Razinda...

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-03-01 11:23

Razinda heeft dus vorige jaar een zware operatie gehad in de kliniek. Toen ze daar stond kregen de artsen haar geen halster om, ze is namelijk heel slim om daar onderuit te komen, ze gaat eerst met haar hoofd omhoog en dat heel hard schudden, als je toch doorgaat gaat ze steigeren en daarna gaat ze zich vliegensvlug omdraaien. Dus Razinda moest het halster maar omhouden in de kliniek. Ze heeft daar dus een maand gestaan met halster om, op zich niet erg ofzo.

Toen ze thuis kwam, mocht ze na een week quarantaine weer de wei in bij de anderen. Ik kon gewoon bij haar komen maar als ik met halster aan kwam was ze me gewoon te slim af, hoewel het me uiteindelijk wel lukte.

Sinds oktober vorig jaar staan de jonge paarden in boxen en de eigenaar en 2 andere mannen die helpen op stal, kregen haar ook geen halster om, ze hebben het zelfs opgegeven omdat ze 'levensgevaarlijk' werd bij hun. Ze draaide zich om, om te dreigen, steigerde boven hun hoofd en maaide met haar voorbenen etc. Terwijl ze bij mij nog nooit zoiets heeft gedaan. Ik ben ook de enige die ze helemaal vertrouwt. Niet gek op zich, ik heb haar al vanaf de geboorte en ik ben de enige die haar heeft opgevoed en alles met haar heeft gedaan.

Gisteren had ik haar uitgebreid gepoetst. Als ik even ophield om met iemand te kletsen, werd ze ongeduldig en ging ze heel hard schrapen zodat ik mijn aandacht weer bij haar hield. Wel schattig. Maar nadat ik haar weer in de box had gezet, wilde ik nog even een hoofdstel in doen. Vorige weekend heeft ze 2x een hoofdstel in gehad zonder problemen. Maar ik kwam aanlopen met het hoofdstel en ik kreeg het met geen mogelijkheid om. Daarna halster geprobeerd, maar dat ging ook niet meer!! Ik begreep er helemaal niets van. Uiteindelijk toch halster omgekregen en op de wasplaats met een vriendin geprobeerd. Toen hebben we alleen het kopstuk om haar oren gedaan, want dat vindt ze dus het ergste, dat iets over haar oren moet. Na veel gevecht en gedoe lukte dat eindelijk wel en kon ook gewoon met mijn handen achter haar oren komen enzo. Maar ze heeft dus niet het bit in gehad. Ik baal hier echt van, het ging zo goed. Nu zie ik het dus al helemaal gebeuren dat ik straks een paard heb dat geen hoofdstel in kan... Ik had zo de pest in gisteren!! Ik weet ook niet of ze me nu in de zeik neemt of dat er echt iets is. Heeft iemand ervaring met zoiets, of tip?

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-01 11:37

niet te snel wanhopen meid, de aanhouder wint! Ik kan vanaf hier niet bepalen of het aanstellrij is of dat ze echt bang is dus dat zul je zelf eerst uit moeten zoeken. Zolang je dat nog niet zeker weet moet je geduld en hoop blijven houden. Probeer haar te lijmen en af te leiden met suikerklontjes of wortels en doe dat het liefst voordat ze haar krachtvoer moet krijgen.
Ik heb zelf eens een kopschuw paardgereden waar de eigenaar niet meer mee kon. Ik ben toen voorzichtig begonnen met een halsband en heb er heel wat dagen in geinvesteerd. uiteindeliujk is het helemaal goed gekomen tussen dat paard en mij [maar helaas niet met de eigenaar].
Veel succes er mee.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-03-01 11:49

Dank je!

Ik word er af en toe zo moedeloos van. Ik moet gewoon mijn geduld bewaren en niet boos worden.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-01 12:11

tipje, neem een hoofdstel waar je het bit aan kan klikken, op die manier hoef je niet tegelijkertijd zijn mond open te doen en het hoofdstel over haar oren te halen.
Mijn paard heeft dit vorig jaar een tijdje gedaan, hij had blijkbaar zijn hoofd bezeerd ofzo ik kon niet aan zijn oren komen terwijl dat voorheen geen probleem was.
Omdat hij al jaren zadel mak was heb ik hem aangepakt. Maarruh ik had wel eerst het hoofdstel ruimer gemaakt zodat ik het heel snel over zijn oren kon halen.
Hou m laag (buikhoogte) en altijd een hand op zijn neus.

_________________
*It ain't what you do, it is the way that you do it....*

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Lovely op 2001-03-02 12:19 ]</font>

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-03-01 12:17

Dat met een hand op de neus doe ik ook altijd, maar ze is zo snel dat je haar gewoon niet vast kan houden.

Maar met dat hoofdstel bedoel je dat je het eerst over de oren doet en daarna het bit in de mond doet en vast klipt? Dan moet ik maar eens kijken naar zo'n hoofdstel want dat lijkt me inderdaad erg handig!

