Hoe onderhouden jullie je zaagsel box???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
wendy1

Berichten: 1006
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: hoogvliet/rotterdam

Hoe onderhouden jullie je zaagsel box???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-02 20:11

Hoevaak mesten julie,hoeveel pakken zaagslel doe je erin enz,alle foefjes reakties zijn welkom Haha!

Peet staat dus op zaagsel,ik doe elke dag de drollen,en natte plekken eruit halen,verder doe ik elke dinsdag de stal leeghalen en dan 1 pak erin,en op zaterdag een half pak erbij.
Dit is opzich wel een fijne manier,en ze staat er goed bij maar ben benieuwd of jullie nog betere opties hebben,dus brand maar los!

Alvast bedankt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 21:27

Wij hebben de paarden ook op houtkrullen.
Ze staan alleen s´nachts binnen en overdag zijn ze altijd buiten.
Ik mest elke dag uit, schep dan de drollen eruit en steek de natte plekken eruit.
Als het nodig is doe ik er een pak bij.
Ik merk wel een groot veschil tussen de paarden, Händell verbruikt maar de helft van Ilindra die altijd haar mest begraaft en de stal omploegt Extreme duivel
Lisa zit er zo´n beetje tussen in.
Als basis hebben we ongeveer 3 balen per stal.

odis
Berichten: 339
Geregistreerd: 13-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 00:12

Wij hadden ze altijd op houtvezel staan. Als basis 3-4 pakken erin. hierna elke dag de drollen eruit en om de dag de zeik eruit. ze kregen er elke week een halve tot een hele pak vezel bij. De stal werd dus niet leeggeschept.
nu staan ze op vlas, maar hierbij doen we eigenlijk hetzelfde.

Moosie

Berichten: 341
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 09:41

Hoe bevalt het vlas?
Ten op zichte van het zaagsel wat je eerder gebruikte Odis?

Wij denken erover om over te stappen, maar dat is best een grote stap Sigaar

Universe

Berichten: 342
Geregistreerd: 31-10-01
Woonplaats: Diemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 09:54

Die van mij staat op Plospan ik mest altijd op maandag helemaal uit en de rest van de week haal ik alleen de drollen eruit en trek ik de boel recht!
Ik verbruik elke week minimaal 2 balen!

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 09:59

Ik ben van mening dat een paard een zacht bed hoort te hebben, dus bij zaagsel betekent dat flink veel erin en niet te veel eruit Haha! Het principe van een potstal dus. Als ik de stal heb leeggehaald dan gaan er 6 zakken in. Verder haal ik ieder dag de drollen eruit en hark het schone, droge zaagsel weer naar het midden. 1x in de 5 dagen gaat er zak nieuw zaagsel in. Eens per 10 weken haal ik de hele stal leeg. Mijn paard heeft altijd een droge stal die niet naar amoniak stinkt. Ik vind dit een prima manier.

Moosie

Berichten: 341
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 10:46

Waarom hebben jullie gekozen voor plospan/zaagsel? MI lijkt vlas/hennep dan een beter alternatief, tenminste dat lijkt in theorie zo te zijn.

Waar gaan jullie met de mesthoop zaagsel naartoe bv?

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 10:56

Onze drie dames staan ook op krullen. Elke dag haal ik bij Fayette de drollen eruit en trek ik de stal weer recht. Een keer in de week wordt de stal heel grondig gedaan en worden alle pisplekken weggehaald en krijgt ze gelijk weer een nieuwe baal krul (huppelup-span ofzo heet het, 150 liter krul eenmaal uitgestrooid). Daar doet ze dan weer ruim een week mee. Ik haal nooit teveel droog spul uit haar stal (ook al ziet het niet meer zo mooi wit eruit). Ik heb liever dat ze een dikke donkere onderlaag heeft om op te liggen dan dat ze een dunne witte onderlaag heeft met direct daaronder de betonvloer. Dan wordt mijn paardje maar een beetje gelig hoor. Als basis gebruiken wij een baal krul per stal per week maar zoals gezegd Fayette doet er net iets langer mee en Cezanne kan soms wel 2 weken met een baal doen (als ze veel buiten staan). Lowara is de grootste viespeuk bij ons die mag eigenlijk wel 1,5 baal per week hebben maar ja, ik hoef haar stal nooit uit te mesten dus daar ga ik dan ook niet over.

regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 11:20

Wij hebben 1 paard op zaagsel. Dat betekend veel zaagsel erin, goed ophogen tegen de wanden dat je een soort kuiltje krijg, dat voorkomt dat ze zich vastrollen in stal, mochten ze dat een keer proberen. Elke dag de drollen en natte plekken er helemaal uit en dan schoon erbij. 1 keer in de week halen we het helemaal leeg, op het echt nog schone spul na.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 11:33

Onze paarden staan ook op zaagsel, wat door onze boer direct van een houtzagerij gehaald wordt. Eens in de zoveel tijd, krijgen we dus een gigantische aanhanger vol zaagsel geleverd Lachen .
Ik mest de boxen iedere dag, de drollen worden er uit geschept en de natte plekken. Het ligt eraan hoe nat ze zijn, maar als ik er een kruiwagen met mest uithaal, vul ik er ook weer een met schoon zaagsel bij. Soms, als ze erg nat zijn, moet ik er wel eens twee kruiwagens mest uithalen, dan doe ik er ook weer twee met zaagsel bij.
Als het echt pist van de regen -zoals nu Boos! - zet ik ze niet (of maar kort) buiten. Dan haal ik ´s ochtends alleen even de drollen eruit.
Als de paarden net ontwormt zijn, schep ik 3 dagen lang iedere dag de box helemaal leeg!

sherif

Berichten: 2831
Geregistreerd: 31-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 12:48

Sinds kort heb ik Sherif ook op zaagsel staan, nu moet ik alleen extra hiervoor betalen. Wie weet wat een redelijke prijs is per baal?

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 15:32

Moosie schreef:
Waarom hebben jullie gekozen voor plospan/zaagsel? MI lijkt vlas/hennep dan een beter alternatief, tenminste dat lijkt in theorie zo te zijn.

Waar gaan jullie met de mesthoop zaagsel naartoe bv?


Onze zaagsel mest kan gewoon opgehaald worden net als stro, geen probleem, maar eigenlijk heb ik zo weinig dat we het meestal over het land/tuin uitrijden.

Ik haal elke dag drollen en piesplekken eruit, als de laag te dun wordt komt er wat nieuw bij. Dat komt neer op 2 balen voor Bouke (fries) en de shetjes ieder één per week. Het "oude" verdeel ik dan dus over de box en het schone er weer overheen, hoewel het bij mij niet echt vies wordt, niet geel dus ofzo.

wendy1

Berichten: 1006
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: hoogvliet/rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-02 18:49

Allemaal heel erg bedankt,voor jullie reakties!
Ik vind hoe ik het nu doe wel een fijne manier,maar was benieuwd hoe jullie het doen.
Ik denk dat ik de manier van Pava zeker ga proberen,lijkt me ook wel een goed oplossing.
Allemaal bedankt

easter
Berichten: 652
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 23:38

Mijn verzorgpony staat ook op zaagsel. Wij halen er iedere dag 1 vuilniszak uit.
Iemand bij ons op stal heeft een mat op de pisplek gelegd en daaronder een laagje stro gedaan. Stro neemt meer op dan zaagsel. En over die mat weer een laag zaagsel. Dan iedere dag de drollen eruit en 2 x in de week ofzo de pis.

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 01:07

ff tussendoor(tis maar een tip) er staat hier boven mensen die wel vaak de drollen er uit halen niet de pis. maar pis is HEEL ERG slecht voor de luchtwegen!!!!!!!!!!!!!!

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 01:15

Grote truck:Niet teveel erin rommelen! Hoe dikker de onderlaag,hoe beter vocht opgenomen wordt!

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 02:32

FlairS schreef:
Grote truck:Niet teveel erin rommelen! Hoe dikker de onderlaag,hoe beter vocht opgenomen wordt!


Alleen als je dit met droge mest doet!! (de drollen "fijn" maken en verdelen, de natte plekken eruit!)

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 11:10

Elke dag de drollen eruit en rechttrekken, op zaterdag (jaja lekker manege-achtig) haal ik alles eruit wat nat en vies is en krijgt ze er een pak bij. Op woensdag gooi ik er meestal ook nog een pak bij. Ik heb er een hekel aan als het zaagsel bruin wordt!!

