Aanrader... Zitles op Joker.... Wat een verschil!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wuppie78
Berichten: 29
Geregistreerd: 10-06-18

Aanrader... Zitles op Joker.... Wat een verschil!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-20 21:01

Hoi allemaal,

Ik weet niet zeker of mijn topic goed staat maar ik heb zo’n weekje geleden een zitles gehad op een mechanisch Joker paard... hierbij wilde ik graag delen dat het zo’n enorm verschil kan maken na een les dat ik dat echt niemand wil onthouden!

Zelf heb (had☺️) ik “last” van een enorme geknepen zit en kukel enorm voorover waardoor ik mijn hakken en onderbeen enorm ging optrekken om toch enigszins in het zadel te kunnen blijven.. geen fijn beeld en al helemaal niet lekker voor mijn lieve paardenvriendin..
Ik volgde al een tijdje les bij Jet Menkveld (jetm hier op bokt) en zij nodigde me uit om eens een ritje op Joker te maken. Wat een rare gewaarwording was dat in het begin zeg! mijn onbalans werd door deze brave- doch kritische Joker niet geaccepteerd en de eerste 5 minuten had ik echt moeite om in het zadel te blijven
Maar al doende leert men en algauw zat ik recht en volledig in balans, het lichtrijden en het doorzitten waren ook even oefenen maar gingen al snel een stuk beter, ook hierbij kon ik mijn benen lang houden na een poosje.. wauw! Aan het einde van de les vroeg Jet me om nog eens in “mijn eigen oude houding” te gaan zitten, en ik kreeg het amper nog voor elkaar! Zo bizar *\o/* *\o/* *\o/*

Uiteraard niet lang daarna de proef op de som genomen en op mijn eigen paard gaan zitten, ja zitten kan ik het nu wel noemen! Wat een enorm verschil weer zeg!

Dus als er meer mensen tegen uitdagingen aanlopen met het goed in het zadel zitten zou ik dit zeker eens aanraden... Verder ben ik ook benieuwd of er meer ruiters zijn die ervaring hebben met Joker en hoe dat is bevallen? Ik heb mijn 2e les in ieder geval al gepland bij Jet...
Laatst bijgewerkt door Wuppie78 op 20-11-20 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Aanrader... Zitles op Joker.... Wat een verschil!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 21:17

Ik heb vorige week op joker gereden.
Heb zeker wel wat nuttigs gevoeld in de verlichte zit maar voelde te paard minder verschil en vind het maar moeilijk overbrengen aangezien je joker zelf in beweging zet. Op joker reed ik de sterren van de hemel terwijl ik normaliter te veel sta-zit en geneigd ben mijn bovenlichaam vast te zetten.
Voor mij krijgt het dus geen vervolg. Wel leuk dat je zo enthousiast bent!

cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Aanrader... Zitles op Joker.... Wat een verschil!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 21:52

Wil het ook wel eens gaan ervaren op Joker.
Wat ook leuk om een keer te doen is een lesje op de Franklin ballen. Dat gaf mij na afloop een heel goed gevoel van om mn paard heen zitten ipv erop.

zorro

Berichten: 8760
Geregistreerd: 19-02-05

Re: Aanrader... Zitles op Joker.... Wat een verschil!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 21:56

Ik heb het ook eens gedaan. Mijn beugels moesten 2 gaten korter en toen ik uiteindelijk weer op mijn eigen, veeeel bredere, paard zat bleek dat toch niet zo handig. Joker was gewoon niet zo breed, maar ik de praktijk kon ik daarom eigenlijk niets met de tips en veranderingen.

MirandaDvG

Berichten: 758
Geregistreerd: 12-10-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: Aanrader... Zitles op Joker.... Wat een verschil!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 22:09

ik heb weleens toegekeken bij zo'n les van joker.
Hierna heb ik bewust besloten het zelf niet te doen. Omdat Joker heel anders beweegt dan een paard, lijkt het mij niet dat dit nuttiger zal zijn dan een les op een echt paard

0000
Berichten: 5472
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 22:12

Hier ook ervaring en ik ben er enorm over te spreken. Ik merk echt vooruitgang in mijn zit en krijg ook zeer goede praktische tips in het rijden zelf. Ik denk wel dat het valt of staat met de juiste instructeur die je ook echt het goede gevoel over kan brengen. Roos Dyson is een topper daarin. Zeker als je een combinatie kan maken van een les op Joker en les op je paard. Dan is het ook, afhankelijk van je niveau, niet enkel zitles maar gewoon een zeer goede dressuur les met als extra aandachtspunt je houding en zit.

