Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IMANDRA

Berichten: 9801
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 13:32

Mwah, die video is een opinie en voor zover ik hoor geven ze geen bronnen?
Ik denk dat het wel genuanceerder ligt dan ze daar stellen. Sowieso is die formatie in Nederland een grote factor, 3-4-5 verschillende partijen met verschillende standpunten moet het met elkaar eens worden waardoor de items die het hardst geroepen worden tijdens de stemming sowieso worden getemperd (en heel eerlijk, partijen als PVV en FVD roepen veel maar noemen geen concrete oplossingen, dus dan blijft er sowieso weinig over van een daadwerkelijk belang/resultaat). Daar hoeft nog geen bedrijf aan te pas te komen. En belangen van bedrijven zullen zeker een rol spelen: bedrijven zorgen voor werkgelegenheid en economie, dus belang van het bedrijf is deels óók belangrijk voor het belang van de burger. Natuurlijk moet daar een goede balans in zijn. De mensen in Den Haag zitten daar toch grotendeels omdat ze Nederland als geheel beter willen krijgen, dus voor het volk.

Heb je meer bronnen, waar wellicht ook onderzoeken genoemd worden?

Karl66

Berichten: 29735
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 14:38

Nederland is de afgelopen decennia behoorlijk neoliberaler geworden. En ook in Nederland leeft het idee van de trickle down economie, namelijk als je bedrijven bevoordeelt, dat het naar de burgers doorsijpelt. En in Nederland werkt dat net zomin als in de rest van de wereld.

Loretta
Berichten: 8712
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 15:37

Karl66 schreef:
Nederland is de afgelopen decennia behoorlijk neoliberaler geworden. En ook in Nederland leeft het idee van de trickle down economie, namelijk als je bedrijven bevoordeelt, dat het naar de burgers doorsijpelt. En in Nederland werkt dat net zomin als in de rest van de wereld.


Dan ben ik bang dat het nog wel een aantal jaren gaat duren en dat de problemen nog veel groter moeten worden voordat de Nederlander eindelijk bij zinnen komt. We gaan nog moeilijke jaren tegemoet.

mysa

Berichten: 10456
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 15:48

Karl66 schreef:
Nederland is de afgelopen decennia behoorlijk neoliberaler geworden. En ook in Nederland leeft het idee van de trickle down economie, namelijk als je bedrijven bevoordeelt, dat het naar de burgers doorsijpelt. En in Nederland werkt dat net zomin als in de rest van de wereld.


Klopt, het sijpelt door naar de aandeelhouders. Wat is nou eigenlijk een beter economisch model? (zonder af te waarderen naar communisme).

Loretta
Berichten: 8712
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 16:03

mysa schreef:
Karl66 schreef:
Nederland is de afgelopen decennia behoorlijk neoliberaler geworden. En ook in Nederland leeft het idee van de trickle down economie, namelijk als je bedrijven bevoordeelt, dat het naar de burgers doorsijpelt. En in Nederland werkt dat net zomin als in de rest van de wereld.


Klopt, het sijpelt door naar de aandeelhouders. Wat is nou eigenlijk een beter economisch model? (zonder af te waarderen naar communisme).


We hebben iets gehad dat wel een stuk beter functioneerde. Alleen verwaterd dat steeds meer en meer.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Rijnlands_model

Karl66

Berichten: 29735
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 16:15

Je ziet op dit moment een aantal partijen op het neoliberalisme terugkomen. In ieder geval in woorden, hoe het in de praktijk gaat werken is afwachten.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-21 16:57

Denken jullie dat het kabinet gaat vallen?

mysa

Berichten: 10456
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 17:05

Weet ik niet. Vind het ook niet het juiste moment, eigenlijk. Dan liever die rechtzaak.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 17:07

Ik hoop het niet. Met de covid narigheid nu kun je dat niet hebben. De betrokken ministers van destijds ja die mogen wel straf krijgen. Maar laat de rest aub zitten

purny

Berichten: 27462
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 17:29

karuna schreef:
Ik hoop het niet. Met de covid narigheid nu kun je dat niet hebben. De betrokken ministers van destijds ja die mogen wel straf krijgen. Maar laat de rest aub zitten

Mocht het kabinet vallen(wat ik echt hoop en gerechtigheid vind)komt de corona niet in gevaar. Het kabinet zal lopende zaken afhandelen en dit loopt nog.
Het werd gisteren ook nog gevraagd bij de persconferentie

Loretta
Berichten: 8712
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 17:48

Of ze nu vallen of niet maakt weinig uit zo vlak voor de verkiezingen. In Maart worden ze gewoon weer gekozen. En met Corona erbij is het ook nog eens heel onhandig.

purny

Berichten: 27462
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 17:58

Loretta schreef:
Of ze nu vallen of niet maakt weinig uit zo vlak voor de verkiezingen. In Maart worden ze gewoon weer gekozen. En met Corona erbij is het ook nog eens heel onhandig.

Waarom onhandig? Corona loopt gewoon door. En het zal gerechtigheid geven dat het kabinet nu opstapt.

BigOne
Berichten: 38194
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 18:06

Een demissionair kabinet heeft veel minder de mogelijkheid om bepaalde besluiten, ook op Corona bestrijding te nemen.

Loretta
Berichten: 8712
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 18:12

purny schreef:
Loretta schreef:
Of ze nu vallen of niet maakt weinig uit zo vlak voor de verkiezingen. In Maart worden ze gewoon weer gekozen. En met Corona erbij is het ook nog eens heel onhandig.

Waarom onhandig? Corona loopt gewoon door. En het zal gerechtigheid geven dat het kabinet nu opstapt.


