Foto's en de klassificering 1 tm 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Foto's en de klassificering 1 tm 4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-02 09:11


fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 09:28

De vraag hoe je naar het stempel HKO zou kunnen kijken is hier ( [MD] Wanneer heeft een paard Hoefkatrolontsteking? ) ook al aan de orde geweest. Het artikel waar je naar verwijst bevestigt dit ook nog eens..........
Is er ook niet op de proefboerderij voor paarden al meer onderzoek hiernaar verricht? Wie weet daar meer van?

Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 09:58

Dit artikel is al behoorlijk oud en daarbij ken ik de auteur ook nog eens. Ik heb er zo mijn vraagtekens bij. Als het echt zo baanbrekend was geweest, was er allang wat meegedaan.

Trouwens, moddie, hoort dit niet op medisch??
Heeft weinig RT in zich.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 10:09

Volgens mij hoort het idd op medisch eigenlijk........

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 11:09

Zolang dit fasensysteem NIET kan aantonen waarom het ene paard met een VIER nog niet eens kreupel loopt, en een ander paard met een 1 of 2 TOCH kreupel loopt, deugt er helemaal niets van.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-02 11:12

Ik zat te twijffelen aan medisch of niet. Als het verplaats zal moeten worden zal de moderator van dit forum dit ongetwijfeld doen.

Er zijn wel meer baanbrekende zaken geweest waar niks mee is gedaan. De leeftijd van dit artikel lijkt me niet echt belangrijk voor deze kwestie als je kijkt hoe lang die theorie al bestaat.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 12:08

ik heb het levende bewijs thuis staan!
door overbelasting van de voorbenen ivm spat aan beide achterbenen, werd ze toen de spat vergroeid was, aan de voorbenen kreupel, allemaal struikelen en absoluut niet regelmatig lopen, da zei:HKO, nix aan te doen hko&spat=slacht.
ik naar andere da die zei hko, maar dichte ijzers en goed gaan rijden, achterhand eronder, niet op de voorhand laten lopen, hoefsmid&DA overlegd, pony nog gene jaar op dichte ijzers gestaan, na n maadje wennen aan de ijzers kon ik alweer rijden, na het jaar had ze weer gewone ijzers, liep weer M1 dressuur en een L parcours!

dus ik hecht niet zo heel veel waarde er aan!

laatst is nog een pony va een vriendin van mij gekeurd ivm verkoop, had ie een 4 en een 3 beestje loopt M2, nog nooit 1 dag kreupel gestaan.
maar ja verkoop hem dan nogmaar eens voor een goede prijs want "hij heeft HKO"???

maar mn eigen paard heeft een 1 en een 2, en toen die kreupe werd aan zn voorbeen met de 2 had ik wel zoiets van ja zie je wel daarheeft ie een 2...maar het bleek door eensimpele verstapping te zijn, en niets met zn straalbeentjes enz te maken te hebben.

maar een paard dat goed loopt, en correct worden gereden(achterhand eronder!) heeft minder kan om HKO te krijgen ook al heeft hij een 3 of 4, dan een goed paard met een 1 dat verkeerd wordt gereden en wordt overbelast.

maar ja 100 mensen 100 meningen he!

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-02 12:39

Renske20 schreef:
maar ja 100 mensen 100 meningen he!


Slim meiske Haha!

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 13:59

Ik heb het oorspronkelijke artikel van die meneer Dik thuis. Hij heeft het wel geloofwaardige gebracht. Na het lezen van de link ga ik toch even twijfelen.
Feit is wel dat sommige gebreken op de foto aan te tonen zijn die ook echt tot problemen kunnen leiden en nog erfelijk zijn ook. OCD is vaak prima te opereren, door dat te doen voorkom je een hoop ellende. Het paard ka nnog prima de sport in.
Fokken, OCD is deels erfelijk (kan ook van een ongeluk komen), maar zolang hengsten die aangeboden wordne op de hengstenkeuring op 1.5 jarige leeftijd geopereerd zijn (na 6 maanden is er niets meer van te zien), is erfelijke OCD niet uit te roeien.

HKO is erfelijk. Feit is we ldat je met een 3 of een 4 meer kans hebt om kreupelheid te krijgen. Het liefst heb je gewoon gave botten, zonder enige afwijking. Een 3 of 4i s gewoon een afwijking punt uit.

IK vind foto's niet alles zeggend, maar kun je er een beetje ellende mee voorkomen, dan moet je het doen.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 14:00

Ja, dat blijft moeilijk. Mijn paard heeft een 1'tje op beide straalbeentjes maar voorlopig loopt ze wel kreupelig.........
Dat zei de VA ook nog; het ene paard loopt kreupel op een 1'tje, een ander paard met een 4'tje kan wel nergens last van hebben.

