2020 voor het eerst met 2 paarden!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CalipsoLover

Berichten: 5559
Geregistreerd: 14-08-11

2020 voor het eerst met 2 paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-20 12:00

Wat een jaar... :+
Zoals misschien vele van jullie wel weten liep het in maart 2019 mis, Diallo was onverklaarbaar onregelmatig en lastig. Er was iets, en het was heel lang zoeken wat het precies was want niemand kon meteen iets vinden. Dierenarts niet, osteopaat niet, tandarts niet... Dan maar opgeladen en naar de kliniek gebracht. Daar kreeg Diallo de diagnose van Kissing Spine en Spondylose.
In november 2019 heb ik Diallo verhuisd naar een soort van paddock paradise vlak bij mij thuis. Daar staat hij op heden nog steeds met een pony-vriend van 20 jaar.
Diallo is nog steeds even happy, krijgt geen medicatie en doet het tot op heden eigenlijk super.
Een echt luizenleven dus. Voor mij betekende dit echter het einde van mijn paardensport carrière. Ik zag het niet meer gebeuren dat ik nog een paard ging kopen, maar al snel werd dat gemis ongelofelijk groot en maakte ik een afweging.

Na mijn examens in januari ging ik al snel op zoek naar een opvolger voor Diallo. 7 februari stond er al een nieuw paard op stal <3
De toen 2 jaar en 10 maand oude Marie (Toto jr x Bretton Woods) kwam rechtstreeks uit de opfok dus kende nog niks (echt letterlijk niks), wat best een uitdaging was. Maar ik was echt wel opslag verliefd op dit paard. Een dikke week later werd ze volledig gekeurd en kwam vlekkeloos door de keuring, dus ze mocht blijven!

Afbeelding
De eerste bezichtiging

We gingen al redelijk snel aan de slag, ik had een goede instructrice gezocht die me met heel dit proces ging helpen en de bedoeling was dat ik ze ook zelf ging zadelmak maken. Ik heb in het verleden veel jonge paarden gereden en ook enkele zadelmak gemaakt en doorgereden, maar het was toch even terug wennen om met een jong paard te werken na 5 jaar Diallo. Zeker omdat Marie echt niks niks niks gewend was. Ze bleek dan ook nog eens van alles en iedereen heel erg onder de indruk te zijn (ondanks dat ze een echte knuffelkont is), maar die eerste weken, phoe, dat was toch even tanden bijten. := Ik kreeg na week 2 al een trap op mijn arm, gelukkig niks ergs. De corona crisis gaf ons gelukkig wel de tijd om op ons gemak aan de slag te gaan.

Afbeelding

In maart ging ik dan ook nog eens op pad met Diallo.

Afbeelding

Marie reageerde echt heel heftig op bepaalde dingen. Ze moest constant van alles verschieten (en ontploffen), maar vervolgens stond ze gelukkig wel terug braaf naast je. Al snel bleek Marie wel ongelofelijk intelligent en nieuwsgierig te zijn. Hierdoor pakte ze de dingen, eenmaal het enge gedeelte voorbij was, heel snel op.

Eind april mocht Marie eens op de foto, ze was intussen ook 3 jaar geworden :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

We gingen verder met het zadelmak maken, het ging steeds meer de goede kant op.

Afbeelding

Afbeelding

Vanaf ik 1x er op gezeten had hebben we Marie tot en met eind juni rust gegeven. Even tijd om over alles na te denken, ze was ook nog heel puppy en wou haar absoluut niet overvragen op deze leeftijd. Daarna hebben we haar terug opgepakt en zijn we echt beginnen zadelmak maken. Na de 5de keer er op verschoot Marie en heb ik een duiker gemaakt. Ben naar het ziekenhuis gemoeten maar ben er vanaf geraakt met een whiplash. Mijn lesgeefster heeft de weken nadien vooral Marie verder opgepakt.

