Ik heb een droom: het Antieke barokke Iberische paard

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Ik heb een droom: het Antieke barokke Iberische paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-21 11:33

De titel zegt het al een beetje, ik ben met de Belgische staat in een begrazings project gestapt (naast het oude project die ook nog doorgaat, de Ibero-berber kruisingen), en het doel is om begrazing te doen met mijn Spaanse Mustangs, die deel uitmaken van het Sorraia genenpool project.
Het beheer van begrazings gronden is enthusiast over mijn idee en wil mij een kans geven, zodat het eens iets anders is dan koniks, exmoors en Galloway koeien die ingezet worden voor begrazingen. Het Spaanse mustang begrazings project gaat van start begin april 2021.

Waarom ik dit deel?
Omdat ik droom om een mustang merrie van het juiste type te importeren, maar dat kan ik niet alleen.
Ik zoek naar mensen die me willen helpen met ideeën, hoe ik het best aanpak om hiervan een gemeenschappelijk plan te maken waarbij meerdere mensen betrokken zijn met zelfde droom. Stel nu: ik ben er niet meer, dan gaat dit plan niet verloren als er nog betrokkene deel uitmaken van dit project.
Ik wil hierbij mijn beide Mustangs afstaan aan het project als er een gedegen overeenkomst zou komen, ook voor de toekomst van de paarden zelf, maar heb nog niet helemaal uitgedacht hoe ik dit best zou aanpakken.
Mensen met passie voor natuur en authentieke Spaanse paarden, misschien kunnen jullie me wat ideeën geven.
Hier heb ik proberen uitleggen wat mijn doel is en wat ik zoek.
Alvast bedankt.
Moderatoropmerking:
link verwijderd; voldoet niet aan de boktregels
Laatst bijgewerkt door balance op 17-01-21 21:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Link verwijderd wegens niet voldoen aan de boktregels


Femke_Tweety

Berichten: 11952
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Ik heb een droom: het Antieke barokke Iberische paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 11:54

Maar dat heeft toch niets met barok te maken?

Barok is de groep paardenrassen die ontstaan is in de barok periode. Met een groot aantal overeenkomstige eigenschappen die voor de mens in die periode van belang waren.


Als ik het goed lees wil jij de taaie sobere en zelstandige kleine paardjes terugfokken zoals die ooit hun eigen ding deden in Spanje?


Waarom?
Buiten een incidenteel begrazingsproject zijn er weinig dingen waar dat soort dieren nú, in de huidige wereld, goed bij passen.

Dan krijg je het zoveelste type dat in de praktijk vooral voor de slacht gefokt wordt.
Zie bv koniks.

Ik word er nog niet echt enthousiast in ieder geval.

_l_amanda_l_

Berichten: 6052
Geregistreerd: 31-01-08
Woonplaats: op de grens van Friesland en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 12:07

Femke_Tweety schreef:
Maar dat heeft toch niets met barok te maken?

Enig idee waar een mustang vanaf stamt? Het continent Amerika had geen paarden, dat zijn ingevoerde dieren vanuit voornamelijk Spanje en Portugal. Dus technisch gezien zijn ze wel degelijk barok.

Femke_Tweety

Berichten: 11952
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 12:11

_l_amanda_l_ schreef:
Femke_Tweety schreef:
Maar dat heeft toch niets met barok te maken?

Enig idee waar een mustang vanaf stamt? Het continent Amerika had geen paarden, dat zijn ingevoerde dieren vanuit voornamelijk Spanje en Portugal. Dus technisch gezien zijn ze wel degelijk barok.



Ja weet ik, en nee technisch gezien niet barok.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 12:12

En dit kost alleen maar heel veel geld. Het klinkt alsof je een hobby bekostigd wil hebben. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 12:21

_l_amanda_l_ schreef:
Femke_Tweety schreef:
Maar dat heeft toch niets met barok te maken?

Enig idee waar een mustang vanaf stamt? Het continent Amerika had geen paarden, dat zijn ingevoerde dieren vanuit voornamelijk Spanje en Portugal. Dus technisch gezien zijn ze wel degelijk barok.
Ze zijn Iberisch, niet barok.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-21 12:22

Femke_Tweety schreef:
Maar dat heeft toch niets met barok te maken?

Barok is de groep paardenrassen die ontstaan is in de barok periode. Met een groot aantal overeenkomstige eigenschappen die voor de mens in die periode van belang waren.


Als ik het goed lees wil jij de taaie sobere en zelstandige kleine paardjes terugfokken zoals die ooit hun eigen ding deden in Spanje?


Waarom?
Buiten een incidenteel begrazingsproject zijn er weinig dingen waar dat soort dieren nú, in de huidige wereld, goed bij passen.

Dan krijg je het zoveelste type dat in de praktijk vooral voor de slacht gefokt wordt.
Zie bv koniks.

Ik word er nog niet echt enthousiast in ieder geval.


Femke, de oorspronkelijke Barokke Iberische paarden werden gebruikt door koningen en adel.
Bekijk maar eens de schilderijen, beelden en fresco's.
De oude antieke Iberische paarden waren wel barok, maar je hebt gelijk dat de overgebleven afstammelingen taaier geworden zijn.

Om te antwoorden op je vraag, en dat is mijn persoonlijke mening, is dat dit type paard, je kan ze zien in mijn link waarin ik mijn plan uitgelegd heb, het beste gebruikspaardje is ter wereld. Sterk, gezonde genen variatie, uitzonderlijk karakter waarop ik definitief verliefd geworden ben en vooral: veel geschikter als allround paard te gebruiken dan quarters en PRE'S, omdat ze:
-minder sensibel zijn
-omdat ze sterker zijn, een correct biomechanisch model hebben door natuurlijke selectie.
-de Kiger/Sorraia mustang in Amerika een steeds meer groeiende interesse krijgt, zo is bvb een Kiger merrie verkocht aan iemand en de adoptie prijs alleen al was 19 000 dollar.

