Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pien_2010

Berichten: 43267
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 18:36

Sizzle schreef:
bigone schreef:
Joh, Sizzle cool down. Was gewoon een vraag aan HC aangezien we straks allemaal wel te maken krijgen met wel/niet gevaccineerde mensen.


Ok, boodschap aangekomen :D

Er is overigens ook een zekere groep mensen die het liefst zouden zien dat de wereld in een vorm van lock-down blijft (klimaat activisten, mensen in autistisch spectrum, mensen met pleinvrees, mensen met een zwak immuunsysteem). Iedereen heeft uiteindelijk zijn eigen egoistische reden uiteindelijk om iets we/niet te willen.


Sizzle ik vind je posts heel fijn.

Als leek denk ik dat alle in entingen een risico vormen. Het is altijd afwegen.
En tja als ik vd inenting erg ziek zou worden of erger zou dat heel erg sneu zijn, daar we zo voorzichtig zijn. Maar zowel manlief als ik willen graag weer naar Nederland om de (klein) kinderen te zien en we zitten in de risico groep.
Wij willen wel graag het vaccin die 90+% bescherming lijkt te bieden en goed door ouderen lijkt te worden verdragen.

Het is wel grappig want zowel manlief als ik horen bij de kritische vaccers en deze willen we wel ook al voelt het ook wat eng (iets in een gezond lichaam spuiten om een reactie op te wekken).

Shadow0

Berichten: 43501
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 18:45

Sizzle schreef:
Er is overigens ook een zekere groep mensen die het liefst zouden zien dat de wereld in een vorm van lock-down blijft (klimaat activisten, mensen in autistisch spectrum, mensen met pleinvrees, mensen met een zwak immuunsysteem).


Wat een vreemde stelling, hoe kom je hierbij?

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 18:50

Sizzle schreef:
Dat vind ik het hypocriete aan het gebeuren. Als covid weg is gaan we waarschijnlijk gewoon weer terug naar zoals het was. Kleinkinderen smeren hun snotneus weer af bij oma en als die daar dood aan gaat dan vinden we dat ‚normaal‘ want dat doet griep nou eenmaal.

En Nee, ik doe covid niet af als griep, voordat iemand dat denkt. Het is een ziekte die ernstige gevolgen kan hebben en waar men zich hopelijk bijna naar eigen inzicht en wijsheid tegen kan beschermen.

Zou deze pandemie er niet voor zorgen dat meer mensen zich bewust worden van de risico's van 'een griepje' en dus in grotere getalen die griepprik gaan halen vanaf volgend jaar?

tienus63

Berichten: 12067
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 18:52

Hartelijk gefeliciteerd Pien.
Hopelijk is je test negatief winged.

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 18:53

Dank je Pien :)

Ik begrijp jouw afweging volledig!
Waarschijnlijk staat mijn vader ook vooraan. Hij heeft neiging tot smetvrees en dat is eigenlijk al zo‘n 20 jaar weg maar nu steekt het weer massief de kop op. Zonder vaccin gaat hij uiteindelijk waarschijnlijk in een hoekje wachten tot zijn tijd gekomen is.

Ik sta er wat middenin, mijn leven is ook normaal al vrij onspectaculair dus ik ben in geen geval een superspreader. Mijn belangste reden voor het halen van de inenting zou zijn voor het beschermen van mijn schoonouders (hoogste risicogroep).

Mijn dochter laat ik niet op experimenteren, die heeft werkelijk op iedere prik overgereageerd met als gevolg dat ze ze op dit moment ook nog niet allemaal heeft. Als een doodnormale bmr bij haar al 40 graden koorts geeft, een week lang met maximale dosis koortsremmers, dan slaan we deze even over. Als kind is de kans dat ze symptoomloos door een infectie komt immers groter.

Shadow, omdat ikeen aantal van van mensen in real-life ken :D
Mensen die zich nu veiliger voelen dan toen alles nog normaal was.

Shadow0

Berichten: 43501
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 18:57

Sizzle schreef:
Shadow, omdat ikeen aantal van van mensen in real-life ken :D
Mensen die zich nu veiliger voelen dan toen alles nog normaal was.


