Noodrem op je paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Noodrem op je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-02 23:14

Nuala is nu al een tijdje ingereden en het gaat allemaal erg goed. Alleen is het nog een beetje een probleem met rijden of we sukkelig rijden of turbo-hard. Daar tussenin zit nog niet zoveel..
Maar met goede instructie gaat dit ontzettend vooruit en ik geloof dat het zeker goed gaat komen.

Alleen ondertussen rijd ik dus ook weleens buiten, en daar is het eigenlijk alleen maar turbo Haha! Ze is nog wel gewoon bestuurbaar en niet gevaarlijk in het verkeer (anders zou ik niet naar buiten gaan) alleen vorige keer bij de Boktstrandrit had ik op een gegeven moment niks meer te vertellen. Nuala gaat dan zo hard dat ik meer een toevallige meelifter ben die niks meer te vertellen heeft. Ik kan nog wel sturen, maar heb de snelheid dus niet meer onder controle. Het enige wat dan overblijft is klemmen en aan de teugels hangen, wat natuurlijk helemaal niet werkt.. Ze doet dit eigenlijk alleen in de bossen enzo, niet op straat daar is ze niet zeker genoeg voor, en natuurlijk vooral als er andere paarden bij zijn.

Wat ik dus wil vragen, is het niet slim om er een noodrem aan te hangen?
En wat is dan geschikt? Ik heb het zelf niet op een slof of thiedemann eigenlijk... Maar als ze zo snel gaat komt haar hoofd ook omhoog, dus misschien dat een martingaal helpt?
Ik rij haar met een dubbelgebroken bit.

Hebben jullie een "noodrem" op je paard?


PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 23:24

Ja, mijn hand, of een hek. Hand; omtrekken, Hek: Tegenaan zetten. Maar dit zijn echte noodremmen

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 23:27

Mijn noodrem op Bud is "ho" Haha!
Maar een martingaal kan helpen. Heeft geen inwerking verder, maar voorkomt dat het paard zijn hoofd omhoog kan doen. Misschien een idee. Anders gewoon op een volte zetten...dat kan ook wel op het strand Lachen

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Ineke2

Berichten: 33041
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 23:28

Je zegt zelf dat je nog wel kunt sturen, kun je haar dan niet proberen op de volte te zetten en dan steeds kleiner tot ze langzamer gaat? Op het strand dan, in het bos gaat dat natuurlijk niet...

Verder tja naar achteren zitten en ophoudingen maken (niet alleen hangen aan die teugels, maar ophouding (mag best een flinke zijn als ze gewoon niet luistert) en dan weer meegeven en weer ophouding etc...tot ze langzamer gaat....

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 23:30

Inderdaad, ophoudingen, als je gaat hangen aan je paard, pakt ze toch wel het bit vast, en daar schiet je dus niets mee op. Je mag inderdaad best eens een flinke ophouding (oftewel: ruk Haha!) geven. Ze moet wel bij je blijven, en niet onder je vandaan denderen.
Maar voordat ik weer op buitenrit zou gaan, zou ik dit eerst thuis eens oefenen Haha!

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 23:47

Martingaal kan soms heel goed werken.
daar rijd ik ook meestal mee in het bos want dat paard kent in galop maar 1 versnelling in het bos

dus gewoon eens met martingaal proberen, en idd.. als hij nog stuurbaar is zoals je zegt, op een steeds kleinere volte wanneer je er plaats voor hebt.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 23:47

mijn beginnende dochter (rijdt nu ongever 2.5 maand, met 1 X per week les) rijdt op een pony van 3 jaar, pas zadelmak.

Als de pony aan de kletter gaat doet zij het volgende (en dit werkt elke keer),:
Handen laag (zij rijdt met een bokt riempje en hangt dus niet aan de teugels)
benen naar voren (klinkt krom, maar daardoor valt de beendruk weg. en dit is niet echt de benen een eind van de pony naar voren steken, maar ipv hakkenlaag/tenen naar binnen meer hakken hoog en tenen naar binnen)
en bovenlichaam naar voren, verlichte zit.
Lees dit en doe dit niet na in volgorde van maar tegelijkertijd....