Er worden steeds meer kiger Mustangs geïmporteerd naar Europa, zoals bvb Zweden, maar die willen liever niet verkopen of sperma opsturen, dus geen medewerking mogelijk op dat vlak. Heb ze gemaild.

Als jij zegt dat er geen interesse is in deze paarden, dan kan ik je alleen maar zeggen dat steeds meer mensen verliefd worden op deze paardjes, de Kiger Mustangs, beter bekend als spirit in de tekenfilm.
Hier zie je de levende spirit die als model gestaan heeft voor de tekeningen :
https://returntofreedom.org/what-we-do/ ... es/spirit/.
Dit is het type paarden waarover het gaat.
Mijn eigen gefokte Berber kruising heeft de looks van spirit, maar niet de juiste oude genen, die wil ik terug herintroduceren:
Afbeelding

Ik wil die kostbare Kiger Mustang genen die van het echte Iberische paard, terugbrengen naar Europa.
Het is een feit dat dit zeer dure paarden zijn omdat ze enorm geliefd zijn door hun sterkte en hun schoonheid en bijzondere geschiedenis.
Vraag maar eens aan de Kiger fokkerij Frejes in Zweden hoeveel een veulen kost, je zou achterover vallen. Ik wil deze paardjes betaalbaar maken voor mensen die een alternatief voor de Quarter horse en PRE willen. In mijn ogen zijn dit de enige echte authentieke Iberische paarden en bestaat daar wel degelijk interesse voor. In mijn ogen zijn ze evenwaardig aan de criollo, die eigenlijk een vuilbakkenrasje is van zelfs trekpaarden. De Kiger niet, die hebben hun zuivere Iberische genen gelukkig behouden.


https://teamkigers.com/

Kijk naar de uitmuntende gangen van deze natuurlijke Iberische paarden:
https://m.youtube.com/watch?v=HZRxsa5GW ... e=youtu.be
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 16-01-21 12:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Thestral

Berichten: 1231
Geregistreerd: 27-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 12:23

Ik ben ook niet overtuigd. Ik zou graag lezen wat je drijft om dit type terug te fokken. En wat je uiteindelijke doel met het ras is. Wat al eerder gezegd is: Wordt het dan straks net zo een drama als bij de koniks dat ze voornamelijk naar de slacht gaan of op transport ergens anders heengaan om daar ook weer uit te dijen? Als je dat eerst goed kunt onderbouwen zou dat top zijn.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-21 12:31

Femke_Tweety schreef:
Ja weet ik, en nee technisch gezien niet barok.

Neen, technisch gezien bestond dat woord nog niet.
Ooit gehoord van Xenophon en Pluvinel? Zij gebruikten deze paarden voor de barokke rijkunst, al heette dit toen zo nog niet, dus klopt wat je zegt.

Kinke

Berichten: 20475
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Ik heb een droom: het Antieke barokke Iberische paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 12:41

ik vind het zeker interessant. Als deze dieren echt zo'n geweldig karakter hebben dan lijken het me ook gouden rijpaarden

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-21 12:41

Thestral schreef:
Ik ben ook niet overtuigd. Ik zou graag lezen wat je drijft om dit type terug te fokken. En wat je uiteindelijke doel met het ras is. Wat al eerder gezegd is: Wordt het dan straks net zo een drama als bij de koniks dat ze voornamelijk naar de slacht gaan of op transport ergens anders heengaan om daar ook weer uit te dijen? Als je dat eerst goed kunt onderbouwen zou dat top zijn.

Zou je aub eerst de link eens willen lezen?
Neen, deze paarden zijn geen koniks, en klopt dat dit een dure prijscategorie is.
Zo heb ik mijn eigen Sorraia mustang merrie 2 Jaar geleden gekocht op 2,5 jaar, toen ze verwaarloosd geweest is door haar eigenaresse die een zware depressie had.
Niet schrikken, ik heb toen 4500 euro voor een skelet betaald, ondervoed, wormen en getraumatiseerd, dus in feite is ze veel meer waard.
Ondertussen is ze bij mij happy gezond open gebloeid en een prachtige merrie geworden, van ongeveer 1m58, zal nog iets groeien. Ze wordt 4 jaar dit jaar.

Afbeelding

Neen, dit is niet zoals koniks, mocht je de moeite gedaan hebben om mijn link te lezen, die ik geplaatst heb in de eerste post, zou je gelezen hebben dat het teveel aan veulens opgeleid en verkocht worden, dus het klassieke rideltje waar ze telkens mee afkomen: je gaat er toch geen Oost vaarders plassen van maken, blijft dus ondanks mijn uitleg toch hardnekkig voortbestaan.
Om je gerust te stellen, de paarden worden ingeschreven in het Sorraia mustang stamboek en een veulen kost standaard vanaf 4500 euro.
Dit geld zou ik verdelen onder de sponsers.
Dit is het stamboek waar mijn Sorraia Mustangs ingeschreven staan:
https://www.allbreedpedigree.com/hada+linda+sol+real.

De bedoeling is om er sterk mustangbloed aan toe te voegen met de oude MT3dna genen.

Afbeelding

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-21 13:00

De begrazingen worden gedaan op gronden die schraal zijn met veel kruiden, en heerlijke distelbloemetjes en gezonde brandnetels. Deze liggen op fietsafstand van mijn huis en worden 2x per dag gecontroleerd.
Tijdens de winter komen ze bij mij thuis te staan en krijgen ze gewoon hooi en bijvoer met supplement zoals ik altijd doe.
Dit zijn beelden van vorig jazr:
https://youtu.be/XcjCDqMmTpM
https://youtu.be/5ho5avRXfSo

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 16-01-21 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 13:16

Cambiar schreef:
Femke_Tweety schreef:
Ja weet ik, en nee technisch gezien niet barok.

