wat vind jij van haflingers en fjorden in de dress

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Wat vinden jullie van Haflingers en Fjorden in de dressuur sport ?

Ja, dat vind ik wel leuk
58 (51%)
Soms, ligt eraan hoe er gereden word
44 (39%)
Nee, vind ik niks, die moeten zich maar bezig houden met andere takken van de paardensprot
10 (8%)

Totaal aantal stemmen: 112


Amanda_T
Berichten: 5950
Geregistreerd: 01-07-01

wat vind jij van haflingers en fjorden in de dress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-02 18:13

?
wat vinden jullie hiervan
Haflingers en andere koudbloedige paarden in de dressuursport
op laag en hoog nivo ?
Vinden jullie dat leuk of stom

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 18:15

Tuurlijk vind ik dat wel leuk! Iedereen moet lekker doen waar hij of zij plezier in heeft met het paard!
Op hoog niveau is zeker leuk, dat neemt het vooroordeel weer een stukje weg dat je met een koudbloed niet hogerop kan komen.

Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 18:21

Mijn mening: Ik vindt haflingers en fjorden er te 'stoer' uit zien voor dressuur, daarnaast heben ze een vrij korte nek waardoor het 'aan de teugel lopen' er niet altijd even lekker uitziet

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 18:54

ik vind dat wel leuk.
alleen het is best moeilijk om met een haf of fjord naar het Z te raken.
het kan wel lukken alleen moet je wel heel veel geduld hebben lijkt me.
ook zijn er die vooroordelen dat is niet altijd even leuk..

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 19:01

Bij mij op de manege was 2 weken geleden een wedstrijdje. Toen kwamen er ook 2 haflingers. En 1 daarvan was mooi! En liep ook heel erg mooi. De manan waren denk ik 1 meter lang en de pony liep super netjes aan de teugel!

Bij de manege pony's was er zelfs een haflinger 1e en 5e geworden!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 19:14

Tja, je hebt haflingers en haflingers. Een beetje een 'sportmodel' die ook fatsoenlijk gereden wordt is best aardig om naar te kijken. Maar een tank waar koste wat kost dressuur mee gereden moet worden...

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 19:55

Een netjes gereden paard is altijd leuk om naar te kijken. Of het nou een fjord is of een kwpn'er.
Juist aparte rassen vind ik leuk in de sport. Dan zie je ook eens dat ook die paardjes best leuk kunnen presteren.

Tin
Berichten: 3715
Geregistreerd: 29-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 20:11

Ik vindt het leuker als ik een fjord,tinker,haflinger zie lopen op een dressuurwedstrijd dan als ik een KWPN,NRPS of arabiertje ofzow zie lopen,gewoon omdat tinkers,haffie'S en fjorden niet zo vaak zie lopen en er niet zo vaak over hoor dat iemand mee doet met een tink,haf of fjord.

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 20:16

Op zich vind ik dat best wel leuk maar ik vind wel dat het paardje dan wel wat talent voor dressuur mag hebben. En hoe hoger zo'n beestje loopt des te leuker (en knapper om tegen die grote paarden op te boksen) vind ik het. Dus wie maakt voor mij het pad vrij? Mocht Fayette toch over een redelijke dosis dressuurtalent beschikken Haha!

Amanda_T
Berichten: 5950
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-02 20:40

Ik ga volgend jaar met men haffie van 18 jaar starten in het L1
dus daarom vroeg ik even naar jullie mening
maar dan rij ik gewoon op onderlinge wedstrijden
maar ik heb er heel veel zin in met me een beetje te dikke haffie Haha!

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 20:58

Ik ken een Haflinger die ondertussen M2+winstpunten is. Die doet het dus prima!! Hij is verder niet superluxe, gewoon een naar mijn mening mooie haf!! En ik vind een goed gereden Haf etc prima in de sport.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 21:35

Geen idee wat daar mis mee is...
Je kunt met een Haf + goede ruiter een mooiere proef neerzetten dan met een onervaren ruiter op een nrps pony ofzo.

Het ligt helemaal aan het paard en de ruiter vind ik.

ieris

Berichten: 1775
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 22:13

Ja ik vind het wel leuk,dat is weer is wat anders tussen de paarden.
Ik rijd zelf ook met een fjord wedstrijden,en ik vind het heel erg leuk!

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 22:25

Je moet doen waar jezelf zin in hebt zolang je verwachtingen reeel blijven Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 22:56

orri schreef:
Je moet doen waar jezelf zin in hebt zolang je verwachtingen reeel blijven Haha!


Heel goed gezegd!!!

Ik vind het erg leuk om een haf te zien.
maar niet daarna zeuren van, maar hij kan nu eenmaal geen middendraf.
Dat wist je van te voren dat zoiets moeilijker word met een haf.

Voor de rest geen problemen mee.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 23:10

Mooie uitspraak trouwens van mijn instructice laatst, zeker in dit kader:
"Een ronde volte heeft niets met de kwaliteit van het paard te maken"
Oftewel: Met strak op de letters rijden, je figuren netjes afwerken, correct rijden etc. kun je een heel eind komen, ook met een paard met minder spectaculaire bewegingen. Of zo je wilt: minder geschikt voor dressuur.
Misschien dat die 'ronde volte' of een 'correcte middendraf' dan meer moeite kost, of misschien moet je die middendraf zelfs wel compenseren met andere onderdelen, so be it, dat wist je van tevoren, zoals RK ook al zei.

