervaren ruiter dus ze zal wel gewoon net zo fris zijn als de gemiddelde kwpner en geen trage trapzak. Het feit dat er notk staat betekent dat er ruimte is voor onderhandelen. Ik zou ze even bellen. Als ik zie wat voor volk er op die friezen Facebook zit houden mensen met friezen er van om lekker te overdrijven namelijk. :Y)

https://www.marktplaats.nl/a/dieren-en- ... ousPage=lr

En anders vond ik deze nog (geen idee hoe hoog haar budget is maar deze ruin is netjes geprijsd).

ynekes

Berichten: 332
Geregistreerd: 10-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 19:27

Friezen zijn echt duur op het moment. En veel staat er particulier niet te koop.
Ik spam nog even wat Pientje;

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gister voor het eerst los gehad. Ze kijkt dus echt niet naar mama. Vandaag ging het iets beter en bleef ze in ieder gevsl binnen de draden van de bak ipv er door heen *\%/*
Het is me er eentje..

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 21:31

https://vm.tiktok.com/ZMeFHvMSy/

Dit is dus de eerste keer dat ik mezelf heb zien mennen. Dit was aan het eind van de rit dus hij was al moe . En het was echt een hele dikke reality check te zien wat een broekie die eigenlijk nog is :oo :o

Maar goed in augustus mag die op ijzers dan zal die ook makkelijker gaan lopen. En dan istie ook weer een stukje sterker. :)

Timmie06
Berichten: 568
Geregistreerd: 16-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 22:31

Pien <3 prachtig. Vooral blijven posten.

Timmie06
Berichten: 568
Geregistreerd: 16-11-14

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 10:40

De datum van de keuring is bekend...bij de nieuwe heuvel 21 april. Ibbeltje ga ik 17 maart wegbrengen voor haar training. Poeh wat spannend.
Ze geeft me zoveel troost na het overlijden van Tim...tjonge wat ben ik blij met haar.
We zijn haar al wel wat aan het voorbereiden en longeren haar nu 3x/4x per week met bijzet en verder loopt ze natuurlijk lekker buiten. Beetje conditieopbouwen voor ze na Lunteren vertrekt. Deze week de tandarts, volgende week de osteopaat en dan nog de smid...dan is mijn meisje klaar voor haar nieuwe avontuur.

Nadia
Oppermuts

Berichten: 28702
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bollenstreek

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 10:45

Spannend Timmie, en leuk ook! Ben benieuwd hoe je meisje het gaat doen :)
Mijn puppy, hij wordt in april 5, staat nog in het veulenboek en ik zit er aan te denken om het voor stamboekopname te laten keuren. Maar ik weet niet of het dit jaar al handig is met al dat corona gebeuren of dat ik het doorschuif naar volgend jaar.

Timmie06
Berichten: 568
Geregistreerd: 16-11-14

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 13:35

Ik zie de thuiskeuring voor mij juist als voordeel. Ibbeltje is dan al 5 weken daar op stal, kent de omgeving en zal zich lekkerder voelen als dat ze alleen voor die ene dag daar moet lopen gok ik? Ik denk wat relaxter allemaal.

Getty_Maan

Berichten: 2592
Geregistreerd: 14-04-06
Woonplaats: Fryslân

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 14:06

Goede ervaring met thuiskeuring. Veel minder stress voor de dieren. Juist nu zou ik een jong dier voor de keuring doen :)

Vindt het altijd wel wat voor die dieren. Lunteren zal goed op je meisje passen. Mooie voorbereiding en apk heeft ze!

Jinthe1

Berichten: 1918
Geregistreerd: 31-03-06

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 16:16

Wat een leuk maar ook spannend vooruitzicht Timmie!
Hier ook nog een veulenboek merrie die naar de keuring zou moeten maar ik vermoed nog een jaartje wachten. Ze was wat later rijp en is het laatste half jaar enorm gegroeid, vooral in beweging. Als ik dan ga dan kijk ik het nog even aan. Wellicht later dit jaar en anders volgend jaar. Ik vind de thuis keuringen ook voordelen hebben en de lifestreams zijn nog veel beter :D

Rodevlinder

Berichten: 2264
Geregistreerd: 16-02-16

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 16:33

Het inspuiten lijkt helaas weinig te hebben geholpen=(
Mijn instructrice heeft haar gisteren gereden en hoewel ze niet meer echt steigert en naar het been schopt, lijkt ze wel last te hebben(of het zit tussen haar oren).
Er zijn niet zoveel opties meer wat ik kan proberen.
Ik overweeg nu alleen om haar even op Metacam te zetten om zo te kijken of het echt pijn is of wellicht tussen haar oren.