Neen, technisch gezien bestond dat woord nog niet.
Ooit gehoord van Xenophon en Pluvinel? Zij gebruikten deze paarden voor de barokke rijkunst, al heette dit toen zo nog niet, dus klopt wat je zegt.
Pluvinel en Xenophon in één adem noemen... er zat zo'n 2000 jaar tussen... Vermakelijk, die invented tradition van Xenophon als grondlegger van de "barokke rijkunst" of "klassieke dressuur," maar feitelijk niet meer dan dat: een invented tradition. Xenophons traktaat gaat over oorlogspaarden, niet over het elegant door een mooi gedecoreerde ring huppelen met imposant uitziende hengsten.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-21 13:35

Mkango schreef:
Pluvinel en Xenophon in één adem noemen... er zat zo'n 2000 jaar tussen... Vermakelijk, die invented tradition van Xenophon als grondlegger van de "barokke rijkunst" of "klassieke dressuur," maar feitelijk niet meer dan dat: een invented tradition. Xenophons traktaat gaat over oorlogspaarden, niet over het elegant door een mooi gedecoreerde ring huppelen met imposant uitziende hengsten.


Mijn excuses, zal nooit meer barok zeggen, kunnen we nu on topic blijven aub?
Zeg jij mij dan hoe ik best dit soort paarden noem om niemand op de teentjes te trappen en geen herrie te veroorzaken.
Deze paarden zijn het resultaat van eeuwen oorlogspaarden fokken, en bewaard gebleven onder de mustang, het type waar ik het hier over heb:

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

nps
Berichten: 1974
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 13:45

Cambiar schreef:
Ik wil deze paardjes betaalbaar maken voor mensen die een alternatief voor de Quarter horse en PRE willen.


Hu? Dit zijn twee totaal verschillende types paarden met totaal andere gebruiksdoelen. Waarom zouden ze ipv voor pre of quarter voor dit type paard kiezen dan?

Cambiar schreef:
Kijk naar de uitmuntende gangen van deze natuurlijke Iberische paarden:
https://m.youtube.com/watch?v=HZRxsa5GW ... e=youtu.be


Nounou, uitmuntend...

Ik snap het niet. Volgens mij wil je gewoon iets fokken wat je zelf heel mooi vind (wat prima is) maar waar de rest van de wereld waarschijnlijk niet al te hard op zit te wachten.

VuurVleugels
Berichten: 1725
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 13:51

Cambiar schreef:
Mkango schreef:
Pluvinel en Xenophon in één adem noemen... er zat zo'n 2000 jaar tussen... Vermakelijk, die invented tradition van Xenophon als grondlegger van de "barokke rijkunst" of "klassieke dressuur," maar feitelijk niet meer dan dat: een invented tradition. Xenophons traktaat gaat over oorlogspaarden, niet over het elegant door een mooi gedecoreerde ring huppelen met imposant uitziende hengsten.


Mijn excuses, zal nooit meer barok zeggen, kunnen we nu on topic blijven aub?
Zeg jij mij dan hoe ik best dit soort paarden noem om niemand op de teentjes te trappen en geen herrie te veroorzaken.
Deze paarden zijn het resultaat van eeuwen oorlogspaarden fokken, en bewaard gebleven onder de mustang, het type waar ik het hier over heb:

[ [url=m/cCtoCy.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/ZozodB.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/Ln2u1Y.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik snap dat je een droom hebt en dat het dan heel frustrerend is dat mensen sceptisch zijn, maar je bent nu wel heel erg elk tegengeluid pissig de grond in aan het stampen... Niet iedereen kan nou eenmaal jouw passie delen, zéker niet op een forum gevuld met mensen met enorm uiteenlopende meningen en wensen als bokt. Hier zitten nou eenmaal mensen met passie en die laten zich doorgaans weinig vertellen, en dan laat ik nog even helemaal daar of wat je ze verteld positief is of niet.

On-topic: ik ben gek op mustangs, vind ze schitterend en er mag wmb meer aandacht voor komen. Aan de andere kant: meer aandacht betekend ook meer aaseters, en ik zou het vreselijk vinden als dit aanslaat en broodfokkers er geld in zien... Dan heb je het hele quarter circusje weer opnieuw. Of je krijgt inderdaad OVP praktijken. Dus ja, het heeft potentie. Maar of het werkbaar is en of je het moet willen vind ik een tweede. Waarmee ik niet hard NEE zeg, maar ook geen enthousiaste ja.

Mkango schreef:
Pluvinel en Xenophon in één adem noemen... er zat zo'n 2000 jaar tussen... Vermakelijk, die invented tradition van Xenophon als grondlegger van de "barokke rijkunst" of "klassieke dressuur," maar feitelijk niet meer dan dat: een invented tradition.


Meid, you've made my day. Eindelijk iemand die het begrip Invented Tradition kent en ook SNAPT! Lang leve Hobsbawn *\o/*

Femke_Tweety

Berichten: 11952
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 13:53

Cambiar, dat je heel veel tekst gebruikt met een hoop redelijk dure woorden wil nog niet zeggen dat ik het er op inhoud mee eens ben.

Dat ben ik niet.


Maar ieder mag zijn of haar dromen hebben, en ga vooral aan de gang ermee.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-21 13:54

nps schreef:
Cambiar schreef:
Ik wil deze paardjes betaalbaar maken voor mensen die een alternatief voor de Quarter horse en PRE willen.


Hu? Dit zijn twee totaal verschillende types paarden met totaal andere gebruiksdoelen. Waarom zouden ze ipv voor pre of quarter voor dit type paard kiezen dan?

Cambiar schreef:
Kijk naar de uitmuntende gangen van deze natuurlijke Iberische paarden:
https://m.youtube.com/watch?v=HZRxsa5GW ... e=youtu.be


Nounou, uitmuntend...

