[VOLG] Welsh Cob Samson en zijn avonturen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
DayDream21

Berichten: 1077
Geregistreerd: 30-06-13
Woonplaats: Noord-Brabant

[VOLG] Welsh Cob Samson en zijn avonturen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-20 21:50

Hallo allemaal,

Twee weken geleden is mijn grootste droom uitgekomen, mijn eerste eigen pony *\o/*
Ik heb Samson het afgelopen jaar al bij de vorige eigenaar gereden en ik had toen al snel een klik met hem. We zijn in de zomer van 2019 rustig begonnen met hem inrijden. Eerst heb ik voor ruim een halfjaar enkel met hem buitengereden en daarna ben ik hem ook in de bak gaan oppakken. Dit doet hij goed! Wel moet hij nog veel dingen leren. Mijn plannen zijn om lekker recreatief met hem bezig te gaan; buitenrijden, grondwerk, dressuur, springen, wandelen, longeren etc.

Ik zal hem even voorstellen:
Pedwicks Samson
Welsh Cob
8 jaar
Ruin

Het is een gevoelige, werkwillige, enthousiaste pony die altijd een lach op mijn gezicht weet te toveren <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zo hobbelden we twee maanden geleden door de bak.
Afbeelding

Vandaag heb ik voor de tweede keer sinds hij van mij is en op de nieuwe stalling staat in de bak gereden. De eerste keer was hij nog wat gespannen, maar nu ging het al veel beter!
Afbeelding

Ik vind het leuk om onze avonturen in een volgtopic bij te houden, zodat ik kan zien hoe we samen vooruit gaan, nieuwe dingen leren en een band opbouwen. Hopelijk vinden jullie het leuk om onze ontwikkelingen ook te volgen :D


Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Re: [VOLG] Welsh Cob Samson en zijn avonturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 09:07

Wat een leuke pony! Ik ben heel benieuwd en volg graag mee.

sometimes the smallest

things take up the most room

in your heart

DayDream21

Berichten: 1077
Geregistreerd: 30-06-13
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-20 00:11

Dankjewel, leuk dat je volgt!
Vandaag een rondje gewandeld en hij was heel relaxt. Het wordt tijd voor ons eerste buitenritje zonder gezelschap van een andere pony :D Ben benieuwd hoe dat zal gaan, want hij kan nog weleens fris worden op buitenrit :')

Afbeelding

swartbeessie

Berichten: 2142
Geregistreerd: 03-01-08

Re: [VOLG] Welsh Cob Samson en zijn avonturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 16:21

Ik volg je ook, wat een leukerd!

Anoniem

Re: [VOLG] Welsh Cob Samson en zijn avonturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 08:20

Ik volg ook! Knappe verschijning. Fijn dat hij veel tijd heeft gehad om uit te groeien.

Speirs

Berichten: 1682
Geregistreerd: 20-07-14

Re: [VOLG] Welsh Cob Samson en zijn avonturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 09:21

Wat een leukerd!! Prachtige aftekening ook.

Ballard_L

Berichten: 2490
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Re: [VOLG] Welsh Cob Samson en zijn avonturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 09:57

Wat een leukerd <3 ik heb zelf ook een welsh cob en sta op een stal met minstens nog 15 welsh cobs. Superfijne paarden zijn ze :)

Roadie - @welshcobroadie
B+11 (PR 223) L1+11 (PR 202,5) L2+11 (PR 203,5)M1+11 (PR 199) M2+11 (PR 194,5) Z1+4 (PR 215,5)

Skogsmulle

Berichten: 4077
Geregistreerd: 21-01-03
Woonplaats: Zweden

Re: [VOLG] Welsh Cob Samson en zijn avonturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 12:33

Gefeliciteerd, prachtig dier!


Josien_

Berichten: 8996
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: [VOLG] Welsh Cob Samson en zijn avonturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 12:47

Wat leuk zeg! Een welsh cob is top :D .
Ben benieuwd hoe hij er in zijn zomerpakkie uit ziet!

"Welsh Cobs are like patato chips, you can't have just one!" /3 =:)

Klijntje

Berichten: 2796
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 19:08

Leuk, ik volg! Knappe pony heb je daar :)
Ik heb er ook eentje (C-type) :)

"Many people don't know this, but it's possible to read something you don't agree with on the internet and simply move on with your life."