Waarom Britt (dochter) dit doet: ze moet de pony tijdens het rijden wel eens belonen en brengt daardoor haar benen naar voren icm (in combinatie met) verlchte zit en naar voeren gericht bovenlichaam... dit remt de pony af (zelfs tijdens duo kletterrace, dus met meerdere pony's)
Omdat dzeze houding de pony afremt doet ze dit ook tijdens een klepperrace (=als een gek door de binnenbak racen) en de pony stopt....

en hangen aan de teugels....niet doen, eerder meewerken met je paard en daardoor controle terug krijgen.

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-02 00:12

Bedankt voor de reacties! In de duinen bij het strand kon ik haar dus niet op de volte zetten inderdaad, dus ik denk aan een martingaal.
Toen we uiteindelijk wel op het strand waren ging ze er dus vandoor, ik zette haar op een volte en wat doet die muts? Gewoon keihard doorrennen op de volte! Ze is nog zo onervaren dat ze zich niet realiseert wat ze wel en niet kan, met als gevolg dat ze gewoon struikelt of valt. Ik probeerde haar uit die "trance" te halen (want ze is echt niet meer te bereiken dan) door inderdaad een flinke ruk, of met m'n stem, maar ze donderde er dwars doorheen..

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 00:49

Ik zou bij een jong paard dus nooit gen martingaal aan doen....

Maar en bokriempje (sperriempje voldoet ook) aan je zadel bevestigen zodat je je handen stil en laag houd.

verder zou ik haar galoppade gaan begeleiden...dit vooral in een groep met andere paarden (kuddedieren, je maakt hem alleen meer van streek door hem te gaan scheiden dmv een volte)
Dit begeleiden doe met je stem, rustige zit en handen....
geschreeuw (=stemverhef), trekken (volte rijden) maakt hem meer van streek en tegendraads...
Hij (= m of v) is jong, onervaren en weet maar 1 ding: volg de kudde, dat hij jouw op zijn rug accepteerd en dit blijft doen spreekt alleen van een zeer goed karakter...
Je paardje weet de betekenis van alle knoppen nog niet, en weet zich geen raad met "mijn maatjes/kudde" gaat er van door en ik mag/kan niet.... dit moet hij leren, en dit leert hij nite met trekken/sjorren/voltes/hulpteugels, enkel en alleen met geduld en begrip leert hij jou te gehoorzamen...

Gehoorzaamheid van een paard is het opbouwen van vertrouwen, het zien van een leider in "wat" (=ruiter) op mijn rug zit...de stem die die hoort (geen geschreeuw, eerder zacht praten dat zorgt voor rust) en de hulpen (=zachte hand en de zit/houding) van de ruiter.
Hij is jong en accepteerd iemand op zijn rug, dit wil nog niet zeggen dat hij alles snapt en/of begrijpt....

ene hoemeer vertrouwen hij in jouw krijgt hoe minder hulpmiddelen (= neusriem,bit/teugels) jij nodig hebt...(dit voor een buitenrit wel te verstaan, denk niet dat ze het accepteren dat je zonder zadel en hoofdstel een spring of dressuurwedstrijd zou gaan rijden)

