Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 18:38

Volgens mij spelen kinderen een veel grotere rol bij die besmettingen dan dat men toegeeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 18:40

Ik vind ook dat de middelbare scholen en hoger weer dicht moeten.. Hoor toch regelmatig dat mensen het via die weg krijgen. Mijn manager oa via zijn dochter die docent is en het via leerlingen (5 in 1 klas besmet en uiteindelijk 3 docenten) heeft gekregen.

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 18:43

Bloodymary schreef:
Ik hoor eigenlijk niemand die feestjes geeft of op vakantie gaat momenteel. De horecasluiting zet blijkbaar ook niet echt zoden aan de dijk.

Ik blijf er bij, scholen dicht. Dat hielp in het begin van het jaar, ook in andere landen. In de zomer was Corona bijna weg. Na de vakantie steeg het weer. Na de herfstvakantie ook een daling en vlak daarna weer een grote opleving. En als ik hoor van mensen met kinderen op de middelbare school waar alles door gaat, terwijl er drie kinderen in een klas besmet waren (maar niet ziek), tja...

Daar ben ik het dus niet mee eens. Juist door het negatieve effect wat het heeft op de ontwikkeling van kinderen. Ik heb momenteel 2 leerlingen in mijn klas die serieuze plein vrees hebben ontwikkeld. Dit is helemaal niet Corona gerelateerd. Ze zijn niet bang voor Corona maar wel voor sociaal contact.

Wel vind ik de ggd hierin naïef en ook de berichtgeving in de media. Oa. Het afstandsbericht. Dat afstand houden niet meer hoeft als het niet lukt..
Mijn directeur is gelukkig heel standvastig en stuurt klassen en of leerjaren gewoon naar huis bij meerdere besmettingen. Hierdoor valt het bij ons echt mee. Wij geloven ook niet dat kinderen geen rol spelen bij besmetting wel dat ze er minder ziek van worden. Ze geven eigenlijk allemaal aan dat ze normaal gezien met deze klachten naar school waren gegaan. Zeker voor toetsen.

Wel vind ik dat sport voor jongeren ook beperkt moet worden. Hier is bijna alles via sport (hockey, handbal , voetbal ) binnen gekomen.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 18:47

Onze kleuterjuf is nu al voor de 2e thuis omdat ze in haar priveleven blijkbaar nogal wat mensen tegen komt die besmet zijn. Zo gaf een andere juf (mijn dochter zit met haar zoon in de klas) vorige week een verjaardagsfeest, zoals ze het vertelde heeft ze heerlijk genoten en verdeeld over 2-3 dagen minimaal met 30 mensen gevierd. Dan vraag ik me meer af wanneer wij het covid pakketje van de juf krijgen.
Die docenten zijn ook echt nog jong en in de typische ‚feestleeftijd“.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 18:51

Hoe doen scholen het eigenlijk met gymlessen? Want volgens mij ben je met gym nog met meer leerlingen bij elkaar dan bij een sportclub. Zijn dat nu wel allemaal individuele dingen waarbij je afstand kunt houden als leerling?

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 18:52

Sizzle schreef:
Onze kleuterjuf is nu al voor de 2e thuis omdat ze in haar priveleven blijkbaar nogal wat mensen tegen komt die besmet zijn. Zo gaf een andere juf (mijn dochter zit met haar zoon in de klas) vorige week een verjaardagsfeest, zoals ze het vertelde heeft ze heerlijk genoten en verdeeld over 2-3 dagen minimaal met 30 mensen gevierd. Dan vraag ik me meer af wanneer wij het covid pakketje van de juf krijgen.
Die docenten zijn ook echt nog jong en in de typische ‚feestleeftijd“.

Dit vind ik iets waar ik zelf last van heb. Niet dat bang ben voor mijn collega’s maar wel met mensen die ik van dichtbij tegenkom.
Zoals bijv. De long verpleegkundige die ondanks haar beroep toch naar een grote verjaardag gaat zonder afstand ..
Dit houd je overal denk ik.

N0a
Berichten: 4770
Geregistreerd: 11-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 18:54

Sheran schreef:
Even wat overdreven gesteld: 'Ik móet op vakantie! Ik heb zo hard gewerkt! Ik verdien dit!'
Mensen, denk ik dan, vakantie is een luxe. Als je grootste probleem is dat je niet op vakantie kan mag je jezelf heel gelukkig prijzen. En ja het is k*t en je mag het best heel jammer vinden, maar vakantie is een luxe. En mensen die zeggen dat ze vakantie echt nódig hebben omdat ze anders doodgaan in hun eigen huis of whatever die hebben problemen waar een vakantie niks aan gaat veranderen.