DayDream21

Berichten: 1077
Geregistreerd: 30-06-13
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-20 20:14

Uitgelicht *\o/* En wat ontzettend leuk dat jullie ons willen volgen! Dankjulliewel.

@brokjes: Ik ben inderdaad heel blij dat hij lekker lang de tijd heeft gehad om uit te groeien. Denk dat het ook echt goed voor hem is geweest omdat het wel een gevoelige pony is.

@Ballard_L: Wat gaaf zeg! Ik ben inderdaad helemaal verlieft geworden op dit ras. Ik heb even op je profiel gespiekt en die van jouw is ook een leukerd zeg <3

@Klijntje: Wat leuk zeg! Ik ben ook benieuwd naar jouw pony.

@Josien_: Dit is een foto van juli. Verder heb ik niet echt foto's van hem in zijn zomervacht. Ik ben benieuwd hoe hij er volgende zomer uit ziet, als hij wat meer bespiering heeft.

Afbeelding

Klijntje

Berichten: 2796
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 13:44

DayDream21 schreef:
@Klijntje: Wat leuk zeg! Ik ben ook benieuwd naar jouw pony.


Onze Ronnie heeft ook een volgtopic :)
Hij is 4 geworden in juni, ik heb hem sinds eind september en doe nu 2 a 3x per week wat met hem.
Qua type en oogopslag/uitstraling lijkt ie wel op jouw Samson, alleen ander kleurtje :)

"Many people don't know this, but it's possible to read something you don't agree with on the internet and simply move on with your life."

DayDream21

Berichten: 1077
Geregistreerd: 30-06-13
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-20 21:26

Super leuk Klijntje! Ik ga jullie ook volgen.

Vandaag heb ik in de bak gereden. De afgelopen maanden ging het opstappen erg moeizaam, omdat hij niet stil wilde staan en ging draaien. Meestal hielt iemand hem dan voor me vast. Maarja, nu is het mijn eigen pony en moet ik natuurlijk ook kunnen rijden als ik alleen ben. Dus ik heb de afgelopen keren geoefend met worteltjes :D En nu bleef hij gewoon staan, dus daar was ik heel blij mee!

Rijden ging heel goed! Hij liep erg fijn. De galop vindt hij nog wel lastig, dan gaat hij erg hard omdat hij nog niet genoeg evenwicht heeft.

Daarna heb ik hem buiten uitgestapt. Dat was de eerste keer op buitenrit zonder een andere pony. Mijn moeder kwam vandaag even bij Samson kijken, dus hij had wel een beetje support vanaf de grond. Al is zij geen paardenmens en vond ze het maar doodeng dat ik er buiten op zat :') Samson vond het wel best spannend en hij durfde een paar keer ergens niet langs. Dan werd hij paniekerig, wilde hij niet verder lopen en probeerde hij steeds om te draaien. Deze keren ben ik maar even afgestapt en dan was hij gelukkig meteen een stuk ontspannender. Buitenrijden moeten we dus nog wel even oefenen. Al merk ik aan hem dat hij dingen vaak de tweede keer al veel minder spannend vindt, dus misschien went dit ook snel.

Wel ben ik ontzettend blij dat de eerste stap naar alleen buitenrijden is gezet, want dat ik voorlopig toch wel mijn grootste doel/droom om met hem te kunnen doen!

Een foto van ons buitenritje!
Afbeelding

Klijntje

Berichten: 2796
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 18:20

Nou jouw smile spreekt boekdelen :D Lekker naar buiten op je eigen pony! Hoe groot is hij eigenlijk?
Gewoon lekker blijven oefenen, als je makkelijk weer kunt opstappen onderweg dan is het toch een goede oplossing om er even af te gaan als het eng is.
Wij wandelen heel veel met onze pony's uit 'noodzaak' omdat de A-tjes nou eenmaal te klein zijn om op te rijden. En gewoon omdat het heel gezellig is. Je bouwt dan ook aan je band en je vertrouwen en dat heeft alleen maar meerwaarde als je er vervolgens op gaat zitten, vind ik :)

"Many people don't know this, but it's possible to read something you don't agree with on the internet and simply move on with your life."