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 23:33

Wat voor paard het ook is, op het moment dat je ze gaat rijden zal je ze ook moeten gymnastiseren. Daar zijn de dressuur-oefeningen toch oorspronkelijk voor bedoeld. Als je dan tevreden bent is er helemaal niets mis mee wanneer je dat ook toetst op wedstrijden.
Op die manier krijg je ook een goede indruk waar je nog aan moet werken en je hebt iets om naar toe te werken.

Enige is dat het niveau tegenwoordig zo gigantisch hoog ligt dat het moeilijk is om met een wat eenvoudiger paard mee te komen in de dressuur. Want laten we eerlijk zijn: wedstrijden zijn toch alleen maar leuk als je tenminste nog een kans maakt, ook al is die kans nog zo klein.

Zilly
Berichten: 3037
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: ZTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 23:51

Ik vind het echt heeel goed als mensen een Fjord of een Haffie in de dressuursport uitbrengen, het zijn namelijk niet de makkelijkste paarden..... Dus ik ben ervoor

Zilly

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 00:44

ik heb een fjord en rijd L1. en ik heb erg bewondering voor mensen met een fjord/haf in de dressuursport. met andere 'dressuurrassen'paarden die er meer voor gemaakt zijn is het veel makkelijker om goed te rijden en met een fjord/haf is het wat moeilijker en juist nog beter en leuker als je dan toch de top bereikt!
en Jolanda rijd met haar fjord Z2 !!!
en ik vind het nergens op slaan dat sommig jury fjorden 'minder'vinden want waarom zou je eigelijk?als ze de bepaalde oefeningen kunnen ist toch goed??maarja er zijn sommige en die denken daar wel heeeeeeel anders over......
groetjes roos

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 01:56

Zilly schreef:
Ik vind het echt heeel goed als mensen een Fjord of een Haffie in de dressuursport uitbrengen, het zijn namelijk niet de makkelijkste paarden..... Dus ik ben ervoor

Zilly

Is dat je argument?
Omdat ze niet de makkelijkste zijn maar uibrengen in de dressuur?

Ik heb meerdere van dat soort pony's gereden, en niet omdat ze zo leuk en aardig liepen, maar puur omdat de eigenaren/berijders er niets meer mee konden en ik vind ze niet moeilijker dan een ander.

Sterker nog, ik kan je vertellen dat ik met mijn eigen paarden meer problemen heb, die hebben veel meer bloed wat soms ook tegen je kan werken. Runningkawa weet ook wel hoe en wat Haha!

luna_cockie

Berichten: 2167
Geregistreerd: 18-06-02
Woonplaats: Djalamabad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 09:01

runningkawa schreef:
maar niet daarna zeuren van, maar hij kan nu eenmaal geen middendraf.
Dat wist je van te voren dat zoiets moeilijker word met een haf.



ben ik het wel een beetje mee eens........maar ze kennen het wel hoor!!

Als ik met lunapaard een wedstrijd heb heb ik meestal een 7 voor me middendraf!!

Mosh

Berichten: 6017
Geregistreerd: 16-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 09:46

ja en jij bent ook al in de L2 en je rijd nog niet eens een jaar federatie
(leuk hé ik gebruikje als voorbeeld)

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 10:49

Ik vind het altijd heel erg leuk om een koudbloed te zien op wedstrijden.

Met mijn haflinger wil ik ook wel eens een wedstrijdje dressuur gaan rijden. Ik wil wel goed voor de dag komen, maar ik doe het niet omdat ik echte ambities in de dressuursport heb. Eigenlijk gewoon voor de lol en voor de ervaring.
En het motiveert denk ik ook wel als je af en toe een wedstrijd rijdt.

Wel denk ik dat het knapper is als iemand met een koudbloed in het M of Z rijdt, dan iemand met een warmbloed. (Of zeg ik nou iets heel stoms Verward )

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 11:32

Jamaica kan leuk lopen (met nadruk op leuk, niet geweldig zeldzame gangen ofzo) nageven en galoperen doet ze, maar ze vindt het moeilijk, ze heeft haar bouw niet mee en is jong. Ik "Train" jamaica dressuurmatig, maar heb totaal geen wedstrijd ambities.
Echter, als ik op paard en koets een haflinger in een geweldige uitgestrekte draf of een geweldige passage zie, denk ik toch, zooo, gaaf!
Terwijl als ik een bonfire zie, tja, dat is normaal...
Ik zie het graag, maar inderdaad, niet miepen als je geen punten haalt op onderdelen die het paard gewoonweg niet subliem uit kan voeren omdat ie zijn bouw tegen heeft. Dat weet je van te voren

Amanda_T
Berichten: 5950
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-02 14:58

ja ik ben altijd heel tevreden over lasagna want ze vind sommige dingen vind ze gewoon moeilijk
zoals het meisje wat hiervoor op haar heeft gereden (16 jaar was ze toen) die durfde niet te galoperen
en die heeft dus 2,5 jaar niet gegalopeerd dus de eerste galoperen met haar ik erop dat was niet zo goed
daar ben ik nu al een jaar of 7 bezig met haar
ik heb ook veel geduld gehad omdat ze het gewooon niet snapte
en nu eindelijk na 7 jaar oefenen en goede les resulateten
ze kan allebei de kanten een galopje laten zien zonder vekeerd aan te springen e.d *LOL*