</bitchymodus>
(sorry)



Maar echt hoor. Gisteren bij mij op het werk (hotel) een gast die compleet de pan uit flipte omdat hij nergens kon borrelen, want alles zat al vol. "Ik kom hier voor de gezelligheid en nu moet ik dus op mijn kamer zitten". Dan denk ik echt, jezus man.. Wees blij dat je überhaupt mag komen, het is nu bovendien even niet de tijd om gezellig te doen :+

Overigens is het geen uitzondering, en krijgen wij bijna dagelijks meermaals de wind van voren omdat wij ons houden aan de regels -O-
Laatst bijgewerkt door N0a op 22-11-20 18:56, in het totaal 1 keer bewerkt

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 18:55

Shadow0 schreef:
Hoe doen scholen het eigenlijk met gymlessen? Want volgens mij ben je met gym nog met meer leerlingen bij elkaar dan bij een sportclub. Zijn dat nu wel allemaal individuele dingen waarbij je afstand kunt houden als leerling?

Dat is het hele probleem waar het bij onderwijs en sport maar ook bijbaantjes mis gaat ze hoeven geen afstand te houden van elkaar.

Hier houden ze er rekening mee dat veel dingen toch nog buiten zijn zolang het droog is. Normaal is dat na de herfstvakantie klaar (dat vinden ouders dan weer niet tof .. )
Verder activiteiten waar ingeval afstand is tot de docent en veel meer zelf organiseren.

Bloodymary
Berichten: 4537
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 18:55

lenaa_tje schreef:
Bloodymary schreef:
Ik hoor eigenlijk niemand die feestjes geeft of op vakantie gaat momenteel. De horecasluiting zet blijkbaar ook niet echt zoden aan de dijk.

Ik blijf er bij, scholen dicht. Dat hielp in het begin van het jaar, ook in andere landen. In de zomer was Corona bijna weg. Na de vakantie steeg het weer. Na de herfstvakantie ook een daling en vlak daarna weer een grote opleving. En als ik hoor van mensen met kinderen op de middelbare school waar alles door gaat, terwijl er drie kinderen in een klas besmet waren (maar niet ziek), tja...

Daar ben ik het dus niet mee eens. Juist door het negatieve effect wat het heeft op de ontwikkeling van kinderen. Ik heb momenteel 2 leerlingen in mijn klas die serieuze plein vrees hebben ontwikkeld. Dit is helemaal niet Corona gerelateerd. Ze zijn niet bang voor Corona maar wel voor sociaal contact.

Wel vind ik de ggd hierin naïef en ook de berichtgeving in de media. Oa. Het afstandsbericht. Dat afstand houden niet meer hoeft als het niet lukt..
Mijn directeur is gelukkig heel standvastig en stuurt klassen en of leerjaren gewoon naar huis bij meerdere besmettingen. Hierdoor valt het bij ons echt mee. Wij geloven ook niet dat kinderen geen rol spelen bij besmetting wel dat ze er minder ziek van worden. Ze geven eigenlijk allemaal aan dat ze normaal gezien met deze klachten naar school waren gegaan. Zeker voor toetsen.

Wel vind ik dat sport voor jongeren ook beperkt moet worden. Hier is bijna alles via sport (hockey, handbal , voetbal ) binnen gekomen.


Maar eigenlijk ben je het er dus wel mee eens, maar vind je dat de nadelige gevolgen daarvan zwaarder wegen. Deze wil ik ook zeker niet bagatelliseren hoor. Maar bijvoorbeeld voor een maandje, de kerstvakantie twee weken verlengen. Als het echt zou helpen...

Wat niemand zeker weet natuurlijk hoor.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34634
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 18:57

Ik heb gisteren beelden gezien van shoppende mensen in de grote stad. Komen met het hele gezin. Mensen zagen er allemaal geen probleem in. Mensen hebben gehoord dat er een vaccin komt en denken nu dat alles weer kan lijkt het wel.

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 18:58

Klopt inderdaad Bloody Mary. En ik vraag mij dus inderdaad af of een korte sluiting echt effect heeft. Voor mij (en mijn collega’s want dit hebben ze onderzocht bij ons) zijn de negatieve effecten van een langdurige sluiting te groot.

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 19:01

SusanH schreef:
Ik heb gisteren beelden gezien van shoppende mensen in de grote stad. Komen met het hele gezin. Mensen zagen er allemaal geen probleem in. Mensen hebben gehoord dat er een vaccin komt en denken nu dat alles weer kan lijkt het wel.

