Mijn paard eet sneeuw, is dit schadelijk voor hem?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 23:43

speurneusc schreef:
BriPi schreef:

Een warme "sneeuwvrije" box... bij mij was het ingesneeuwd, beide stallen lagen halfvol met sneeuw en op de balken lagen hopen van 30cm :') Ik kreeg bijna het gevoel dat ik ze voor niks binnen had gezet.

Paardjes staan bij mij nu overdag buiten, meer omdat het hekwerk nog steeds niet overal op orde is (waardoor er weinig plekken zijn waar ze nu los kunnen) en de weilanden nu flut zijn + we een nieuwe pony hebben die moet wennen (en ze is heel weinig gewend, super schrikachtig, dus die heb ik liever iets meer in de hand). Normaal heb ik ze bijna altijd 24/7 buiten. Het enige nadeel zijn de ijsklompen die ze soms 's avonds hebben, maar sneeuw eten valt volgens mij mee (Bram loopt wel vaak met een sneeuwsnor haha).

Ik vraag me sowieso af waarom het nou schadelijk is. Misschien heb ik er overheen gelezen, maar de paarden zouden koliek en spijsverteringsproblemen kunnen krijgen van sneeuw? Iemand die dit kan uitleggen?


net als honden, de kou kan de warme maag/darmen doen inkrimpen/verkrampen, voedsel wat erin zit kan daardoor problemen geven.


Maar ijskoud water drinken is net zo koud als sneeuw? En dat gaat toch wel in veel grotere hoeveelheden dan een beetje sneeuw eten. Ik vind het raar dat sneeuw eten schadelijk zou zijn en ben benieuwd naar onderbouwd bewijs.
Ik ken paarden in Canada (op plekken waar het -40 wordt), waar ze ook 24/7 buiten staan. Deze paarden krijgen (of althans, kregen destijds) bijna geen water in de winter want dat was niet in de buurt. Ze kregen hun vocht binnen door het eten van sneeuw. Heb er nog geen paard aan dood zien gaan daar. Het is zeker niet mijn manier, er zitten ook zeker nadelen aan. Ze eten bijvoorbeeld veel meer hooi en haver om alles te verteren en warm te blijven. Maarja, dan lijkt het me sterk dat het eten van een klein beetje sneeuw schadelijk zou zijn.

speurneusc

Berichten: 5375
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 23:58

paarden hier kennen de sneeuw haast niet, dus dat is al een heel groot verschil vermoed ik.

Plus is het jaren niet voorgekomen dat het zo hard gevroren heeft en miss nog doet. Ook nog een verschil met de paarden in Canada en die streken. Die hebben zich geleerd te handhaven.

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 00:04

Eileen_ schreef:
Maar ijskoud water drinken is net zo koud als sneeuw? En dat gaat toch wel in veel grotere hoeveelheden dan een beetje sneeuw eten. Ik vind het raar dat sneeuw eten schadelijk zou zijn en ben benieuwd naar onderbouwd bewijs.
Ik ken paarden in Canada (op plekken waar het -40 wordt), waar ze ook 24/7 buiten staan. Deze paarden krijgen (of althans, kregen destijds) bijna geen water in de winter want dat was niet in de buurt. Ze kregen hun vocht binnen door het eten van sneeuw. Heb er nog geen paard aan dood zien gaan daar. Het is zeker niet mijn manier, er zitten ook zeker nadelen aan. Ze eten bijvoorbeeld veel meer hooi en haver om alles te verteren en warm te blijven. Maarja, dan lijkt het me sterk dat het eten van een klein beetje sneeuw schadelijk zou zijn.


Ik heb er 1 staan die elke vorstperiode weer buikpijn krijgt van te koud water of ijs. Ze doopt d'r hooi er in en krijgt dus veel koud water binnen en het heeft wel degelijk gevolgen. Haar laat ik ook echt niet buiten in de sneeuw alleen. Zeker niet om te grazen. Ze is er ook gewoon echt onhappy mee. Maar niet elk paard is het zelfde. Sommige zullen er wel tegen kunnen en sommige niet.

liedje89
Berichten: 7157
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 00:11

Eileen_ schreef:
Maar ijskoud water drinken is net zo koud als sneeuw? En dat gaat toch wel in veel grotere hoeveelheden dan een beetje sneeuw eten. Ik vind het raar dat sneeuw eten schadelijk zou zijn en ben benieuwd naar onderbouwd bewijs.
Ik ken paarden in Canada (op plekken waar het -40 wordt), waar ze ook 24/7 buiten staan. Deze paarden krijgen (of althans, kregen destijds) bijna geen water in de winter want dat was niet in de buurt. Ze kregen hun vocht binnen door het eten van sneeuw. Heb er nog geen paard aan dood zien gaan daar. Het is zeker niet mijn manier, er zitten ook zeker nadelen aan. Ze eten bijvoorbeeld veel meer hooi en haver om alles te verteren en warm te blijven. Maarja, dan lijkt het me sterk dat het eten van een klein beetje sneeuw schadelijk zou zijn.


