Gevaarlijk eenkennig paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
purny

Berichten: 27461
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 23:02

Rennie89 schreef:
Ik zou persoonlijk kijken of het mogelijk is om het dier naar een natuurgebied met paarden te verplaatsen, het is een risico maar uiteindelijk blijven het kuddedieren en zal ze zich wel aan moeten passen en neemt het instinct het over... kan ze in elk geval paard zijn.

Is ze ook door de medische molen gehaald?

Edit; het is pas een maand? Dan zou ik echt uitgaan van een medische oorzaak.

Nee dit vind ik echt een slecht idee. In een natuurgebied loop je altijd de kans dat er mensen kunnen komen. En dan moet je zeker niet zo'n dier daar zetten

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt


Vivjofja
Berichten: 29
Geregistreerd: 20-02-21

Re: Gevaarlijk eenkennig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-02-21 23:15

Ik zie veel reacties en ze zullen waarschijnlijk niet allemaal doelbewust naar mij zijn gericht, maar onthoudt even dat ik niet degene ben die het paardje wil laten inslapen. Ze is jong en gezien ze volledig gezond is vindt ik dat ze een kans verdient.

En we zullen een kijken naar iemand die nog meer verstand heeft in gedragstraining. Maar de eigenaar zelf heeft 6 andere paarden en heeft zeker wel een spaarpotje, maar misschien niet genoeg voor dit alles.

Morgen gaan wij wel de beveiligingsbeelden nakijken gezien ze natuurlijk op een verkeerde manier in de hand kan zijn gehaald toen wij er niet waren (bijvoorbeeld in de wei). Deze kans is vrij klein, maar toch even kijken of daar misschien een probleem ligt.


De pony is sinds ze de opfok uit is elke dag in de hand gehaald, niet alleen door de eigenaar maar ook door haar eigen kinderen (onder toezicht) en door mij. Ze heeft dus alle aandacht en liefde gehad die ze nodig heeft.


Update ; Totdat we iets hebben gevonden of een gedragstrainer ga ik vooral een beetje grondwerk doen (wel op afstand), of we daar misschien een oplossing in kunnen vinden.
PS; Ik heb meerdere cursussen en lessen gehad in grondwerk en hoef hier geen commentaar op ;) Tips mag


mika11

Berichten: 11103
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 23:24

Nou ja, het is een raar verhaal allemaal hoor.
Een eigenaar met 6 paarden die een kleine A pony naar de slager wil brengen omdat ze sinds kort moeilijk gedrag heeft.
Er is wel geld genoeg geweest voor allerlei onderzoeken om te bevestigen dat de kleine pony kern gezond is.
Maar dan is het geld op en moet de pony maar naar de slager.

Ik denk dat dit verhaal sterk overdreven of verzonnen is, of dat de pony gewoon verpest is door de eigenaar/kinderen/mede eigenaar.
Maar hoe dan ook, goed dat je wilt helpen met de pony!
Laatst bijgewerkt door mika11 op 22-02-21 23:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Telpeva

Berichten: 14690
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 23:41

De reden dat ik er van uit ging dat je haar wou kopen is omdat je aan gaf dat de eigenaar het dier wilt laten inslapen (dat lees ik als: ze wil niet verder ermee dokteren of opvoeden), en omdat jij er naar mijn idee duidelijk wel mee aan de slag wilt gaan :) dat heb ik dan verkeerd begrepen!

Ps, ik vind het super lief van je dat je zo begaan bent met het dier!

Ever make mistakes in life? Let's make them birds. Yeah, they're birds now.
http://www.migaria.com/popcorn.gif

Sherivey
Berichten: 8595
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Gevaarlijk eenkennig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 23:44

Is het niet beter om de pony dan te late staan tot er een gedragstrainer bij is geweest? Om zo te voorkomen dat het gedrag erger wordt?