Ik zie het zo:
Kuddeleider geeft signaal(=houding of roep), kudde reageert bij paarden
roedelleider geeft signaal (=houding of roep), roedel reageert bij honden
Als ik mijn hond op commando(stem en houding) dingen kan laten doen, kan een paard dat toch ook????
JA dat kan een paard ook.... hebben wij het geduld, NEE de meesten niet.
Waaruit bestaat dat commando, bij honden op basis van vertrouwen, als ze een roedelleider niet vertrouwen laten ze die ook verdwijnen, idem met kuddeleider (nee, niet altijd de sterkste wint, de slimste wint....), dan volgen ze hem ook niet....(oudere merrie of hondin (weet het woord wel maar is ook scheldwoord) = kudde/roedelleider, mannetje beschermt alleen) dus geen gehoorzaamheid....
ene zie dit nou niet van als een hond kan zitten/liggen op commando dit doet een paard praktisch niet....Nee, zit en lig is een naturlijke jachthouding bij honden en niet bij paarden (betekend bij paarden kwetsbaarheid)

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 10:43

Mijn noodrem is diep in het zadel gaan zitten en gewoon inhouden met HOO erbij. Geen reactie dan eens grover met de hand inkomen.
Tot nu toe nog altijd resultaat bij gehad.

baasvanaukje
Berichten: 3
Geregistreerd: 29-11-02
Woonplaats: berkel en rodenrijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 10:47

mijn aukkie gaat ook nog weleens van kiek!!!!
En niet zomaar maar echt dangerous, dus vlak voor een vrachtwagen die tegemoet komt, haar freule kontje omdraaien en dan vlak ervoor gaan lopen het liefst in galop. Dit op de openbare weg dus, oeiiiii.
Ik ben tegenwoordig niet meer bang op haar, op de weg bedoel ik, dus ik spreek haar streng toe en ga als het ff kan een inhammetje zoeken en laat haar naar de vrachtwagen kijken.
Je voelt haar dan rillen, maar ze blijft netjes staan.
maar ik geef toe, soms is het wel engetjes hoor.
En wat te denken van die enge tractors met al die enge toestanden erachter of ervoor, brrrrrrrrrr, mag ze alsjeblieft bang zijn? ik ben er ook een beetje pages van, maar ernaar laten kijken en toespreken, en het gaat al veel beter. dus mijn tip, hou het veilig, zoek een inhammetje, laat kijken, en vervolg je weg.

wat vandaag niet komt, komt morgen!
of niet, das dan jammer.......


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 11:03

Geen teugels of andere hulpstukken als noodrem, maar HO heilig maken. Werkt veel beter en werkt in alle situaties, ook als je eens wat minder leerwerk om je paard heen hebt hangen.

regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 19:56

XoNo schreef:
Maar een martingaal kan helpen. Heeft geen inwerking verder, maar voorkomt dat het paard zijn hoofd omhoog kan doen. Misschien een idee.


Een martingaal heeft wel degelijk invloed!!! De teugel hulpen komen nu van onderen door aan het bit, omdat je teugels door de martingaal zitten!! De tweede optie, voltes rijden ben ik het helemaal mee eens!! Das ook mijn noodrem, diep zitten en rondjes rijden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 20:14

Gooi een beugelriem om de hals van je paard zodat je niet aan de teugels gaat hangen. Een noodstop maak je dooreen ruk aan de teugels te geven [snel en kort] en dus niet te gaan hangen. Voorkom dat je paard gaat hangen in je hand.

DianaL
Berichten: 195
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 22:18

Je paard is nog jong, begrijp ik. Voor het vertrouwen is het denk ik fijn om met een ander paard te gaan. Een misschien wat oudere, rustig relaxed beestje, wat in het buitenrijden goed doorgewinterd is. Cool

Als je met meerdere paarden gaat, wordt het altijd moeilijker, want dit kan stress geven. In een groepje wordt al gauw aan de rangorde gesleuteld, waardoor er onrust komt.