DayDream21

Berichten: 1077
Geregistreerd: 30-06-13
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-20 19:30

Hahaha ja, ik was heel trots op hem! Hij is rond de 1.32 meter, dus gelukkig ben ik zelf maar 1.60 :Y)
Ik denk dat wandelen inderdaad veel kan bijdragen! Daarom probeer ik nu elke keer als ik er ben ook even een rondje door het dorp te lopen met hem.

Samson staat nu apart met een andere pony. Hij is heel onderdanig waardoor een paard van de kudde achter hem aan bleef jagen. Sinds hij apart staat vindt hij het wel moeilijker om alleen in de bak te zijn. Zondag bleef hij maar hinniken en fokte hij zichzelf helemaal op. Vandaag ging het gelukkig alweer wat beter. Een kwestie van wennen denk ik.

Vandaag heb ik hem gelongeerd. In het begin was hij erg fris en wilde hij vooral graag erg hard. Daarna liep hij wel heel fijn en ontspannen. Ik heb de lijn er nog even af gehaald en toen heeft hij heel braaf rondjes om mij heen gedraafd <3 Tot er opeens een kat in de bak zat, waar hij kei hard bokkend op af galoppeerde. Daarna had Samson de dolle 5 minuten. Die arme kat wist niet hoe snel hij weg moest zijn, arm beest :')

Afbeelding

Frederik1517
Berichten: 44
Geregistreerd: 06-12-20

Re: [VOLG] Welsh Cob Samson en zijn avonturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 19:57

Leuk ik volg!

DayDream21

Berichten: 1077
Geregistreerd: 30-06-13
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-20 22:31

Weer even een update!
Ik heb het de afgelopen weken erg druk gehad met stage, maar die is nu afgelopen dus de komende tijd kan ik lekker veel naar Samson.
Afgelopen weekend heb ik heerlijk met hem en een goede vriendin (evenals stalgenoot) buitengereden. Zaterdag zijn we naar de dijk gegaan en toen was hij lekker enthousiast. Hij gaf een flinke vreugdebok en daarna had ik een bommetje onder me :') Meteen een lang stuk gedraafd en toen ontspande hij weer een beetje.
Zondag hebben we een buitenrit van twee uur gemaakt door de bossen en de vennen. Echt genieten <3 Ik heb alle stukken galop voorop gereden en dat deed hij goed! Hij is erg voorwaarts, maar wel goed terug te rijden. Wandelaars vindt hij nog steeds spannend als hij voorop loopt, dan gaat hij het liefst stilstaan om even goed te bekijken of het wel veilig is om ze te passeren :Y)

Van de week heb ik met hem gewandeld en toen kwamen we op een smal paadje jongens tegen die vuurwerk aan het afsteken waren. Arm ding, hij vond het doodeng en heeft de rest van de wandeling heel hard gelopen :') Stom vuurwerk.

Grondwerk pakt hij trouwens goed op. Ik ben me nu aan het verdiepen in de methode van Tristan Tucker en daar wil ik de komende week mee aan de slag gaan.

En hij heeft eindelijk een nieuw halster!
Afbeelding

DayDream21

Berichten: 1077
Geregistreerd: 30-06-13
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-20 10:03

Mijlpaaltje *\o/*

Zondag ben ik voor de tweede keer zonder andere pony erbij op pad geweest met Samson. En dat was voor de eerste keer gewoon met zijn tweeën. We hebben een klein staprondje gereden door het dorp. Ik moest een keer afstappen omdat hij niet verder durfde, maar verder deed hij het super goed!

Gisteren hebben we weer een buitenrit gemaakt, maar deze keer ging een vriendin op de fiets mee. We zijn naar de dijk geweest en ik heb daar ook stukken gedraafd. Onderaan de dijk werd hij wel even druk, zoals gewoonlijk. Ik vind het heel grappig om te merken dan hij de neiging heeft om 'omhoog te denken'. Als ik aandraaf begint hij, ondanks dat ik hem ruimte geef aan de voorkant en aanspoor, op zijn plek te hupsen en deze keer kwam hij zelfs een beetje omhoog := Daarna gaat hij weer vooruit, in een flink tempo :')
Hij is sowieso lekker fris de laatste tijd. Meestal laat ik hem eerst even los in de bak en dan gaat hij bokkend rondgalopperen en heel mooi uitgestrekt draven.