Ja die zag ik ook. Die ene jongen was geloof ik een beetje beledigd dat hij werd aangesproken op zijn gedrag.

Ik ben wel blij dat de opnames naar beneden gaan

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 19:01

Overigens vind ik niet echt dat het erg opvallend steeg na de scholen opening. Onze schoolvakantie was op 12 Austustus al over. De stijging kwam echter pas in November een week of 3 na onze herfstvakantie begin October). De vakantie lijkt dus juist veel meer het probleem geweest te zijn.

Ook na de opening op 10 mei gebeurde er eigenlijk niet veel.

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 19:28

purny schreef:
Sheran schreef:
Even wat overdreven gesteld: 'Ik móet op vakantie! Ik heb zo hard gewerkt! Ik verdien dit!'
Mensen, denk ik dan, vakantie is een luxe. Als je grootste probleem is dat je niet op vakantie kan mag je jezelf heel gelukkig prijzen. En ja het is k*t en je mag het best heel jammer vinden, maar vakantie is een luxe. En mensen die zeggen dat ze vakantie echt nódig hebben omdat ze anders doodgaan in hun eigen huis of whatever die hebben problemen waar een vakantie niks aan gaat veranderen.

</bitchymodus>
(sorry)

Ik vind het jammer dat mijn vakantie is gecanceld. Ik heb er een heel jaar voor moeten werken. Mogen mensen dat dan niet jammer vinden van jou?
We draaien al 8 maanden om deze k*t pandemie heen en dan zouden mensen het niet jammer mogen vinden dat ze niet op vakantie kunnen?
Corona is poedersuiker, mensen gaan dood maar er is ook een leven na corona.
Ik kreeg laatst naar mijn hoofd dat ik egoïstisch was omdat ik baalde dat mijn vakantie niet door kon gaan. Dan ben ik maar voor sommige egoïstisch. Sterker nog als ik echt zo egoïstisch zou zijn zou ik nou met mijn gat op Curaçao liggen

Zo dat is eruit


Nee Purny, ik heb het juist over die mensen die inderdaad met hun gat op curacao gaan liggen. Vakanties boeken. Weggaan. Niet over de mensen die klagen. :)

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 19:32

Maar Sheran het leven wordt er wel een stuk dragelijker van als je, jezelf dat niet zo aantrekt.
Die groep mensen is zo klein.
Ik ken ook iemand die volgende week gaat. Ze gaat in eerste instantie vanwege het overlijden van een vriend en plakt er een vakantie aan vast in een privé resort. Wie ben ik om te oordelen over die vakantie in een privé resort. Ook die vakantie is niet verboden. Al heb ik daar zelf ook wel vraagtekens bij. Juist die vliegreis vind ik erg dubieus maar goed. Er moet geloof ik wel een negatieve Corona test worden aangeleverd.

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 19:34

Ja klopt hoor Lenaatje, maar ik stoor me er wel steeds meer aan, juist omdat het zoveel effect heeft op de rest die zich wel gewoon aan de maatregelen houdt. Daarom zou ik ook liever even wat meer optreden zien. Even rustig aan doen en er kunnen weer zoveel dingen. Het valt me een beetje tegen van de mensheid dat er nog zoveel egoïstisch gedacht wordt en er zoveel kortetermijndenken is.

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 19:36

Sheran schreef:
Zeuren vind ik niet erg (zeur maar raak!) maar blijf gewoon zo veel mogelijk thuis, juist zodat alle ondernemers weer zo snel mogelijk aan de gang kunnen. Dit blijft zo lang slepen!

Hier ben ik het mee eens. Het is moeilijk, voor iedereen in meer of mindere maten. En natuurlijk mag je het daar over hebben. Maar het zou wel heel fijn zijn, en vooral heel helpend, als mensen het nog wel proberen vol te houden. Anders duurt het alleen maar langer en wordt het nog lastiger voor ieder om dit met elkaar te dragen.

pien_2010

Berichten: 43283
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 19:36

Zaken benoemen is goed. Zo zeiden mijn zoon en ik tijdens whattsappen, de lock down is tuk :+ , ons huis waar de kopers niet tekenen vanwege de lock down is tuk in het kwadraat en dat opzijn werk er bijna geen werk is dat is zorgelijk en tuk.
Waarop hij zei:"mam vind ik altijd zo heerlijk van je, he baalt, je uit het door zaken k u t tenoemen (voor Bokt tuk :+ ) en dan gaan we verder met genieten van datgene dat wel mooi is.
Zoals gisteren deze zons ondergang

Afbeelding

Zo vanuit de keuken. Dat maakt alles toch goed. <3 Maar wat tuk is Purny is gewoon zo en niet op vakantie gaan (geldt ook voor ons) is gewoon zoo balen en iedereen, dus ook jij en ik zijn er helemaal klaar mee.
Maar het is niet Anders.

