Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Brainless

Berichten: 29658
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 18:44

elnienjo schreef:
Dan leef je toch wel erg onder 'n steen als je niets mee krijgt van de vele nieuwsberichten en persconferenties. En als die man ook nog gewoon werkt dan is ie toch nog geen 70? Hoe wereldvreemd is zo iemand dan wel niet?

Mijn moeder heeft tot haar 75ste gewerkt en mijn vader (nu 77) werkt in de weekenden nog regelmatig als taxichauffeur.
Ik ken nog meer mensen die na hun 65ste nog gaan/moeten werken om bv een auto te kunnen blijven rijden.

Maar zelfs mijn moeder (die geen internet voor nieuws gebruikt.. alleen om te mailen) en geen tv kijkt weet veel over corona.
Zij heeft toen ze niet lekker was de huisarts gebeld waar zij zich kon laten testen.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Popstra
Berichten: 13609
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 19:33

Bijna evenveel positieve tests als voorgaande week (36.391), R weer boven de 1 | NU

https://www.nu.nl

Het RIVM heeft in de afgelopen week 36.931 positieve coronatests geregistreerd. Dat zijn er bijna evenveel als in de voorgaande week (37.706). Het is tevens de vierde daling van de coronacijfers op weekbasis op rij. Het reproductiegetal (R) is licht gestegen, tot boven de 1.

Het RIVM kijkt vanwege de betrouwbaarheid naar het reproductiegetal van twee weken geleden. De R lag toen op 1,02. Dit betekent dat honderd mensen met het coronavirus samen 102 anderen besmetten. In de laatste weken fluctueert het reproductiegetal, vorige week was nog sprake van een R van 0,89.

Een R van boven de 1 duidt erop dat het virus zich sneller verspreidt, doordat een kleine groep een steeds grotere groep anderen aansteekt. Het RIVM ziet het aantal besmettingen toenemen in de leeftijdsgroepen tot zeventien jaar. In alle overige leeftijdsgroepen daalde het aantal nieuwe besmettingen licht.

Nu valt nog niet met zekerheid te zeggen of het reproductiegetal deze week tot boven de 1 is gestegen. Het RIVM houdt rekening met een kleine foutmarge, die het getal kan doen dalen tot 0,99.

Het RIVM meldt verder 422 coronagerelateerde sterfgevallen. Dat aantal is ten opzichte van de voorgaande week (479) iets afgenomen.

De coronacijfers in vijf grafieken

Bron: Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - © NU.nl/LocalFocus

Aandeel positieve tests slinkt flink

Het percentage positieve tests is ten opzichte van de week ervoor ook afgenomen. Vorige week ging het om 12 procent, tegen 13,8 en 14,5 procent in de twee weken daarvoor.

De daling is significant. Het RIVM baseert het aandeel positieve tests op de hoeveelheid tests waarvan de uitslag bekend is. Vorige week ging het om ruim 250.000 coronatests, ruim 30.000 meer dan een week eerder. Desondanks daalde het aandeel positieve tests.

Aantal nieuwe positieve tests daalt minder hard

In de eerste weken van november werden achtereenvolgens 64.000, 43.600 en 37.700 positieve tests gemeld. Mede door de ingezette daling van de coronacijfers en de aankomende feestdagen werd de roep om versoepelingen steeds luider.

Het kabinet houdt voorlopig de boot af. Premier Mark Rutte erkende dat de cijfers aan het dalen waren, maar stelde ook vast dat de aantallen inmiddels minder hard dalen. Bovendien blijft de druk op de zorg onverminderd hoog: nog altijd liggen er zo'n tweeduizend coronapatiënten in Nederlandse ziekenhuizen.

Het RIVM vertelde afgelopen week in gesprek met NU.nl dat versoepelingen in december nog niet mogelijk zijn. Een dinsdag gelekt advies van het Outbreak Management Team (OMT) onderschrijft die boodschap. De cijfers zouden momenteel "te instabiel" zijn.