Opvallend vind ik trouwens dat hij aan het begin van de rit altijd wat gespannen loopt. In de bak is dit zeker de eerste 10 minuten zo. Maar ik merk dat hij buiten veel eerder ontspant, ondanks dat daar veel meer spannende dingen zijn. Ik denk dat het komt omdat ik hem het eerste ruime halfjaar dat hij onder het zadel was alleen buiten heb gereden, dat hij dat toch meer gewend is.

Afbeelding


Afbeelding

Klijntje

Berichten: 2796
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 12:45

Dat ziet eruit als een lekker drafje :) Wat een leuke pony is het toch.

"Many people don't know this, but it's possible to read something you don't agree with on the internet and simply move on with your life."

DayDream21

Berichten: 1077
Geregistreerd: 30-06-13
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-12-20 16:45

Samson staat niet in de grote kudde, want hij is erg onderdanig dus dat gaat helaas niet goed. Daarom staat hij al een aantal weken met een hele lieve Irish Cob. Ze kunnen het gelukkig heel goed met elkaar vinden. Zo goed, dat Samson mee mocht snoepen van haar muesli :') Dat verklaart waarom meneer de afgelopen weken zo druk was :Y) De stalbaas is er nu op gaan letten dat Sams geen muesli meer krijgt en dat maakt een wereld van verschil. Het is nog steeds soms een druktemaker en een voorwaartse pony, zo ken ik hem ook. Maar hij loopt nu niet meer zo rond te stuiteren :')
Wat een regen de afgelopen week! Gelukkig ziet zijn wei er nog redelijk goed uit, zoals je een beetje kan zien op de foto. Hij staat 24/7 buiten met een schuilstal. Ik vind het een heus paradijsje.

Afbeelding


Afbeelding

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: [VOLG] Welsh Cob Samson en zijn avonturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 16:51

Ontzettend leuke pony :-) Kan me voorstellen dat je daar dolblij mee bent!

DayDream21

Berichten: 1077
Geregistreerd: 30-06-13
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-20 23:49

Ik heb gisteren een buitenrit van ruim 1,5 uur helemaal alleen met Samson gemaakt *\o/* Het laatste halfuur liep hij heel ontspannen lang en laag met een lang teugeltje, dus dat is een grote vooruitgang! In de draf is het wel een bommetje, maar ik denk dat het komt omdat hij het soms nog best spannend vind zonder ander paardje erbij. Ik draaf meestal onderaan de dijk en hij vindt het sowieso spannend om daar te lopen, vooral als er mensen bovenaan de dijk fietsen/lopen etc. Maar dat went wel en ik kan wel lachen om z'n sprongetjes O:)

Afbeelding


Zijn manen zijn trouwens kort omdat hij ze had afgeschuurd door zijn zomereczeem. Alleen de voorste pluk is er nog en ik kon het niet over mijn hart verkrijgen om die af te knippen. Dus hij gaat door het leven met een zeer origineel kapsel :') Hopelijk kan ik zijn eczeem volgend jaar beter onder controle houden, zodat zijn manen weer gewoon aangroeien.

DayDream21

Berichten: 1077
Geregistreerd: 30-06-13
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-21 21:36

Gisteren ging ons buitenritje wat minder goed helaas. Eerst werd hij van achter aangevlogen door een hond. Hier ging hij goed mee om, dus dat vond ik wel knap van hem. Hij trapte wel naar achter en ik was even bang dat hij de hond zou raken. Die mensen moesten erom lachen, wat ik belachelijk vind omdat zoiets wel degelijk voor gevaarlijke situaties kunnen zorgen.
Daarna werden we gepasseerd door drie pony's en liepen er twee pony's in de verte voor hem die hij kent van de stal waar hij eerst stond. Dat vond hij niet zo leuk, omdat hij alleen was. Toen er nog een paard naderde werd hem dat te veel en flipte hij, dus ben ik er maar snel afgesprongen. Daarna bleef hij heet, dribbelen en snuiven etc. Ik heb er een stuk naast gelopen en ben weer opgestapt toen hij gekalmeerd was. Hierna bleef zijn stresslevel hoger en vond hij weer vanalles eng. We kwamen juist tijdens deze rit ook allemaal obstakels tegen. Als hij zo gespannen is raakt hij soms in paniek als hij iets heel eng vind. Dan stap ik wel af, want ik merk dat het hem meer vertrouwen geeft als ik op de grond sta wanneer er niemand anders bij is.
Vandaag met een vriendin gereden, zodat hij steun had van een andere pony en dan weer wat meer vertrouwen krijgt na de rit van gisteren. Het ging een stuk beter, maar hij was wel nog steeds een beetje druk en gespannen. Hij raakte weer 1x in paniek omdat er een man een beetje verscholen langs het wandelpad stond. Normaal reageert hij nooit zo heftig als er een andere pony bij is. Hij ging er wel goed langs toen de andere pony naast hem liep en ik ben er gewoon op blijven zitten.
Opvallend dat hij in paniek kan raken van kleine dingen. Ik merk wel dat het dan gaat om een ophoping van veel prikkels en dat de laatste de emmer laat overstromen. Hij zoekt daarna wel weer snel de ontspanning op en gaat kauwen. Dus dat is wel heel fijn!

