Graszaad hooi

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sanowa

Berichten: 899
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Wilp.

Graszaad hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-20 20:30

Sinds een week voer ik graszaadhooi nu heb ik kleine baaltjes gekocht, maar eigenlijk wil ik ook wel grote hebben omdat ik dat toch wel op krijg.

Maar nu kom ik verpakte en onverpakte balen tegen ( dus met plastic er om heen)
Maakt dat nog veel verschil met de voedingswaarde?
Want het moet zo arm mogelijk zijn.

sanowa

Berichten: 899
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Wilp.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-20 20:52

Niemand?

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Graszaad hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 20:55

Graszaadhooi kan giftig zijn voor paarden dus zou in eerste instantie zorgen voor een leverancier met de juiste documenten. Denk dat ook weinig mensen het voeren omdat de voedingswaarde ook nog eens erg slecht is. Vandaar dat reacties uitblijven....

trustHim
Berichten: 6343
Geregistreerd: 28-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 20:58

Nee, de voedingswaarde verschilt niet. Wat er aan waarde inzit kan bij een verpakte baal wel beter worden opgenomen doordat de celwand weker is. Het vocht wat in de verpakte baal zit zorgt daarvoor.

Vroeger werd er meer gespoten in graszaadhooi tegenwoordig niet meer

MarliesV

Berichten: 15195
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Graszaad hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 21:07

Alleen graszaadhooi zorgt voor tekorten. Je kan het prima voeren maar niet als enigste hooi.

Kan je de waardes niet opvragen bij de leverancier. Dat doe ik wel, bij Venhorst krijg je netjes de analyse er bij zodat je weet wat je voert.

Ons eigen hooi heb ik via Pavo laten analyseren.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 21:08

Alsnog zou ik het echt afraden te kopen zonder telersovereenkonst. En dat is echt uit veiligheid, wat ik verder van die manier van paarden voeren vind laat ik in het midden. Kan nu een heel verhaal gaan typen, maar deze link beschrijft het ook wel: https://hoefbevangen.info/graszaadhooi/

sanowa

Berichten: 899
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Wilp.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-20 21:45

Ben op de hoogte van een tele overeenkomst, en weet ook dat er weinig voedingswaarde in zit.

Heb me er zeker goed in verdiept, was alleen benieuwd of er verschil in zit, verpakt of onverpakt.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Graszaad hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 21:49

Denk dat, het als met gewoon hooi, je dat alleen weet door te testen.

sanowa

Berichten: 899
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Wilp.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-20 21:51

MarliesV schreef:
Alleen graszaadhooi zorgt voor tekorten. Je kan het prima voeren maar niet als enigste hooi.

Kan je de waardes niet opvragen bij de leverancier. Dat doe ik wel, bij Venhorst krijg je netjes de analyse er bij zodat je weet wat je voert.

Ons eigen hooi heb ik via Pavo laten analyseren.


Ja ik voer er ook gewoon hooi naast en vitamine brokjes.
Ja zag dat al op de site bij Venhorst.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Graszaad hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 22:28


Lindsey_99
Berichten: 2486
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 22:52

Slmt9 schreef:
Ik vind dit een interessant artikel over verschillen tussen verpakt en onverpakt. Heeft mijn kijk op voordroog toch veranderd:

https://www.purepaardenvoeding.nl/hooi- ... voordroog/


Dan heb je deze zin niet gelezen: 'Neem niet alles aan wat je leest' . ;) Dat geldt zeker voor deze pagina...

Gefermenteerd hooi voeren als alternatief voor onverpakt hooi als het niet anders kan. Onverpakt hooi, mits goed geoogst bij goed weer (na de bloei, niet te laag=zuinig gemaaid, en goed geschud) en droog opgeslagen (met hier en daar tussenruimte tussen de baaltjes voor ventilatie) is stof en schimmelvrij.

Graszaadhooi is van 1 soort hooi en te eenzijdig als hoofdvoeding. Gemengd met ander (weide) hooi kan prima.

marjoleinft

Berichten: 2328
Geregistreerd: 25-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 22:57

Mijn haflinger heeft de hele zomer op graszaad hooi gestaan naast de weidegang.
Voedingswaarde kun je vergelijken met stro het is puur maagvulling .
Ik zou het voeren in combinatie met gewoon hooi anders krijgen ze echt een tekort.
Dat het veel bespoten word is ook onzin , 1x in het voorjaar "misschien " en tegen de tijd dat het geoogst word is het er al af gespoeld.
Zit er veel pesticiden op dan mag het überhaupt al niet verkocht worden als veevoer.

