Paard kijken in belgie in corona tijd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Urielle

Berichten: 50068
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 10:34

k_m schreef:
In de verklaring op eer kan je letterlijk invullen dat het om dieren te verzorgen is / medische noodzaak.

Dat kan, maar is ook weer niet de bedoeling van die regel.
De eigenaar van mijn trainingspaard voert, doet de stallen etc etc dus ik heb daar als ruiter nu ook gewoon niks te zoeken.

Als iedereen gaat lopen klöten met die verklaring zijn er straks geen versoepelingen meer maar is de grens gewoon dicht.

May the odds be ever in your favor.
Wrangler 22-04-2003 * 02-11-2015


k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 10:48

Rustig :+ ik bedoelde het voor de persoon die naar de kliniek moest met haar paard. Maar jij mag ook gewoon de grens over want rijden wordt ook als essentiële verzorging gezien. Als je dat zelf niet vind dan hoef je niet te gaan, maar het kan gewoon.

De andere discussie is gewoon maar net de interpretatie van de politie als ze je tegenhouden. Zoals al aangegeven doen ze echt niet heel moeilijk en ja ik steek heel vaak de grens over. Maar voor de persoon die naar de kliniek moet, die kan dat gewoon invullen daar is een speciale lijn voor voorzien in het attest.

ToosxHorses
Berichten: 134
Geregistreerd: 19-10-13
Woonplaats: België

Re: Paard kijken in belgie in corona tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 10:52

Ik werk op een verkoopstal (België) en er zijn ondertussen toch ook wel wat Nederlandse klanten over de vloer geweest in Coronatijd.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 12:53

ToosxHorses schreef:
Ik werk op een verkoopstal (België) en er zijn ondertussen toch ook wel wat Nederlandse klanten over de vloer geweest in Coronatijd.


Tja, dan hebben ze geluk dat er nog geen controle is geweest, de boetes zijn niet min als je betrapt wordt. Een paard kopen is geen essentiële verplaatsing. Jammer dat mensen zo laks en zo egoïstisch zijn.

Thestral

Berichten: 1231
Geregistreerd: 27-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 16:50

[qute="SVRL"]
keona schreef:
k_m schreef:
In de verklaring op eer kan je letterlijk invullen dat het om dieren te verzorgen is / medische noodzaak.

Ja en voor opleiding ook. Paard is voor de opleiding. Ik ga zo vaak België in. Dus weet echt wel wat wel en niet kan, sommige hier roepen maar gewoon wat.


Of je bent gewoon nog nooit tegen gehouden en denkt dat je niets doet wat niet mag. Ze zijn hier al 2 dagen serieus aan het controleren op de grensovergangen en er zijn al heel wat mensen terug gestuurd. Als iemand in dit topic niet eens de grens over mag om haar eigen fret terug op te halen, ga je ook niet de grens over mogen om naar een paard te gaan kijken dat niet eens je eigendom is, zelfs al is het een potentiële aankoop voor je opleiding.[/quote]


Nou, precies dit dus. Ik mocht ook mijn fret niet ophalen uit belgie. werd mooi terug gestuurd en woon ook vlak bij de grens. RIVM etc weten zelf niet wat ze zeggen. De mensen waar jij van denkt dat die "maar wat zeggen" zijn waarschijnlijk gewoon slecht geinformeerd (zoals ik dus). De 1e van het rivm zei dat ik gewoon mocht gaan maar niet langer dan 48uur want dan moest ik in thuiscarantaine. toen ik bij de grens terug gestuurd werd en ik nogmaals met rivm had gebeld zei een andere muts aan de telefoon dat ik inderdaad de grens niet over mocht. Dus zeg het maar he.....


Lukasje
Berichten: 11217
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 18:55

eilleen333 schreef:
Charaz schreef:

Bedankt voor deze! Moet volgende week met een pony naar de kliniek in België, maar had nog niet gevonden (ook niet gezocht) dat ik deze dan ook in moet vullen.
Nou wordt je met een auto van een kliniek in Nederland niet erg vaak gecontroleerd kan ik je vertellen, maar weet niet hoe streng de Belgen daarmee zijn. Maar deze verplaatsing is wel noodzakelijk, dus hoop het het soepel gaat. Rij niet voor m’n lol 2,5 uur met de trailer enkele reis.


Vraag vooraf al zeker een attest van de kliniek zodat je dat kan tonen.

Don't take anything for granted

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Re: Paard kijken in belgie in corona tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 21:15

Testral je moet formulier van eer mee nemen en invullen. Verder succes maar ik ga regelmatig naar België net als een vriendin van me. Dus weet waar ik over praat.

mendurance klasse 1 +6 dubbelspan pony's.
www.fiftyshadesofred.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 21:25

keona schreef:
Testral je moet formulier van eer mee nemen en invullen. Verder succes maar ik ga regelmatig naar België net als een vriendin van me. Dus weet waar ik over praat.


