Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 12:01

Klopt Pandora, maar volgens mij doelt Monique op het feit dat die fabrikant dan niet een vaccin per land maakt maar dat er 1 vaccin is voor de hele EU dus dat het NL vaccin niet anders zal zijn dan het BE vaccin.

Het maakt dus voor het vaccin niet uit welke stam er in een land heerst (want die kan per land verschillen)

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 12:25

Dat bedoel ik dus.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 12:34

Oh op die manier dus.
Kwam ik aan met mijn artikel wat weinig ter zake doet :')

pien_2010

Berichten: 43237
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 15:05

Wat ik me ook afvroeg, met mijn leken verstand en een klein beetje medische kennis (doktersassistente geweest met bijhorende diploma) . Als ik me laat enten tegen covid-19, dan wordt ik geënt tegen een virus dat valt onder de corona virussen.
Stel een ander corona virus komt , heb ik dan een grotere kans door de covid-19 vaccinatie, dat mijn lichaam eerder de corona virus (de "spike" dus die een cel wil gaan binnendringen) zal herkennen en dat mijn afweersysteem dan eerder correct gaat reageren? Of is dit een onzin floep gedachte? -O-

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 15:39

Citaat:
Bijna 1000 besmettingen erbij, 73 ziekenhuisopnames minder dan gisteren
Bij het RIVM zijn tot 10.00 uur vanmorgen 4947 nieuwe bevestigde coronabesmettingen gemeld. Dat zijn er 977 meer dan gisteren werden gemeld.

Verder zijn er 150 nieuwe coronapatiënten opgenomen op de verpleegafdelingen in het ziekenhuis, meldt het Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding (LCPS). Dat zijn 73 nieuwe opnames minder dan gisteren.

Op de intensive care werden 39 nieuwe patiënten opgenomen, bijna allemaal doorgestroomd vanaf de verpleegafdelingen. Dat zijn 7 nieuwe opnames meer dan gisteren. In totaal liggen er nu 1839 mensen met corona in het ziekenhuis (gisteren: 1925), van wie 529 op de IC (gisteren: 526). Er zijn dus meer patiënten uit het ziekenhuis ontslagen dan opgenomen.

Bij het RIVM zijn 74 overleden covid-patiënten gemeld. Gisteren werden nog 90 doden gemeld. De afgelopen zeven dagen registreerde het RIVM gemiddeld 59 doden per dag, tegen 69 doden per dag een week eerder. Dat zijn doden van wie bekend is dat ze het coronavirus droegen; volgens het CBS ligt het werkelijke aantal doden hoger.


Bron nos site. Maar -O- het gaat echt enorm goed met de besmettingscijfers. Het loopt lijkt het gewoon weer op in een derde golf. ;(

Pien geen idee. En ik weet ook niet of dat voor bv griepprik ook zou werken, ik weet wel dat ouderen die een tb enting hebben gehad het afweersysteem beter werkt tegen alles.

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 16:23

Weer terug in de pueblo. Pneumococen vaccinatie en al.

Gisteren buiten verkeersspits naar buurgemeente (met papier) twéé controles in 20 km. De eerste de rotonde dorp in/uit; hoop blauwe lichten, veel chaos, míj zwaaiden ze door.
Buurgemeente hetzelfde; de toegangsweg vanaf snelweg al afgezet met oranje pilonen. Iedereen aangehouden, míj wuiven ze door.
Toeval of ze herkennen mijn nogal opvallende autootje.

Vanmorgen tijdens de spits nul controles.

Alle electronische borden; ´Estado de alarma; controles en carretera´ - Staat van alarm; controles onderweg.

Cer

Berichten: 30162
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 16:49

karuna schreef:
Bron nos site. Maar -O- het gaat echt enorm goed met de besmettingscijfers. Het loopt lijkt het gewoon weer op in een derde golf. ;(

De ziekenhuisopnames gaan toch omlaag? Of lees ik verkeerd.. ?
Het is doorstroom van verpleeg naar IC en minder nieuwe opnames..
Of de nieuwe besmette mensen daadwerkelijk in t ziekenhuis komen is de vraag, want de meerderheid zat nu bij de jongere kinderen toch?

BigOne
Berichten: 38225
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 16:50

En die jongerenbesmettingen werken vaak een week later door in besmetting van ouderen en dan nog een week erbij de oude ouderen en zo zit je weer waar je niet wil zijn.

Cer

Berichten: 30162
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 16:56

ja hoe dat precies gaat weet ik niet.. maar dat zal dan inderdaad wel iets zijn van school -> thuis
en ik vraag me af of die cijfers dan opgenomen worden bij 'thuissituatie' of 'school'
lijkt me lastig om te monitoren..
maar als het verlengen van de kerstvakantie doorgaat, zouden ze die trend misschien kunnen breken? (geen idee hoor)

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 16:57

De ziekenhuis opnames lopen altijd een week of twee achter, die zijn nu met de daling bezig die gelijkloopt met de eerdere besmettingsdaling van de verscherpte lockdown.

purny

Berichten: 27484
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 17:09

Ik kijk ook liever naar de ziekenhuiscijfers. Besmettingen zijn er altijd, het is de ziekenhuisopnames die voor mij belangrijk zijn

_Cathalijne

Berichten: 856
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 17:25

pien_2010 schreef:
Wat ik me ook afvroeg, met mijn leken verstand en een klein beetje medische kennis (doktersassistente geweest met bijhorende diploma) . Als ik me laat enten tegen covid-19, dan wordt ik geënt tegen een virus dat valt onder de corona virussen.
Stel een ander corona virus komt , heb ik dan een grotere kans door de covid-19 vaccinatie, dat mijn lichaam eerder de corona virus (de "spike" dus die een cel wil gaan binnendringen) zal herkennen en dat mijn afweersysteem dan eerder correct gaat reageren? Of is dit een onzin floep gedachte? -O-


