[HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Coalizione

Berichten: 115
Geregistreerd: 27-11-16
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 12:50

Ik ga straks de manen van Jolina eens opmeten, ben echt benieuwd. Haar manen zijn aan de bovenkant wel echt dik maar verder naar beneden worden ze wel dunner... Heeft iemand tips? Wil haar manen niet vaak uit de vlecht halen want ze blijft niet goed stilstaan monstertje :j In haar advertentie stond ook dat ze 1.48m is maar ze lijkt me echt veel groter (maar dat kan ook zijn omdat ze een tank is :P)

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 12:57

Bij Doortje ook wel wat dunner naar onderen. Die zijn 75cm ongeveer op het langste punt. Bij de schoft kriebelt ze met andere paarden, dus daar is het helaas korter.
Ik vlecht ze juist eigenlijk niet meer. Heb het idee dat ze nu gezonder blijven. Vlecht alleen een plukje net achter de oren, want ik wil geen derde oor scheren, maar wél normaal mn halsters en hoofdstellen kunnen omdoen.

Heb je haar gemeten? Doortje was 1,46m toen ik haar kocht en echt een ukje voor m'n gevoel, omdat ze ook zo smal was. Ze was toen net 3. Ze wordt dit voorjaar 7 en is nu 1,51m, recent gemeten. En ze toont ook véél groter omdat ze ook echt uitgezwaard is t.o.v. toen. Ze groeien dus nog best wat na hun derde :)

Coalizione

Berichten: 115
Geregistreerd: 27-11-16
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 13:02

Ah oke, ik durf ze eigenlijk niet los te doen want ben bang dat ze er af gaan (weet niet waarom trouwens).

Nee ik heb haar niet zelf gemeten, in het paspoort staat op het keuringsblaadje toen ze 3 was dat ze 1.46 was. Inmiddels is ze 12 jaar dus ik verwacht rond de 1.50 eerlijk gezegd.. Ik ga haar straks eens meten :)

Er is trouwens helaas betadine over mijn paspoort gegaan... Weet iemand of ik zomaar een nieuwe kan aanvragen bij de KVTH? Alles is nog leesbaar maar ik ben zo zuinig op mijn spullen dat ik het jammer vind dat het op stal is gebeurd.. Ik vind die vlek in dat boekje zo lelijk :(

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 13:06

Zolang ze er niet op gaan staan, gaan ze er niet zomaar af hoor ;)

Pfoe, geen idee. Maar als het leesbaar is, zou ik er niet zo wakker van liggen zelf denk ik :) Maar je kunt het gewoon checken bij het KVTH natuurlijk? (Als het kan alleen de oude niet weggooien, want je entingsstickers gaan natuurlijk niet ineens ook over een nieuw papiertje)

K_nolan

Berichten: 448
Geregistreerd: 21-07-20
Woonplaats: Overijssel

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 13:11

Is het je gehele paspoort dan of heb je het over het inlegvel met haar afstamming? Als het enkel het paspoort is en we hebben het over een vlek op een van de pagina's zou ik me ook niet zo druk maken eerlijk gezegd, zijn toch weer kosten die je moet maken namelijk. Als je het gehele paspoort moet vernieuwen kan je de dierenarts vragen de eerste en de laatste enting bv. over te nemen dan staat alles er weer netjes in. Het lijkt me alleen zo'n gedoe voor een vlek. Overigens moet je paspoort eigenlijk bij de staleigenaar liggen.

Coalizione

Berichten: 115
Geregistreerd: 27-11-16
Woonplaats: Maastricht

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 13:19

Ja het is ook dus bij de staleigenaar gebeurd. De vlek zit in gehele boekje + haar keuringspapier, maarja ik denk dat ik me dus niet moet aanstellen :P

maessie

Berichten: 5745
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 15:24

Dan kun je alleen een duplicaat paspoort aanvragen, best prijzig geloof iets van 140,- dat het was, en dan zit je idd met de entingen ed om over te nemen.. als het wel leesbaar is zou ik het niet doen.