Ik snap het niet. Volgens mij wil je gewoon iets fokken wat je zelf heel mooi vind (wat prima is) maar waar de rest van de wereld waarschijnlijk niet al te hard op zit te wachten.


Dat zullen we wel zien in de toekomst.
Het is een feit dat mensen in de paardensport weinig waarde hechten aan authentieke paarden.
Het moet allemaal groter worden, ruimer strekken, imposant voor het ego.
Maar ondertussen zijn er steeds meer mensen die dit soort fokken beu worden, de manier van opfokken en de medische problemen en terug willen naar authenticiteit.
Met deze groep wil ik graag verder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 13:55

Ik vind het inderdaad ook een slimme manier om je hobby bekostigd te krijgen, leuk idee!

Ik snap alleen het gegooi met rassennamen niet helemaal. Naast het Antieke Barokke Iberische paard (invented tradition werd al genoemd?) ook het gegoochel met het woord Mustang. Als ik het goed heb de Facebooktekst was wat warrig) zijn de twee paarden die jij in een Natuurgebied wilt krijgen gewoon PRE x Sorraia kruisingen? Ik vermoed dat daar veel meer van rondlopen in NL en BE (en zeker in het Iberische gebied!) dan je denkt, aangezien een papierloze 'Andalusier' ook die genen kan hebben. Ik heb zelfs een paar PRE/Lusitano/Andalusier x Sorraia kruisingen voorbij zien komen toen ik een paard zocht, dus ze zijn er wel degelijk - alleen moet je natuurlijk niet onder de PRE's of Lusitano's met papieren gaan kijken. ;)
En is de Mustang merrie die jij wilt importeren een echte Amerikaanse merrie, of ook een Portugese Sorraia, of een Spaanse kruising tussen een Berber en een PRE, of weer een ander ras? Dat zou ik wel helder maken, omdat dat blijkbaar een van de meest kapitaal opslokkende aankopen van de stichting zou worden (of is dat dan weer een persoonlijke aankoop?).

Als je vraagt om tips over hoe je dit van de grond kunt krijgen, dan zou ik beginnen met je teksten gewoon eens goed nalezen op hoe informatief en logisch ze op anderen overkomen. Je enthousiasme is overduidelijk in je schrijfsels, maar het informatiegehalte is erg laag doordat je verwarrende termen gebruikt en daar eigen definities aan lijkt te geven waardoor gewoon niet duidelijk wordt wat je hebt, wat je wilt kopen en wat je ermee gaat doen als je het gekregen hebt?

Dat zijn allemaal dingen die ik zou willen weten voordat ik ergens geld in stop. Ik ben enorm fan van natuurbegrazing en het in stand houden van oude rassen, maar ik haak acuut af bij loze kreten die nergens onderbouwd worden met feiten. Zo krijg ik acuut jeuk bij statements als: 'veel geschikter als allround-paard dan...': waar is dit op gebaseerd? Heeft jouw Spaanse Mustang stamboek keuringen waarop dingen als gezondheid, erfelijke gebreken, bouw en inzetbaarheid getest worden, of is het een stamboek dat puur uit papieren DNA bestaat en lyrische, niet-onderbouwde verhalen van de paar eigenaren?
Mijn paard kon direct na zijn geboorte ingeschreven worden als Baroque Gaited Horse, maar als ik nu ga roepen dat hij dus dapperder, beter gebouwd, sterker en intelligenter was dan andere paarden omdat hij een Baroque Gaited Horse was en die zijn dat allemaal, dan is dat complete onzin want hij was gewoon een PRExgangenpaard F1-kruising, en als er één generatie paarden is die compleet random is qua karaktereigenschappen/bouw/inzetbaarheid enz, dan is het wel een F1-generatie. Als je dat benoemt in je verhaal, dan kom je wat realistischer en dus ook betrouwbaarder over, want nu loopt het over van enthousiasme maar trek je daardoor ook verbanden die eigenlijk niet logisch zijn.

Een voorbeeld daarvan is het prijsgebeuren: in de ene post leg je uit dat een Mustang merrie makkelijk voor rond de 20.000 euro verkocht kan worden, een paar posts later zeg je dat je doel is om met de Mustang een betaalbaar alternatief voor de Quarter en PRE te fokken. Maar PRE's zijn in Nederland relatief goedkoop omdat ze en masse ingevoerd worden, en Quarter horses zitten juist standaard in het bovenste segment. Dus wat wil je dan eigenlijk zeggen? Want nu zeg je dat jouw paarden zo 20k op kunnen brengen, maar dat je ze voor onder de 4000k wilt verkopen, aangezien dat de prijs van een import-PRE is? Trek één lijn in je boodschap, dat helpt jouzelf en anderen enorm.

Het laatste punt waar ik aandacht aan zou besteden in je tekst, is wat er met de paarden gaat gebeuren. Top dat het overschot niet geslacht zal worden, maar 'getraind, ingereden en verkocht' zou ik wel wat nader uitleggen. Wie gaat ze inrijden? Als het goed is heb je een trainer van naam die zich aan dat inrijden wil verbinden, want dat kun je bij een officiële stichting niet zelf doen, dan krijg je teveel belangenverstrengeling. Ik zou daar in elk geval nooit geld in steken als het inrijden/verkopen niet door een professional gedaan wordt, want anders zou ik echt het gevoel krijgen dat ik de rij-hobby van een ander zit te bekostigen, helemaal als die persoon echt 0,0 bewijzen van de eigen rijvaardigheid over kan leggen. Voor hetzelfde geld is zo'n beheerder een bosruiter die zijn paarden leert aan te galopperen als je aan het oor trekt, waardoor ze ook nog eens niet als algemeen rijpaard door te verkopen zijn.

Nog zo'n praktische vraag: wie bepaalt wanneer welke merries gedekt worden, en met welke hengst? Zoiets moet je vantevoren vastleggen en ook duidelijk communiceren, want anders zal jouw stichting niet de eerste zijn die na een paar jaar wegens interne onenigheid uit elkaar valt.