Volgens de experts daalt het aantal nieuwe besmettingen mogelijk verder als de kerstvakantie voor scholieren wordt verlengd. Het kabinet heeft meermaals gezegd dat in november nog geen beslissingen over de kerstdagen worden genomen. Dat gebeurt begin december. Rutte hoopt dat Nederlanders Sinterklaas "op een sobere manier vieren".

Volg de laatste ontwikkelingen rond het coronavirus in ons liveblog.


Dan denk ik, gooi die scholen nu gelijk dicht!!

Ik l*l niet met de wind mee nee...

Shadow0

Berichten: 43452
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 19:45

Kanttekeningen bij het nu-artikel:
nu.nl schreef:
Een R van boven de 1 duidt erop dat het virus zich sneller verspreidt, doordat een kleine groep een steeds grotere groep anderen aansteekt.


Dat is het belangrijke: een situatie met een R boven de 1 loopt hoe dan ook uit de hand, omdat het aantal mensen dat ziek wordt steeds groter wordt.
Bij een R onder 1 ontstaat er met de tijd weer een beetje ruimte omdat het aantal besmettingen afneemt (ook als dat langzaam is.)

Citaat:
Nu valt nog niet met zekerheid te zeggen of het reproductiegetal deze week tot boven de 1 is gestegen. Het RIVM houdt rekening met een kleine foutmarge, die het getal kan doen dalen tot 0,99.


Of doen stijgen tot nog wat verder boven de 1.

Edit: Onder 0 is buiten de grenzen van de realiteit.. <1
Laatst bijgewerkt door Shadow0 op 24-11-20 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Sizzle

Berichten: 35602
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 20:25

Bij onder 0 heb je het virus meer dan uitgeroeid :D
Ik neem aan dat het een typo is.

Wij zijn aan het dalen op het moment. Ik heb liever de scholen open hier want de laatste keer dat het vakantie was, is het daarna pas echt geexplodeerd (uitstapjes, vakantie).

Op het laatste moment beslissen is wel onaardig voor werkende ouders. Moeten die nu wel of niet extra vakantie aanvragen om dat op te vangen. Hoe later de planning hoe meer grootouders moeten inspringen.

Shadow0

Berichten: 43452
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 20:27

Goeie, aanpgepast!

Anoniem

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 20:35

Ik zit me meteen af te vragen wat het zou betekenen als de r0 onder de 0 is. Dan worden mensen niet meer besmet, maar ontsmet ofzo. :D


pien_2010

Berichten: 42799
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 20:48

Zonet Macron gehoord en hier wordt in 3 fases zeer voorzichtig zaken versoepeld. De details zijn niet zo interessant voor de rest van Europa denk ik.
Wel heb ik een vraagje en misschien is die wel heel erg dom. Sois, hetzij zo.
Eind december en begin januari gaan ze hier in Frankrijk ook vaccineren volgens een bepaald programma en alles wordt daarvoor opgetuigd. Mijn vraag is, zijn in de landen Nederland, België en Frankrijk de vaccinaties hetzelfde daar het virus hetzelfde is? Of kan daar toch verschil in zitten en zo ja wat kan dit betekenen voor de bescherming.
Ik vraag dit daar wij in Frankrijk wonen, kinderen hebben die in België wonen en de meeste familie leden in Nederland hebben wonen. Ik ga er van uit dat wij tot bepaalde hoogte beschermd zijn in deze 3 landen, maar klopt dit ook?
Ik zou graag van Sizzle iets van horen of van andere mensen die meer weten als ik (ik ben ook gewoon een leek met gezond verstand, maar het is niet mijn materie).

Sizzle

Berichten: 35602
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 21:02

Niemand weet waarschijnlijk welk stukje sequentie ze precies genomen hebben (behalve het bedrijf) want dan kan een ander het namaken maar in principe zullen ze zich meest waarschijnlijk allemaal op het spike eiwit georienteerd hebben.
Dit is een prominent eiwit wat redelijk stabiel is omdat het nodig is om de cel binnen te dringen en voor de virulentie zorgt.

De enige stam die eventueel licht zorgelijk is, is de nertsen stam die blijkbaar al in diverse landen gevonden is. Maar dat zou dan hooguit voor een iets minder goede herkenning zorgen, geen alles of niets.