Dat is afhankelijk van vrij veel factoren, en zo vrij weinig over te zeggen helaas. Er zijn bepaalde vaccins waar een bepaalde vorm van kruisimmuniteit optreedt. Of dit voor het COVID-19 vaccin ook zo is, is nu nog vrij weinig over te zeggen, en is ook afhankelijk van het hypothetische andere coronavirus. Stel het zou kleine mutaties betreffen waarbij er misschien enkele eiwitten van de spike veranderd zijn, dan kan het best zijn dat er kruisimmuniteit optreedt, maar als er grotere veranderingen zijn, en de spike bijvoorbeeld van vorm veranderd, dan kan het zijn dat er geen kruisimmuniteit optreedt.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 17:31

Die kruisimmuniteit vind nu ook al plaats. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat kinderen beter beschermt zijn: die hebben nog recente antistoffen tegen notmale gangbare corona virussen.
Ik heb de link naar het artikel recent geplaatst.

Lolaliza

Berichten: 295
Geregistreerd: 04-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 20:11


elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 20:47

We krijgen ook Curevac:
Citaat:
'Al in eerste kwartaal vaccins Curevac'
Nederland krijgt in het eerste kwartaal van volgend jaar de beschikking over een half miljoen vaccins van de Duitse farmaceut Curevac. Tenminste, als de resultaten van het onderzoek naar de werkzaamheid positief zijn en het vaccin door het Europees Medicijnagentschap wordt goedgekeurd.

Minister De Jonge van Volksgezondheid maakte in een Kamerbrief meer bekend over de aankoop van het Curevac-vaccin. De Europese Commissie sloot daar vorige week een deal over. In totaal krijgt Nederland de beschikking over 8,75 miljoen vaccins van de Duitse farmaceut. Dit is de planning van de levering:

Eerste kwartaal 2021: 0,5 miljoen
Tweede kwartaal 2021: 1,5 miljoen
Derde kwartaal 2021: 2 miljoen
Vierde kwartaal 2021: 2,35 miljoen
Eerste kwartaal 2022: 2,35 miljoen
Het Curevac-vaccin maakt net als de vaccins van Pfizer en Moderna gebruik van zogeheten mRNA-technologie. Die farmaceuten claimen een effectiviteit van 95 procent. Wanneer Curevac met resultaten van effectiviteit van zijn vaccin komt, is nog onbekend.

De EU heeft nu deals gesloten met zes fabrikanten voor coronavaccins. Als alle vaccins effectief blijken en worden goedgekeurd, heeft Nederland de beschikking over 50 miljoen doses, waarmee 29 miljoen mensen ingeënt kunnen worden.

NOS live blog

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 20:56

In de war...als je 2x een prik moet. Hoe kan je dan met 50 mjn doses 29 mjn mensen enten?
Gaat dat uit van die halve dosis bij de eerste prik van Pfizer?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 21:02

Sizzle schreef:
In de war...als je 2x een prik moet. Hoe kan je dan met 50 mjn doses 29 mjn mensen enten?
Gaat dat uit van die halve dosis bij de eerste prik van Pfizer?


Ze hebben vast een boel doden door de eerste enting ingecalculeerd :+
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-11-20 21:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 21:03

4 miljoen dan, dat is een heleboel :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 21:04

Sizzle schreef:
4 miljoen dan, dat is een heleboel :+



Het is toch ook levensgevaarlijk, dat enten.
-neemt nog een frikandel-

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 21:06

Ik neem maar aan dat die halve dosering van AZ (niet Pfizer) meegerekend is.

pien_2010

Berichten: 43237
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 21:07

safina schreef:
Sizzle schreef:
4 miljoen dan, dat is een heleboel :+



Het is toch ook levensgevaarlijk, dat enten.
-neemt nog een frikandel-


Klopt, ik neem ook een frikandel→ en later nog een enting }>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 21:37

pien_2010 schreef:
Klopt, ik neem ook een frikandel→ en later nog een enting }>


Hebben ze ook frikadellen daar, Pien? Of moet ik je wat opsturen?
Doen jullie die dan op stokbrood? Met brie? :+

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 21:40

Ik las overigens vandaag nog een stuk uit een engelse krant dat de bijwerkingen van de enting best pittig zijn (als in: de klachten vlak na de enting als reactie op de enting). Mensen worden vaak flink grieperig er van en er wordt opgeroepen dit duidelijk en open te bespreken omdat artsen bang zijn dat mensen anders niet voor een tweede enting durven te komen.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 21:42

secricible schreef:
Ik las overigens vandaag nog een stuk uit een engelse krant dat de bijwerkingen van de enting best pittig zijn (als in: de klachten vlak na de enting als reactie op de enting). Mensen worden vaak flink grieperig er van en er wordt opgeroepen dit duidelijk en open te bespreken omdat artsen bang zijn dat mensen anders niet voor een tweede enting durven te komen.

Dat gaat over AstraZenica?
Over die Pfizer schreven ze volgens mij juist dat de bijwerkingen daar minimaal van zijn. Wellicht is die dan wel beter geschikt voor de ouderen/kwetsbaren?

pien_2010

Berichten: 43237
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 21:45

safina schreef:
pien_2010 schreef:
Klopt, ik neem ook een frikandel→ en later nog een enting }>


Hebben ze ook frikadellen daar, Pien? Of moet ik je wat opsturen?
Doen jullie die dan op stokbrood? Met brie? :+



Frikadellen eten wij in Nederland. Dat kennen we hier niet. Ik vond het zo grappig, ik dacht mjammie. In gedachte doe ik mee!