Marcella

Berichten: 36721
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 19:42

Je kan ook dit doen:

Kwalitatief
Uitermate
Terleurstellend

:')

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 19:43

@sheran: toen ik een paar weken geleden tegen iemand op mijn werk zei dat ik baalde dat mijn vakantie vrijwel niet door zou gaan vond ze mij egoïstisch. Ik mocht het niet jammer vinden want er gingen mensen dood aan corona...

BigOne
Berichten: 38258
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 19:44

De hele situatie is gewoon tuk, ook voor ons komt Corona wel dichterbij. Een van mijn kids appte vandaag , mag helaas de deur niet uit. Schoonpa voelde zich al paar dagen niet fit, verteld niks ( stugge boer) is vrijdag nog vrolijk bij hun wezen koffie doen, wel op afstand maar toch binnen en gister toch maar getest. Kind is boos want die heeft elke keer weer benoemd dat je moet opletten. Maar hopen dat hij negatief is .

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 19:48

Ik vind de manier waarop iets gezegd wordt altijd wel de belangrijkste rol spelen. Even lekker klagen is goed. Jezelf een keer zielig vinden ook. Maar probeer dan ook weer te relativeren en inderdaad, vergeet vooral ook niet het mooie te zien.

(ik snap dat er mensen zijn die dat gewoonweg niet kunnen hoor, die bedoel ik ook niet met bovenstaande)

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 19:57

Overigens, her en der worden er dus wel degelijk regelmatig scholen gesloten, want er blijken toch besmettingen te zijn op allerlei plekken. Dat is ook nog het zinloze aan dit beleid: uiteindelijk komen veel van die sluitingen toch en zitten heel veel mensen meer of minder tijd in quarantaine. Maar als we dat nou tegelijkertijd doen, dan maakt dat ook echt uit voor de totale besmettingen. En ieder voor zich dat door laten maken spreidt het alleen maar meer uit. Kost enorm veel goodwill van mensen die niet weten waar ze het voor doen, en het geeft meer doden, meer zieken, meer belasting op de zorg (die het niet aankan), meer chronisch zieken, meer onzekerheid en meer duidelijkheid.

Ik heb bv ook echt heel erg te doen met ondernemers die iedere paar weken maar moeten raden wat de bedoeling is, en dan weer hun plan om moeten gooien. Daar hadden we bv die routekaart voor kunnen gebruiken. (Die hadden we bv al in mei kunnen maken.) Paar niveau's, per niveau is duidelijk wat mag en niet, ondernemer schrijft dat uit in een paar scenario's, en als het zover is trek je gewoon het klaarliggende plan uit de kast. Niveau 3? Geen probleem, dan doen we dit, dit en dit.

Maar nu waren mensen op vrijdag nog bezig om uberhaupt uit te zoeken aan welke regels ze nou precies vanaf woensdag hadden moeten volgen. Dat is toch geen doen? Helemaal los van corona - alleen al de energie die alle mensen in bedrijven hebben gestoken om steeds maar weer opnieuw te bedenken wat er dan wel kan.

(Maar ook. En dit is ook belangrijk: dat DOEN ze dus! En dan vind ik die fantasieloze houding van bv het OMT ook storend: ik heb zoveel betrokkenheid en creativiteit gezien en gezien hoe mensen hun bedrijf in leven proberen te houden en die doen dat. En dan kan onze overheid vooral bedenken wat er niet kan en zeker geen oplossing is en wat je bij voorbaat al geen enkele kans moet geven om te laten functioneren. We kunnen zoveel!)

BigOne
Berichten: 38258
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 20:00

Al die initiatieven worden inderdaad allemaal aan de kant geschoven en soms zitten er best goede tussen. Wat scholen betreft, gooi ze twee weken langer op slot na de kerstvakantie. Zo bang je extra besmettingen door kerst en oud en nieuw een beetje op. Reken maar dat we anders de derde golf krijgen.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 20:09

Deter eerder dichtgaan zodat men rondom kerstmis niet teveel uitwisselt tussen netwerken. Dat voorkomt ook veel leed in groepen die zich grotendeels afzijdig houden maar toch de familie wel willen zien.