Uiteraard zullen er verschillen zijn in reactie, dat is inherent aan een vaccin.

secricible

Berichten: 25677
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 21:34

safina schreef:
Ik zit me meteen af te vragen wat het zou betekenen als de r0 onder de 0 is. Dan worden mensen niet meer besmet, maar ontsmet ofzo. :D

Soort supervaccinatie _/-\o_


Ik vind je vraag wel interessant pien. Maar als ik sizzle goed begrijp maakt de stam dus uiteindelijk niet meer uit voor de vaccinatie?

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

Sizzle

Berichten: 35602
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 21:39

Precies, behalve als er ineens een nieuwe mutant komt met andere spikes, maar dat is koffiedik kijken en dan heet hij ook niet meer cov-2 waarschijnlijk maar cov-3.

Het coole met de DNA en mRNA vaccins is dat je dan in feite gewoon een nieuw stukje erin kunt plakken en je bent weer klaar. Zeker nu het algemene principe al in de testfases geweest is.
Bij klassieke eiwit vaccins gaat dat niet zo snel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 21:47

secricible schreef:
safina schreef:
Ik zit me meteen af te vragen wat het zou betekenen als de r0 onder de 0 is. Dan worden mensen niet meer besmet, maar ontsmet ofzo. :D

Soort supervaccinatie _/-\o_


Ik vind je vraag wel interessant pien. Maar als ik sizzle goed begrijp maakt de stam dus uiteindelijk niet meer uit voor de vaccinatie?


Een negatieve r zou betekenen dat je door contact te maken iemand niet meer besmet, maar juist ont-besmet.

Dan gaan we dus met zn allen zoveel mogelijk knuffelen, kussen, handen geven, in het rond hoesten, verplicht de kroeg in, feesten, reizen, met vieze handen overal aanzitten en samenklitten. En dat alles om de wereld zo snel mogelijk van dat virus af te helpen. :')

Zijn we ook wel snel weer helemaal zat denk ik.:D

secricible

Berichten: 25677
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 22:10

Ik begrijp wat je zegt safina. Meer een soort supermedicijn dan een vaccinatie eigenlijk, maar dan nog anders :')

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

Sheran

Berichten: 17224
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 22:12

Ik probeerde die clip uit New Earth van Doctor Who op te zoeken, waarin ze aan het eind een soort geneesmiddel hebben dat alle ziektes geneest, en dat moesten mensen dan aan elkaar doorgeven door elkaar aan te raken :P. Maar hij staat helaas niet op YT.

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 22:14

Sheran schreef:
Ik probeerde die clip uit New Earth van Doctor Who op te zoeken, waarin ze aan het eind een soort geneesmiddel hebben dat alle ziektes geneest, en dat moesten mensen dan aan elkaar doorgeven door elkaar aan te raken :P. Maar hij staat helaas niet op YT.


Oh wauw, wat grappig dat dit al eens bedacht is!

Winged

Berichten: 32974
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 00:19

Citaat:

Een negatieve r zou betekenen dat je door contact te maken iemand niet meer besmet, maar juist ont-besmet.

Dan gaan we dus met zn allen zoveel mogelijk knuffelen, kussen, handen geven, in het rond hoesten, verplicht de kroeg in, feesten, reizen, met vieze handen overal aanzitten en samenklitten. En dat alles om de wereld zo snel mogelijk van dat virus af te helpen. :')

Zijn we ook wel snel weer helemaal zat denk ik.:D


Ik hoop zo dat die 3 zoenen bij mensen die je niet wilt zoenen vreselijk ver wegblijven. Gewoon ellebogen :')

wemkelover

Berichten: 4696
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 06:15

Winged schreef:
Citaat:

Een negatieve r zou betekenen dat je door contact te maken iemand niet meer besmet, maar juist ont-besmet.