En op basis van wat kennissen veralgemeniseer je dat zo? Zowel de groepen als de stellingen.
Ik vind het echt bizar en stigmatiserend.

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 18:59

Lolaliza schreef:
Ik ben het in deze echt wel met Sizzle eens ..doodgaan hoort nu eenmaal bij het leven ( even heel cru gezegd )
En we kunnen doodgaan gewoon niet helemaal wegwerken
Inderdaad zorgen dat ze zorg niet overbelast wordt en dat die terug toegankelijk is voor iedereen :j
Gevaccineerden hoeven zich toch geen zorgen te maken of angst te hebben voor de niet -Gevaccineerden want dan hebben ze een probleem dat ze denken dat het vaccin niet werkt

Dat is sowieso onjuist beredeneert want een vaccin is nooit 100% betrouwbaar. Iemand die gevaccineerd is kan dus nog steeds besmet raken.

Verder deel ik jullie mening in de zin dat je corona niet hoeft uit te roeien, maar m.i. Ook het doel is dat de zorg niet overbelast is. In een ander topic zei ik al, vroeger raakte je ook niet in paniek om met griep naar oma te gaan of met een snotneus ofzo.
Maar zover ik kan zien is dat óók het doel van de WHO, dus niet om corona uit te roeien. Die 70% is dus gebaseerd op beheersbaar maken, niet op de ziekte volledig laten verdwijnen. Dan heb je een veel hogere vaccinatiegraad nodig, denk aan 95% ofzo.
En dat zal echt wel per land wat verschillen welke vaccinatiegraad nodig is, maar denken dat je met 44% vaccineren en een handjevol natuurlijke immuniteit er bent is vrij onrealistisch als er nu 70% wordt geadviseerd.

Shadow0

Berichten: 43501
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 19:08

secricible schreef:
Verder deel ik jullie mening in de zin dat je corona niet hoeft uit te roeien, maar m.i. Ook het doel is dat de zorg niet overbelast is.


Waarom is dat het doel? Waarom is het voorkomen van sterfte, ernstige ziekte en langdurige ziekte niet een doel op zich? Waarom zou je het uitroeien van een virus als dit al op voorhand uitsluiten als doel?

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 19:10

Ik weet dat jij vind dat dat wel een realistisch doel is, maar blijkbaar denken wetenschappers bij de WHO en rondom de meeste regeringsleiders daar anders over en ik deel hun mening daarin.
Ik heb geen zin om die discussie keer op keer met je te voeren :)

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 19:12

[/quote]
Sizzle schreef:
bigone schreef:
Joh, Sizzle cool down. Was gewoon een vraag aan HC aangezien we straks allemaal wel te maken krijgen met wel/niet gevaccineerde mensen.


Ok, boodschap aangekomen :D

Er is overigens ook een zekere groep mensen die het liefst zouden zien dat de wereld in een vorm van lock-down blijft (klimaat activisten, mensen in autistisch spectrum, mensen met pleinvrees, mensen met een zwak immuunsysteem). Iedereen heeft uiteindelijk zijn eigen egoistische reden uiteindelijk om iets we/niet te willen.


:D :D

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 19:13

Shadow0 schreef:
Sizzle schreef:
Shadow, omdat ikeen aantal van van mensen in real-life ken :D
Mensen die zich nu veiliger voelen dan toen alles nog normaal was.


En op basis van wat kennissen veralgemeniseer je dat zo? Zowel de groepen als de stellingen.
Ik vind het echt bizar en stigmatiserend.