Als je geen geldige reden hebt, zal de politie je terug sturen en als je pech hebt een boete van 200 euro geven, formulier op eer verandert daar niets aan. Fun uitstappen naar België en al wat niet essentieel is, is verboden.

Kidde
Berichten: 3445
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 21:33

SVRL schreef:
keona schreef:
Testral je moet formulier van eer mee nemen en invullen. Verder succes maar ik ga regelmatig naar België net als een vriendin van me. Dus weet waar ik over praat.


Als je geen geldige reden hebt, zal de politie je terug sturen en als je pech hebt een boete van 200 euro geven, formulier op eer verandert daar niets aan. Fun uitstappen naar België en al wat niet essentieel is, is verboden.



250 euro zelfs :j https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/333 ... ing-op-eer

eilleen333

Berichten: 12841
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 21:43

Lukasje schreef:
eilleen333 schreef:
[quote="Charaz"
https://travel.info-coronavirus.be/nl/essentiele-reis
[/quote
Bedankt voor deze! Moet volgende week met een pony naar de kliniek in België, maar had nog niet gevonden (ook niet gezocht) dat ik deze dan ook in moet vullen.
Nou wordt je met een auto van een kliniek in Nederland niet erg vaak gecontroleerd kan ik je vertellen, maar weet niet hoe streng de Belgen daarmee zijn. Maar deze verplaatsing is wel noodzakelijk, dus hoop het het soepel gaat. Rij niet voor m’n lol 2,5 uur met de trailer enkele reis.


Vraag vooraf al zeker een attest van de kliniek zodat je dat kan tonen.


Ik heb inderdaad de afspraak bevestigd op mail en voor de zekerheid geprint.
Rij zelf als DA ook in een kliniekauto, dat helpt vaak ook mee. Kan altijd zo doorrijden bij de controles tijdens de avondklok in Nederland.

<3Mone-Mesia van 't Witteveen <3
https://www.vet-service.nl Paardentandarts/ paardendierenarts aan huis
https://www.willowranchsanctuary.com/

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 21:56

SVRL schreef:
keona schreef:
Testral je moet formulier van eer mee nemen en invullen. Verder succes maar ik ga regelmatig naar België net als een vriendin van me. Dus weet waar ik over praat.


Als je geen geldige reden hebt, zal de politie je terug sturen en als je pech hebt een boete van 200 euro geven, formulier op eer verandert daar niets aan. Fun uitstappen naar België en al wat niet essentieel is, is verboden.


Nee dat is voor TS dan haar knuffel contact en mag gewoon. Fun uitstappen is iets anders dan naar je vaste contact.

Anoniem

Re: Paard kijken in belgie in corona tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 22:12

@k_m: TS kent de verkopers van dat paard niet, het is gewoon een flagrante leugen om hen haar knuffel contact te noemen. Daarnaast is zelfs familie bezoek over de grens verboden, tenzij er een begrafenis of huwelijk is. Je mag ook geen vrienden over de grens bezoeken, enkel personen die een vaste relatie hebben mogen naar mekaar gaan.
Echt walgelijk hoe mensen hier de regels aan hun laars lappen. Bedankt, dankzij jullie blijft het virus vrij spel hebben en kan iedereen die zich wel aan de regels houdt nog langer opgesloten zitten. Ze zouden de boetes nog hoger moeten maken.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Paard kijken in belgie in corona tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 22:19

Maar ik zeg toch niks over ts :+ Ik zeg iets over de situatie waar jij op reageert. Dat mag gewoon wel. Jij reageerde daarop, maar de plaatser van die reactie doet helemaal niks verkeerd.

Een paard gaan kijken in NL of in BE is exact hetzelfde. Als je daarbij afstand houd en een mondmasker draagt gaat dat prima. En dan heb ik het niet over of dit mag of niet. Maar je moet echt niet overdrijven. Een virus kent geen landsgrenzen.

Ik ga maar uit dit topic. Als je voor je werk echt 100den keren de grens over mag, maar je ineens walgelijk bent en een virus verspreider bent als je dat buiten de werkuren wilt doen. :Y)

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 22:22

Wij hebben de corona info lijn gebeld en ons is verteld dat verkoop en kijken naar paarden niet is toegestaan en bij controle toch een fikse boete kan worden geriskeerd.

Wij hebben nog 3 paarden "on hold" verkocht tot de grenzen open gaan voor Nederland en Duitsland. Deze waren al soort van verkocht voor de grens dicht ging maar de beslissing tot aankoop kwam erna.

Je mag alleen de grens over als je bijvoorbeeld in Nederland woont maar je paard in België staat of andersom, omdat verzorging van het dier essentieel is. De aankoop en bezichtiging van een nieuw paard valt daar echter niet onder. Dus zelfs een aankoopbewijs van voordat de grens "dicht ging" is geen geldig bewijs om de grens over te gaan bij controle.