En wat áls je stichting omvalt? Wat gebeurt er dan met de paarden? Krijg jij het eerste recht van terugkoop, of worden ze automatisch van jou (wat een adverteerder weer geen vertrouwen zou geven)? Ik zou me daar eens goed over laten informeren door iemand die ervaring heeft met hoe dergelijke zaken rond stichtingen belastingtechnisch werken om te voorkomen dat je alles kwijtraakt.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-21 14:47

xyzutu2 schreef:
Ik vind het inderdaad ook een slimme manier om je hobby bekostigd te krijgen, leuk idee!

Ik snap alleen het gegooi met rassennamen niet helemaal. Naast het Antieke Barokke Iberische paard (invented tradition werd al genoemd?) ook het gegoochel met het woord Mustang. Als ik het goed heb de Facebooktekst was wat warrig) zijn de twee paarden die jij in een Natuurgebied wilt krijgen gewoon PRE x Sorraia kruisingen? Ik vermoed dat daar veel meer van rondlopen in NL en BE (en zeker in het Iberische gebied!) dan je denkt, aangezien een papierloze 'Andalusier' ook die genen kan hebben. Ik heb zelfs een paar PRE/Lusitano/Andalusier x Sorraia kruisingen voorbij zien komen toen ik een paard zocht, dus ze zijn er wel degelijk - alleen moet je natuurlijk niet onder de PRE's of Lusitano's met papieren gaan kijken. ;)
En is de Mustang merrie die jij wilt importeren een echte Amerikaanse merrie, of ook een Portugese Sorraia, of een Spaanse kruising tussen een Berber en een PRE, of weer een ander ras? Dat zou ik wel helder maken, omdat dat blijkbaar een van de meest kapitaal opslokkende aankopen van de stichting zou worden (of is dat dan weer een persoonlijke aankoop?).

Als je vraagt om tips over hoe je dit van de grond kunt krijgen, dan zou ik beginnen met je teksten gewoon eens goed nalezen op hoe informatief en logisch ze op anderen overkomen. Je enthousiasme is overduidelijk in je schrijfsels, maar het informatiegehalte is erg laag doordat je verwarrende termen gebruikt en daar eigen definities aan lijkt te geven waardoor gewoon niet duidelijk wordt wat je hebt, wat je wilt kopen en wat je ermee gaat doen als je het gekregen hebt?

Dat zijn allemaal dingen die ik zou willen weten voordat ik ergens geld in stop. Ik ben enorm fan van natuurbegrazing en het in stand houden van oude rassen, maar ik haak acuut af bij loze kreten die nergens onderbouwd worden met feiten. Zo krijg ik acuut jeuk bij statements als: 'veel geschikter als allround-paard dan...': waar is dit op gebaseerd? Heeft jouw Spaanse Mustang stamboek keuringen waarop dingen als gezondheid, erfelijke gebreken, bouw en inzetbaarheid getest worden, of is het een stamboek dat puur uit papieren DNA bestaat en lyrische, niet-onderbouwde verhalen van de paar eigenaren?
Mijn paard kon direct na zijn geboorte ingeschreven worden als Baroque Gaited Horse, maar als ik nu ga roepen dat hij dus dapperder, beter gebouwd, sterker en intelligenter was dan andere paarden omdat hij een Baroque Gaited Horse was en die zijn dat allemaal, dan is dat complete onzin want hij was gewoon een PRExgangenpaard F1-kruising, en als er één generatie paarden is die compleet random is qua karaktereigenschappen/bouw/inzetbaarheid enz, dan is het wel een F1-generatie. Als je dat benoemt in je verhaal, dan kom je wat realistischer en dus ook betrouwbaarder over, want nu loopt het over van enthousiasme maar trek je daardoor ook verbanden die eigenlijk niet logisch zijn.

Een voorbeeld daarvan is het prijsgebeuren: in de ene post leg je uit dat een Mustang merrie makkelijk voor rond de 20.000 euro verkocht kan worden, een paar posts later zeg je dat je doel is om met de Mustang een betaalbaar alternatief voor de Quarter en PRE te fokken. Maar PRE's zijn in Nederland relatief goedkoop omdat ze en masse ingevoerd worden, en Quarter horses zitten juist standaard in het bovenste segment. Dus wat wil je dan eigenlijk zeggen? Want nu zeg je dat jouw paarden zo 20k op kunnen brengen, maar dat je ze voor onder de 4000k wilt verkopen, aangezien dat de prijs van een import-PRE is? Trek één lijn in je boodschap, dat helpt jouzelf en anderen enorm.

Het laatste punt waar ik aandacht aan zou besteden in je tekst, is wat er met de paarden gaat gebeuren. Top dat het overschot niet geslacht zal worden, maar 'getraind, ingereden en verkocht' zou ik wel wat nader uitleggen. Wie gaat ze inrijden? Als het goed is heb je een trainer van naam die zich aan dat inrijden wil verbinden, want dat kun je bij een officiële stichting niet zelf doen, dan krijg je teveel belangenverstrengeling. Ik zou daar in elk geval nooit geld in steken als het inrijden/verkopen niet door een professional gedaan wordt, want anders zou ik echt het gevoel krijgen dat ik de rij-hobby van een ander zit te bekostigen, helemaal als die persoon echt 0,0 bewijzen van de eigen rijvaardigheid over kan leggen. Voor hetzelfde geld is zo'n beheerder een bosruiter die zijn paarden leert aan te galopperen als je aan het oor trekt, waardoor ze ook nog eens niet als algemeen rijpaard door te verkopen zijn.

Nog zo'n praktische vraag: wie bepaalt wanneer welke merries gedekt worden, en met welke hengst? Zoiets moet je vantevoren vastleggen en ook duidelijk communiceren, want anders zal jouw stichting niet de eerste zijn die na een paar jaar wegens interne onenigheid uit elkaar valt.