Afbeelding

Afbeelding

Eind juli ging alles zo goed waardoor we Marie terug even een maand rust gegeven hebben. Eind augustus hebben we haar dan terug opgepakt, wat weer eigenlijk super goed ging.


Afbeelding


Afbeelding

We hadden ons intussen ingeschreven voor onze eerste wedstrijd op 20 september. Ik had alvast mijn hele wedstrijdoutfit van onder het stof gehaald en een nieuwe wedstrijdvest gekocht. Helaas maakte ik toen weer een duik, Marie verschoot van mijn been die tegen het hek botste, ik viel recht op mijn schouder en had een luxatie en een gescheurd AC gewricht. (Nee, ik kan inderdaad écht niet vallen :') ) Ik ben er onmiddellijk terug opgekropen, maar achteraf toch dus maar naar het ziekenhuis gegaan voor foto's, en wat een pech...
Marie deed het echter wel heel goed op wedstrijd met mijn instructrice en behaalde 70% met een paar keren een 7,5. *\o/* Marie was héél gespannen maar echt super braaf. Wat was ik trots!


Afbeelding
Afbeelding

Na de wedstrijd kreeg Marie 2 weken rust. Het heeft even geduurd voor ik terug kon rijden, tot op heden zit ik nog altijd met de revalidatie van mijn schouder die helaas niet loopt zoals het zou moeten. Volgende week krijg ik te horen wat er verder staat te gebeuren, want ik boek zelf niet genoeg vooruitgang in mobiliteit en kracht dat men verwacht had. Gelukkig heb ik tijdens het rijden weinig last.


Afbeelding

http://boktimg.nl/img/m/DNw6vy.jpg[/img]

Ik zit nu sinds een dikke 2 weken terug op mijn paard. Ik had toch even ook wat schrik door de val, maar die is intussen ook wel weer gesust.
Ondertussen ben ik ook nog eens met Diallo op pad geweest.

http://boktimg.nl/img/m/Q3q9QW.jpg[/img]

En pakken Marie en ik verder het rijden op!

http://boktimg.nl/img/m/LE3gVn.png

http://boktimg.nl/img/m/SfEsFb.jpg[/img]


Bedankt voor het meelezen en als je ons graag nog verder wil volgen heb ik een volgtopic!
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=1&t=1983915
Laatst bijgewerkt door Melissa0304 op 19-11-20 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto’s in links gezet ivm meer dan 15

_KiMbErLeY_

Berichten: 7555
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: Hier

Re: 2020 voor het eerst met 2 paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 01:03

Wat een ontzettend gaaf paard zeg! <3
En ja met een jong dier kan er nou eenmaal wat meer gebeuren, hopelijk ben je er snel weer bovenop!

Ze heeft ook wel heel ander bloed dan Diallo natuurlijk :+

Shinedown

Berichten: 1013
Geregistreerd: 19-03-09

Re: 2020 voor het eerst met 2 paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 10:33

Wat heeft Marie een leuke aftekening op haar hoofd! En wat een pech met je duikers ernaast.. hopelijk herstel je snel. Veel plezier met het verder doorrrijden :) !

CalipsoLover

Berichten: 5559
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-20 11:01

_KiMbErLeY_ schreef:
Wat een ontzettend gaaf paard zeg! <3
En ja met een jong dier kan er nou eenmaal wat meer gebeuren, hopelijk ben je er snel weer bovenop!

Ze heeft ook wel heel ander bloed dan Diallo natuurlijk :+

Dankjewel! Ja een dressuurpaard is qua temperament toch nog iets anders dan een springpaard :+ Maar ik vind dat niet zo erg. Ze is al een pak wijzer geworden intussen!

Shinedown schreef:
Wat heeft Marie een leuke aftekening op haar hoofd! En wat een pech met je duikers ernaast.. hopelijk herstel je snel. Veel plezier met het verder doorrrijden :) !