Wat gaat die gerechtigheid opleveren zo vlak voor de verkiezingen. Als ze nog 1 a 2 jaar hadden gemoeten dan kun je zeggen dat het ze raakt. Maar nu gaat het ze weinig raken en in Maart wordt het gezien de peilingen gewoon weer Rutte.

Jessix

Berichten: 16428
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 18:15

Eens met bovenstaande. Het zal weinig veranderen denk ik zo. In maart nieuwe verkiezingen.

purny

Berichten: 27462
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 18:20

Toch apart dat je als politicus het leven van duizenden mensen kunt verwoesten en er ongestraft mee weg kan komen

Karl66

Berichten: 29735
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 18:27

bigone schreef:
Een demissionair kabinet heeft veel minder de mogelijkheid om bepaalde besluiten, ook op Corona bestrijding te nemen.


Zolang de tweede kamer ze daar de ruimte voor geeft, hebben ze net zoveel mogelijkheden als een missionair kabinet. Dus dat hoeft geen probleem te zijn.

Ik denk niet dat het kabinet zal vallen, tenzij er een ongelukje gebeurt en een tweede kamerlid van één van die partijen toch meestemt met een motie van wantrouwen van de oppositie. Ik denk namelijk dat geen van de coalitiepartijen zo vlak voor de verkiezingen en midden in een epidemie het risico wil nemen om door de kiezers op een kabinetscrisis afgerekend te worden.

IMANDRA

Berichten: 9801
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 18:28

purny schreef:
karuna schreef:
Ik hoop het niet. Met de covid narigheid nu kun je dat niet hebben. De betrokken ministers van destijds ja die mogen wel straf krijgen. Maar laat de rest aub zitten

Mocht het kabinet vallen(wat ik echt hoop en gerechtigheid vind)komt de corona niet in gevaar. Het kabinet zal lopende zaken afhandelen en dit loopt nog.
Het werd gisteren ook nog gevraagd bij de persconferentie


Is dat zo? Een gevallen kabinet heeft wel veel minder vertrouwen van het volk dan nu, lijkt me. En zeker in de huidige tijd heb je dat vertrouwen hard nodig. En ja, door de affaire is het vertrouwen beschadigd, maar ik denk dat het grootste gros van Nederland zich niet hele erg bezig houdt met deze affaire.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-21 20:22

purny schreef:
Toch apart dat je als politicus het leven van duizenden mensen kunt verwoesten en er ongestraft mee weg kan komen

Ik vind het vreselijk wat er is gebeurd maar was het probleem nu juist niet net dat er niet echt één verantwoordelijke aan te wijzen is?
Niet dat er ministers vrolijk aanmaningen de deur uit aan het doen waren ofzo. Dan vind ik deze opmerking niet echt terecht.

Edit: daarbij, Rutte houdt zijn baan niet als er niet genoeg mensen VVD stemmen komende verkiezingen. Als je er iemand op moet aankijken is het de VVD stemmer.
Er zijn namelijk nog steeds mensen die hem best een toffe peer vinden. Schijnt dat oa nabestaanden van MH17 erg over hem te spreken zijn, hoe dat is afgehandeld.

Electra63

Berichten: 17822
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 23:18

Magrathea schreef:
purny schreef:
Toch apart dat je als politicus het leven van duizenden mensen kunt verwoesten en er ongestraft mee weg kan komen

Ik vind het vreselijk wat er is gebeurd maar was het probleem nu juist niet net dat er niet echt één verantwoordelijke aan te wijzen is?
Niet dat er ministers vrolijk aanmaningen de deur uit aan het doen waren ofzo. Dan vind ik deze opmerking niet echt terecht.

Edit: daarbij, Rutte houdt zijn baan niet als er niet genoeg mensen VVD stemmen komende verkiezingen. Als je er iemand op moet aankijken is het de VVD stemmer.
Er zijn namelijk nog steeds mensen die hem best een toffe peer vinden. Schijnt dat oa nabestaanden van MH17 erg over hem te spreken zijn, hoe dat is afgehandeld.



Ik vind het eventueel aftreden voor iets wat eigenlijk al jaren geleden is gebeurd, altijd symbool-politiek. De (huidige) minister is politiek-verantwoordelijk, maar ik vind het eigenlijk een geldverslindende regeling. Immers zij krijgen gewoon wachtgeld. ;)
Wel moet de bezem door de top van de Belastingdienst en de top op het Ministerie van Financiën.

Karl66

Berichten: 29735
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 23:21

En wat je natuurlijk ook als probleem hebt is dat je als PvdA moeilijk kan zeggen dat Asscher door kan als lijsttrekker, maar dat de bewindslieden niet doorkunnen.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-21 10:29

Karl66 schreef:
En wat je natuurlijk ook als probleem hebt is dat je als PvdA moeilijk kan zeggen dat Asscher door kan als lijsttrekker, maar dat de bewindslieden niet doorkunnen.

Nou, dat probleem is ook weer opgelost :oo :oo

Asscher trekt zich terug als lijsttrekker PvdA - https://nos.nl/l/2364324

purny

Berichten: 27462
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 10:41

Jammer dat hij de laatste maanden uitzit. Had beter geweest als hij per direct was opgestapt

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-21 11:11

purny schreef:
Jammer dat hij de laatste maanden uitzit. Had beter geweest als hij per direct was opgestapt

Waarom? Wie is daarbij gebaat? Dan moet er voor 2 maanden nog een vervanger komen, alsof dat iets oplost.

purny

Berichten: 27462
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 11:18

Magrathea schreef:
purny schreef:
Jammer dat hij de laatste maanden uitzit. Had beter geweest als hij per direct was opgestapt

Waarom? Wie is daarbij gebaat? Dan moet er voor 2 maanden nog een vervanger komen, alsof dat iets oplost.

Na maart opstappen is geen vorm van spijt. Maar we gaan het zien morgen