Paard proffecioneel doorrijden of toch zelf verder

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zonnetje97
Berichten: 249
Geregistreerd: 06-05-20

Paard proffecioneel doorrijden of toch zelf verder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-21 14:55

Ik kon niet zo gek veel topics vinden over dit onderwerp.

Even korte schets:
Ik heb een 4.5 jarig paard nu 7 maanden onder het zadel. Is in een maand tijd ingereden en daarna naar mij gegaan. We zijn al gegroeid stap draf en galop zit er goed op, ook al wat stelling en buiging.
Echter krijg ik hem niet goed aan het been (ik probeer heel consequent te zijn, maar hij blijft traag reageren), wilt hij niet halthouden (verzet zich tegen het bit), valt weg over de buitenschouder en wijkt niet voor de druk van mijn been, soms is alles eng en kan hij alleen maar bokken en wegschieten.

Ik heb bijna wekelijks les, maar naar mijn idee schiet het niet echt op. Daarom dat ik een proffecional wil laten komen om bovenstaande te laten bevestigen.

Het is mijn eerste jonge paard. Wel al veel ervaring met verschillende paarden van anderen.

Wat denken jullie? Zal ik hem proffecioneel laten doorrijden of zal ik mijn geduld moeten hervinden en zelf door blijven rijden met les?
Zit vooral met het tempo dat me niet lukt hem vooruit te laten denken.

Ps. Het doorrijden kost hier door een grandprix ruiter 32 euro per keer. Wanneer ze vaker per week komt wordt dit iets goedkoper. Zou 1.5 maand realistisch zijn om bovenstaande te laten bevestigen?

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 15:06

Nivo zegt niets, wel ervaring in het doorrijden van paarden. Ik heb liever iemand die veel paarden doorgereden heeft dan een grand prix ruiter die een paard naar dat nivo heeft gereden.

Wat als je zelf 2x in de week les ging nemen op jouw paard en dat consequent doorzet? Dat zou mijn voorkeur hebben als het paard verder braaf is.
Kan jouw instructie het niet? Zo nee, waarom niet? Want dan zou je jezelf moeten afvragen of dit wel de juiste persoon voor je is.

Ik zou er geen tijd op zetten, maar pas stoppen als het klaar is.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 15:14

Het kan een klein stukje ruitergevoel zijn dat opgelost is met maar een paar keer externe ondersteuning van een ervaren ruiter. Je hoeft natuurlijk niet gelijk alles voor de toekomst vast te leggen, je kan gewoon die ruiter vragen eens 1-2x te komen en dan zie vanzelf wat voor gevoel je erbij hebt.
Ik heb ook wel eens iemand gevraagd die handiger is met bijv. wissels rijden, dat scheelt dan een hoop miscommunicatie bij zo‘n jong dier. Dat was 2-3x en dan weer zelf.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard proffecioneel doorrijden of toch zelf verder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 15:22

Eens dat een GP ruiter op een jong paard niet altijd het gewenste resultaat geeft. Kies liever iemand die veel ervaring heeft met het doorrijden van jonge paarden.
Ik zou het liefst samen optrekken. Wij hebben een aantal jaren iemand op stal gehad die goed les gaf én een goeie ruiter was. Ik vond dat ideaal, zij wist namelijk precies hoe het paard reageerde en kon daardoor mij ook beter helpen.

Zonnetje97
Berichten: 249
Geregistreerd: 06-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-21 15:25

ingvdh schreef:
Nivo zegt niets, wel ervaring in het doorrijden van paarden. Ik heb liever iemand die veel paarden doorgereden heeft dan een grand prix ruiter die een paard naar dat nivo heeft gereden.

Wat als je zelf 2x in de week les ging nemen op jouw paard en dat consequent doorzet? Dat zou mijn voorkeur hebben als het paard verder braaf is.
Kan jouw instructie het niet? Zo nee, waarom niet? Want dan zou je jezelf moeten afvragen of dit wel de juiste persoon voor je is.

Ik zou er geen tijd op zetten, maar pas stoppen als het klaar is.


Heb opzich hele fijne instructie, maar ze laat me vooral heel veel stelling rijden, nageeflijk en beginnen met wijken terwijl het tempo nog niet goed is. Ik wil graag dat het tempo er goed inzit voordat ik verder ga, maar het lukt me dus niet dat tempo goed te krijgen..
heb al verschillende instructie gehad, maar tempo blijft een dingetje. Heb het idee dat ik zelf de handigheid niet heb om het op te lossen.

P.s. de grandprix ruiter heeft een eigen trainingsstal en leidt dagelijks jonge paarden op.