Die moet je me even uitleggen.
Ik wil zeker niet beweren dat dus automatisch iedereen ineens daar onder valt, dat zou inderdaad volledig onjuist zijn en dat heb ik dan verkeerd omschreven. Ik dacht dat het duidelijk was dat ik geen groepen bedoelde met de woorden: „iedereen zijn eigen“, individuen dus.
Er zijn mensen die zich nu veiliger voelen en die mensen waarvan ik weet dat dit zo heb ik opgesomt. Dat zijn individuen inderdaad en die individuen ervaren dit zo omdat ze dus bijv. een zwak immuunsysteem hebben en nu voor het eerst normaal afstand kunnen houden. Die zijn dadelijk weer terug bij af als iedereen weer dicht op elkaar staat.
Idem met iemand die dankzij de rust in de horeca eindelijk weer wat durft te ondernemen, normaal zou dat een paniekaanval uitlokken.
Nogmaal: ik bedoel individuen!

Lolaliza

Berichten: 295
Geregistreerd: 04-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 19:24

Shadow0 schreef:
secricible schreef:
Verder deel ik jullie mening in de zin dat je corona niet hoeft uit te roeien, maar m.i. Ook het doel is dat de zorg niet overbelast is.


Waarom is dat het doel? Waarom is het voorkomen van sterfte, ernstige ziekte en langdurige ziekte niet een doel op zich? Waarom zou je het uitroeien van een virus als dit al op voorhand uitsluiten als doel?

Omdat wat je schrijft gewoon niet realistisch is en ook niet haalbaar
Virussen zullen steeds blijven en de manier waarop we nu leven de enorme overbevolking helpt het creëren van virussen gewoon extra in de hand ..na Covid komt over enkele jaren gegarandeerd een ander virus op ons af

Eleeke

Berichten: 2031
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 19:32

Er zijn een aantal ziektes die we uitgeroeid hebben dus ik vind het als doel nog zo slecht niet.
Helaas is het denk voor nu vooral fijn als we het enigszins onder controle krijgen.

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 19:33

Met uitzondering van pokken is er nog niets uitgeroeid terwijl dat in principe haalbaar is.
Er zijn in 2019 helaas ook weer wereldwijd 140.000 mensen aan mazelen overleden. Terwijl daar zo‘n goed vaccin voor bestaat, al ruim 44 jaar.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 19:38

Sizzle schreef:
Met uitzondering van pokken is er nog niets uitgeroeid terwijl dat in principe haalbaar is.
Er zijn in 2019 helaas ook weer wereldwijd 140.000 mensen aan mazelen overleden. Terwijl daar zo‘n goed vaccin voor bestaat, al ruim 44 jaar.

Dracunculiasis en polio zijn allebei nog steeds hard op weg om de volgende in het rijtje te worden.

Lolaliza

Berichten: 295
Geregistreerd: 04-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 19:41

Ja inderdaad
En zeker virussen niet
Sommige ziektes zoals bvb de pest die ook pandemieën hebben veroorzaakt zijn sterk teruggedrongen maar niet volledig weg
En toen was de planeet nog niet overbevolkt zoals nu
Ik schrok wel laatst toen ik de cijfers eens opzocht vd groei vd wereldbevolking

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 20:01

Het blijft natuurlijk een afweging tussen het risico op het doormaken van de ziekte tov de risicos van een vaccin. Als een ziekte vrijwel niet meer voorkomt en goed behandelt kan worden of voor het gros onschuldig verloopt is de noodzaak tot vaccineren lager. Als de risico’s van een vaccin hoger zijn zal men ook terughoudender zijn.

Vroeger vond men dat minder interessant, het vaccin voor pokken was makkelijk verkrijgbaar en het feit dat rond de 6% van de gevaccineerden overleed aan het vaccin was lang bijzaak aangezien 30% van de mensen die pokken kreeg overleed.

Shadow0

Berichten: 43501
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 20:34

secricible schreef:
Ik weet dat jij vind dat dat wel een realistisch doel is, maar blijkbaar denken wetenschappers bij de WHO en rondom de meeste regeringsleiders daar anders over en ik deel hun mening daarin.


Als we de discussie al zo vaak hebben gevoerd, dan wel graag mijn visie juist neerzetten: ik vind dat we het op z'n minst moeten proberen voor er zomaar vanuit gegaan wordt dat het niet kan.