:wave:

Vivjofja
Berichten: 29
Geregistreerd: 20-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-02-21 23:47

Dilan93 schreef:
Is het niet beter om de pony dan te late staan tot er een gedragstrainer bij is geweest? Om zo te voorkomen dat het gedrag erger wordt?

Ik denk persoonlijk dat dat bij veel pony's wel het beste is maar ik ken haar al ongeveer 3,5 jaar gezien ik ze ging verzorgen toen zij een halfjaar oud was en met stilstaan maak je haar echt niet gelukkig. Daarom gooi ik haar, ondanks het trappen en 'gevaarlijke' gedrag', meestal wel los of probeer ik nog iets te doen zodat ze wel beweging krijgt :) Zonder aandacht denk ik dat het gedrag misschien juist kan gaan verergeren.

Sherivey
Berichten: 8595
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 23:50

Vivjofja schreef:
Dilan93 schreef:
Is het niet beter om de pony dan te late staan tot er een gedragstrainer bij is geweest? Om zo te voorkomen dat het gedrag erger wordt?

Ik denk persoonlijk dat dat bij veel pony's wel het beste is maar ik ken haar al ongeveer 3,5 jaar gezien ik ze ging verzorgen toen zij een halfjaar oud was en met stilstaan maak je haar echt niet gelukkig. Daarom gooi ik haar, ondanks het trappen en 'gevaarlijke' gedrag', meestal wel los of probeer ik nog iets te doen zodat ze wel beweging krijgt :) Zonder aandacht denk ik dat het gedrag misschien juist kan gaan verergeren.

Of juist verbetert, gezien ze dit gedrag niet voor niets vertoont :)

Kan soms goed zijn voor een paard om dan even niks te doen. Aangezien ze zo heftig reageert op mensen die in haar buurt komen.

Ze komt wel gewoon dagelijks buiten denk ik?

:wave:

Vivjofja
Berichten: 29
Geregistreerd: 20-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-02-21 23:54

Dilan93 schreef:
Of juist verbetert, gezien ze dit gedrag niet voor niets vertoont :)

Kan soms goed zijn voor een paard om dan even niks te doen. Aangezien ze zo heftig reageert op mensen die in haar buurt komen.

Ze komt wel gewoon dagelijks buiten denk ik?
Ze heeft een weekje stilgestaan om te kijken of het hielp, maar het heeft echt niks verbetert. Ze werd er juist humeurig door.

Ik snap je advies wel, maar zij reageert ipc op paarden precies hetzelfde en uit ervaring weet ik dat je haar er niet blij mee maakt.

Ze komt elke dag buiten, van 8 uur sochtends tot 10 uur savonds dus zo goed als de hele dag :) Af en toe staat ze ook in de molen, als die vrij is.

Flo123
Berichten: 212
Geregistreerd: 24-05-10
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 00:28

Profesional inhuren, nie zelf gaan proberen want als je niet precies weet waar je mee bezig bent ontwikkel je juist problemen bij zo'n pony helaas! Waar zit je precies?
Ik ben gedragsdeskundige, het is mijn werk om problemen op te lossen ;)
Misschien zit ik wel een beetje in jou omgeving?

Problemen met je paard met trailerladen, in de omgang, rijden, longeren e.d.?? Of wil je een gewoon een stapje verder komen met je paard?? Dan help ik je graag verder:
********************************************** www.gowithflo.nl **********************************************

Brainless

Berichten: 29720
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 00:34

Citaat:
zij is super lief naar haar eigenaresse maar bij vreemde mensen is ze hardstikke gevaarlijk.

Als de pony bij de eigenaresse heel makkelijk en lief is is het mss goed om te kijken of te overleggen wat zij doet waardoor ponylief wel braaf is.