Earth

Berichten: 7911
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Paard proffecioneel doorrijden of toch zelf verder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 15:50

Ik zou er eerder voor kiezen om eens te kijken voor een andere instructie. Iemand die vanuit de juiste basis aan de gang gaat. Dus inderdaad eerst voorwaarts, maar ook rijden op zit. Als jij nu al aanleert dat je een paard moet laten halthouden door aan de teugels te komen, dan mis ik echt ee nstukje rijden op zit.

ikkedus
Berichten: 3274
Geregistreerd: 24-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 15:50

Nou daar gaat het dan dus denk ik mis. Bij jonge paarden is het motto bij mij echt: vooruit! Eerst lopen en al het andere vloeit daar uit voort.
Ik heb zelf een tijdje een vriendin geholpen met haar jonge paard. Ik heb na een paar x aangegeven dat ze er iemand anders bij moet vragen MET ervaring met het ras en jonge paarden. Haar paard ging echt met sprongen vooruit en ging vanuit voorwaarts rijden zelf al heel veel aanbieden.
Succes! Je stelt jezelf in ieder geval al de juiste vragen.

troi
Berichten: 17005
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Paard proffecioneel doorrijden of toch zelf verder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 21:27

Het klinkt alsof jouw instructie niet past bij de fase waarin jullie als combinatie nu zitten. Ik zou eens rondzoeken naar andere instructie. Kijk eventueel in de westernhoek. Daar wordt enorm getraind op actie-reactie en werkwilligheid. En de meeste instructeurs geven les aan eenvariatie aan ruiters.

Zonnetje97
Berichten: 249
Geregistreerd: 06-05-20

Re: Paard proffecioneel doorrijden of toch zelf verder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-21 22:12

Mijn instructie heeft echter wel heel veel ervaring met jonge paarden en jonge paarden doorrijden. Al stapt ze zelf niet meer op. Ik heb nu een 5 tal keer les gehad van haar. Vind het zo moeilijk om dan te zeggen dat ik voor andere instructie ga kijken, want vind haar wel heel fijn lesgeven. Behalve dan dat het tempo te weinig aandacht krijgt.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paard proffecioneel doorrijden of toch zelf verder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 22:27

Heb je al eens geveaagd waarom dat is?
Misschien voelt het traag maar is het niet traag?
Misschien mist hij de kracht nog?

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 22:30

Bespreek je dat ook met je instructrice? Een instructrice kan een schat aan ervaring hebben en al 40 jaar les geven, dat betekent niet per definitie dat ze altijd gelijk heeft? Als jij denkt/vindt/voelt/ervaart dat jij iets anders nodig hebt op dit moment, kan je dat toch aangeven?

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 22:42

Hoeveel werkt dit paard in de week?

Is het paard niet overdonderd is met beleren en daarna maar continue aan de bak is en geen tijd heeft om goed tot rust te komen

Zonnetje97
Berichten: 249
Geregistreerd: 06-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-21 11:04

belle_boef schreef:
Hoeveel werkt dit paard in de week?

Is het paard niet overdonderd is met beleren en daarna maar continue aan de bak is en geen tijd heeft om goed tot rust te komen


Ik probeer het heel erg te doseren.
3 a 4 keer in de week rijden waarvan 1x naar buiten en 1x in de 3 weken springen.
1 a 2 dagen helemaal vrij en met vriendjes spelen en de rest van de dagen los in de roundpen en/of grondwerk. Soms een keer dubbele longe als ik weinig heb gereden.
Ik rij overigens 30-40 minuten.

Op buitenrit is hij wel heel scherp aan het been, maar helaas kan ik dat noet vaker doen omdat we nog niet alleen kunnen en bij mij op stal niet veel mensen naar buiten gaan.


Qua voer geef ik nu halve schep nature's best per dag en een handje pavo condition na het werk. Hij kreeg eerst cavalor strucomix maar daar werd hij enorm nerveus van, maar nu is hij dus te sloom..

Dus voertips is ook welkom.

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard proffecioneel doorrijden of toch zelf verder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 11:26

Ik zou hem 2 weken vakantie geven en daarna 1 a 2 keer per week eens rijden. Kijken of die dan beter wil gaan lopen. En dan korter rijden. Even opwarmen, paar goede momenten hebben en weer stoppen. Zijn makkelijkste gangen voor hem pakken en de moeilijke niet elke keer mee pakken.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paard proffecioneel doorrijden of toch zelf verder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 11:30