Ik vind het hardstikke leuk om te fokken, wij hebben denk ik al zo'n 30 veulens gehad in al die jaren. Daar zaten echt héle leuke tussen.
Ik zou dit jaar het allerliefste weer met Blickfang dekken, maar is me wat teveel gedoe om haar nu naar duitsland te brengen. Hij staat ook te koop, helaas béétje te duur. Welke had jij te koop zien staan Nolan? Ik heb verder nog niet echt een hengst op het oog, zijn maar weinig waar ik echt helemaal weg van ben, en die staan allemaal nu in het buitenland.. -O- Hengstveulens gaan hier eigenlijk altijd weg, opfokken tussen de merries is best lastig, dan houd ik liever een mooie merrie voor de fok aan.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 15:28

Ben dan wel heel benieuwd waar jij helemaal weg van bent :j (nieuwsgierig aangelegd haha)

Zo vind ik op de site van haflinger-tirol bijv maar 2 hengsten echt 'wow': Abendstern en Standschutz. Die tweede is de opa van de mijne langs vaderskant, dus dat zou m sowieso al niet worden ;)

Van Hans vind ik Maigold wel een gave. van Beauvoorde vind ik Win for Life wel een gave en Alcantara ook wel.

maessie

Berichten: 5745
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 15:49

Ik hou van beweging, bravoure en een mooi front! Blickfang en Monsoon ben ik bv erg weg van, daar heb ik beide ook veulens van gehad. Maar los van of ik ze mooi vind moet het ook nog op de merrie aansluiten natuurlijk. Het liefste bekijk ik veel veulens, want dat geeft eigenlijk nog meer info dan de hengst zelf. Van mijn merrie weet ik inmiddels dat ze een lange schouderpartij en schoft vererfd en dat ik ondanks haar lange ruglengte wel een hengst nodig heb die dat ook meegeeft. En haar voorbeen zie ik graag nog net iets langer bv. Win for live vind ik ook mooi, maar die dekt niet meer helaas.. -O-

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 15:54

Ah ja, ik ben vooral heel huiverig voor de bizar slechte bovenlijnen die ik vaak zie, of enorme onderhals. Slechte voeten vind ik ook een no-go. Ik zie graag een mooie bovenlijn met flinke billen en flinke schouders. Droge benen ook uiteraard.

Wat aansluit op de merrie staat inderdaad los van wat ik zelf qua smaak mooi vind. Zo ben ik niet per se weg van Waltzertraum. Maar de fokker van mijn merrie heeft op de moeder van de mijne Walzertraum gehad, en het resultaat daarvan ben ik wel écht over te spreken. Die had ik er zó bij willen hebben als ik plek had en tijd en geld haha.

Doortje heeft overigens een super nette bovenlijn, maar weinig spektakel, weinig beweging en niet een heel lang voorbeen. Dat zouden haar verbeterpunten zijn: meer beweging (ze is heel vlak en niet heel ruim, maar ze zit dan wel weer als een huis, en ik kocht haar na tien jaar westernrijden op quarters, ik vond haar in het begin al meer dan genoeg beweging hebben haha) en meer voorbeen. (En verder moet ze je qua type gewoon aanspreken of niet natuurlijk, genoeg mensen die haar type niet sportief genoeg vinden en ook genoeg die haar type niet 'barok' / klassiek genoeg vinden (bij gebrek aan een beter woord).

maessie

Berichten: 5745
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 16:26

Walzertraum heeft erg mooie nakomelingen inderdaad! En wat keuringstechnisch mooi is hoeft idd ook niet de persoonlijke smaak te zijn.