Mijn vorige paard had ook de neiging om vreemde (vooral mannen ) volledig de wei uit te werken als ik er niet bij was.
Hoefde echt geen gedragstherapeut bij te komen hoor.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Nathalie w

Berichten: 750
Geregistreerd: 05-04-01

Re: Gevaarlijk eenkennig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 04:16

Lief Vifjofja dat je zo met de pony begaan bent. Maar als ze bij de eigenaar wel lief is waarom steekt dier er dan niet wat meer tijd in?
Misschien kun je beter met je grondwerk wachten tot je iemand hebt die jullie kan helpen want tot nu toe lijkt het geen verbetering te hebben gegeven. Veel succes.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 07:05

Is er aan ppid gedacht? Als dat kan bij jonge paarden(??)
Shetlander in een opvang in de buurt was ook agressief. Behalve naar zijn eigenaar. Vreemden moest hij niet hebben. Het was een hengst dus kon niet samen met andere paarden, castreren geen optie ivm ouderdom.

Hij had enorm hoge waardes voor ppid. Staat op prascend en zijn gedrag is compleet veranderd. Iedereen kan hem aaien, in de wei komen, zelfs een dekentje opdoen.


Zelf heb ik een Welsh pony gehad (ook wel een Oudje) die door pijn van artrose in de benen "agressief" werd. Zij haalde ook uit, stoof in galop op me af de eerste dagen. Tot ik dierenarts erbij gehaald heb en ze op pijnstillers kwam te staan. (previcox). Ze bleef wel zuur (typisch merrie zeg maar), maar haalde niet meer uit of stoof niet meer in galop op me af. Tot het weer herfst werd en kouder, toen begon het van voor af aan en Zonderde ze zich ook af.. De pijn werd te erg dus heb ik haar laten inslapen.
In opvangcentrum waar ik haar adopteerde werd ze Diva genoemd omwille van dat gedrag en daarom wou niemand haar adopteren want het kon niet met kinderen omwille van dat gedrag . Ze stond er al een half jaar ter adoptie.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 23-02-21 07:21, in het totaal 3 keer bewerkt

Leef en laat leven.

SjonnieZ

Berichten: 2303
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 07:09

Vivjofja schreef:
Ik denk persoonlijk dat dat bij veel pony's wel het beste is maar ik ken haar al ongeveer 3,5 jaar gezien ik ze ging verzorgen toen zij een halfjaar oud was en met stilstaan maak je haar echt niet gelukkig. Daarom gooi ik haar, ondanks het trappen en 'gevaarlijke' gedrag', meestal wel los of probeer ik nog iets te doen zodat ze wel beweging krijgt :) Zonder aandacht denk ik dat het gedrag misschien juist kan gaan verergeren.


Huh nu snap ik jouw verhaal niet meer. Je gaf eerder aan dat ze net uit de opfok komt en nu heb je haar altijd verzorgt..
Het begint nu toch wel een beetje als het is vakantie en welkom op bokt verhaal te klinken.

Escada

Berichten: 3839
Geregistreerd: 25-10-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 07:55

Je schrijft op je profiel dat je al duizenden lessen hebt gehad in Natural Horsemanship, dan ben jij toch haast de professionel? Ik snap dan niet waarom je dit ponytje niet zelf kan helpen ;)
Ik denk dat het verhaal een beetje word aangedikt net zoals de 'duizenden' lessen. Toch knap met 15 jaar :)

Volg ons! @purarazavalerio

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 07:59

Aan een A-pony heb je helemaal niks als ze de enigen die er op passen aanvalt.
En ook iemand die een weidemaatje zoekt zal geen trek hebben in 'n pony die agressief is.
Zou 'm dus eveneens naar de slacht doen.

Sherivey
Berichten: 8595
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 08:46

Escada schreef:
Je schrijft op je profiel dat je al duizenden lessen hebt gehad in Natural Horsemanship, dan ben jij toch haast de professionel? Ik snap dan niet waarom je dit ponytje niet zelf kan helpen ;)
Ik denk dat het verhaal een beetje word aangedikt net zoals de 'duizenden' lessen. Toch knap met 15 jaar :)

Vandaar dat ik eerder ook al vroeg van wie de lessen en cursussen waren. Helaas geen antwoord op gehad.