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-01 12:21

Als ze het eng vind om iets over haar oren tekrijgen kun je ook proberen om de bakstukken aan een kant los te maken en dus via haar hals achter haar oren te leggen en het vervolgens weer in elkaar te gespen. Inderdaad dan ook het bit losmaken zoals Lovely beschrijft. De mijne deed het in het begin ook met zadelmak maken en het is nu geen enkel probleem meer. Gewoon geduld en volhouden. Laat hemn andrs zijn halster voorlopi aanhouden dan kun je het hoofdstel er overheen vast maken en heb je toch iets om hem vast te houden tijdens het hoofdstel aan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-01 12:24

het kan eigenlijk met ieder hoofdstel wel, maar je hebt ze ook met clips, zijn geen fijne hoofdstellen.

Ik als doe het zelf oplosser zou dit doen:
doe door de bakstukken grote sleutelringen (gamma 1,50) waar dus normaal je bit zit.
Haal muskatonnetjes (ovale met indrukclip) doe die aan je bit en *klik* aan de sleutelringen. Voor +/- 5 gulden ben je klaar en het is maar tijdelijk.
Je kunt het ook gewoon met de riempjes doen, maar dan ben je langer bezig en aangezien jouw paard niet traag is......

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-01 01:25

Dat is een slim idee, maar dan moet ik wel een ander hoofdstel, want bij deze zitten de bakstukken op het kortste gaatje en anders hangt het bit te laag in d'r mond.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-01 10:10

Maartje, kun je het eens proberen met een snoepje geven, terwijl je halster/hoofdstel omdoet?

Toon was ook zo moeilijk in het begin en mijn vorige paard ook en ik ben niet zo groot dus als die beesten hun hoofd de lucht in doen, kan ik er echt niet bij!

Ik gaf ze dus een snoepje als ik het bit in deed (eerst vlak voor het indoen, dan tegelijkertijd, dan vlak erna en zo kun je het langzaam afbouwen). Het werkt perfect, Toon begint nu naar het bit te happen als ik met het hoofdstel aankom!

Maar, zou het niet zo zijn dat het hoofdstel of halster op de voor haar gevoelig plek drukt, daar waar die bult zit? Ik neem aan dat je dat uitgesloten hebt, maar misschien is de plek daar ruim om heen ook gevoelig?

Tis maar een idee!

Succes Mieke

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-01 10:24

Jammer dat ze het halster een maand om hebbn gelaten. Pecies daar waar de ijzeren ringen van het halster zitten, voel je nl. ook een zacht plekje aan de zijkant van het paard z'n gezicht. Daar zitten heel veel zenuwen. Als het paard gaat liggen slapen, en die ijzeren ring zit te hard tegen dat ene specifieke plekje, dan loop je het risico dat die zenuwen afgekneld worden. En als die afgekneld worden, herstelt dat niet meer. Zo zijn al heel veel paarden onnodig aan een "centenbakkie" gekomen. Je krijgt er dus een hangende onderlip van.
Ze hadden hem toch gewoon een halsband om kunnen doen? Lijkt me voor de rust van dit paard sowieso beter.
Ik geloof niet dat het aanstelleritus is. Kopschuwheid is een serieus probleem voor het paard. Over het hoofdstel sluit ik me helemaal bij Lov aan; zo doen wij dat ook bij bange paarden.
Voor het halster: vergeet dat gewoon voor het dagelijkse gebruik, bv het naar de poetsplaats lopen. Gebruik gewoon een halsband, ga lekker poetsen en tutten, en als het paard een goede dag heeft, dan ga je gewoon heeeeel voorzichtig oefenen met een echt halstertje. Merk je dat 'ie z'n dag niet heeft, beetje onrustig is oid, val hem er dan niet mee lastig. Kopschuwheid overwin je alleen met heel veel geduld, net zo lang tot ze je helemaal vertrouwen, op alle plekjes van hun lichaam.
Ga bv ook eens met hem freestylen: doe een join-up, en als 'ie dan naar je toekomt, moet je hem overal aan kunnen raken. Hals, onderbuik, benen en uiteindelijk ook tussen de ogen (waar 'ie niet kan zien wat je doet) en achter de oren in de nek!

Heel veel succes gewenst! Sonja.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-01 11:04

Dat wist ik niet, dat een halster zenuwen kan afknellen. Maar heel veel paarden hebben toch een halster om? In ieder geval was ik er ook niet blij mee. Ook omdat met die wond na de operatie het er allemaal niet schoner en frisser op werd. Ze hadden de drain zelfs aan het halster vastgebonden.

[img]../upload/63/raklin1kl.jpg[/img]

He is nu zo dat ik wel een halster om kan doen hoor, alleen op slechte dagen draait ze van me weg. Dan ga ik niets forceren, maar ik blijf gewoon staan of doe net alsof ik weg loop. Dan komt ze vanzelf weer naar me toen want ze wil toch wel erg graag aandacht en ze weet dat ze dan op de poetsplaats mag en dat ik haar ga borstelen, iets wat ze heel fijn vindt.