Of je moet in een rijtje achter elkaar gaan; dat werkt altijd goed. Hoef je alleen maar te sturen.
Ik weet uit ervaring, dat dit laatste helaas niet echt voor veel ruiters is weggelegd, want die willen dat niet.! Dus je moet mensen uitzoeken, die jou en jouw paard willen helpen en daar hun eigenbelang voor opzij zetten. Knipoog

En dat voltes rijden, ben ik absoluut mee oneens! Je leert je paard nl nix. En je wilt toch dat ie naar je ophoudingen gaat luisteren en daarop terug gaat komen. En daarbij moet ie dan inderdaad van de groep wegdraaien; nog meer stress!! Frusty

Ik zou lekker samen met een ander gaan en proberen zo ontspannen mogelijk (lees; zeeeeeeeer lichte teugelvoering; laat het paard maar strekken met zijn neus naar het zand.) achter elkaar over het strand te gaan. De meeste paarden vinden steun aan een voorganger, dus stuur zijn hoofd naar de billetjes van degene die voor je rijdt. Er is dan geen strijd over wie voorop rijdt.
Eerst lekker stappen en rustig draven. Je hulpen tesamen doen met je stem-longeer-commandoos bijvoorbeeld. En als ie (terwijl ie lekker relaxed is) wil zakken met zijn hoofd; toestaan!
Als je paard vertrouwen krijgt, gaat het vanzelf beter. Maar ontspanning zonder stress is heel belangrijk. Wanneer je paard zelf zijn hoofd wil laten zakken ben je op de goeie weg, denk ik..
*LOL*
Veel succes
toedeloet
DianaL

Je paard is je spiegel.

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 04:20

Jonge paarden leer ik eerst goed de stem hulpen aan de longe zodat je in de begin vase van het rijden een combinatie van stem en been, gewichts en teugelhulpen. En het is altijd makkelijk als je paard ook goed op de stem reageerd.
Wat onder het zadel goed werkt als je paard echt niet wilt stoppen is zijn hoofd om te zetten.
Je pakt met een hand je zadel vast achter je been en geeft de andere teugel volledig de ruimte het paard gaat dan vanzelf stil ataan als hij zich ontspant dan zet je zijn hoofd weer recht en ga weer voorwaarts.

cowboyharry

Berichten: 7
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 16:47

Als ik jou was zou ik met buiten ritten wachten tot dat je je paardje in zijn vertouwde ongeving (rijbak ) goed onder kontrole heb. Pas dan kanje er van uit gaan dat er een goede vertouwens band is tussen jou en je paard. Dit vertrouwen heb jenamenlijk nodig op een buitenrit. Een paard is namenlijk en vluchtdier en zal als hij iest niet vertrouwt vluchten, meestal is dit in een ongekontroleerde galop. Als hij nu dit vertrouwen in jou kan terug vinden kan je hem zonder RUKKEN en PLUKKEN onder kontrole krijgen. Want met RUKKEN en PLUKKEN bestraf je zijn nartuurlijk aan geboren instinkt en schaad het vertouwe wat hij in jou hebt dus wordt het probleem niet opgelosd.

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 17:02

HEEEEE Harry! Eigenlijk zou je dus geen noodrem nodig moeten hebben?

cowboyharry

Berichten: 7
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 18:10

Een noodrem is zols de naam al zecht een nood middel.Dit gebruik gebruik je aleen als niks anders meer helpt. Als je bij een joner dier waarvan de basis nog niet goed is al gaat uit weiken naar nood middelen, waar blijf je dan over een paar jaar wareer het beest sterker wordt en hier dus ook niet meer op reageerd ???
Een goed gehoorzaam en getraind paard wil graag voor zijn baas ( ruiter) werken. Zoals Alane al aanhaalde "hoemeer vertrouwen hij in jouw krijgt hoe minder hulpmiddelen (= neusriem,bit/teugels) jij nodig heb" en dit geld niet alleen voor de zadelkamer maar ook voor de hulpen welke jij als ruiter gebruikt.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-02 17:49