En wat áls je stichting omvalt? Wat gebeurt er dan met de paarden? Krijg jij het eerste recht van terugkoop, of worden ze automatisch van jou (wat een adverteerder weer geen vertrouwen zou geven)? Ik zou me daar eens goed over laten informeren door iemand die ervaring heeft met hoe dergelijke zaken rond stichtingen belastingtechnisch werken om te voorkomen dat je alles kwijtraakt.


Bedankt Xyzutu voor je mening.
Helaas heb ik bij jou ook moeite je teksten te lezen omdat ze heel lang en warrig zijn. Daardoor gaat de essentie voor mij wat verloren.
Ik heb de benaming gebruikt die men in Amerika gebruikt voor eenzelfde project. Het Antieke Iberische paard is bewaard gebleven in de Sulphur en Kiger Mustang.
Wat vindt jij daar niet duidelijk aan?

Ik hoop dat je jouw historie met jouw paardje niet verward met mijn project.
Ik kruis niet zomaar. Dit type paarden zijn genetisch dicht verwant en clusteren dus. Geen andere rassen zoals volbloed of andere types met zware genetische fouten in het genoom, want dan krijg je miserie, dus van kruisen is hier geen sprake eigenlijk, de juiste benaming is herintroduceren van authentieke genen.
Daar heb ik ondertussen genoeg ervaring mee met mijn eigen Berber kruisingen, die F1 producten zijn en volgens Dhr. Karel de Lange geslaagd zijn, zelfs beter dan de ouders.


De rest waarover je het hebt qua praktische, financiële regelingen, ga ik in private bespreken met de mensen die willen meewerken aan het project, waaronder ook de beheerder van de gronden. Dat wordt dus samen besproken en komt niet op internet.

Ik heb inderdaad een fantastisch iemand gevonden voor het inrijden, die mij dit jaar ook zal helpen met mijn Berber kruisingen in te rijden omdat ik veel werk heb in de natuurgebieden.
Het is een fantastisch iemand die heel wat evaring heeft met geïmporteerde en geadopteerde Mustangs, maar uit respect gaat hier geen info openbazr op dit forum, dat zou die persoon absoluut niet leuk vinden, dus daar wijd ik verder niet over uit.

Ikzelf ben dus ook in dit Sorraia genenpool project gestapt van iemand anders, alsook nog andere mensen uit België en Duitsland, dus waarom zou ik niet nog extra mensen kunnen enthusiast maken mee te doen om een mustang merrie te importeren? Lukt het niet, dan doe ik gewoon door met mijn eigen kruisingen, zo simpel is dat. Hier wordt dit zeer negatief voorgesteld, maar je moet rekenen dat heel wat mensen, zoals ik, en ook andere mensen die ik hier niet bij naam ga noemen, ook al heel wat geïnvesteerd hebben in dit gemeenschappelijke Sorraia genenpool project.
De negativiteit negeren en het goede behouden. Bang makers en jaloezie heb je altijd. Maar ik trek me op aan het positieve. Zo kom je er, en zo ben ik ook al zo ver geraakt na de vreselijke tegenslagen die ik in het verleden gehad heb.

VuurVleugels
Berichten: 1725
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 15:09

Cambiar schreef:
xyzutu2 schreef:
Ik vind het inderdaad ook een slimme manier om je hobby bekostigd te krijgen, leuk idee!

Ik snap alleen het gegooi met rassennamen niet helemaal. Naast het Antieke Barokke Iberische paard (invented tradition werd al genoemd?) ook het gegoochel met het woord Mustang. Als ik het goed heb de Facebooktekst was wat warrig) zijn de twee paarden die jij in een Natuurgebied wilt krijgen gewoon PRE x Sorraia kruisingen? Ik vermoed dat daar veel meer van rondlopen in NL en BE (en zeker in het Iberische gebied!) dan je denkt, aangezien een papierloze 'Andalusier' ook die genen kan hebben. Ik heb zelfs een paar PRE/Lusitano/Andalusier x Sorraia kruisingen voorbij zien komen toen ik een paard zocht, dus ze zijn er wel degelijk - alleen moet je natuurlijk niet onder de PRE's of Lusitano's met papieren gaan kijken. ;)
En is de Mustang merrie die jij wilt importeren een echte Amerikaanse merrie, of ook een Portugese Sorraia, of een Spaanse kruising tussen een Berber en een PRE, of weer een ander ras? Dat zou ik wel helder maken, omdat dat blijkbaar een van de meest kapitaal opslokkende aankopen van de stichting zou worden (of is dat dan weer een persoonlijke aankoop?).

Als je vraagt om tips over hoe je dit van de grond kunt krijgen, dan zou ik beginnen met je teksten gewoon eens goed nalezen op hoe informatief en logisch ze op anderen overkomen. Je enthousiasme is overduidelijk in je schrijfsels, maar het informatiegehalte is erg laag doordat je verwarrende termen gebruikt en daar eigen definities aan lijkt te geven waardoor gewoon niet duidelijk wordt wat je hebt, wat je wilt kopen en wat je ermee gaat doen als je het gekregen hebt?