Kever
Berichten: 1508
Geregistreerd: 27-01-12
Woonplaats: Precies waar ik moet zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 16:55

Zonnebloem92 schreef:
Het inspuiten lijkt helaas weinig te hebben geholpen=(
Mijn instructrice heeft haar gisteren gereden en hoewel ze niet meer echt steigert en naar het been schopt, lijkt ze wel last te hebben(of het zit tussen haar oren).
Er zijn niet zoveel opties meer wat ik kan proberen.
Ik overweeg nu alleen om haar even op Metacam te zetten om zo te kijken of het echt pijn is of wellicht tussen haar oren.


Weet je ook zeker dat het zadel goed is? Toevallig bij mijn Fries een poos aan het rommelen geweest met boosheid ohz en onregelmatig rechts achter. Ik heb de zadelmaker 2x laten komen en die zei dat m'n zadel goed lag (diegene is al 4 jaar bij mijn paard betrokken en 3 jaar geleden door hem een nieuw maatzadel laten maken). Conclusie bij de kliniek: zadel past niet en daardoor kan ze niet compenseren voor rechts achter (kleine irritatie bij de aanhechting van de pees). Dus daar de betrokken zadelmaker ernaar laten kijken en zadel blijkt te krap én te lang. -O- Hij had nog wel een huurzadel wat zou passen en ja hoor, ze liep na even wennen weer véél beter. Dus zijn nu met dat zadel dat wél past weer rustig aan het opbouwen :D En dan over een paar maanden een nieuw maatzadel want dat paard past natuurlijk weer niks tweedehands :')

Rodevlinder

Berichten: 2264
Geregistreerd: 16-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 17:03

AnneJ1995 schreef:
Zonnebloem92 schreef:
Het inspuiten lijkt helaas weinig te hebben geholpen=(
Mijn instructrice heeft haar gisteren gereden en hoewel ze niet meer echt steigert en naar het been schopt, lijkt ze wel last te hebben(of het zit tussen haar oren).
Er zijn niet zoveel opties meer wat ik kan proberen.
Ik overweeg nu alleen om haar even op Metacam te zetten om zo te kijken of het echt pijn is of wellicht tussen haar oren.


Weet je ook zeker dat het zadel goed is? Toevallig bij mijn Fries een poos aan het rommelen geweest met boosheid ohz en onregelmatig rechts achter. Ik heb de zadelmaker 2x laten komen en die zei dat m'n zadel goed lag (diegene is al 4 jaar bij mijn paard betrokken en 3 jaar geleden door hem een nieuw maatzadel laten maken). Conclusie bij de kliniek: zadel past niet en daardoor kan ze niet compenseren voor rechts achter (kleine irritatie bij de aanhechting van de pees). Dus daar de betrokken zadelmaker ernaar laten kijken en zadel blijkt te krap én te lang. -O- Hij had nog wel een huurzadel wat zou passen en ja hoor, ze liep na even wennen weer véél beter. Dus zijn nu met dat zadel dat wél past weer rustig aan het opbouwen :D En dan over een paar maanden een nieuw maatzadel want dat paard past natuurlijk weer niks tweedehands :')

Ik heb dit zadel(hij is aanpasbaar) nu sinds oktober en toen direct na laten kijken door de zadelmaker, conclusie: zadel ligt goed (moest wel wat opgevuld worden).
Vervolgens in december door een andere zadelmaker na laten kijken, conclusie: zadel ligt goed.
En nu vorige week voordat we gingen rijden heb ik hem wederom na laten kijken, wel wat kleine aanpassingen qua vulling maar wederom de conclusie: ligt goed.
In de kliniek heeft de dierenarts ook meegekeken en die vond hem ook prima liggen.
Dus ik verwacht daar eigenlijk geen problemen mee.