Dan gaan we dus met zn allen zoveel mogelijk knuffelen, kussen, handen geven, in het rond hoesten, verplicht de kroeg in, feesten, reizen, met vieze handen overal aanzitten en samenklitten. En dat alles om de wereld zo snel mogelijk van dat virus af te helpen. :')

Zijn we ook wel snel weer helemaal zat denk ik.:D


Ik hoop zo dat die 3 zoenen bij mensen die je niet wilt zoenen vreselijk ver wegblijven. Gewoon ellebogen :')


of gewoon anderhalf meter afstand aanhouden, voor de zekerheid :P oooo verschrikkelijk, ik had ook een paar waar ik zo blij mee was dat die maatregelen er zijn.

Grote broer geboren op 7-7-14
Kleine broer geboren 7-11-18

Pandora2
Berichten: 19839
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 08:27

Sizzle schreef:
Niemand weet waarschijnlijk welk stukje sequentie ze precies genomen hebben (behalve het bedrijf) want dan kan een ander het namaken maar in principe zullen ze zich meest waarschijnlijk allemaal op het spike eiwit georienteerd hebben.
Dit is een prominent eiwit wat redelijk stabiel is omdat het nodig is om de cel binnen te dringen en voor de virulentie zorgt.

De enige stam die eventueel licht zorgelijk is, is de nertsen stam die blijkbaar al in diverse landen gevonden is. Maar dat zou dan hooguit voor een iets minder goede herkenning zorgen, geen alles of niets.

Uiteraard zullen er verschillen zijn in reactie, dat is inherent aan een vaccin.


Is het vaccin van AstraZeneca ook georiënteerd op het spike eiwit ?
Ik meende van de week ergens gehoord te hebben dat dit niet het geval was en het dus veel gemakkelijker te transporteren / bewaren was.
En het zou gebaseerd zijn op een eerder door hen gebruikt procédé waardoor ze al grotendeels op de hoogte zijn van mogelijke bijwerkingen.

Maar ik kan verkeerd zijn uiteraard, daarom mijn vraagske :P

friezenfan2

Berichten: 2554
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 08:35

Kunnen we niet als in Japan buigen als we iemand willen begroeten. Doen ze daar al jaren en dan zijn wij van die ongemakkelijke 3 zoenen af. En dat kan gewoon op anderhalve meter afstand ;)

:¨·.·¨:
`·. Life is a Journey,
.................... not a guided tour

Jessix

Berichten: 16381
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 09:02

friezenfan2 schreef:
Kunnen we niet als in Japan buigen als we iemand willen begroeten. Doen ze daar al jaren en dan zijn wij van die ongemakkelijke 3 zoenen af. En dat kan gewoon op anderhalve meter afstand ;)

Hihi, gewoon hallo zeggen volstaat wat mij betreft ook wel. :)

Sizzle

Berichten: 35602
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 09:02

Pandora, de bewaartemperatuur heeft niet veel te maken met de sequentie die ze ingebouwd hebben maar met het soort vector en de hulpstoffen. Ook AZ heeft zijn vaccin tegen het spike eiwit gericht.
AZ gebruikt een DNA virus vector (Chimpansee Adeno (verkoudheids) virus DNA) en dat is stabieler dan een mRNA sequentie (Pfizer). mRNA kan heel makkelijk degenereren.
Voor beide is nog weinig bekent, het principe van AZ bestond wel al in het lab maar was nog nooit op de markt geweest. Bij allemaal is het een revolutionaire stap met bepaalde onzekerheden. Ik dacht dat enkel JJ in reeds bewezen vector gebruikt had, maar dat weet ik niet meer zeker.

Pandora2
Berichten: 19839
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 09:20

Thanks !
Ik had het dus weer verkeerd begrepen, maar al vragende leert men dus :D

MoniqueT

Berichten: 8833
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 09:28

pien_2010 schreef:
Eind december en begin januari gaan ze hier in Frankrijk ook vaccineren volgens een bepaald programma en alles wordt daarvoor opgetuigd. Mijn vraag is, zijn in de landen Nederland, België en Frankrijk de vaccinaties hetzelfde daar het virus hetzelfde is? Of kan daar toch verschil in zitten en zo ja wat kan dit betekenen voor de bescherming.
Ik vraag dit daar wij in Frankrijk wonen, kinderen hebben die in België wonen en de meeste familie leden in Nederland hebben wonen. Ik ga er van uit dat wij tot bepaalde hoogte beschermd zijn in deze 3 landen, maar klopt dit ook?