Dat zijn allemaal dingen die ik zou willen weten voordat ik ergens geld in stop. Ik ben enorm fan van natuurbegrazing en het in stand houden van oude rassen, maar ik haak acuut af bij loze kreten die nergens onderbouwd worden met feiten. Zo krijg ik acuut jeuk bij statements als: 'veel geschikter als allround-paard dan...': waar is dit op gebaseerd? Heeft jouw Spaanse Mustang stamboek keuringen waarop dingen als gezondheid, erfelijke gebreken, bouw en inzetbaarheid getest worden, of is het een stamboek dat puur uit papieren DNA bestaat en lyrische, niet-onderbouwde verhalen van de paar eigenaren?
Mijn paard kon direct na zijn geboorte ingeschreven worden als Baroque Gaited Horse, maar als ik nu ga roepen dat hij dus dapperder, beter gebouwd, sterker en intelligenter was dan andere paarden omdat hij een Baroque Gaited Horse was en die zijn dat allemaal, dan is dat complete onzin want hij was gewoon een PRExgangenpaard F1-kruising, en als er één generatie paarden is die compleet random is qua karaktereigenschappen/bouw/inzetbaarheid enz, dan is het wel een F1-generatie. Als je dat benoemt in je verhaal, dan kom je wat realistischer en dus ook betrouwbaarder over, want nu loopt het over van enthousiasme maar trek je daardoor ook verbanden die eigenlijk niet logisch zijn.

Een voorbeeld daarvan is het prijsgebeuren: in de ene post leg je uit dat een Mustang merrie makkelijk voor rond de 20.000 euro verkocht kan worden, een paar posts later zeg je dat je doel is om met de Mustang een betaalbaar alternatief voor de Quarter en PRE te fokken. Maar PRE's zijn in Nederland relatief goedkoop omdat ze en masse ingevoerd worden, en Quarter horses zitten juist standaard in het bovenste segment. Dus wat wil je dan eigenlijk zeggen? Want nu zeg je dat jouw paarden zo 20k op kunnen brengen, maar dat je ze voor onder de 4000k wilt verkopen, aangezien dat de prijs van een import-PRE is? Trek één lijn in je boodschap, dat helpt jouzelf en anderen enorm.

Het laatste punt waar ik aandacht aan zou besteden in je tekst, is wat er met de paarden gaat gebeuren. Top dat het overschot niet geslacht zal worden, maar 'getraind, ingereden en verkocht' zou ik wel wat nader uitleggen. Wie gaat ze inrijden? Als het goed is heb je een trainer van naam die zich aan dat inrijden wil verbinden, want dat kun je bij een officiële stichting niet zelf doen, dan krijg je teveel belangenverstrengeling. Ik zou daar in elk geval nooit geld in steken als het inrijden/verkopen niet door een professional gedaan wordt, want anders zou ik echt het gevoel krijgen dat ik de rij-hobby van een ander zit te bekostigen, helemaal als die persoon echt 0,0 bewijzen van de eigen rijvaardigheid over kan leggen. Voor hetzelfde geld is zo'n beheerder een bosruiter die zijn paarden leert aan te galopperen als je aan het oor trekt, waardoor ze ook nog eens niet als algemeen rijpaard door te verkopen zijn.

Nog zo'n praktische vraag: wie bepaalt wanneer welke merries gedekt worden, en met welke hengst? Zoiets moet je vantevoren vastleggen en ook duidelijk communiceren, want anders zal jouw stichting niet de eerste zijn die na een paar jaar wegens interne onenigheid uit elkaar valt.

En wat áls je stichting omvalt? Wat gebeurt er dan met de paarden? Krijg jij het eerste recht van terugkoop, of worden ze automatisch van jou (wat een adverteerder weer geen vertrouwen zou geven)? Ik zou me daar eens goed over laten informeren door iemand die ervaring heeft met hoe dergelijke zaken rond stichtingen belastingtechnisch werken om te voorkomen dat je alles kwijtraakt.


Bedankt Xyzutu voor je mening.
Helaas heb ik bij jou ook moeite je teksten te lezen omdat ze heel lang en warrig zijn. Daardoor gaat de essentie voor mij wat verloren.
Ik heb de benaming gebruikt die men in Amerika gebruikt voor eenzelfde project. Het Antieke Iberische paard is bewaard gebleven in de Sulphur en Kiger Mustang.
Wat vindt jij daar niet duidelijk aan?

Ik hoop dat je jouw historie met jouw paardje niet verward met mijn project.
Ik kruis niet zomaar. Dit type paarden zijn genetisch dicht verwant en clusteren dus. Geen andere rassen zoals volbloed of andere types met zware genetische fouten in het genoom, want dan krijg je miserie, dus van kruisen is hier geen sprake eigenlijk, de juiste benaming is herintroduceren van authentieke genen.
Daar heb ik ondertussen genoeg ervaring mee met mijn eigen Berber kruisingen, die F1 producten zijn en volgens Dhr. Karel de Lange geslaagd zijn, zelfs beter dan de ouders.


De rest waarover je het hebt qua praktische, financiële regelingen, ga ik in private bespreken met de mensen die willen meewerken aan het project, waaronder ook de beheerder van de gronden. Dat wordt dus samen besproken en komt niet op internet.

Ik heb inderdaad een fantastisch iemand gevonden voor het inrijden, die mij dit jaar ook zal helpen met mijn Berber kruisingen in te rijden omdat ik veel werk heb in de natuurgebieden.
Het is een fantastisch iemand die heel wat evaring heeft met geïmporteerde en geadopteerde Mustangs, maar uit respect gaat hier geen info openbazr op dit forum, dat zou die persoon absoluut niet leuk vinden, dus daar wijd ik verder niet over uit.

Ikzelf ben dus ook in dit Sorraia genenpool project gestapt van iemand anders, alsook nog andere mensen uit België en Duitsland, dus waarom zou ik niet nog extra mensen kunnen enthusiast maken mee te doen om een mustang merrie te importeren? Lukt het niet, dan doe ik gewoon door met mijn eigen kruisingen, zo simpel is dat. Hier wordt dit zeer negatief voorgesteld, maar je moet rekenen dat heel wat mensen, zoals ik, en ook andere mensen die ik hier niet bij naam ga noemen, ook al heel wat geïnvesteerd hebben in dit gemeenschappelijke Sorraia genenpool project.
De negativiteit negeren en het goede behouden. Bang makers en jaloezie heb je altijd. Maar ik trek me op aan het positieve. Zo kom je er, en zo ben ik ook al zo ver geraakt na de vreselijke tegenslagen die ik in het verleden gehad heb.