Dankjewel! <3

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Re: 2020 voor het eerst met 2 paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 14:40

Je andere paard is ook zeker leuk, maar.... Ik ben echt team Marie. Wat een lekker ding is dat toch. Dat smoeltje <3 jullie hebben al grote sprongen gemaakt, letterlijk en figuurlijk. Ik blijf volgen want ik ben heel benieuwd hoe ze verder gaat ontwikkelen.

BB80

Berichten: 897
Geregistreerd: 11-07-13
Woonplaats: ligt in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 14:51

Wat een doorzetter ben jij! Echte liefde overwint elke blauwe plek, kneuzing en botbreuk. Heel veel geluk in 2021 en benieuwd naar jullie plannen en vooruitgang. Roze dekje in combi met roze neusje!? Love it! :o

CalipsoLover

Berichten: 5559
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-20 17:18

Wat een leuke reacties! Dankjewel!

Ik ben de afgelopen maanden toch ook meer team Marie geworden _O- Weet dat je eigenlijk zoiets niet mag zeggen als je twee paarden hebt. Maar ja, het is toch een hele andere. Veel soepeler en aangenamer om te rijden ook. Ondanks de duikers := Qua karakter is ze ook echt een hele andere dan Diallo, het is echt een knuffelkont en Diallo is eerder wat op zichzelf. Totaal geen 'echte' merrie dus.

Ik hoop dat de wedstrijden in 2021 weer een beetje op dreef komen. Hoewel het nu nog te vroeg is om echt te gaan starten. Ik wil hier en daar toch al eens een B proefje kunnen meepikken!

Nessie

Berichten: 8580
Geregistreerd: 29-03-05

Re: 2020 voor het eerst met 2 paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 17:28

Wat een knap dier <3

gewoonmarie

Berichten: 1145
Geregistreerd: 19-12-11
Woonplaats: Gasselte

Re: 2020 voor het eerst met 2 paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 17:38

Wat een plaatje is marie! Leuke naam ook :o en een half zus van mijn Mojo.
Je gaat vast nog heel veel plezier met haar beleven.

CalipsoLover

Berichten: 5559
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-20 18:07

Nessie schreef:
Wat een knap dier <3

Dankjewel!!


gewoonmarie schreef:
Wat een plaatje is marie! Leuke naam ook :o en een half zus van mijn Mojo.
Je gaat vast nog heel veel plezier met haar beleven.

Oh leuk!! Ook een Toto? Het zijn stuk voor stuk knappe nakomelingen. En eigenlijk heet ze Maria De Montserrat, maar dat vond ik zoooo verschrikkelijk :') Dus het is Marie geworden. Idd een hele mooie naam :o

gewoonmarie

Berichten: 1145
Geregistreerd: 19-12-11
Woonplaats: Gasselte

Re: 2020 voor het eerst met 2 paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 18:47

Jaa ook een toto, ook 3 en net zadelmak. <3
Je moet in haar achternaam niet de s en de t omdraaien :=

CalipsoLover

Berichten: 5559
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-20 15:14

gewoonmarie schreef:
Jaa ook een toto, ook 3 en net zadelmak. <3
Je moet in haar achternaam niet de s en de t omdraaien :=

Nee inderdaad _O- Die commentaar lees ik vaker :') Is die van jou ook zo wijs? Marie is echt een ongelofelijk intelligent paard, denkt ook heel erg mee tijdens het werken. Soms wel even afgeleid maar houdt haar hoofd echt wel bij de les. Wel ongelofelijk sensibel.

gewoonmarie

Berichten: 1145
Geregistreerd: 19-12-11
Woonplaats: Gasselte

Re: 2020 voor het eerst met 2 paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 19:01

Ja hij is wel slim, en fijn om mee te werken. Kan wel ril zijn. Maar is eigenlijk alleen maar in nieuwe situaties. Hij moet gewoon even wennen aan alles. We doen het rustig aan, ik heb er nu 1x opgezeten. Verder rijd mijn instructeur hem. Di mag ik weer en zo gaan we steeds verder uitbouwen.

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Re: 2020 voor het eerst met 2 paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 14:11

Ze is zo leuk <3