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Re: Graszaad hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 23:17

Mag ik hier ook een vraag stellen over graszaadhooi?
Ik voer nu sinds enige weken graszaadhooi uit kleine onverpakte baaltjes bij Venhorst vandaan aan mijn Shetlander. Wat me opvalt is dat hij sinds die tijd regelmatig dunne mest heeft en mestwater... omdat hij ook licht wat bevangen was in de tijd dat Ik het graszaadhooi ben gaan voeren, zocht ik daar eerst de oorzaak in. Kan het echter ook aan het hooi liggen? Hoe is jullie ervaring hiermee?

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 23:46

meiske1577 schreef:
Mag ik hier ook een vraag stellen over graszaadhooi?
Ik voer nu sinds enige weken graszaadhooi uit kleine onverpakte baaltjes bij Venhorst vandaan aan mijn Shetlander. Wat me opvalt is dat hij sinds die tijd regelmatig dunne mest heeft en mestwater... omdat hij ook licht wat bevangen was in de tijd dat Ik het graszaadhooi ben gaan voeren, zocht ik daar eerst de oorzaak in. Kan het echter ook aan het hooi liggen? Hoe is jullie ervaring hiermee?


Ik denk dat in de link die ik hierboven post het antwoord staat.

Er is nergens gesproken over gif spuiten toch? Het giftige in graszaadhooi is een schimmel, endofyt, dat werkt heel anders...

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 07:16

Caily schreef:
meiske1577 schreef:
Mag ik hier ook een vraag stellen over graszaadhooi?
Ik voer nu sinds enige weken graszaadhooi uit kleine onverpakte baaltjes bij Venhorst vandaan aan mijn Shetlander. Wat me opvalt is dat hij sinds die tijd regelmatig dunne mest heeft en mestwater... omdat hij ook licht wat bevangen was in de tijd dat Ik het graszaadhooi ben gaan voeren, zocht ik daar eerst de oorzaak in. Kan het echter ook aan het hooi liggen? Hoe is jullie ervaring hiermee?


Ik denk dat in de link die ik hierboven post het antwoord staat.

Er is nergens gesproken over gif spuiten toch? Het giftige in graszaadhooi is een schimmel, endofyt, dat werkt heel anders...


Ik heb jouw link gelezen maar ik zie daar geen verklaring voor de dunne mest? Of lees ik eroverheen?
Ik zie daar wel mycotoxinen genoemd worden, die kunnen in elk voer voorkomen, ook in granen (die ik overigens niet voer :) )

Dat graszaadhooi te eenzijdig is ben ik me van bewust, ik overweeg een volgende bestelling over te stappen op kruiden of weidehooi gemengd met gerstestro.

Het is erg lastig een te dikke pony toch voldoende ruwvoer aan te bieden, moet zeggen dat hij op het graszaadhooi in ieder geval niet dikker is geworden, lijkt zelfs iets afgevallen. Ik meng er nu af en toe een hand weidehooi doorheen en hoop dit zo weer wat op te kunnen bouwen.

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 07:20

meiske1577 schreef:
Mag ik hier ook een vraag stellen over graszaadhooi?
Ik voer nu sinds enige weken graszaadhooi uit kleine onverpakte baaltjes bij Venhorst vandaan aan mijn Shetlander. Wat me opvalt is dat hij sinds die tijd regelmatig dunne mest heeft en mestwater... omdat hij ook licht wat bevangen was in de tijd dat Ik het graszaadhooi ben gaan voeren, zocht ik daar eerst de oorzaak in. Kan het echter ook aan het hooi liggen? Hoe is jullie ervaring hiermee?