Ik rij ook al 18 jaar paard. Wil niet zeggen dat ik al 18 jaar kan paardrijden en nu een prof ben

:wave:

Dieuwke_
Berichten: 4539
Geregistreerd: 10-12-06

Re: Gevaarlijk eenkennig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 08:57

Je maakt er wel een sensationeel verhaal van. Camerabeelden van de wei tot een halfjaar terug gaan bekijken?

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 08:58

Vivjofja schreef:
. Ik kan haar niet eens verplaatsen van de wei naar de bak.



Maar hoe wil je dan bezig met haar?


Welke onderzoeken zijn er gedaan door de dierenarts,weet jij dat zo?

SjonnieZ

Berichten: 2303
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 09:25

Vivjofja schreef:
Hii, ik heb even advies nodig want ik ben echt ten einde raad..

Op stal hebben wij een eenkennige pony staan (A pony'tje), zij is super lief naar haar eigenaresse maar bij vreemde mensen is ze hardstikke gevaarlijk. De kinderen van de eigenaren kunnen er ook niet bij, ze trapt bewust naar je toe.

Ze is 4 jaar en is hier geboren en opgegroeid. Haar mama hebben wij ook hier gehad, maar die is inmiddels verkocht. We hebben geen idee wat haar gedrag veroorzaakt. Ze heeft te koop gestaan, maar geen geïnteresseerden want is gewoon 'gevaarlijk'.

Nu wil de eigenaresse haar laten inslapen omdat het té gevaarlijk is.. Ik vind het best oneerlijk, want ik geloof wel dat ze het kan. Maar wat kan ik nou nog doen?

Borstelen kan niet, aan de hand wandelen kan niet, longeren kan niet. Ik kan haar niet eens verplaatsen van de wei naar de bak. Met andere paarden kan ze ook niet samen, valt ze ook aan.

Wie o wie heeft raad?

Of zou ik haar gewoon naar de bak moeten brengen en een stukje afzetten (anders ontsnapt ze) en gewoon een beetje moet losgooien. Ik kan het niet goed uitleggen maar een beetje zoals een Join-Up, al is het ook wel totaal anders omdat je het paard niet laat rennen tot het zich overgeeft (ik heb het al een paar x gebruikt op paarden dus heb verstand, en ik heb zat lessen erin gehad dus ik weet wat ik doe). Zou dat nog iets kunnen zijn wat werkt?

Ze is volledig geheckt door dierenarts, hoefsmid en tandarts. Pijnvrij.

Het is niet gekomen door bijv. teveel snoepjes gezien wij altijd gewerkt hebben met clickertraining. Als ik een open hand heb met een snoepje erin, pakt ze het pas zodra ik een keer klik met mijn tong of de clicker.



Ik heb je OP er nog eens bijgepakt.
Je spreekt je zelf op diverse punten tegen.
- hier geboren en opgegroeid wordt opeens een opfok.
- je kunt haar niet eens van de wei naar de bak brengen maar later gooi je haar wel dagelijks los in de bak.

Dit in combinatie met het gegeven dat je al 4x je OP hebt aangepast en je bokt account ongeveer even oud is als je topic
En het vakantie tijd is zeg ik TS get a life!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 10:23

Ik schrik hier echt van de reacties. En jullie noemen zich paarden mensen? Pony is 4 en is aan het puberen en ja, sommige puberen fel. Daarnaast voelt zo'n dier heel goed aan wanneer het indruk maakt. Toen mijn jongste 3 was, had ik een verzorgster voor mijn shet die nogal snel in paniek schoot. Mijn jongste had heel snel door dat zij de wei uit liep, zodra hij een rondje ging galopperen en maakte er na een paar weken een spelletje van om haar uit de weide te jagen. Nu is hij 6 en heb ik een verzorgster voor hem die niet genoeg grenzen durft te stellen, met daar bovenop een pijn probleem dat we pas vorige week gevonden heeft. Paard steigert, bokt en bijt al een tijdje bij mijn verzorgster als ze er aan de hand mee gaat wandelen, deed ie bij mij niet. Dat pijn de oorzaak is, werd vorige week bij toeval ontdekt nadat ik voor een ander medisch probleem iemand bij hem had die op een holistische wijze paarden behandeld. De oorzaak wordt nu behandeld, het gevolg moet er uit getraind worden. Vind het echt sneu om hier te lezen dat zoveel mensen niet eens op zoek zouden gaan naar de oorzaak van probleem gedrag en een paard zonder het een kans te geven zouden afmaken.