Of vaker een rondje naar buiten, dan kun je rechtuit voorwaarts. Mijn 4 jarige kan op dit moment ook niet goed tempo houden op de volte na een groeispurtje terwijl dat een paar weken terug nog heel goed was. De bovenlijn moet weer kracht opbouwen. Buiten op lange stukken gaat dat makkelijker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 11:42

af en toe eens een paar dagen vrij zodat het fysiek en mentaal kan herstellen
spieren hebben rust nodig om te kunnen groeien
alleen maar eens buiten stappen rechtuit in een vlijtig actief tempo - niet sloffen en we zien wel - en dan af en toe eens tempo wisselen > flink voorwaarts en weer arbeidsstap,

blijf kijken en werken vanuit uw paard, wat uw paard nodig heeft, andere voeding heeft bij een paard even tijd nodig, dus steeds even dit of dat proberen heeft geen zin omdat de spijsvertering meer tijd nodig heeft om het op te nemen en te verwerken voordat je effect ervan kunt waarnemen

https://www.dressuur.nl/artikelen/algem ... ouw-paard/


http://www.voervergelijk.nl/
Citaat:
Veranderingen in het rantsoen
Soms is het noodzakelijk om de voeding van een paard aan te passen aan nieuwe omstandigheden of is het tijd om iets nieuws te proberen. Verandering van buitentemperatuur met de seizoenen, zwaardere training of ziekte zijn redenen die een verandering in het rantsoen kunnen vragen. Helaas kunnen veranderingen in het rantsoen gepaard gaan met problemen zoals koliek of hoefbevangenheid. VoerVergelijk vertelt je graag hoe dit voorkomen kan worden en hoe de veranderingen zo soepel mogelijk verlopen.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 23:51

Roosje9797 schreef:
Heb opzich hele fijne instructie, maar ze laat me vooral heel veel stelling rijden, nageeflijk en beginnen met wijken terwijl het tempo nog niet goed is. Ik wil graag dat het tempo er goed inzit voordat ik verder ga, maar het lukt me dus niet dat tempo goed te krijgen..
heb al verschillende instructie gehad, maar tempo blijft een dingetje. Heb het idee dat ik zelf de handigheid niet heb om het op te lossen.

P.s. de grandprix ruiter heeft een eigen trainingsstal en leidt dagelijks jonge paarden op.


Wellicht is dit simpelweg niet de goede opbouw voor dit paard.

Mij is geleerd dat lengtebuiging in principe pittig is, en wil een dier dit goed kunnen leren, dan moet er eerst verticale balans zijn.
Dat is er nog niet, want het dier gaat over de buitenschouder. (Wellicht is het bokken, alles soms griezelig vinden en gedoe met wijken hier ook op terug te voeren.)

Voor jonkies geldt: houd de neus voor het buitenvoorbeen.
Komt de neus verder naar binnen, gaat de romp naar buiten.
(Foei, hij valt over de schouder weg, roepen we dan...)

...en wellicht is het ontbreken van de verticale balans ook de reden dat het tempo nog niet ideaal is.

Verder is in mijn woordenboek ;) verzet tegen het bit iets anders dan niet willen halthouden.
Ik rijd die overgang zonder de teugels te gebruiken, op zit en gewicht, omdat ik wil dat mijn jonkie ervaart dat ze op de achterhand kan 'remmen' en halthouden.

:o Op zich is dit geen antwoord op de vraag of jijzelf verder gaat of iemand anders.

Maar op deze manier 'kijken' kan wel veel gedoe voorkomen.
Een dier in verticale balans brengen 'is wel even een klus', maar een matig goede ruiter plus een instructrice die 'haar weetje weet' kan ruimschoots voldoende zijn, daar heb je geen GP hotemetoot voor nodig, dat kun je waarschijnlijk heel goed zelf.

Zonnetje97
Berichten: 249
Geregistreerd: 06-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-21 13:45

Iedereen bedabkt voor de reacties.
Ik ga toch zelf verder en meer lessen nemen. Mijn instructrice laat mij veel buiging rijden zodat ik daar later profijt van heb omdat hij dit nog moeilijk vond. Ik ga eerst met haar in overleg dat dit misschien niet de juiste manier is en we eerst aan het twmpo en rwchtgerichtheid moeten werken.
Ook heb ik een stalgenoot gevraagd of die er ewn keer op wilt, zodat ik kan zien hoe hij onder een ander loopt.

Sky_As

Berichten: 4722
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Paard proffecioneel doorrijden of toch zelf verder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 13:52

als ik jou was zou ik ook jezelf aanmelden voor Teambyjill. Ik denk dat je daar heel veel aan gaat hebben, zij legt het echt super fijn uit. Heeft ook een video over trage paarden en hoe te trainen, over halthouden, over aanleuning. En allemaal heel simpel uitgelegd. Ik denk echt dat je er profijt van gaat hebben, is het geld dubbel en dwars waard.