0000
Berichten: 5472
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 22:13

MirandaDvG schreef:
ik heb weleens toegekeken bij zo'n les van joker.
Hierna heb ik bewust besloten het zelf niet te doen. Omdat Joker heel anders beweegt dan een paard, lijkt het mij niet dat dit nuttiger zal zijn dan een les op een echt paard


Dat is simpelweg niet waar. Let wel, joker is de variant met veren, die beweegt niet vanzelf. De beweging van joker is in vele opzichten echt heel vergelijkbaar met je paard.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 22:16

Ik had juist een fijne ervaring met Joker. Ik weet dat ik scheef ben, maar dacht naar links. Op Joker bleek ik juist wat scheef te zijn naar rechts (meer druk op mijn rechterbeugel en een beetje inknikken naar links). Mijn paard blijkt mij dus scheef te zetten naar meer druk op m'n linkerbeugel en inknikken naar rechts. Wist ik veel.

Ook dacht ik dat ik niet zo goed kon galopperen, maar op Joker ging dat juist heel fijn. En Joker doet het gewoon niet als je het zelf niet goed doet, dus zo'n directe feedback vond ik erg fijn.

Ik heb ook wel eens op zo'n andere simulator gereden, ben z'n naam even kwijt, maar die beweegt uit zichzelf, zelf lift je mee. Die vond ik lastiger qua beweging, wat meer het idee van het paard van C&A. Was wel leuk om te proberen wissels te springen trouwens :') Ik had destijds de mazzel dat ie op Horse Event stond en ik toen vanuit m'n opleiding naar meewerkte. We mochten buiten de openingstijden even met dat ding spelen.

Akshay
Berichten: 2061
Geregistreerd: 05-03-12

Re: Aanrader... Zitles op Joker.... Wat een verschil!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 22:25

Ik ben begonnen met lessen op JOKER in verband met extreme spanning (onbewust) in mijn hele lichaam, inclusief scheefheid (hernia met verlamming gehad voor 7 maanden).
De les is vanuit Franklin Method insteek, maar op een bal zitten is er nog niet bij. Ademhalingsoefeningen op een stilstaande joker zijn genoeg om mij 2 dagen spierpijn te bezorgen ;)
Ik hoop zsm een les op mijn eigen paard te volgen volgens deze methode om de connectie te maken vanuit Joker naar echt paard, die mis ik nog wat, maar ik rijd amper nu door de problemen met mijn lijf.

Bij de lessen op JOKER rijd ik overigens op mijn eigen zadel.

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 22:26

0000 schreef:
MirandaDvG schreef:
ik heb weleens toegekeken bij zo'n les van joker.
Hierna heb ik bewust besloten het zelf niet te doen. Omdat Joker heel anders beweegt dan een paard, lijkt het mij niet dat dit nuttiger zal zijn dan een les op een echt paard


Dat is simpelweg niet waar. Let wel, joker is de variant met veren, die beweegt niet vanzelf. De beweging van joker is in vele opzichten echt heel vergelijkbaar met je paard.

Nope.
Om te gaan lichtrijden op de joker moet jezelf juist kracht zetten om in het ritme te komen en te blijven.
En moet je dus heel actief lichtrijden en met je lichaam duwen (druk zetten op de beugels en de joker met je zit naar beneden duwen).

Op een paard laat je je juist meevoeren op het ritme van het paard en kun je daardoor steeds rustiger lichtrijden (en lager) en je minder in het zadel laten "ploffen".

0000
Berichten: 5472
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 22:30

Dat klinkt alsof die heel slecht stond afgesteld, erg jammer! Dat is namelijk totaal niet mijn ervaring en ook niet zoals ik ooit mijn instructrice het heb horen uitleggen. Je zal uiteraard even een aanzet moeten maken om de beweging te starten, anders gebeurt er niks. Maar van kracht zetten om in het ritme te blijven, duwen en actief lichtrijden is bij mij nooit sprake geweest en ook niet bij de diverse andere lessen die ik heb gezien. Dat is echt niet de bedoeling, echt heel zonde.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Aanrader... Zitles op Joker.... Wat een verschil!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 22:33

Die ervaring heb ik ook niet inderdaad. Gewoon gaan bewegen en als je ‘m “aan” hebt, gaat het eigenlijk vanzelf. Maar je moet wel zelf wel goed doen, als je ergens in je lichaam blokkeert, laat Joker dat zien.
Ik heb er op één dag twee keer op gezeten, 45 min en 20 min, werd er niet echt moe van, zeg maar.

jetm
Berichten: 1283
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Driebergen (ut)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 23:24

Brainless schreef:
MirandaDvG schreef:
ik heb weleens toegekeken bij zo'n les van joker.
Hierna heb ik bewust besloten het zelf niet te doen. Omdat Joker heel anders beweegt dan een paard, lijkt het mij niet dat dit nuttiger zal zijn dan een les op een echt paard



Nope.
Om te gaan lichtrijden op de joker moet jezelf juist kracht zetten om in het ritme te komen en te blijven.
En moet je dus heel actief lichtrijden en met je lichaam duwen (druk zetten op de beugels en de joker met je zit naar beneden duwen).