K_nolan

Berichten: 448
Geregistreerd: 21-07-20
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 16:52

Nou Wolf net weer "gelongeerd." Helaas zichtbaar slecht, blijft liever aangaloperen, schudt veel met zijn hoofd, steigeren bij het opstarten. Morgen belt de dierenarts die Wolf toen heeft beoordeeld terug en gaan we kijken wat de vervolgstap is. Hoop dat het toch een verdraaiing is geweest in zijn box o.i.d. Wil eigenlijk nou wel gewoon weten wat het is, zo lang in die onzekerheid zitten is helemaal niets...

@Maessie; de hengst zie ik helaas niet meer staan. Ben wel benieuwd naar de haflinger hengsten van januari bij de kvth keuring, nog een paar dagen :D

K_nolan

Berichten: 448
Geregistreerd: 21-07-20
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 20:00

Nou, de haflinger merrie gaat mee :D woensdag ga ik haar ophalen <3

Zal wel wennen worden na al die mannen om mee heen haha

Coalizione

Berichten: 115
Geregistreerd: 27-11-16
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 20:29

Oooh wij willen foto's zien <3 <3 <3 <3

K_nolan

Berichten: 448
Geregistreerd: 21-07-20
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 20:35

Afbeelding

Even een foto van de fb site geplukt, knapperd toch. Ben echt super blij met haar, nu nog wachten tot woensdag <3

Coalizione

Berichten: 115
Geregistreerd: 27-11-16
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 20:43

Wauw ze is inderdaad erg mooi! Knap beestje <3 <3

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 20:47

Wat leuk K_nolan! Gefeliciteerd met je knapperd. Haflinger merries zijn ontzettend leuk:
Afbeelding

Flicka12

Berichten: 3112
Geregistreerd: 05-12-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 22:33

K_nolan schreef:
[ [url=m/HkFlgF.jpg]Afbeelding[/url] ]

Even een foto van de fb site geplukt, knapperd toch. Ben echt super blij met haar, nu nog wachten tot woensdag <3

Wauw knapperd! Veel plezier en geluk met haar <3

maessie

Berichten: 5745
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 22:33

Wat voor afstamming heeft de merrie Nolan?

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 09:55

Wat een knapperd inderdaad! <3

Ik ben ook benieuwd naar de afstamming :j

Hier gister even een pittig moment. De smid kwam en samen met haar een bewegingsanalyse gedaan. Het probleem komt dus niet uit Doortje's hoeven, die zijn gewoon goed. Dat ze ze op het harde momenteel zo gek weg zet, is gewoon 'duidelijker' dan op het zachte. Ze krijgt haar achterbenen gewoon niet lekker naar voren of naar achteren viel ons op met bekappen, omdat de boel vastzit vanuit haar rug en bekken. Tjah, dat viel met uitkrabben dus niet zo op, Doortje blijft voor mij gewoon haar grens opzoeken en het toch doen... Zelfde met longeren, ze pusht zich (zonder enige dwang of druk van mijn kant) dus echt naar haar grens voor me, arme ziel! <3 (En wat een paard <3 ) Leuk joh, als je paard dus op de vorige locatie achter elkaar besprongen werd door een ruin met teveel praatjes... Enfin, nu de fysio/Chiro/osteo een bericht gestuurd om haar hopelijk gauw te komen behandelen, dan kan ik haar daarna los houden zelf in de bespiering.

K_nolan

Berichten: 448
Geregistreerd: 21-07-20
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 12:07

@Skippy01 hopelijk kan de fysio het probleem behandelen. Altijd naar! Wolf moet nu tot de 26e rust houden en mag enkel wat stappen op het harde (leuk die drie-jarige hengsten dan :+ )

Ze sprak mij ook enorm aan. Ze is nog helemaal groen verder. Bij bezichtiging was haar moeder ook aanwezig. Ze heeft een flink wintervachtje en ze is een stuk breder dan de hengsten. Wat ik vooral leuk vindt dat ze wel heel erg lijkt op mijn ruin: lekker breed gebouwd.
Vader van de merrie is nassau :) Zal woensdag even een foto maken van de papieren. Ze mag het eerst lekker rustig aan doen en bijkomen, ze staat haar hele leven al in dezelfde kudde dus het zal wel even omschakelen zijn voor haar.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 13:44

Ik hoop het ook ja! Heb haar zelf vandaag even massage gegeven en toen liet ze heel duidelijk merken dat het niet fijn was. Ze kwam er wel voor terug (ze weet uit ervaring, na een aantal jaren bij mij, dat meestal die massages wel voor een losser lijf zorgen), maar lekker vond ze het echt niet.

