Spiegelreflex mee op buitenrit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Spiegelreflex mee op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-20 17:11

Ik ben benieuwd of er mensen zijn die hun spiegelreflex camera wel eens mee nemen op buitenrit, en hoe jullie deze meenemen.

Het lijkt me erg gaaf om tijdens een buitenrit af en toe even snel met een hand de camera erbij te kunnen pakken, dus ik zit te denken hoe ik dat voor elkaar krijg zonder dat het ding ergens hangt te slingeren/klotsen en zonder dat ie aan me vast hangt, want dat lijkt me minder veilig bij een valpartij.

Nu heb ik een quick release dingetje besteld wat ik met een riempje aan het zadel wil hangen.
Ik hoop dat het gaat werken!
Afbeelding

Maar ben ook benieuwd wie ook een camera mee neemt en wat jullie het fijnst vinden.

tiwi1969

Berichten: 7636
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Spiegelreflex mee op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 17:16

Ik zou het niet durven, veel te bang dat mijn camera sneuvelt. Een ongeluk zit in een klein hoekje.

MarliesV

Berichten: 15188
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 17:17

Ik durf het niet aan, camera kost teveel geld om zo mee te nemen.

Zadeltasje zou ik denk ik proberen als ik het aandurfde. Aan je eigen lijf wordt lastig met af en om doen.

Ik zie de meerwaarde er niet zo van in. Je kan niet ff afstappen of net even een andere hoek gebruiken als je er op zit.

Anoniem

Re: Spiegelreflex mee op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 17:20

Met mijn paard? No way.

rien10
Berichten: 14666
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Spiegelreflex mee op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 17:26

Ik zou het met een rugzak en een aantal handdoeken wel durven, maar zoals jij, aan je zadel hangen? Nee, dat zou ik niet aandurven.

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-20 17:28

:))
Mijn camera's zijn wel wat gewend :') Maar ik wil hier mijn oude Nikon D50 voor gebruiken, ding is nog geen 50 euro meer waard, dus als ie het eens niet zou overleven dan lig ik daar niet wakker van.
Ik kom vaak zo veel mooie landschappen en dieren tegen, maar met de brede hoek en slechte kwaliteit van mijn mobiel blijft er niks van over op zo'n foto.

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 17:31

Voor onderweg heb ik een goede compactcamera die ik meeneem in een zadeltas.

Je hebt genoeg aan een camera die een redelijke groothoek heeft en fatsoenlijk qua belichtingstijd in te stellen is. Landschappen fotografeer je met groothoek (zoals in je telefoon ;) )
Je hebt weinig aan een tele, en je hebt heel snel bewegingsonscherpte, dus je moet een korte sluitertijd in kunnen stellen.

Spiegelreflex is doodzonde, ook vanwege stof ed.

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-20 17:41

Compactcamera nam ik vroeger wel eens mee.. maar die dingen zijn zo gevoelig := Ik heb er in die tijd twee stuk gekregen omdat de elektronisch uitschuifbare lenzen niet zo van het klotsen tegen de zadelknop houden :')
Mijn spiegelreflex is juist redelijk idiotproof haha. Dat ding kan zo veel hebben, die is al zo vaak gevallen en heeft al in de regen en modder en zeewind en op het water gewerkt en dat ding doet het nog steeds na 15 jaar!
En ik heb een fijne zoomlens erop zitten. Volgens mij 18-270mm. Zoomen vanaf mijn paard vind ik prima te doen, even stilstaan en ik heb niet meer bewegingsonscherpte dan wanneer ik op de grond sta. Op een heldere dag moet dat sowieso geen probleem zijn.

foxytoffee

Berichten: 127
Geregistreerd: 14-12-07

Re: Spiegelreflex mee op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 17:57

Wij hebben hem wel eens meegehad op rit en gewoon omgehangen... af en toe eruit voor de mooie plaatjes. Was ook geen hele kostbare. Wel foto’s aan overgehouden om te koesteren :)

Anoniem

Re: Spiegelreflex mee op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 18:12

Ik zou denk ik voor een zadeltas gaan. Rijd je met een westernzadel? Dan kan je een tas gebruiken die je aan de knop van je zadel maakt, dan is je camera ook binnen handbereik.

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-20 18:17

foxytoffee schreef:
Wij hebben hem wel eens meegehad op rit en gewoon omgehangen... af en toe eruit voor de mooie plaatjes. Was ook geen hele kostbare. Wel foto’s aan overgehouden om te koesteren :)

Wat leuk dat je hem wel eens mee hebt gehad! Gewoon omhangen lijkt me dan weer een beetje vervelend omdat het zo stuitert in draf/galop.

Blijheid schreef:
Ik zou denk ik voor een zadeltas gaan. Rijd je met een westernzadel? Dan kan je een tas gebruiken die je aan de knop van je zadel maakt, dan is je camera ook binnen handbereik.

Ik heb een tas voor over de knop, maar daar past ie net niet in.
Op zich zou het wel mogelijk moeten zijn om een mooie tas op maat te maken voor aan de knop. Leuk idee eigenlijk! Ik heb een naaimachine die dikke canvas stof en leer aan kan. Als ik tijd heb ga ik eens een paar ontwerpjes maken.

De quick-release houder van de beginpost komt waarschijnlijk pas over een maand ofzo binnen, komt uit China, maar zodra die gemonteerd zit zal ik een paar foto's maken en eens testen of het werkt.

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-20 16:27

Vandaag mijn eerste testrit :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De camera blijft prima zitten. Ook in galop geen probleem :D Ik moet alleen de lens net iets meer naar voren vast zetten zodat ie niet tegen mijn been aan ligt, dat zit net iets fijner.

Binnenkort mee op buitenrit :D

MarliesV

Berichten: 15188
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Spiegelreflex mee op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 16:49

Oei zonde van je camera in mijn ogen, had er iig een hoesje of zo omheen gedaan.

Takken, zand, stof, modder, jouw keuze maar de mijne zou het niet zijn.

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Spiegelreflex mee op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-20 17:02

Het ding is 15 jaar oud, niks meer waard en ligt al jaren te verstoffen op zolder, dus ik ben niet zo bang dat ie vies wordt :)) Maar hij maakt nog prima foto’s, dus het zou leuk zijn als ik em nog kan gebruiken voor mooie bosfoto’s :D

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Spiegelreflex mee op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 17:21

Slim bedacht!

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Spiegelreflex mee op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-20 14:47

Vandaag heb ik em lekker uitgebreid kunnen testen, en de test is geslaagd :D
De camera bleef hartstikke goed zitten, zelfs tijdens een flinke galop de berg op, en het loshalen is snel gedaan en ideaal om tussendoor even snel een foto te maken.
Ik heb helaas geen aparte vogels gezien, maar wel wat simpele bosfoto's gemaakt om te testen. Geen kunstwerkjes, was maar even om te oefenen, maar ik kan niet wachten om meer foto-ritten te gaan maken :D
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En weer bijna thuis
Afbeelding
Afbeelding