Wij wisten dit dus ook niet 100% zeker en iedereen zei maar "ja hoor dat kan!" maar na navraag bij de officiële instanties bleek dit dus niet het geval...

You Know Who | ykw-gypsyhorses.com
Ruim 9 jaar kleurfokker van Irish Cobs in dun, pearl & meer!

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Paard kijken in belgie in corona tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 22:24

@Chimello, duidelijk! Dan is die twijfel de wereld uit!

Ik ben er wel van overtuigd dat er veel politie agenten je wel door zouden laten. Maar dat is natuurlijk dan een ander verhaal. Er staat ook erg weinig controle. Maar voila nu is het duidelijk, mag niet dus wachten dan. :wave: En ja dat staat compleet los van het feit dat ik het on gevaarlijk vind. Dat betekend niet dat je het dan wel zomaar moet gaan doen. Maar eindelijk weet iemand het echt van een officiele instantie. :)

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 23:04

SVRL schreef:
keona schreef:
Testral je moet formulier van eer mee nemen en invullen. Verder succes maar ik ga regelmatig naar België net als een vriendin van me. Dus weet waar ik over praat.


Als je geen geldige reden hebt, zal de politie je terug sturen en als je pech hebt een boete van 200 euro geven, formulier op eer verandert daar niets aan. Fun uitstappen naar België en al wat niet essentieel is, is verboden.

Laat maar zitten . Wie heeft het over fun, niemand ze heeft het nodig voor school

mendurance klasse 1 +6 dubbelspan pony's.
www.fiftyshadesofred.nl

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 23:06

SVRL schreef:
@k_m: TS kent de verkopers van dat paard niet, het is gewoon een flagrante leugen om hen haar knuffel contact te noemen. Daarnaast is zelfs familie bezoek over de grens verboden, tenzij er een begrafenis of huwelijk is. Je mag ook geen vrienden over de grens bezoeken, enkel personen die een vaste relatie hebben mogen naar mekaar gaan.
Echt walgelijk hoe mensen hier de regels aan hun laars lappen. Bedankt, dankzij jullie blijft het virus vrij spel hebben en kan iedereen die zich wel aan de regels houdt nog langer opgesloten zitten. Ze zouden de boetes nog hoger moeten maken.

Serieus dit virus blijft voor altijd.

mendurance klasse 1 +6 dubbelspan pony's.
www.fiftyshadesofred.nl

Urielle

Berichten: 50068
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 07:19

k_m schreef:
Ik ga maar uit dit topic. Als je voor je werk echt 100den keren de grens over mag, maar je ineens walgelijk bent en een virus verspreider bent als je dat buiten de werkuren wilt doen. :Y)

Ja. Voor je werk kan het niet anders. Verder moet je je even bedenken waarom we na een jaar nog steeds in lockdown zitten. En dat zijn de duizenden varianten onverantwoordelijk gedrag die je kunt bedenken nav dit topic.

Net als degene die reageerde dat m'n paard gaan rijden noodzakelijk is. Nee, dat is het niet. Het dier wordt er niet minder gezond van dat ik er even niet op zit en dat het komend jaar op wedstrijd dan mogelijk wat minder gaat... Tja... Jammer.
Rijden is niet noodzakelijk. Water, voer, een schone stal en de wei op zijn noodzakelijk.

May the odds be ever in your favor.
Wrangler 22-04-2003 * 02-11-2015

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 08:21

keona schreef:
SVRL schreef:

Als je geen geldige reden hebt, zal de politie je terug sturen en als je pech hebt een boete van 200 euro geven, formulier op eer verandert daar niets aan. Fun uitstappen naar België en al wat niet essentieel is, is verboden.

Laat maar zitten . Wie heeft het over fun, niemand ze heeft het nodig voor school


Ze heeft EEN paard nodig voor haar opleiding, niet DIT paard. TS heeft het paard nog nooit gezien/gereden en het dier is nog niet gekeurd en zo dus ook totaal ongeschikt kunnen zijn voor haar doel en is dan ook geen essentiële verplaatsing. Lees ook even de reactie van de bokker die paarden verkoopt en dan zie je dat ik al heel dit topic gelijk heb door te zeggen dat TS niet naar België mag komen.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 10:27

@urielle, dat zei ik ook van dat rijden. Dat is zo opgelegd vanuit bovenaf dat dit mag, dat heb ik niet staan verzinnen. Ik heb daar ook bij gezegd dat als jij dat niet zo vind, dat natuurlijk prima is. Dat heb je blijkbaar gemist? Want dat is iets heel anders dan hoe jij het nu herhaald.