Ik zie in de WHO trouwens niet per se dingen die daarmee strijdig zijn? Bovendien lijkt me dat de WHO een soort minimum-advies geeft. We kunnen als maatschappij best proberen om ietsjes uit te stijgen daarboven.
(Want nogmaals: we kunnen zoveel, zoveel dingen die eerst vergezocht leken zijn bereikt. Dus waarom zou je je op voorhand zo beperken?)

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 20:36

Als je denkt dat het het proberen waard is, vind je het toch een realistisch doel?

Shadow0

Berichten: 43501
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 20:52

Lolaliza schreef:
Omdat wat je schrijft gewoon niet realistisch is en ook niet haalbaar

Blij dat iedereen dat zo zeker weet!

Citaat:
Virussen zullen steeds blijven en de manier waarop we nu leven de enorme overbevolking helpt het creëren van virussen gewoon extra in de hand ..na Covid komt over enkele jaren gegarandeerd een ander virus op ons af


Ik snap niet wat je hiermee bedoelt? Onze aanpak van covid in het hier en nu verandert toch weinig aan toekomstige virussen?

Shadow0

Berichten: 43501
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 20:57

secricible schreef:
Als je denkt dat het het proberen waard is, vind je het toch een realistisch doel?


Dat hangt een beetje af van wat je onder 'doel' verstaat. Ik weet *niet* zeker of het zou lukken om het ook daadwerkelijk uit te roeien. Omdat we dat simpelweg nog niet hebben geprobeerd. Niet als land en niet als wereld.

Ik vind alleen dat het realistisch genoeg is om eerst te proberen hoever we komen als we wel gericht proberen in te dammen, voor we dat zomaar aannemen dat het niet kan.

Het verschil tussen 'dat lukt wel, vooral doen', 'misschien lukt het, misschien niet, maar dat kunnen we alleen weten door het te proberen' of 'niet aan beginnen, verspilde moeite.'

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 21:22

Ben het wat dat betreft helemaal met Shadow eens. Laten we proberen ( en de mensen die zich voor zover mogelijk aan de regels houden zijn daar mee bezig) om het zover mogelijk terug te dringen waarbij wat mij betreft het vaccineren de laatste zet is om weer tot een normale samenleving te komen. Lukt het dan is dat geweldig , zo niet dan hebben we er alles aan gedaan.

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 21:24

Ik denk ook absoluut dat het haalbaar is, mijn vraag is meer: hoe krijg je die prioriteit op de juiste plek en is het de juiste prioriteit?
De G20 komt er blijkbaar niet echt uit op het moment, ik zie en hoor steeds enkel dat ze erover discussieren maar niet tot besluiten komen met als excuus dat het remote plaats vind.
Idem met microplastic en fijnstof, daar moeten we ook prima wat mee kunnen, toch?
Typisch WC tegeltje wijsheid: Willen = Kunnen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 21:29

Mijn zusje is dus anti corona en anti vaccin.. Nou zei ze laatst dat de broer van hugo de jonge bij een van de vaccinmakers werkt, dat 'argument' las ik al vaker. Ik dus maar eens Googlen.. Heeft hij bijna 10 jaar geleden bij merck gewerkt.. Nou poeh, verdacht. Hij is nu gewoon phd onderzoeker bij Radboud. Dit appte ik haar, komt ze met allemaal vage linkjes terug met artikelen vol spelfouten :') ik snap soms niet hoe wij familie kunnen zijn :+

besita
Berichten: 6778
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 21:35

Ja want aan de economie moeten we vooral niet denken ..aan de mentale en psychische problemen ook niet
Hoop dat iedereen die pleit voor lockdowns tot covid uitgeroeid is daar ook eens even bij stil staat
Verleden week bij ons ook een 24 jarige kapster die zich van het leven heeft beroofd -net opgestart ,alle spaarcenten erin gestopt en geen compensatie krijgen van de overheid -
En een 18 jarige jongen die zelfmoord heeft gepleegd omdat ie deze "nieuwe wereld "niet meer zag zitten ( heel dag mm op school ,geen voetbal meer , geen andere activiteiten mee )
Denk dat er nog heel veel gaan volgen helaas
Je zet de tv aan en al het negatieve komt op je af ;(