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 11:50

Iedere dag helemaal uitmesten, en gooi er dan weer zoveel bij wat er uit is gegaan.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 22:05

Ik heb pinky een half jaartje op houtkrul gehad maar ik werd er helemaal gestoord van! Ik mben te precies en ieder drolletje of viesje moest eruit.
Ik was dus iedere dag 45 min bezig met het mesten en ik betaalde me scheel aan de pakken zaagsel!
Nu op stro gaat het stukke beter *LOL*

Nintu

Berichten: 4304
Geregistreerd: 16-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 22:25

Nico staat ook op zaagsel, en bij hem worden elke dag de drollen en de pisvlekken eruit gehaald. Vies stro word er ook uitgehaald (zegmaar om de randen heen ligt wel stro), en dan wat nieuw stro erin. 1x per week word "al" het vieze (blijft wel een onderlaagje zitten) eruit gehaald en gaat er een nieuw pak zaagsel in.

New-Forest

Berichten: 5463
Geregistreerd: 27-07-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 22:44

Melano en Early staan ook op zaagsel.
Wij doen er altijd 2 balen in en halen 1x in de 2 weken alles er uit en verschonen het.
Verder schep ik elke dag gewoon de drollen en natte plekken eruit. Als bijna de 2 weken om zijn moet ik wel zeggen dat het dan altijd wel vieze prut is, daarom gooi ik bij dag 10 ongeveer van de 2 weken in iedere stal een halve baal erbij, zo blijft het dan nog wat schoon..

wendy1

Berichten: 1006
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: hoogvliet/rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-02 00:02

Pinky_girl schreef:
Ik heb pinky een half jaartje op houtkrul gehad maar ik werd er helemaal gestoord van! Ik mben te precies en ieder drolletje of viesje moest eruit.
Ik was dus iedere dag 45 min bezig met het mesten en ik betaalde me scheel aan de pakken zaagsel!
Nu op stro gaat het stukke beter *LOL*


Ik was peet dus bijna kwijt doordat ze op stro stond:(
Ze heeft toen 3 dagen verstoppingskoliek gehad,en de 3e dag was de DA net optijd erbij!
Daarom staat ze nu op zaagsel.

Ik doe dus elke week heel de stal leeghalen,maar ga nu dus het droge erin laten liggen.
Blijf nog wel gewoon elke dag de drollen,en natte plekken eruit halen.
Ik vind het zelf niet fijn zaagsel,had haar liever op stro gehad maar dat agat dus niet.
heel erg bedankt voor jullie tips ga er zeker wat meedoen.

Groetjes wendy

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 00:22

Pinky_girl schreef:
Ik heb pinky een half jaartje op houtkrul gehad maar ik werd er helemaal gestoord van! Ik mben te precies en ieder drolletje of viesje moest eruit.
Ik was dus iedere dag 45 min bezig met het mesten en ik betaalde me scheel aan de pakken zaagsel!
Nu op stro gaat het stukke beter *LOL*


En ik heb juist een hekel om een stro-stal uit te mesten Misselijk Mijn verzorgpaard stond op stro en werkelijk ik vind het maar niks Is veel zwaarder met uitmesten, die pisplekken zijn veel zwaarder dan de pisplekken uit een krulstal. En ik vind dat stro minder goed opneemt dan krul. Pepper heeft regelmatig last van rotstraal doordat zijn stal zo nat blijft (potstal maar tegen die natte plekken valt niet uit te mesten). Helaas mag hij niet op krul staan (wil de manege-eigenares niet hebben) Frusty

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 00:30

ik twijfel nog
mijn paard staat nu op stro ( en heb haar al een paar keer horen hoesten..)
daarvoor heb ik haar een tijdje op zaagsel gehad, maar er ging bij mij dan ongeveer 1,5 pak per week door Verward
en ik heb haar al op een mix gehad, een potstal met onderin zaagsel en bovenop stro
stable carpet vind ik zelf niets, het is niet fris genoeg naar mijn mening
houtkrullen lijkt me wel wat
hoeveel gebruiken jullie per week? en hoe duur is het
wie haalt me over wat vinden jullie de beste stal bodem.?
Lachen