Kan komen door structuur die niet lekker voor de darmen werkt

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 07:43

Vaak heeft dat met de structuur van het hooi te maken. Beter is om zoek te gaan naar arm hooi, dan graszaadhooi. Graszaadhooi is leuk voor erbij, net zoals gerstestro, maar geen volwaardig ruwvoer!
Bij koeien wordt het bijv. gevoerd door het mengvoer voor de pensprik.

capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 07:44

Ze moeten er ook wel aan wennen. Graszaadhooi bevat meer prik en is veel grover. Ik voer zowel graszaadhooi als gewoon weidehooi en ze krijgen een vitamine korrel bij. Anders is het wel te arm. Maar voor mijn ponys is het ideaal als buikvulling. Kunnen ze toch de hele dag door eten aangezien ze op een kale wei staan vanwege cushing en bevangenheid in het verleden

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 08:57

Lindsey_99 schreef:
Slmt9 schreef:
Ik vind dit een interessant artikel over verschillen tussen verpakt en onverpakt. Heeft mijn kijk op voordroog toch veranderd:

https://www.purepaardenvoeding.nl/hooi- ... voordroog/


Dan heb je deze zin niet gelezen: 'Neem niet alles aan wat je leest' . ;) Dat geldt zeker voor deze pagina...

Gefermenteerd hooi voeren als alternatief voor onverpakt hooi als het niet anders kan. Onverpakt hooi, mits goed geoogst bij goed weer (na de bloei, niet te laag=zuinig gemaaid, en goed geschud) en droog opgeslagen (met hier en daar tussenruimte tussen de baaltjes voor ventilatie) is stof en schimmelvrij.

Graszaadhooi is van 1 soort hooi en te eenzijdig als hoofdvoeding. Gemengd met ander (weide) hooi kan prima.


Ik ben wel benieuwd naar onderbouwing van je bericht over stof en schimmelvrij hooi. Alle paarden (incl die van mij) in het hoest-topic moeten dat hooi nog vinden ;) .

Hoesten wordt vaak veroorzaakt door stof en schimmels op hooi, terwijl deze paarden vaak niet meer bij voordroog hoesten. Als je hooi weekt, spoel je stof en schimmel eruit of plakt het vast zodat het niet ingeademd kan worden. Als je hooi stoomt verdwijnt voor 99% de schimmel en hoesten paarden ook niet meer.

https://www.paardenarts.nl/het-belang-v ... hooistomen

In mijn ogen geldt wat jij zegt over hooi, ook voor voordroog vwb het oogsten. Maar dat het stof en schimmelvrij is, ben ik niet mee eens.

In mijn bericht wordt gerefereerd naar studies die zijn gedaan. Daardoor ben ik mij verder gaan verdiepen en zie ik niet meer zo zwart-wit dat het ene beter is dan het ander. Ook met mijn eigen paarden als onderbouwing. Ik vind dat beide voor -en nadelen hebben.

Deze discussie lijkt misschien offtopic. Maar omdat TS specifiek vroeg naar verpakt en onverpakt, reageer ik daar op.

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Graszaad hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 09:19

Hoe herken je eigenlijk graszaadhooi?
Of
Moet je dat echt weten, dus dat je dat gekocht hebt?

nouklime

Berichten: 1008
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: Haarlemmermeer

Re: Graszaad hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 09:27

Mijn paarden staan ook onbeperkt op graszaadhooi. Beiden krijgen een vitamine korrel gevoerd en mijn paard waarmee ik intensief train krijgt lucerne erbij. Ik vind het top! de hele dag door kunnen eten zonder moddervet te worden maar wel een volle buik.

Ik kan je niet verder helpen emt tips over verpakt of onverpakt.

Spaikey

Berichten: 1307
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 15:13

Even een vraag aten jullie paarden direct goed van het graszaadhooi?

Ik ben net overgestapt maar mijn pony eet het hooi wat hij eerst kreeg lekker op en de rest laat hij liggen.

capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 15:24

Nee ze moesten er aan wennen. Het prikt meer dan weidehooi en het is wat minder lekker. Mijn ponys eten ook eerst het weidehooi op voordat ze aan het gradzaadhooi beginnen. Het graszaadhooi gebruik ik vooral als buikvulling.

Ik zou het zeker in het begin mengen. Ik ben begonnen met een kwart van mijn hooi vervangen door graszaadhooi en heb dat zo opgebouwd om te voorkomen dat ze aan de diarree gingen.

Spaikey

Berichten: 1307
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 17:14

Ik meng het inderdaad ook, alleen eet hij het lekkere uit de hooizak en laat de rest zitten :')
Maar ik heb goede hoop dat als ik blijf mengen hij er toch aan gaat beginnen

sanowa

Berichten: 899
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Wilp.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-21 17:38

Die van mij vinden het ook minder lekker, maar ze hebben geen keuze en eten het dan toch op :+