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 14:08

Ik heb onlangs een voordracht meegemaakt van een veearts bij ons uit de buurt, oa over hoefkatrol en deze verklaarde hetvolgende : de zichtbare graad van hoefkatrol, die radiologisch vastgesteld wordt staat niet in verhouding tot de kreupelheid van een paard. Hij sprak uit eigen ervaring en toonde vergelijkend fotomateriaal, hij kende de paarden en hun toestand. Sommige paarden hadden HKT 4 en waren niet mank, bij anderen kon je de HKT met moeite ontwaren en sommige van deze paarden waren duidelijk mank. Het cijfer van 1 tot 4 die de graad van HKT bepaald staat dus (volgens deze veearts, die samenwerkte met de veeartsenijschool van Merelbeke) niet in verhouding met het manken van een paard.
Dat er een bepaalde graad van erfelijkheid bestaat is wel bewezen (alweer volgens deze DA), dus wanneer bij een dekhengst HKF wordt vastgesteld zou deze niet mogen toegelaten worden tot het dekbestand. In feite zouden kweekmerries ook een attest moeten kunnen voorleggen dat ze HKT-vrij zijn, alleen op deze manier kan deze vreselijke paardenziekte ingedijkt worden.
Dat de discussie over hoefkatrol nog niet aan zijn eind is, is wel een feit, maar wat ook een feit is, is dat het wel degelijk bestaat, en hier komen we weer bij ADB die beweert dat het niet zou bestaan, en daar gaat hij wel degelijk in de fout.
PS : bij mijn paard is ook radiologische HKT vastgesteld. Dmv speciaal beslag (egg bar) kan het paard normaal functioneren. Ik vermijd wel harde bodems, maar voor de rest doe ik er alles mee : dressuur, wandelen, af en toe een springlesje en soms een springwandeling (als ik de bodemgesteldheid van de streek ken) en het paard verteerd dit perfect ! Een paardje van vrienden van mij heeft ook HKT en in een erge graad (volgens de foto's althans). Ook hij heeft speciaal beslag en kan nog alle werk aan.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 14:40

Oke, mag ik dan uit het bovenstaande concluderen dat wat betreft hoefkatrol alleen maar een naam mag hebben als deze uiting geeft aan kreupelheid? L'invasion was volgens mij zelf niet kreupel maar ik heb begrepen dat hij het wel vererfde.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 14:48

Dan spreken we over het vererven van een slechte straalbeenkwaliteit. HKO is op zich niet erfelijk, de gevoeligheid ervoor wellicht wel.

L'Invasion gaf dus niet zulke beste straalbenen, iets wat ook nog wel eens over de volbloed wordt gezegd... Op slechte botten zit niemand te wachten, dus het is wel zaak om te proberen dat eruit te fokken.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 15:00

Mieke schreef:

L'Invasion gaf dus niet zulke beste straalbenen, iets wat ook nog wel eens over de volbloed wordt gezegd... Op slechte botten zit niemand te wachten, dus het is wel zaak om te proberen dat eruit te fokken.

L'invasion was selles francais overigens, geen volbloed. Maar er wordt inderdaad wel gezegd dat volbloeds dit er in brachten. MAar dravers zijn ook volbloeden en schijnen weer minder last van HKO te hebben.

JeanPaul

Berichten: 208
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Deinze, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 15:13

Dravers hebben inderdaad geen last van HKO.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 15:13

Dat zeg ik: het wordt ook nog wel eens over de volbloed gezegd... Engelse volbloed bedoel ik dus.
L'Invasion was inderdaad een Selle Francais, I know... mijn tekst staat er niet zo duidelijk.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-02 15:27

Hko, komt niet vanuit de volbloeden, zeker niet (misschien een enkeling heeft het).
Xenomaxbe, ik ben het volledig met je eens. Zo denk ik er ook over.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 11:16

Ik las laatst in de IDS een interview over dit onderwerp en daar was er 1 dierenarts die iets zei in de trant van "de vraag is niet OF het paard wat heeft, maar of die kan functioneren met WAT die heeft".

Vond dat een hele wijze uitspraak... hoop dat menig paardenliefhebber die woorden in zijn oren knoopt...
Er worden te veel goede paarden met een drietje bij Brada aangeboden.

Ik heb dus echt veel liever een goedlopend paard met een rontgenologisch vlekje, dan een 100 % goedgekeurde stijve hark. Ik vind dat er te veel waarde wordt toegedicht aan de rontgenologische keuring.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 12:29

JeanPaul schreef:
Dravers hebben inderdaad geen last van HKO.

Overigens, dat blijkt te komen omdat ze niet onder het zadel lopen. door het rijden lijden paarden kennelijk toch meer dan als ze alleen hoeven te trekken.