Aii, nee, driejarige hengst en alleen stappen is geen succes nee ~~}>

Ow, een Nassau, leuk! Gave hengst vind ik dat :j

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 12:26

K_Nolan, en staat ze al op stal? Werd ze eerst nog gekeurd? Spannend voor jullie allebei! Is Wolf nog te hanteren?

Skippy, hoe is het met Doortje? Is er al iemand geweest om haar even goed los te maken? Dat is ook een van redenen dat ik blij ben dat we bij mij gewoon een merrie groep hebben. Geen geklier, dekgedrag etc. En er wordt door dat er nog jonkies bij zitten ook nog wel gespeeld en gek gedaan in onze groep, houdt Roxy ook van.

Hoe komen jullie uit met de voorspelde avondklok? Hier valt het mee, ik kan gewoon uit werk door naar stal en op tijd thuis zijn. Ervan uitgaande dat het niet eerder dan 20 uur wordt. Alleen de mestdienst wordt wel krap, maar mijn stalgenoot kijkt nu naar het mestschema. We hoeven alleen de paddock te doen en de hooiruiven binnen te vullen maar daar ben je zeker 1,5 uur mee bezig. Dus dan is je tijd met paard nog wel kort als je gewoon kantoortijden werkt.

Verder heb ik zondag en maandag eigenlijk echt lekker gereden, zondag lekker op de baan veel stap en wat draf. Maandag zonder zadel in de bak, ze deed het mega knap dus ben na 25 minuten gestopt toen werd het ook donker. Ik heb maandag na maanden eindelijk weer een les staan, maar van 19-20 dus dat zal niet doorgaan met de avond klok. Ik woon op 35 minuten rijden dus ik moet echt uiterlijk half 8 van paard af, balen.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 12:34

@lenexa afspraak voor Doortje bij de chiro/osteo staat voor 9 februari gepland. Dus duurt nog even. Intussen zelf maar bijhouden met massage en verder alleen stappen aan de hand / longe voorlopig.

Ik werk in principe tot 15u altijd (begin heel vroeg), dus ik kom wel uit met de avondklok ja :)

K_nolan

Berichten: 448
Geregistreerd: 21-07-20
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 12:42

@Lenexa we zijn op het moment onderweg, vriendlief rijdt. Bijna 4 uur rijden met die trailer erachter vooral met de wind die staat, dus ben blij als ze straks thuis staat :D
Ik heb haar niet laten keuren, altijd een risico uiteraard. Echter is er nog niets met haar gedaan en is ze jong. De eigenaar vertrouw ik ook geheel en ze heeft op een keer koorts na nooit wat gehad.
Wolf wordt steeds vervelender, erg lastig want daardoor doet hij eigenlijk steeds minder. Staleigenaar zet hem in de ochtend in de paddock, sommige dagen explodeert hij echter en wordt hij wel al naar binnen gehaald. Hoop dat het snel de 26e is en dat ze ook het probleem kunnen vinden...
Ik werk vooralsnog niet in het veld (ben archeoloog), maar nu thuis administratie dus dan kom ik goed uit. Als ik in het veld had gestaan ben ik soms pas 7 uur thuis en dan wordt het geen doen met de avondklok, ook ik rij een half uur naar stal..
Balen dat je niet lekker uitkomt met de avondklok, hoop ook echt dat het wel half 9 wordt en in februari weer opgeheven wordt..