achterhand naar binnen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
ilse_
Berichten: 15
Geregistreerd: 04-05-01
Woonplaats: son

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-01 09:09

Ik zit er nou al een tijdje mee maar het wordt steeds erger.Als ik rechtsom over de hoefslag rijd, gooit mijn paard duidelijk haar achterhand naar binnen.Rechtsom is altijd haar moeilijke kant geweest daar pakt ze soms het bit ook wel vast maar ik heb het idee dat het erger wordt.Natuurlijk rijd extra veel voltes enz. rechtsom maar veel haalt dit niet uit tijdens het rijden wordt het ook niet minder. Ze pakt na goed loswerken niet meer het bit vast maar gooit nog wel haar achterhand naar binnen.Veel mensen zeggen dan tegen mij dat ik links wat meer op moet pakken als rechts en mijn rechter been achter de singel moet leggen om haar achterhand te begrenzen.Maar niets van dit alles helpt. Mijn ideen zijn op misschien hebben jullie goeie


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-01 09:20

Misschien helpt het om veel schouderbinnenwaarts te rijden.Dan word ie vanzelf soepeler en vind hij het makkelijk om dan recht proberen te lopen.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-01 10:27

Citaat:
Op 2001-06-24 10:09, schreef ilse:
Veel mensen zeggen dan tegen mij dat ik (...)mijn rechter been achter de singel moet leggen om haar achterhand te begrenzen.


Juist niet je been naar achteren leggen. Je paard gooit de achterhand naar binnen, en drukt daarbij hoogstwaarschijnlijk de schouder juist naar buiten. Gezien dat de motor aan de acherkant zit, is het veel moeilijker om de achterhand achter de voorhand te plaatsen, dan andersom.

Met dat in je achterhoofd, kun je beter de schouder corrigeren dan de achterhand. Houd je binnenbeen dus gewoon op z'n plek, en stuur hem door ophoudingen te maken met je buitenteugel naar een heel lichte schoudervoor. Daarbij geen buiging, misschien in het begin zelfs héél iets stelling naar links (denken).
Denk eraan dat je niet continu aan die linkerteugel blijft sjorren (als jij vasthoudt kan hij dat namelijk ook), maar dat je hem duidelijk corrigeert, en dan "los"laat, dwz, contact houden, maar niet inwerken, en kijken hoe hij reageert. Valt hij weer terug? Corrigeer je opnieuw, etc. Laat hem van tijd tot tijd een paar passen wijken voor je buitenbeen naar binnen toe, waarbij het er vooral om gaat dat hij van je buitenbeen en teugel "af" komt. Hij moet op eigen benen lopen, recht op twee teugels, en mag dus niet tegen je ene of je andere been of teugel "inhangen".

Staar je niet blind op die rechterkant, blijf hem ook op links gewoon gymnasticeren. Wat zegt je eigen instructeur ervan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-01 13:07

Precies op de manier zoals Zep beschrijft heb ik geleerd mijn paard te corrigeren als hij zijn achterhand naar binnen gooit.
Wel grappig Haha! *LOL* Haha!

Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-01 13:34

Ja, Zep maait al het gras weer eens voor onze voeten vandaan *LOL* Heel goed, scheelt ons weer een stuk typen.
Ik heb ook altijd geleerd voorhand voor de achterhand plaatsen en niet andersom.

Navragen is beter dan afvragen.

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-01 14:44

ja niets toe te voegen alsmaar van achter naar voren rijden gaat het achter scheef dan van voren ervoor zetten

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-01 06:41

Helemaal met Zep eens, ik voeg nog iets toe want ik heb ook onderstaand toegepast op mijn scheve paard.

Mijn paard had de neiging om op de linkerhand zijn achterhand naar buiten te gooien en op de rechterhand zijn achterhand naar binnen.
Ik heb veel voltes gereden, waarbij ik linksom een volte met 'travers-stelling' reed en rechtsom een volte met 'schouderbinnenwaarts-stelling' verders de volte verkleinen en vergroten.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Sjuimpje op 2001-06-26 07:45 ]</font>

happygirl
Berichten: 123
Geregistreerd: 11-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-01 08:10

Helemaal met Zep eens. Rijd ook veel op de binnenhoefslag en probeer dan goed te voelen hoe hij loopt, als hij scheef loopt probeer hem dan te corrigeren. Ga maar gewoon eens een uur op de binnenhoefslag rijden, je komt er dan achter dat dit heel moeilijk is. Rijd dan ook veel volte's en andere figuren zonder dat je op de hoefslag komt; je zult dan merken dat hij rechts naar de hoefslag trekt. Pas wanneer dit helemaal goed is; je paard is dan recht, dan kun je weer meer de hoefslag meenemen. Maar blijf deze oefening goed herhalen.

Ik rijd elke dag een uurtje waarvan ik een 15 min. op de binnenhoeflsag rijd. Deze tip kreeg ik van mijn instructeur en mijn paard is dan ook heel recht en netjes aan 2 teugels.

succes ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-01 09:06

Zodra je een beetje meer controle krijgt kun je ook op voltes en rechte lijnen de buiging van je paard wisselen. Dus rechter stelling en buiging op de linkerhand, ook op de volte en vice versa. Zo leert je paard nog beter om op 4 benen te lopen en tussen twee teugels te blijven. Als je een paard hebt wat heel scheef is, dan kun je dit beter eerst maar een beetje doen en het uitbouwen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 bezoekers