Klijntje

Berichten: 2796
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 07:08

Verstandig dat je samen bent gaan rijden! :j
Ik herken het wel een beetje - als wij met drie pony's eropuit gaan dan kijkt Ronnie nergens naar. En als ik daags erna precies dezelfde route in m'n eentje rijd, ziet hij ineens elk stukje plastic in de berm enz.
Bij Ronnie loopt de spanning echter lang niet zo hoog op als bij Samson.
Misschien wat vaker samen gaan rijden, af en toe een stukje voorop en langzaam de afstand wat vergroten? Dan moet hij toch wat 'in zijn eentje' trotseren maar als het echt te spannend wordt dan kan de andere ruiter naar je toe komen en zijn jullie niet alleen.
Je schreef laatst dat ie misschien wat heet wordt van het voer, merk je daar al verschil?

"Many people don't know this, but it's possible to read something you don't agree with on the internet and simply move on with your life."

DayDream21

Berichten: 1077
Geregistreerd: 30-06-13
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-21 12:54

Klijntje schreef:
Verstandig dat je samen bent gaan rijden! :j
Ik herken het wel een beetje - als wij met drie pony's eropuit gaan dan kijkt Ronnie nergens naar. En als ik daags erna precies dezelfde route in m'n eentje rijd, ziet hij ineens elk stukje plastic in de berm enz.
Bij Ronnie loopt de spanning echter lang niet zo hoog op als bij Samson.
Misschien wat vaker samen gaan rijden, af en toe een stukje voorop en langzaam de afstand wat vergroten? Dan moet hij toch wat 'in zijn eentje' trotseren maar als het echt te spannend wordt dan kan de andere ruiter naar je toe komen en zijn jullie niet alleen.
Je schreef laatst dat ie misschien wat heet wordt van het voer, merk je daar al verschil?



Helaas heb ik niet de mogelijkheid om meer met anderen te rijden. Ik sta op een stal waar weinig paarden bereden worden. Naar mijn idee zou het overigens inderdaad helpen om vaker met andere paarden op pad te gaan. Voordat hij van mij was heb ik ook veel met hem buitengereden, maar dan altijd met andere pony's erbij. We reden dan altijd in de bossen en daar waren veel minder enge dingen. Nu moet ik een half uur langs de weg rijden om in het bos te komen, maar dat wil ik nog niet alleen doen. Dus ik rijd in het dorp en langs de dijk, maar daar komen we veel meer 'obstakels' tegen.

Een paar dagen na onze niet zo succesvolle buitenrit besloot ik om voor het eerst zonder zadel te rijden. Wel in de bak hoor :P Ik heb ook gedraafd en hij was heel braaf, dus ik kan weer iets afvinken van mijn 'dingen die ik met Samson wil doen' lijst.

Ik heb ook nog een keer alleen met hem buitengereden. Het eerste halfuurtje liep hij nog erg gespannen, naar mijn idee nog van de vorige keer. Daarna kon hij zich ontspannen en heb ik met een lang teugeltje kunnen stappen waarbij hij zelfs een stuk lang en laag liep. En hij heeft ook ontspannen gedraafd. Dus ik was helemaal blij :D

Gisteren met wandelen raakte hij wel weer een keer in paniek om niks. Hij was helemaal aan het snuiven, dribbelen, wegschieten. En 5 minuten later loopt hij dan weer als een braaf, ontspannen ponytje en geeft hij niks om de tractor die we passeren. Gek beest :Y)

En hij heeft deze week een nieuw hoofdstel gekregen, waar ik super blij mee ben!

Afbeelding


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 135 bezoekers