Het drinken van koud water kan ook geen kwaad maar het ineens drinken van een te grote hoeveelheid (te koud) water wel. De meeste paarden zijn denk ik niet perse geneigd om ineens superveel koud water te drinken maar ik kan me wel voorstellen dat een paard wat het niet gewend is misschien veel meer geneigd is om net iets te veel sneeuw te eten. Koud water is immers gewoon water maar dan koud dat is er altijd, sneeuw is voor een paard wat dat misschien 1x in de 3 jaar ziet wellicht veel interessanter? Paarden die sneeuw gewend zijn worden daarin waarschijnlijk wat verstandiger.

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 02:26

Eileen_ schreef:
speurneusc schreef:

net als honden, de kou kan de warme maag/darmen doen inkrimpen/verkrampen, voedsel wat erin zit kan daardoor problemen geven.


Maar ijskoud water drinken is net zo koud als sneeuw? En dat gaat toch wel in veel grotere hoeveelheden dan een beetje sneeuw eten. Ik vind het raar dat sneeuw eten schadelijk zou zijn en ben benieuwd naar onderbouwd bewijs.
Ik ken paarden in Canada (op plekken waar het -40 wordt), waar ze ook 24/7 buiten staan. Deze paarden krijgen (of althans, kregen destijds) bijna geen water in de winter want dat was niet in de buurt. Ze kregen hun vocht binnen door het eten van sneeuw. Heb er nog geen paard aan dood zien gaan daar. Het is zeker niet mijn manier, er zitten ook zeker nadelen aan. Ze eten bijvoorbeeld veel meer hooi en haver om alles te verteren en warm te blijven. Maarja, dan lijkt het me sterk dat het eten van een klein beetje sneeuw schadelijk zou zijn.


Sneeuw en ijs zijn nu eenmaal bevroren versies van water. Dit is dus altijd kouder dan alleen koud water. Daarnaast vraagt het extra energie omdat het lichaam het "moet" ontdooien alvorens het te kunnen gebruiken. En nee, een paard hoeft er helemaal niet dood aan te gaan. Stel dat het paard er wel dood aan gaat, dan is dit meestal een gevolg van o.a. koliek en niet dus niet direct door het eten van sneeuw.

Hier (in NZ) worden de koeien nog veel gewinterd op crop paddocks (b.v bladkool en koolraap), als het 's nachts gevroren had gaven wij de koeien pas "vers" eten als de vorst ontdooid was. Ze krijgen gewoon buikpijn van te veel bevroren voedsel/water eten.

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 02:36

Overigens is er wel eens onderzoek geweest naar gras eten door paarden die 24/7 buiten staan, paarden die overdag buiten staan, paarden die maar een halve dag buiten staan en paarden die maar 1-2 uur per dag buiten staan.
Uit het onderzoek kwam naar voren dat hoe korter het paard buiten stond, hoe meer gras het opnam per uur.
Dus ik kan me voorstellen dat in dit geval juist de paarden die het kortste buiten komen een grotere kans lopen om zich ziek te eten t.o.v. de paarden die het langste buiten komen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Mijn paard eet sneeuw, is dit schadelijk voor hem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 03:57

Die van ons staan al jaren 24/7 samen buiten en heb ze echt nog nooit sneeuw zien eten.

Drinkbak houden we gewoon gangbaar, dus ze kunnen ook dag en nacht gewoon drinken. Zal kouder zijn, maar is niet in 1 keer kouder water geworden. Dat is mee gegaan met het zakken van de temperatuur.

Ze staan niet op het gras, dus hoeven niet in het sneeuw te zoeken en hooi ook niet. Hebben keurige mest.

2jr geleden was er nog sneeuw. Misschien is het dus nieuw voor de jonge paarden, maar onze paarden hebben al heel vaak sneeuw gezien en gebruiken het alleen om in te rollen.