Kever
Berichten: 1508
Geregistreerd: 27-01-12
Woonplaats: Precies waar ik moet zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 17:08

Zonnebloem92 schreef:
AnneJ1995 schreef:
Weet je ook zeker dat het zadel goed is? Toevallig bij mijn Fries een poos aan het rommelen geweest met boosheid ohz en onregelmatig rechts achter. Ik heb de zadelmaker 2x laten komen en die zei dat m'n zadel goed lag (diegene is al 4 jaar bij mijn paard betrokken en 3 jaar geleden door hem een nieuw maatzadel laten maken). Conclusie bij de kliniek: zadel past niet en daardoor kan ze niet compenseren voor rechts achter (kleine irritatie bij de aanhechting van de pees). Dus daar de betrokken zadelmaker ernaar laten kijken en zadel blijkt te krap én te lang. -O- Hij had nog wel een huurzadel wat zou passen en ja hoor, ze liep na even wennen weer véél beter. Dus zijn nu met dat zadel dat wél past weer rustig aan het opbouwen :D En dan over een paar maanden een nieuw maatzadel want dat paard past natuurlijk weer niks tweedehands :')

Ik heb dit zadel(hij is aanpasbaar) nu sinds oktober en toen direct na laten kijken door de zadelmaker, conclusie: zadel ligt goed (moest wel wat opgevuld worden).
Vervolgens in december door een andere zadelmaker na laten kijken, conclusie: zadel ligt goed.
En nu vorige week voordat we gingen rijden heb ik hem wederom na laten kijken, wel wat kleine aanpassingen qua vulling maar wederom de conclusie: ligt goed.
In de kliniek heeft de dierenarts ook meegekeken en die vond hem ook prima liggen.
Dus ik verwacht daar eigenlijk geen problemen mee.


Ik denk dat je er dan wel vanuit mag gaan dat het goed ligt, ja :D
Waar bij mij de da ook nog even aan dacht was een maagzweer, heb je daar ook al eens aan gedacht?
Succes! Hopelijk komt er snel duidelijkheid!

SunnyHorse
Berichten: 1249
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 01:52

Ynekes, de blik van Pien op die foto’s, daar straalt al best wel wat attitude uit :D lijkt me trouwens zenuwslopend, die veulens die dan de andere kant van de bedrading gaan bekijken.

Timmie: dat is al snel dat je haar kan wegbrengen. Spannend! Leuk hoor. Je levert haar daar in iedergeval tip top af en dan NH er goed mee verder. Fijn dat ze zoveel troost geeft. Doet nog lang zeer hè, gemis van een dier...

Absolem, krijg helaas je filmpje niet aan de praat. Zie het zelf dus niet. Soms vergis je je even, en is zo’n filmpje heel handig om met frisse ogen er naar te kijken. Het komt wel! En je zal vast ook andersom mee gaan maken: je denkt dat het een guppy is en op een dag zie je ineens een groot volwassen paard.

Jinthe, is die van jou vrij laat in seizoen geboren? Waar zou jij haar dan willen wegbrengen? Soms kan het ook weer in eens hard gaan in groei, misschien is augustus of september nog niet eens een gekke optie?

Zonnebloem. Wat balen! Je hoopt natuurlijk op een zichtbaar blij paard, maar dat was het nog niet echt dus. Snap wel dat je de optie nog wil uitproberen hoe ze is met metacam om toch mogelijk iets uit te sluiten. Heel erg jammer dat het resultaat nog niet helemaal is wat je gehoopt had.

Timmie06
Berichten: 568
Geregistreerd: 16-11-14

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 10:34

Zonnebloem, wat balen...frustrerend ook dat je je vinger er niet achter kan krijgen he?
Snap idd je keuze voor metacam dan kun je pijn al dan niet uitsluiten.

Jinthe1

Berichten: 1918
Geregistreerd: 31-03-06

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 10:54

Sunnyhorse, de mijne is al 6 zelfs. Ze was achter altijd wat slap en haar stap is niet haar sterkste kant maar sinds ik een ander zadel heb het laatste half jaar gaat ze met enorme sprongen vooruit in haar hele ontwikkeling. Ik heb met haar nooit de ambitie gehad om naar de keuring te gaan maar nu zou het bijna jammer zijn om het te laten liggen. Ze heeft zeker momenten waarop ze sterwaardig zou zijn dus inderdaad wellicht toch nog wat later in het seizoen. We zien wel. Het heeft aan de andere kant voor mij geen meerwaarde met deze merrie. Ik heb nog geen fok of verkoopplannen met haar.