Lang en warrig? Lang: ja. Maar het is bijzonder helder geschreven. Ook hier krijg ik het idee dat het niet zozeer de tekst zelf is die je tegenstaat, maar de boodschap erin. Op de tekst is echt níks aan te merken, en zeker geen bangmakerij en jaloezie.

mooney

Berichten: 7763
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 15:15

Citaat:
Daar heb ik ondertussen genoeg ervaring mee met mijn eigen Berber kruisingen, die F1 producten zijn en volgens Dhr. Karel de Lange geslaagd zijn, zelfs beter dan de ouders.


Ik weet dat het weinig zin heeft om te reageren, maar ik hoop dat je op de hoogte bent dat dat juist het ding is met een F1 kruising? Zo niet, kijk dan eens naar hybrid vigor.
Een hybride kruising is vaak sterker dan de zuivere ouders, het probleem is dat het effect niet of moeilijk vast te houden is in de f2 en latere generaties.

Dat is waarom je in de veehouderij fokbedrijven hebt met zuivere dieren die uiteindelijk een outcross maken van twee strengen en de nakomelingen gebruiken voor 'productie'. Zij moeten steeds opnieuw die f1 maken omdat doorfokken met die outcrosses niet het betere effect geeft.

Dus als je f1 niet beter is dan de ouders is het sowieso gedoemd te mislukken, zijn ze wel beter zijn dat fijne dieren maar kan je er niet op rekenen dat hun nakomelingen ook zo goed zijn.
Laatst bijgewerkt door mooney op 16-01-21 15:22, in het totaal 1 keer bewerkt


Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-21 15:16

@Vuurvleugels
Dan zou ze zeggen waarom mijn tekst warrig is op Facebook. Enkel en alleen om de benaming antiek Iberisch paard? Dan is de tekst niet warrig maar de interpretatie van de lezer.
Ik heb hier in mijn openingspost vermeld dat het project nog geen vaste vorm heeft en ik wel wat ideeën kan gebruiken. Waarvoor dank tot nu toe, maar als je iets afkraakt dan is het wel zo eerlijk om te zeggen wat je afkraakt.


VuurVleugels
Berichten: 1725
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 15:27

Cambiar schreef:
@Vuurvleugels
Dan zou ze zeggen waarom mijn tekst warrig is op Facebook. Enkel en alleen om de benaming antiek Iberisch paard? Dan is de tekst niet warrig maar de interpretatie van de lezer.
Ik heb hier in mijn openingspost vermeld dat het project nog geen vaste vorm heeft en ik wel wat ideeën kan gebruiken. Waarvoor dank tot nu toe, maar als je iets afkraakt dan is het wel zo eerlijk om te zeggen wat je afkraakt.


Mocht die laatste zin naar mij gericht zijn, in mijn eerste reactie geef ik mijn bedenkingen :)

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-21 15:27

mooney schreef:
Citaat:
Daar heb ik ondertussen genoeg ervaring mee met mijn eigen Berber kruisingen, die F1 producten zijn en volgens Dhr. Karel de Lange geslaagd zijn, zelfs beter dan de ouders.


Ik weet dat het weinig zin heeft om te reageren, maar ik hoop dat je op de hoogte bent dat dat juist het ding is met een F1 kruising? Zo niet, kijk dan is naar hybrid vigor.
Een hybride kruising is vaak sterker dan de zuivere ouders, het probleem is dat het effect niet of moeilijk vast te houden is in de f2 en latere generaties.

Dat is waarom je in de veehouderij fokbedrijven hebt met zuivere dieren die uiteindelijk een outcross maken van twee strengen en de nakomelingen gebruiken voor 'productie'. Zij moeten steeds opnieuw die f1 maken omdat doorfokken met die outcrosses niet het betere effect geeft.

Dus als je f1 niet beter is dan de ouders is het sowieso gedoemd te mislukken, zijn ze wel beter zijn dat fijne dieren maar kan je er niet op rekenen dat hun nakomelingen ook zo goed zijn.


Nou, dat is een lekker denegrerende opmerking, dat het weinig zin heeft...

Ja, hybrid vigor ken ik.
Ik moet nu de paarden voeren maar lees je best eens in over hybrid vigour, er komt veel meer bij kijken, vanavond plaats ik die link als ik die terug vind.

Bij mijn kruisingen kun je niet spreken van kruisen, want is pre x Lusitano x Berber, die zijn zo nauw verwant met elkaar, zelfde cluster, dat je niet van kruisen mag spreken maar herintroduceren van authentieke genen. (zelfde voor de Sorraia)
De hybrid vigour is vooral van toepassing op paarden die niet zo verwant zijn of clusteren, of niet van dezelfde soort zijn, bvb de theorie wordt helemaal beschreven in geval van een warmbloedmerrie x een ezelhengst en is toepasselijk op het hybrid vigor effect op paarden die onderling niet clusteren.
Ik heb mij vergist, waren mijn F2 generatie's die vorig jaar geboren zijn.
Je kan ze terug vinden op mijn pagina. Veulens zijn super gelukt.
Dat heeft Dhr Delanghe me spontaan gezegd, en was hier heel blij mee.
Was er eerlijk gezegd ook wat bang voor omdat men mij wel gewaarschuwd had dat de F2 kon tegenvallen (Oberlandstallmeister Dr. Gustav Rau schreef in 1910 al: "Nichts vererbt sich so zäh wie Fehler.")
Maar gezien de kruisingen gaan over PRE- Lusitano, en Berber die allemaal tot 1 genenpool behoren, loop je minder kans dat het gaat mislukken.
Als je goed wil kruisen, moet je mijn idee zeer goede bloedlijnen kiezen, die ook elkaars minpunten verbeteren. Dat is wat ik gedaan heb.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SemrushBot, SentiBot en 7 bezoekers