Zeedraakje

Berichten: 547
Geregistreerd: 04-12-09

Re: Mijn paard eet sneeuw, is dit schadelijk voor hem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 09:25

Heeft mijns inziens toch echt meer met het individuele paard te maken dan met binnen/buiten staan. Mijn paarden staan altijd buiten met schuilstal en eten er totaal niet van. Maar dat geldt ook voor stro, ze hebben onbeperkt stro als aanvulling op het hooi omdat ze dat niet onbeperkt mogen hebben. Nooit problemen mee gehad terwijl er paarden zijn die niet meer stoppen met eten en er koliek van krijgen. Ligt dan ook niet aan binnen/buiten staan maar aan het betreffende paard.
En ik kan me voorstellen dat er onzekere mensen zijn die bij het lezen van dit artikel denken dat het 'dus' beter is het dier maar binnen te zetten. Jammer...

Anoniem

Re: Mijn paard eet sneeuw, is dit schadelijk voor hem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 12:24

het is de natuur denk ik dan maar, koud water of koude sneeuw, liever dat dan 24 uur op stal

cinniz123

Berichten: 4396
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: Mijn paard eet sneeuw, is dit schadelijk voor hem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 12:57

Hier staan ze 24/7 buiten en met af een toe een beetje groente soep overleven ze het prima.

marley93

Berichten: 6032
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 15:24

Het zal zeker verschil maken of de paarden 24u buiten staan of juist maar een uurtje. En dat is niet negatief bedoeld overigens, maar het is volgens mij gewoon heel logisch. Hier staan de paarden elke dag een uur of 8 buiten, maar de mijne vindt sneeuw gewoon echt lekker. Hij heeft er toch wel slappe mest van, ondanks dat hij ook zijn hooi zoals normaal eet. Het is even zo. Maandag gaat het weer dooien.
Ik vond juist het stukje over zand in de darmen wel informatief, daar had ik dus niet zo snel aan gedacht! Gelukkig heb ik nog een kuur zandweg in mijn kast liggen.

Anomien

Berichten: 7385
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 15:43

Het is bewezen dan sneeuw eten negatief effect heeft op een ongeboren kalf. Kan me niet voorstellen dat het goed is voor een drachtig paard.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 15:50

Knert schreef:
Het is bewezen dan sneeuw eten negatief effect heeft op een ongeboren kalf. Kan me niet voorstellen dat het goed is voor een drachtig paard.

Paarden zijn tenslotte niets anders dan horenloze koeien.

Anomien

Berichten: 7385
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 16:37

Kuggur schreef:
Knert schreef:
Het is bewezen dan sneeuw eten negatief effect heeft op een ongeboren kalf. Kan me niet voorstellen dat het goed is voor een drachtig paard.

Paarden zijn tenslotte niets anders dan horenloze koeien.


Hahahaha
Maar snap je sarcasme wel hoor. En toch zegt mijn gevoel dat ik het niet zomaar als oké zou bestempelen als mijn drachtige paard er veel van zou eten.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 12:50

cinniz123 schreef:
Hier staan ze 24/7 buiten en met af een toe een beetje groente soep overleven ze het prima.


Dus ze eten er wel van?

Hier 24/7 buiten, onbeperkt hooi, water houden we ook goed gangbaar en gewone mest.


Knert schreef:
Het is bewezen dan sneeuw eten negatief effect heeft op een ongeboren kalf. Kan me niet voorstellen dat het goed is voor een drachtig paard.


Maar niet elk paard is drachtig en niet elk drachtig paard eet sneeuw.

Niet bewegen is ook heel slecht.

Lees nu dat er best wat koliek gevallen zijn en dan geven ze te weinig drinken de schuld. Maar heel veel paarden staan vol op stal, dus dan missen ze wel een aantal zaken die echt van belang zijn om de darmflora gezond en in beweging te houden.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Mijn paard eet sneeuw, is dit schadelijk voor hem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 12:58

Bij ons staan ze 24/7 buiten en alleen onze Spanjaard eet en likt Sneeuw.
Hier staat hij ff zonder zijn 2 dekens, de zon was heel warm, 23 graden gaf de thermometer aan pal in de zon.
Afbeelding
Afbeelding

Bloodymary
Berichten: 4535
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 13:11

Zaterdagmiddag maakte ik een buitenritje. Heerlijk in het zonnetje in de sneeuw. Maar hij had nogal dorst. Ging de hele weg sneeuwhappen en oplikken. Bij een plas wilde hij het ijs kapot kappen met zijn hoef en toen dat niet lukte, ging hij maar met zijn tanden over het ijs schrapen. :D

Toen we terug waren meteen een emmertje water leeggedronken, toen was alles weer goed.