Op een paard laat je je juist meevoeren op het ritme van het paard en kun je daardoor steeds rustiger lichtrijden (en lager) en je minder in het zadel laten "ploffen".


Joker moet je idd zelf in beweging zetten maar als je de bounce in draf hebt gaat het lichtrijden daarna (net als bij een echt paard) vanzelf als je goed in balans bent.
Een echt paard blijft meestal wel draven als je nog niet in balans lichtrijdt dat is bij Joker niet zo. Dus de feedback van Joker is iets directer.
Wat het voordeel van Joker is is dat je je echt kunt concentreren op je eigen houding en zit zonder ook bezig te hoeven zijn met wat het paard doet.

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: Aanrader... Zitles op Joker.... Wat een verschil!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 20:10

Morgen ga ik een workshop op de joker krijgen, bij mijn instructrice, dus ben heel benieuwd.
Heb al een aantal lessen bij haar op de rijsimulator gehad, dit gaf mij al veel inzichten.

tjakka123

Berichten: 484
Geregistreerd: 21-11-20

Re: Aanrader... Zitles op Joker.... Wat een verschil!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 13:50

Hoe werkt het met doorzitten op Joker? Ik begrijp dat je hem aandraaft door ritme?

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 17:27

Vanmorgen een workshop op de joker gehad bij PaardEnHarmonie in Doldersum.

Jeetje wat zijn mijn hersenen weer geschud zeg.
Balans zoeken op de joker is in het begin een dingetje, na wat zoeken en proberen, ging het steeds beter.

En dan...... het in beweging zetten _O- , maar wat een openbaring en mijn werkpuntjes werden gelijk voelbaar.

Veel gelachen, maar zeer zeker veel geleerd en nu het geleerde toepassen te paard.

Dus mijn ervaring is dus zeer positief en vind het een echte meerwaarde om het als aanvulling te zien, voor je normale lessen.

Shalimar

Berichten: 1518
Geregistreerd: 24-01-09

Re: Aanrader... Zitles op Joker.... Wat een verschil!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 17:32

Is hier een filmpje van? Ik ben zo benieuwd wat ik me er nou bij moet voorstellen..

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 17:32

tjakka123 schreef:
Hoe werkt het met doorzitten op Joker? Ik begrijp dat je hem aandraaft door ritme?

Je zet hem inderdaad met jouw heup in beweging. Je imiteert de stap/draf en galopbeweging met jouw heupen

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 17:37


Caresse07

Berichten: 9394
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 13:50

Dit lijkt me wel wat voor mij om mijn houding te verbeteren.

Jet zit niet heel ver uit de buurt dus zal eens kijken wat de mogelijkheden zijn :)

jetm
Berichten: 1283
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Driebergen (ut)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 13:53

Voor mensen die interesse in les op Joker hebben:
Hier een kaart met Jokers in NL en België

En misschien leuk om mijn blog over Joker te lezen

jetm
Berichten: 1283
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Driebergen (ut)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 13:54

Caresse07 schreef:
Dit lijkt me wel wat voor mij om mijn houding te verbeteren.

Jet zit niet heel ver uit de buurt dus zal eens kijken wat de mogelijkheden zijn :)

Je bent welkom :)

Anouk_H

Berichten: 2173
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 14:00

Ik wil dit volgend jaar ook zeker een keer gaan doen! Op dit moment rijd ik mijn paard even niet omdat hij vakantie heeft en het lijkt me niet handig om die zitles te doen als ik dan niet snel in de praktijk het ook kan meenemen bij mijn eigen paard. Dus ik wacht even totdat ik weer ga rijden :D

Doet Joker alleen stap, draf en galop? Of kan je ook je houding tijdens een sprong oefenen?

Moonlight17
Berichten: 2344
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 14:04

Hier ook een super fijne ervaring met Joker met Roos Dyson.
Ik hoef mijn beugels qua lengte maat niet te veranderen, maar heb ik bij een paar mensen laatst wel gehoord. Het is een keer joker in beweging zetten en daarna kun je rustig verder gaan in de beweging die je traint. Ik rij al even mee met de trainingen, ik zit ondertussen in het midden en niet meer scheef op mijn paard. Ik kan mijn bekken al verder kantelen en mijn paard die niet fatsoenlijk loopt bij iedere millimeter die je anders zit die begint ook steeds meer te lopen. Die doet ook aan directe feedback ~~}> . Het is dat ik vaker na de lessen kan, anders deed ik het graag.

Joker kan niet zelf springen, verlichte zit kan je wel erop oefenen.

Caresse07

Berichten: 9394
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 14:38

jetm schreef:
Caresse07 schreef:
Dit lijkt me wel wat voor mij om mijn houding te verbeteren.

Jet zit niet heel ver uit de buurt dus zal eens kijken wat de mogelijkheden zijn :)

Je bent welkom :)


Ik heb je een pb gedaan :)