Frankrijk, Nederland en Spanje (en nog wat landen) hebben toch gezamelijk die aankoop gedaan voor dezelfde vaccins? Ik ga ervanuit dat de werking en bescherming dan ook niet per land verschilt. Ik denk ook dat dat weinig zinvol zou zijn, omdat de besmettingen dan toch weer de grenzen over gaan.

Webshop - digital art: MoTekent

Blue_Eyes

Berichten: 20349
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 09:39

Ik kwam dit artikel tegen, duidelijk verhaal over de angsten betreffende de vaccins en een nuchtere ontkrachting daarvan.


If you hate the church because you think it's full of hypocrites, remember that the church is a hospital for sinners and not a museum for saints.

secricible

Berichten: 25677
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 09:51

Blue_Eyes schreef:
Ik kwam dit artikel tegen, duidelijk verhaal over de angsten betreffende de vaccins en een nuchtere ontkrachting daarvan.


mooi artikel. Ik las gisteren iets soortgelijks, waarin ook uitleg werd gegeven over hoe de testprocedure is aangepast om deze sneller te laten verlopen. Ik moet het artikel even opzoeken, maar waar het op neer kwam is dat men normaal een routing heeft waarin een product eerst afgerond moet zijn, daarna worden er ná elkaar allerlei testen op losgelaten. En nu heeft men de tests die gedurende de afronding gedaan kon worden al gedaan en zijn er meerdere testen tegelijkertijd gedaan.
Het werd vergeleken met een "pitstop" in dagelijks leven en in een F1 wedstrijd:

Normaal worden eerst reparaties gedaan(afronding), daarna als de auto helemaal klaar is wordt door een mannetje de eerste band(test) verwisseld, dan de tweede band(nog een test), de derde band, de vierde en dan de benzine(nog een test) bijgevuld en dan ben je klaar. Tijdsduur: 3 uur.
Bij een pitstop gaan er meerdere mannetjes tegelijkertijd aan de gang en wordt al tijdens de reparatie de banden gewisseld en alle banden tegelijkertijd en de benzine ook meteen erbij. Dat kost meer mensen, meer geld, maar komt de snelheid ten goede.

Doordat het nu zo urgent is en er heel veel geld en mensen vrij zijn gemaakt kan er nu een pitstop gedaan worden, waar er normaal gekozen zou worden voor een reguliere stop. Een pitstop is ook niet kwalitatief slechter dan een normale stop, maar uit kostenoverweging en door tekort aan mensen kun je niet standaard alle auto's een pitstop geven.

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

Pandora2
Berichten: 19839
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 10:34

MoniqueT schreef:
pien_2010 schreef:
Eind december en begin januari gaan ze hier in Frankrijk ook vaccineren volgens een bepaald programma en alles wordt daarvoor opgetuigd. Mijn vraag is, zijn in de landen Nederland, België en Frankrijk de vaccinaties hetzelfde daar het virus hetzelfde is? Of kan daar toch verschil in zitten en zo ja wat kan dit betekenen voor de bescherming.
Ik vraag dit daar wij in Frankrijk wonen, kinderen hebben die in België wonen en de meeste familie leden in Nederland hebben wonen. Ik ga er van uit dat wij tot bepaalde hoogte beschermd zijn in deze 3 landen, maar klopt dit ook?


Frankrijk, Nederland en Spanje (en nog wat landen) hebben toch gezamelijk die aankoop gedaan voor dezelfde vaccins? Ik ga ervanuit dat de werking en bescherming dan ook niet per land verschilt. Ik denk ook dat dat weinig zinvol zou zijn, omdat de besmettingen dan toch weer de grenzen over gaan.


Er worden op europees niveau vaccins besteld bij de verschillende fabrikanten waar de landen dan kunnen op intekenen.
Belgie bijv heeft al ingetekend bij 3 fabrikanten dacht ik.
Ik vond dit artikel hieromtrent.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/11/24 ... ontracten/

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Aukelizzy, mariska_emke, Sarah_Elise en 53 bezoekers