Er is een verschil tussen onverantwoord omgaan met de regels en echt gevaarlijke dingen doen voor het virus. Of gewoon verantwoorde dingen doen maar dan over een grens. Als je gaat shoppen in BE of NL zal ik de eerste zijn die dat enorm dom vind. Maar ik heb er wel problemen mee dat jullie doen alsof je 100 mensen gaat besmetten door de grens over te steken, om je eigen paard te gaan rijden. Of om 1 te gaan testen. En nee het mag blijkbaar niet, dus dan vind ik ook dat je het niet moet gaan doen. Of het dan gevaarlijk zou zijn staat daar compleet los van. Om dan te zeggen dat door ‘zo een mensen’ het virus nog weelderig teert? Dan ga je toch echt in de verkeerde hoek kijken.

Nu ga ik echt ontstippen want er wordt alleen maar gelezen ‘Omg die willen de regels overtreden en gaan iedereen besmetten met Corona!!!!!’ . Dat is dus niet wat ik zeg.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Paard kijken in belgie in corona tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 10:57

Hierbij de officiele website van de overheid ivm wie wel of niet over de grens mag en de formaliteiten hierrond :
https://www.info-coronavirus.be/nl/reizen/
Dit is al ingewikkeld genoeg zonder dat bokt nog extra regels gaat verzinnen.

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 11:19

Dus nogmaals: je mag officieel niet de grens over om een paard te kopen, ook al doe je een opleiding in de paarden.
Echt, zo moeilijk is dat niet. Dat is de regel, dat is het juiste antwoord op de vraag uit de topictitel.

Of je het dan alsnog gaat doen hopende op de minieme pakkans of een goedhartig politieagent, dat is subjectief of dat oké is of niet. Iedereen zal vast al wel eens iets gedaan hebben wat op de rand van de regels balanceert. Al moet ik zeggen dat ik ook wel een mening heb over het oversteken van de grens voor de aankoop van een luxeproduct, maar dat staat eigenlijk los van dit topic.
Belangrijk is dat er correcte informatie gedeeld wordt zodat iedereen op basis van correcte informatie een beslissing kan nemen en die correcte informatie is dat het officieel niet mag. De regels daar ook erg duidelijk in.

MISTRAL94

Berichten: 14257
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 23:13

Ik heb mijn paard vorig jaar in België gekocht. Kijken en proef rijden was geen probleem. Toen ik haar op wilde halen, ging België in een lockdown (maart) Uiteindelijk 1 mei naar België gereden, om haar op te halen. Na informatie ingewonnen te hebben via paardenpunt Vlaanderen en de Belgische corona lijn. Met de juiste papieren mocht ik de grens over zeiden ze. Toch viel het aan de grens vies tegen en hebben we moeten praten als brugman, om de grens over te komen. Mijn advies zou zijn probeer het kopen van een paard gewoon in Nederland te doen. Je wilt niet straks je droom paard gevonden hebben. Maar het paard dan niet op kunnen halen. Het leverde een hoop extra gedoe en zorgen op bij mij, al is het bij mij alsnog goed gekomen.

Orfee haar instagram pagina: Orfee vd Scheldemeersen

eilleen333

Berichten: 12841
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Paard kijken in belgie in corona tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 00:23

0,0 controle. Geen politie of iets dergelijks gezien. Dus floten zo door naar de kliniek en de pony staat inmiddels al weer een paar uurtjes met zijn vriendje op de paddock. Viel me alles mee!

<3Mone-Mesia van 't Witteveen <3
https://www.vet-service.nl Paardentandarts/ paardendierenarts aan huis
https://www.willowranchsanctuary.com/

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 10:24

MISTRAL94 schreef:
Ik heb mijn paard vorig jaar in België gekocht. Kijken en proef rijden was geen probleem. Toen ik haar op wilde halen, ging België in een lockdown (maart) Uiteindelijk 1 mei naar België gereden, om haar op te halen. Na informatie ingewonnen te hebben via paardenpunt Vlaanderen en de Belgische corona lijn. Met de juiste papieren mocht ik de grens over zeiden ze. Toch viel het aan de grens vies tegen en hebben we moeten praten als brugman, om de grens over te komen. Mijn advies zou zijn probeer het kopen van een paard gewoon in Nederland te doen. Je wilt niet straks je droom paard gevonden hebben. Maar het paard dan niet op kunnen halen. Het leverde een hoop extra gedoe en zorgen op bij mij, al is het bij mij alsnog goed gekomen.

Bij de eerste lockdown was echt alles verboden. Toen mochten wij in Belgie zelfs niet de auto nemen om 5 km verder met de hond te wandelen. Nu is het veel selectiever, met een hele lijst van uitzonderingen.
Op dit moment gaat een paard nooit vastraken. Je kan hem altijd laten ophalen door een professionele vervoerder.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 81 bezoekers