Stalrust

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Wia
Berichten: 1
Geregistreerd: 15-11-20

Stalrust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-20 17:55

Mijn paard (4jaar) heeft een gebroken hoefkraakbeen en dit kan alleen genezen door 6-8 weken volledige stalrust. Ik heb haar in een prima pensionstal staan. Overdag als er geen klanten zijn staat ze rustig op stal. Alleen op tijden dat er veel stalgenoten zijn wordt ze zeer onrustig. Ze begint dan te weven en met haar geblesseerde been tegen de staldeur te slaan. Dit is niet bevorderlijk voor haar genezing. Ik kan haar op stal niet afgezonderd plaatsen. Ik heb wel een mogelijkheid om haar elders te plaatsen maar dan staat ze helemaal alleen. ik verwacht dat ze dan ook erg onrustig zal zijn. Heeft iemand ervaring met een stalmaatje? Bijvoorbeeld een bokje of geit of een ander makkelijk te huisvesten dier. Ik sta open voor alle suggesties.


Jeika
Berichten: 2985
Geregistreerd: 20-01-15
Woonplaats: De achterhoek

Re: Stalrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 18:06

Misschien is een stukje paddock of wei afzetten een idee? Ongeveer even groot als haar stal, waar ze dan overdag in kan staan. Of is dat te veel heen en weer lopen?

Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg

Onali

Berichten: 18335
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Stalrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 18:08

Behalve dat geiten een hele andere behoefte hebben aan beweging dan paarden, vind je dit eerlijk naar dit diertje toe?


Kan je niet iets van rubber of ander zacht materiaal op de deur schroeven/ plakken.

Black is the colour of my true love's hair

Anastasia24

Berichten: 2668
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Stalrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 18:10

Misschien een soort zwart gordijn aan de buitenkant van de stal vastmaken? Dat de mensen niet echt zichtbaar meer zijn maar dat ze als het rustiger is wel nog wat kan zien? Indd een stukje paddock in de grootte van de stal? Geitje zou ik ook niet doen... Is het veel te klein voor met vier paarden benen erbij.

De rijkdom zit hem in de stilte tussen de woorden. De rust tussen de activiteiten.

Gerinck
Berichten: 26
Geregistreerd: 18-11-20

Re: Stalrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 16:00

Ik zou niet voor een geit gaan. Ik denk eerder aan een miniatuurpaard zoals een Shetlander? Die klinkt een veel betere stalmaatje te zijn. In elk geval paddock laten plaatsen, zodat je paard zichzelf geen pijn doet.

Nibbit

Berichten: 10400
Geregistreerd: 03-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 16:20

Oh alsjeblieft.. geen dier er bij kopen, er staan wss genoeg buurpaarden op stal?

Waarschijnlijk is het haar te druk. Misschien kun je ruilen naar een box aan het einde van een gang, waar net minder mensen komen.
En anders een rubber mat aan de deur, als het geen lawaai maakt stoppen ze vaak gauw

Texas02

Berichten: 4402
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Stalrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 16:21

Een (oud) matras ophangen zodat het zacht is?

https://www.instagram.com/ymoko_trotter/
Shoot for the moon, because even if you miss, you will land among the stars

Onali

Berichten: 18335
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 17:16

Gerinck schreef:
Ik zou niet voor een geit gaan. Ik denk eerder aan een miniatuurpaard zoals een Shetlander? Die klinkt een veel betere stalmaatje te zijn. In elk geval paddock laten plaatsen, zodat je paard zichzelf geen pijn doet.


Ik weet niet hoe groot TS haar stal is, ook een shetlander heeft behoefte aan ruimte en een veilige omgeving.

Een standaardstal is daar niet geschikt voor.

Black is the colour of my true love's hair


Kidde
Berichten: 3423
Geregistreerd: 24-10-09

Re: Stalrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 17:37

Is het misschien mogelijk om haar op een rustigere plek neer te zetten op de pensionstal, bijvoorbeeld aan het einde van de gang?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 bezoekers