Sherivey
Berichten: 8595
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Gevaarlijk eenkennig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 10:30

Ik vind dat er nogal een verschil zit tussen puberen en gevaarlijk gedrag vertonen.
Of is de eigenaresse de enige persoon in die hele omgeving die met een puberend paard overweg kan?

:wave:

cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 10:35

Escada schreef:
Je schrijft op je profiel dat je al duizenden lessen hebt gehad in Natural Horsemanship, dan ben jij toch haast de professionel? Ik snap dan niet waarom je dit ponytje niet zelf kan helpen ;)
Ik denk dat het verhaal een beetje word aangedikt net zoals de 'duizenden' lessen. Toch knap met 15 jaar :)

Precies wat ik ook dacht maar niet netjes neer kon zetten.

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 10:46

Anastasia24 schreef:
In slapen is in mijn ogen echt pas de laatste optie. Waarom heeft de eigenaresse er haast mee? Is zij niet in staat tot een groter medisch onderzoek? Waarom word er geen hulp ingeschakeld van mensen die daadwerkelijk weten wat ze doen?

Ooit gehoord van de uitdrukking "an accident waiting to happen"?

Elisa2

Berichten: 37040
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 14:02

SVRL schreef:
Ik schrik hier echt van de reacties. En jullie noemen zich paarden mensen? Pony is 4 en is aan het puberen en ja, sommige puberen fel. Daarnaast voelt zo'n dier heel goed aan wanneer het indruk maakt. Toen mijn jongste 3 was, had ik een verzorgster voor mijn shet die nogal snel in paniek schoot. Mijn jongste had heel snel door dat zij de wei uit liep, zodra hij een rondje ging galopperen en maakte er na een paar weken een spelletje van om haar uit de weide te jagen. Nu is hij 6 en heb ik een verzorgster voor hem die niet genoeg grenzen durft te stellen, met daar bovenop een pijn probleem dat we pas vorige week gevonden heeft. Paard steigert, bokt en bijt al een tijdje bij mijn verzorgster als ze er aan de hand mee gaat wandelen, deed ie bij mij niet. Dat pijn de oorzaak is, werd vorige week bij toeval ontdekt nadat ik voor een ander medisch probleem iemand bij hem had die op een holistische wijze paarden behandeld. De oorzaak wordt nu behandeld, het gevolg moet er uit getraind worden. Vind het echt sneu om hier te lezen dat zoveel mensen niet eens op zoek zouden gaan naar de oorzaak van probleem gedrag en een paard zonder het een kans te geven zouden afmaken.


Mee eens, en hoe gevaarlijk kan een a pony zijn? daarnaast merrie..de dagen worden langer, meer licht. Bij sommige merries gaat dan de hormoonhuishouding tijdelijk even flink op hol.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

josien_m_
Berichten: 2402
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Gevaarlijk eenkennig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 14:29

Je noemt het gevaarlijk gedrag, maar hoe ziet dat er uit? Hoe gedraagt ze zich dan en hoe valt ze paarden aan? Is dat echt aanvallen of haar ruinte innemen of wat doet ze precies? wat doet die mens of het kind waarop het dier reageert? Het kan trouwens best dat ze gewoon kinderen niet leuk vindt...die gedragen zich onvoorspelbaar en zijn beweeglijk of luidruchtig en die afkeer dat komt vaker voor hoor.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 68 bezoekers