Stalbandages-> hoelang laten zitten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Stalbandages-> hoelang laten zitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-02 11:28

Omdat mijn pony nog steeds erg last heeft van stalbenen. En eigenlijk niks echt helpt ben ik toch van plan om het met stalbandages te proberen. Ik had nog niet eerder gedaan omdat ze de neiging heeft om ze uit te trappen.

Maar als ik ze 's avonds omdoe hoe lang kun je ze dan laten zitten. De eerste keer ga ik toch wel een keer terug om te kijken of ze ze nog aan heeft.

Moet ik ze er 's morgens af halen of kan ik ze ook 's middags er af halen wanneer ik kom om te rijden en te voeren enzo???


regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 19:22

Hoi, ik heb op een dressuurstal gewerkt waar de meeste paarden snachts stalbandages omhebben. Het nadeel van deze bandages is dat je goed!! moet kijken dat je ze niet te strak omdoet! Dit werkt dan alleen maar averechts, maar ze mogen ook niet afzakken. Je moet grote lappen onder de bandages doen en dan zachtjes de bandage om het hele been rollen tot onder de kogel aan toe. Je paard krijgt wel krulletjes haar aan de benen, wat naar mijn mening niet echt mooi is.
Helpt zo'n gel niet bij je paardje?

regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 19:23

Je kunt ze trouwens dus tot smorgens laten zitten. Dat gebeurde bij ons ook.

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-02 20:09

Nee ik heb niet zo'n gel. Wat bedoel ja daar mee?? Ik denk dat ik morgen voor school nog even naar haar toe ga om ze weer af te doen en even met haar te stappen. Ze had ze nog aan en nog perfect zoals ik ze om had gedaan.
Ik heb op school geleerd hoe dat moet dus dat moet wel goed komen.
Bedankt voor je tip.

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 21:16

Ik zou eens kijken of er niet veel eiwitten in haar voer zitten (kuil, mais), dit zorgt ook vaak voor stalbenen.

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 21:52

Let wel op: als je eenmaal aan stalbandages zit, kom je er niet meer vanaf!

Een stalbandage mag niet als steun bieden en alleen voor de warmte zijn, paard mag er niet op steunen.
Wel een onderlap eronder en dus niet te strak.

Sometimes I pretend to be normal. But it get's boring. So I go back to being me!

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 22:07

Stalbandages moeten wel áán maar niet strak heeft mn baas mij altijd geleerd. Ze mogen dus niet afzakken maar ook niet te strak zitten. Altijd onderlappen eronder.
Melissa wat jij zegt dat je er nooit meer vanaf komt klopt denk ik niet. Verschillende paarden op mn werk hebben een tijdje met stalbandages omgestaan ('s nachts en een deel van de morgen) en staan sinds kort weer zonder. Dus t kan wel.

Misschien kun je de benen na het rijden goed afspuiten en inmasseren met Cole's Liniment. Deed ik ook altijd bij de hengst op mn werk en dat hielp erg goed. Zo help je de afvalstoffen wat af te voeren.

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-02 22:40

Ja ze zitten verder wel goed heb ze wel goed aangelegd maar mijn vraag was eigenlijk: Hoelang ze mogen blijven zitten.
Ik ben ook van mening dat je er best wel weer vanaf komt. Heb het ook nite zo geleerd op school maar de meningen over hoelang ze nou mogen blijven zitten verschilt nogal. Die van mij heeft het vrij hardnekkig en dus wordt er gezegd dat ik ze best de hele dag mag laten zitten zolang ze op stal staat zodra ze er af komt moeten ze eraf.
Wat mijn probleem is dat mijn paardje op pension staat en ik 's morgens al om half 8 met de bus moet en morgen niet voor 6 uur weer thuis ben.
Ik spuit ook altijd de benen af en stap daarna altijd nog even 10 minuten met haar over het harde. Dan zag de benen redelijk dun maar kom ik de volgende morgen weer dan kan ik de kogel niet meer van de rest onderscheiden zo'n beetje.
Verder staat ze maar heel erg laag in het voer, ze krijgt bijna geen krachtvoer als ze niks doet. Haar voer is ook niet extra eiwitrijk.
Het is gewoon een beetje een naar probleem, misschien toch maar weer de hulp van vriendje lief inschakelen.


Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 11:59

Maaike schreef:
Melissa wat jij zegt dat je er nooit meer vanaf komt klopt denk ik niet. Verschillende paarden op mn werk hebben een tijdje met stalbandages omgestaan ('s nachts en een deel van de morgen) en staan sinds kort weer zonder. Dus t kan wel.


Op school heb ik geleerd (ja ik let wel op Haha!) dat paarden met stalbenen die met stalbandages staan niet meer van de stalbandages af kunnen omdat de stalbenen dan terug blijven komen, geloof dat het zoiets was..
Maar ja de leraar kan het ook fout hebben Knipoog

Sometimes I pretend to be normal. But it get's boring. So I go back to being me!

ivar

Berichten: 579
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 19:16

Sakkia, gewoon proberen hoewel mijn ervaring is dat het niet echt helpt. Het lijkt te helpen, maar als je ze afdoet en het paard even zonder op stal laat staan komt het vocht gewoon weer terug. Het beste is wat je eigenlijk al doet voor en na het rijden GOED stappen op het harde en de benen koelen. Het is niet zo heel goed voor de benen van je pony als je de stalbandages meteen na het rijden omdoet omdat de pezen van het werk erg warm geworden zijn en eigenlijk eerst een poosje moeten afkoelen wat niet goed kan onder de bandages. Verder is het eigenlijk ook beter als je je paard zijn benen afspuit, ze dan laat drogen en afkoelen en dan een paar uurtjes bandages omdoet. Maar overal waar ik gewerkt heb en waar stalbandages gebruikt werden, werden ze 's avonds omgedaan en 's ochtends weer af of na het rijden om en de volgende dag voor het rijden weer af.

Stralend de dag door.

loontje

Berichten: 2885
Geregistreerd: 03-01-02
Woonplaats: Hoogvliet r'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 19:21

Veel stappen is meestal toch wel de beste remedie.En helpt groene leem dan niet??Bij mijn paardje hielp dat erg goed en een meisje op stal gebruikt dat ook vaak tegen stal benen en bij haar paardje werkt dat ook goed.En je hoeft het s'morgens er niet af te halen kan je gewoon doen als je s'middags komt.

http://glitz4kids.webklik.nl/page/homepage Voor wat unieks op uw kinderfeestje.

Alja

Berichten: 25580
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 19:45

op de stal waar ik heb gereden hadden de paarden de hele dag bandages om alleen bij het rijden gingen ze eraf... volgens de eigenaar (bondscoach van nederland geweest ) was dat het best

ONDERSCHRIFTLOOS


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 68 bezoekers