Zonnebloem, wat zuur. Je had er zo op gehoopt maar inderdaad wat je zegt, wellicht zit er nu ook wel wat tussen haar oren. Ik moet wel zeggen dat ik verschillende zadelpassers hij mijn paard heb gehad toen ze soortgelijk verdrag vertoonde. Ze beweerden allemaal dat het zadel goed pastte. Toen een stalgenoot een leenzadel kreeg omdat haar eigen zadel maar de fabriek terug moest heb ik dat er leenzadel er toch eens opgelegd. Het resultaat was een paard wat direct anders reageerde en ging lopen. Ik heb toen de zadelpasser een bericht gestuurd met de vraag of ik ook met dat zadel mocht rijden en in die twee maanden kreeg ik een compleet ander paard. Ik heb dus dat leenzadel gekocht ;)
Het is dus het overwegen waard om toch eens iets anders te proberen al snap ik dat het bij jou iets anders is dan bij mij. Ze zullen haar niet voor niets hebben ingespoten en dat is bij mijn paard niet van toepassing geweest. Hoop dat je een beter beeld krijgt door ze even op pijnstillers te zetten. Wat een lastige zoektocht zo :(:)

boemel

Berichten: 8404
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 11:51

Ook ik heb de ervaring dat verschillende zadelmakers een zadel goed vonden.

Ik heb 3 verschillende zadelmakers bij mn paard gehad. Ook de dierenarts erbij gehad, die natuurlijk geen zadelpasser is, maar het wel goed vond liggen en bij mijn toen 5 jarige merrie aan kissing spines dacht.

Uiteindelijk heb ik er Ali van Sella bij gehad. Die zei dat mijn zadel weliswaar op het oog mooi aansloot,maar dat de boomvorm niet paste bij mijn paard haar rug en manier van beweging.

Hij vond ook dat ik geen meter meer met mijn paard moest rijden met dat zadel.
Hij liet een leenzadel achter en ik had een nieuw zadel in bestelling.

Wat een verademing! Eindelijk een relaxed paard dat zich steeds fijner liet rijden.
Tot de peesblessure dan, maar dat is domme pech.

Kan je niet van je instructrice of stadgenoot een zadel eenmalig lenen om te kijken of er dan ook zoveel verzet is?

ynekes

Berichten: 332
Geregistreerd: 10-05-08

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 22:41

We hebben er weer eentje om te kunnen spammen;Afbeelding

ynekes

Berichten: 332
Geregistreerd: 10-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 08:00

Spannend Timmie. Je geeft ze dan echt even uit handen. Een maand tijd om voor te bereiden is mooi! Ben benieuwd!

Zonnebloem.. wat ontzettend vervelend dat het niet lijkt te hebben geholpen. Soms zit het ook in hun koppie als iets al heel lang zeer doet. Misschien wel goed idee door met metacam te proberen en te kijken wat ze dan laat zien. Moeilijk hoor.

Nadia
Oppermuts

Berichten: 28702
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bollenstreek

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 08:27

Een knappe baby hoor ynekes, hoe heet hij/zij?

ynekes

Berichten: 332
Geregistreerd: 10-05-08

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 08:31

Nadia.. Ze heet Pienter fan 'e Wierumerwei. We noemen haar Pientje

Nadia
Oppermuts

Berichten: 28702
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bollenstreek

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 12:45

Oh ja, Pientje <3 ik vind de naam echt zo schattig.

Janinevv

Berichten: 13242
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 12:48

Ahhh knappie !!

Onze Jelske helemaal onder de mijt zo sneu, dus moest haar helemaal wassen gelukkig warm dagje vandaag.

Afbeelding

Ben nog steeds niet echt blij met hoe ze eruit ziet.

Hopelijk straks op het gras dat ze als een speer gaat.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 13:05



Poging 2! Mijn broekie voor de wagen van de zijkant gefilmd.


@janine ja snap ik wel :( is ze nu wel echt helemaal leeg qua wormen? Ik vind haar nog steeds zo bol staan. Mijten zijn rot ja. Haast ook niet te voorkomen als ze zo een klap hebben gehad.