Ik wil even iets rechtzetten, Nuala is al bijna 8 jaar oud. Over een echt jong paard hebben we het dus niet meer, ze is alleen nu een jaartje ingereden. In de bak reageert ze overal echt perfect op, alleen heeft ze soms een bui dat ze gewoon té hard gaat.
Ik wil toch zo nu en dan op buitenrit, ik heb er al een jaar mee gewacht, en zo gek is ze niet buiten. In het algemeen héb ik haar onder controle, alleen op sommige momenten even niet. Nou wilde ik graag weten of er een noodrem voor is, en dan bedoel ik eigenlijk niet Ho roepen of diep zitten etc, want dat is mijn normale reactie als mijn paard er vandoor schiet, ik wil graag weten wat een goede NOODrem is, als dat even niet meer helpt.
Nuala reageert vooral zo in een groep, en gek genoeg helemaal als we achter elkaar rijden, naast elkaar gaat veel beter. Maar de enige manier om dit te gaan oefenen, is dan toch in een groep te gaan rijden! Dus ik ga nu 14 december weer mee op buitenrit en ik denk dat ik toch een martingaal kies, ik overleg het eerst even met mijn instructrice. Ik ben namelijk helemaal niet van plan om dat ding te gebruiken, maar ik wil graag de zekerheid (voor zover dat kan) dat ik als het moet toch de controle weer kan overnemen.

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 18:18

De handrem voor een paard bestaat. Ik heb vroeger een tijdje de berichten gevolgd die gepubliceerd werden op de website www.horsemanship.org en daar werd een hand-rem methode beschreven die volgens deze mensen feilloos werkte. Ik heb inderdtijd de werkwijze wel gelezen maar omdat ik ze met mijn paarden niet echt nodig heb ik er mij niet in verdiept en jammer genoeg ben ik ze vergeten. Ik vind ze niet meer terug op de site maar surf er eens naartoe en stuur eens een mail naar Ilse, de coördinator van de site, die zal het artikel wel nog kunnen opsnorren voor jou.
Maar : Beter voorkomen dan genezen !
Een stootteugel kan ook een optie zijn om te verkomen dat ze aanzetten. Laag hoofd is rustig paard (wetenschappelijk bewezen, bij een lage hoofdhouding komen er bepaalde stoffen vrij in de hersenen die het paard kalmeren) en met de stoot kan het hoofd niet omhoog . In loop op zand worden alle paarden zo opgetoomd, uit veiligheidsoverwegingen.

Signe

Berichten: 5798
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 16:57

HAi Esmee...

De handrem van Claudia van Sliding Horse, werkt prima bij Blizz. Hij brak nogal eens uit op de volte in galop en denderde als een trein door, diepzitten ho roepen zelfs aan de teugels hangen had dan geen zin. Echt koppige tinker spelen en doordaveren deed hij dan. Ter illustratie in een noodstiuatie ( hij vloog de bosjes in) riep ik Ho! en meneer stond meteen stil. Maar nu de NOOD rem tip:

1 teugel heel kort vastpakken en een vast punt grijpen met die hand, bv zadelknop of stootblad, de andere los laten. Zijn hoofd komt dan helemaal opzij en je DWINGT! het paard om te stoppen.

Dit mag echt alleen in geval nood.

Heel veel plezier de 14e!

Ik illustreer en maak kunst http://www.signeofhorses.com
En ben parttime viking op Instagram @signeofhorses

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 08:54

Is dat dan niet gevaarlijk? Als je paard met 100 km per uur raced en jij trekt hem ineens om, dan kan hij toch vallen?

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 09:19

Hij rent dan in iedergeval niet meer......

Ik zou dat nooit een keer doen in de volle ren het hoofd omtrekken....

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 09:25

ik wel als hij echt moet stoppen. Heb ooit op en ex renpaard op het strand gereden en die was dus niet te stoppen. Ik had de keuze tussen
- rechtdoor over een groep wandelaars heen ('s ochtends om 7 uur!)
- linksaf de zee in
- rechtsaf een grinthelling op

En dan ga ik dus met grof geweld rechtsaf en stil staan en niet zomdaar over een groep mensen heen. Oh, paard bleef keurig op zijn benen trouwens.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot en 9 bezoekers