Het hoofdstel heb ik nog niet geprobeerd, maar ik ga het wel met jullie tips proberen, met een snoepje of met het bit losmaken. Verder is ze helemaal niet echt kopschuw, ik kan soms ook haar oren knippen en met mijn hand daar komen (niet altijd hoor), maar die riem over haar oren heen, dat vindt ze zo verschrikkelijk. Ik heb niet het idee dat het hoofdstel haar pijn doet. De riemen lopen niet over die bult, en als ik er met mijn handen aan zit, heeft ze er ook nooit last van.

In de kliniek hebben ze haar ook een paar keer in de recoverybox een praam omgedaan, omdat ze de operatie kamer niet inwilde. Ik stond erbij maar heb het niet kunnen zien, omdat het een afgesloten ruimte is. Ik hoorde die mannen wel schreeuwen en vloeken tegen haar. Na een hele tijd kwamen ze eruit met haar en dan keek ze me nog even aan, zo van: waarom laat je dit toe? O dat was zo vreselijk. En dat bijkomen uit de narcose, dat ze nog helemaal suf zijn en toch willen gaan staan. Dan vallen ze steeds om, ik vond dat zo erg om te zien. Daarom wil ik haar eigenlijk ook niet meer laten opereren.

Nou ja, ze heeft in elk geval een nogal getraumatiseerde tijd achter de rug en ik heb een beetje het gevoel dat ik haar moet beschermen. Daarom zal ik haar ook nooit aan iemand anders overlaten, als ik ziek ben ofzo. Ze vertrouwt alleen mij, heel raar is dat. Terwijl mijn andere paard, Jurita, die kan ik met een gerust hart aan iemand anders overlaten. Gelukkig gebeurt het maar 1x per jaar ofzo, dat ik niet kan. Nou dit is weer een heel verhaal geworden...

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-01 12:58

Citaat:
Op 2001-03-05 11:04, schreef Jura:
Dat wist ik niet, dat een halster zenuwen kan afknellen. Maar heel veel paarden hebben toch een halster om?


Bij ons hebben ze alleen in de winteroverdag een halster om omdat ze dan na een dagje wei weer naar binnen moeten zijn ze binnen gaan alle halsters af behalve van de hengst want die is heeel erg eenkennig en als iemand anders dan janneke,de boer of ik 'm buiten wil doen gaat ie rondjes door de stal vliegen en krijg je nevernooit geen halster om.
's zomers staan ze dag en nacht zonder halsters in het land.
ook omdat ze vastkunnen komen te zitten met halsters en ook vanwege het jatten.. een halster bij een kudde paarden om doen is veeel meer tijdrovend dan wanneer alles al een halster om heeft. van beknellende zenuwen klopt ook. een paard dat ik ken heeft een verlamde oor en onderlip kwijlt steeds en ziet er zielig uit vanwege het hangende oortje.. was al 2 jarige tijdens koliek vast komen te zitten met het halster ofzo en heeft toen ook een zenuw in d'r gezicht beschadigd.
vertelden ze me
groetjes

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-01 14:57

Wat zielig zeg!

Maar ik denk niet dat het heel vaak gebeurt, want er staan zoveel paarden met halster om. Niet dat dat een reden is om het goed te praten.

Razinda stond ook de eerste maanden op stal met halster om omdat de eigenaar van stal haar anders niet kon pakken. Maar haar huid ging er helemaal van kapot en toen heb ik gevraagd of het af mocht. Dat mocht wel, want ze hebben nu een constructie: Razinda staat naast de longeerbak (de ingang daarvan is in de box naast haar). Wij hebben van die verschuifbare wanden en die trekken ze naar voren en dan kan Razinda zo het bakje in lopen zonder dat ze haar hoeven pakken!

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-01 15:16

Maar kijk uit dat je dan niet gaat kiezen voor de weg van de minste weerstand.... Ze zal er toch aan moeten wennen dat ze in de hand genomen wordt!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-01 15:23

Dat is waar, maar bij mij komt ze er genoeg uit. 's Ochtend gaat ze dan los op de manier die ik net vertelde, maar ik haal haar er elke dag ook uit en dan krijgt ze gewoon een halster om. Alleen vorige week ging het opeens weer even mis, door dat ze hoofdstel opeens niet meer in wilde, en daardoor deed ze ook raar met het halster.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-01 15:25

Laat je daardoor niet ontmoedigen, zo te horen heb je geduld genoeg, dus je komt er wel met haar. Ik denk dat ze boft met zo'n baasje! Grtz, Sonja.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-01 15:28

Dank je!
Ik zit er wel heel erg mee hoor, als het tegenzit...maar ik hou de moed erin!

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Kitty

Berichten: 7685
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-01 15:31

Het is vaak zo dat je twee stapjes vooruit doet en dan weer één terug moet doen... Als je maar moed blijft houden en vertrouwen dat alles goed komt, dan krijgt Razinda ook steeds meer vertrouwen en dan komt het allemaal op den duur echt wel goed.

Kop op en de moed niet verliezen!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-01 15:49

Bedankt!!

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Esperanza, GoogleAdsense, hoogendroog, laura22, onpaard, Vagabondo, xDeena_ en 55 bezoekers