Zonnetje97
Berichten: 249
Geregistreerd: 06-05-20

Re: Paard proffecioneel doorrijden of toch zelf verder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-21 23:06

Vandaag les gehad van een ander. Ik ben niet consequent genoeg met mijn been (bkijf te veel drijven zonder reactie te verwachten) dit wist ik maar vind het heel moeilink hierin te veranderen. Echter mocht ik van haar geen stemhulpen gebruiken om mijn paard te ondersteunen en moest ik de teugels erg kort houden en veel druk geven om hem rond te rijden. Normaal kan ik mijn paard vrij licht nageeflijk rijden, maar nu werd hij ineens sterk in de mond.. daarbij moet je niet eerst tempo controle hebben alvorens je van voren tegen gaan houden?

0000
Berichten: 5473
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Paard proffecioneel doorrijden of toch zelf verder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 23:09

Je moet hem überhaupt niet willen tegenhouden van voren. Je rijd het lichaam naar je hand/zijn neus toe, je wil nooit het hoofd naar je toewerken. Het klinkt een beetje alsof je van de regen in de drup bent beland nu, vervelend. Heb je geen mogelijkheid om te lessen bij iemand waarvan je de leerlingen fijn vind rijden of waar je eerst eens kan gaan kijken ofzo? Dat je al weet dat het aansluit bij hoe je wil rijden?

Earth

Berichten: 7911
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 23:19

Roosje9797 schreef:
Vandaag les gehad van een ander. Ik ben niet consequent genoeg met mijn been (bkijf te veel drijven zonder reactie te verwachten) dit wist ik maar vind het heel moeilink hierin te veranderen. Echter mocht ik van haar geen stemhulpen gebruiken om mijn paard te ondersteunen en moest ik de teugels erg kort houden en veel druk geven om hem rond te rijden. Normaal kan ik mijn paard vrij licht nageeflijk rijden, maar nu werd hij ineens sterk in de mond.. daarbij moet je niet eerst tempo controle hebben alvorens je van voren tegen gaan houden?

Goed dat je vragen stelt. Deze mevrouw zou ik heerlijk bedanken en tot nooit weer ziens. Het is ook neit erg om wat uit te proberen qua lesgevers. Maar hier zou ik van wegblijven.

_Caithlynn

Berichten: 920
Geregistreerd: 16-10-08
Woonplaats: GLD

Re: Paard proffecioneel doorrijden of toch zelf verder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 23:56

Doe je ook wel eens balkjes lopen? Ik zou ook niet te veel focussen op de voorkant maar idd vaak overgangetjes rijden. Plezier in het rijden geven. Op het moment zelf ook een jong paard aan het rijden. En ik merk veel afwisseling en sommige dingen gewoon rustig in stap uitleggen het veel profijt geeft. En zoek een instructrice die bij jou gevoel past en bij je paard

Zinzi_jewel

Berichten: 8800
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Paard proffecioneel doorrijden of toch zelf verder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 09:19

Er ontbreekt een stuk basis en balans in je training nu .
Een jong paard moet eerst aan een lichte contact teugel alle 3 de gangen kunnen .
Been is aktie dus vooruit , netjes remmen op je zit .
Denk echt dat je te snel gaat in deze fase .
Weglopen over een schouder is makkelijk te voorkomen/ aan te leren door duidelijk te wijzen met je hand en zweepje op de schouder aan te leggen, heel zachtjes te tikken. Van heej hier moet je zijn .
Je tempo moet niet hoog zijn maar gewoon constant .
Dan komt je paard geleidelijk tot dragen en meer balans .
Oefen dit ook zeker aan de longe zonder hulpteugels .
Voorwaarts-neerwaarts lopen met voldoende lengte in het lijf .
Een western trainer kan je hier vaak goed helpen bij de basis.
Minder de focus op hoofd hals houding

Zonnetje97
Berichten: 249
Geregistreerd: 06-05-20

Re: Paard proffecioneel doorrijden of toch zelf verder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-21 15:57

Ja deze instructrice hoef ik ook niet meer te hebben. Vele op stal hebben mijn andere instructrice, die overigens heel fijn is, maar qua basis een stap overslaat. Heb maandag weer van haar les en wil het gaan overleggen.
Heel lastig om een goed iemand te vinden die eerlijk is en niet te veel aan dat hoofd prutst en een goede basis legt. Heb afgelopen half jaar 4 al instructeurs gehad..
Iedere keer een uitproberen vind ik ook zo wat.

Ik doe heel afwisselend werk met hem. Zeker 1x in de week tijdens dressuur balkjes neerleggen. Wanneer ik een rijtje neerleg en wat lage hindernissen (30cm) dan wordt hij wat actiever.

@Zinzi_jewel ik woon op walcheren ben niet bekent met western i structeurs heb jij tips?